Koning Willem I College maakt trots

Leeswijzer

Het jaarverslag van het Koning Willem I College bestaat uit een voorwoord, vijf hoofdstukken en de jaarrekening. In dit jaarverslag verantwoordt het college van bestuur zich voor zijn beleid en de resultaten die zijn behaald.

We beginnen met het voorwoord van het college van bestuur. In de hoofdstukken 1 en 2 lichten we de kerncijfers van het Koning Willem I College toe op het gebied van leren en werken. In hoofdstukken 3 en 4 gaan we in op respectievelijk (regionaal) samenwerken en hoe wij zaken organiseren. Hoofdstuk 5 is het financiële deel van het bestuursverslag en hoofdstuk 6 bevat de jaarrekening. Deze bestaat uit de geconsolideerde en enkelvoudige jaarrekening, de statutaire regeling inzake de resultaatbestemming en de controleverklaring van de onafhankelijk accountant. Ook gaan we in dit deel in op de financiën van het college, continuïteit en toezicht.

In dit jaarverslag leggen we verantwoording af over onze start met het meerjarenplan 2022 – 2025. Het meerjarenplan van de fusieorganisatie; het nieuwe Koning Willem I College.

Voorwoord van het college van bestuur

Koning Willem I College maakt trots!

Op het Koning Willem I College leren we onze studenten vaardigheden om trots op te zijn. Vaardigheden waar onze maatschappij om staat te springen. Want wat hebben we aan plannen, voor thema’s als energietransitie en vergrijzing, als we geen handen hebben om ze uit te voeren? Dat is waar het mbo voor staat en wij als Koning Willem I College zijn trots op de rol die wij daarin vervullen. Samen met vo-scholen, overheden en werkveld willen we talent ontwikkelen en behouden in Noordoost - Brabant.

1 Januari en 1 augustus 2022 waren belangrijke data voor onze organisatie. In januari was de fusie tussen Koning Willem I College uit ’s-Hertogenbosch met De Leijgraaf uit Meierijstad, Oss en Land van Cuijk een feit. Op 1 augustus vond de institutionele fusie plaats. Vanaf dat moment voegden we ook de onderwijsafdelingen samen. De transitie naar één sterke mbo-onderwijsinstelling voor de regio Noordoost - Brabant was begonnen.

Het hele jaar stond in het teken van de fusie en ook in de komende jaren ontwikkelen we door. Daarin zijn we erg zorgvuldig en ambitieus. Niet alleen voegen we de organisaties samen, we behouden het beste van twee werelden en grijpen de fusie aan om ons onderwijs, onze manier van werken en de ondersteunende systemen verder te innoveren en te verbeteren: de fusie als hefboom voor vernieuwing. Een uitdagende taak, waarvoor onze teams zich iedere dag hard maken. Zij zijn binnen centrale kaders aan zet.

In dit jaarverslag lees je hoe wij een start maakten met het halen van onze doelen in het meerjarenplan 2022 – 2025. Hoe wij ons inzetten, als één Koning Willem I College, om onze studenten in een veilige omgeving een opleiding te bieden die aansluit bij de vraag van de arbeidsmarkt, hoe we ons onderwijs vernieuwen en elke dag een beetje beter willen zijn, en de waardevolle connecties die we daarvoor maken. En hoe de Global Goals op dit alles van invloed zijn. Niet voor niets werden wij weer verkozen tot duurzaamste mbo school van Nederland.

Belangrijk is dat onze studenten blijven voelen dat zij centraal staan bij alles wat wij doen. En dat zij welkom zijn en meetellen, ongeacht hun kleur, geloofsovertuiging, mobiliteit, genderidentiteit of geaardheid.

Veel leesplezier!

Jos van Kessel, Dominique Majoor en Peer van Summeren

Infographic

Nieuwe koers, nieuw verhaal

Op 1 januari 2022 was de fusie van De Leijgraaf, met locaties in Meierijstad, Oss en Land van Cuijk, met het Koning Willem I College, dat tot dan toe alleen onderwijslocaties had in ’s-Hertogenbosch. Vanaf dat moment stimuleerden we het zoeken van contact tussen onderwijsteams, voegden we ondersteunende diensten samen en werkten we deels al op basis van gezamenlijk beleid en afspraken. Per 1 augustus 2022 werden we één instelling en was de instellingsfusie een feit.

Sterk merk
Omdat ‘Koning Willem I College’ een sterk merk is, zo bleek uit onderzoek van Markteffect (2021), kozen we ervoor om voor de nieuwe organisatie de naam Koning Willem I College te behouden. Om het nieuwe Koning Willem I College eenduidig in de markt te zetten in Noordoost – Brabant en daarbuiten, formuleerden we ons merkverhaal opnieuw. Een samenvatting:

Op het Koning Willem I College maken we elke dag weer het verschil. Samen met onze studenten en partners in de regio maken we werk van de toekomst. In een waardevol samenspel laten we onze studenten groeien en bouwen we mee aan een sterke regio.

Met het nieuwe Koning Willem I College willen we een onderscheidende positie claimen in de maatschappij, de markt en in de hoofden van onze studenten. Dit doen we met de gehele organisatie, door herkenbaar te zijn in al onze uitingen, zowel visueel als in woord.

We zijn ervan overtuigd dat onze studenten een grote rol spelen bij de aanpak van de grote vraagstukken. Samen zijn we tot veel in staat. We staan open voor goede ideeën van buitenaf. Zo weten we zeker dat we met de juiste vraagstukken bezig zijn.

Bij ons zit een student zeker niet de hele dag in een klaslokaal. Door grenzen te verleggen, maken we van de regio ons speelveld. Ons onderwijs is overal.

We leren onze studenten dat er maar één toekomst is en die is duurzaam. We dagen ze uit het beste in zichzelf naar boven te halen. Je herkent ze daarin direct als je er een tegenkomt:  ‘Dat is er één van Koning Willem I’.

Het Koning Willem I College is het duurzaamste mbo van Nederland. We lopen daarin voorop, en dat zullen we altijd blijven doen. Samen met studenten en partners uit de regio zetten we daarin de volgende stap.

Wij gaan voor een betere wereld. Dat is een optelsom van een eerlijke economie, gelijke kansen en een leefbare aarde. Als Unesco-school werken we aan veiligheid, gezondheid en zorgen we dat iedereen mee kan doen. De Global Goals werken voor ons als kompas. We gebruiken ze voor het ontwikkelen van nog betere opleidingen en het vinden van ijzersterke samenwerkingen. Zodat onze studenten het verschil gaan maken met hun vakmanschap en praktische ideeën.

Building blocks
Dit verhaal dragen we richting onze verschillende doelgroepen uit aan de hand van ‘building blocks’: we laten onder andere op onze website zien wat we doen; hoe we ons merkverhaal leven. Enkele van deze building blocks vind je terug in dit Jaarverslag.

v6.0.8