Spring naar inhoud

ORGANISEREN

Onze organisatie

De juridische fusie tussen De Leijgraaf en het Koning Willem I College vond plaats op 1 januari 2022. Daarmee is de juridische naam van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch aangepast naar Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant. Daarbij hielden de Educatiestichting Koning Willem I College, Stichting Regionaal Onderwijs Centrum de Leijgraaf en ROCV De Leijgraaf B.V. op te bestaan.

De Koning Willem I-groep bestaat uit het Koning Willem I College (BRIN-nummer 04FO) en BBO De Schalm (BRIN-nummer 24ZW), met aan het hoofd Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant. Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant is feitelijk gevestigd op Vlijmenseweg 2, 5223 GW te 's-Hertogenbosch en is ingeschreven bij het handelsregister onder nummer 41084084.

Het bestuur van de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant is het college van bestuur van het Koning Willem I College en BBO de Schalm. 

De branchecode Goed Bestuur van het mbo hebben we vertaald in de statuten, het reglement raad van toezicht en het bestuursreglement. De taken en werkwijze voor de raad van toezicht legden we vast in de statuten en het reglement commissie raad van toezicht.

Het bestuursreglement is een aanvulling op wettelijke en statutaire bepalingen en opgesteld volgens de statuten en artikel 9.1.7. van de WEB. Deze reglementen zijn in overeenstemming met de branchecode en staan op de website van het Koning Willem I College. 

Door de juridische- en instellingsfusie voegt de opzichzelfstaande Stichting Steunfonds Mathias Wolff zich samen met het Jan ’t Hart Fonds. Dit wordt een verbonden partij van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant. Stichting Steunfonds Mathias Wolff, waarvan het college van bestuur van het Koning Willem I College het bestuur vormt, biedt hulp door Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant in staat te stellen uitgaven te doen in het belang van het onderwijs, die we niet via andere middelen kunnen dekken. Als het gaat om een betaling van het cursusgeld door derden is een derdengeldmachtiging van de student beschikbaar.

Indeling van onze organisatie

De Koning Willem I-groep bestaat uit het Koning Willem I College, BBO De Schalm en de Educatiestichting Koning Willem I College. Aan het hoofd van deze groep staat Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch. Het Koning Willem I College is een school voor mbo als onderdeel van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch.  

Naast het Koning Willem I College is ook BBO De Schalm, een school voor mbo met opleidingen voor auditief beperkte studenten, een school van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch. 

Verder is de Educatiestichting Koning Willem I College een groepsmaatschappij van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch en onderdeel van de Koning Willem I-groep. Deze stichting is opgericht voor het uitvoeren van educatie- en inburgeringsactiviteiten. In het voorjaar van 2022 hieven we deze stichting op door deze te fuseren met de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant.  

Onze Governancestructuur

Zoals in het organogram van het Koning Willem I College te zien is, bestuurt het college van bestuur de organisatie. Ons college van bestuur legt verantwoording af aan een raad van toezicht.

Intern hebben wij twee actieve medezeggenschapsorganen: De Ondernemingsraad en de Studentenraad. Beide organen hebben constructieve gesprekken met het bestuur en de raad van toezicht over de koers die het college vaart. De raden behartigen op deze manier de belangen van de studenten en de medewerkers binnen onze organisatie, richting het bestuur. Bekijk hier de volledige verantwoording van de studentenraad en de ondernemingsraad.

Om tot beleidsbepaling en besluitvorming te komen werken we binnen het Koning Willem I College met expertise- en klankbordgroepen op belangrijke thema's. Daarin zijn medewerkers van onderwijs- en ondersteunende afdelingen vertegenwoordigd. Expertisegroepen bereiden beleid voor. Beleid dat is voorbereid wordt voorgelegd aan een directeurenoverleg waarin alle afdelings- en dienstendirecteuren en het college van bestuur zitting hebben. Dit directeurenoverleg bereidt besluitvorming voor. Besluitvorming vindt plaats in het bestuurlijk overleg van het college van bestuur.

Zo houdt de expertisegroep Examinering zich onder andere bezig met de inventarisatie van het examenbeleid. De monitoring en eventuele bijstelling van het concept Teams aan Zet is in handen van de expertisegroep Professionalisering & Kwaliteitszorg. In het kader van Leven Lang Ontwikkelen zet de groep LLO zich in om de gehele organisatie op de hoogte te brengen en awareness creëren dat LLO fundamenteel onderdeel is geworden (en zal blijven) van ons onderwijs. Ook zorgen zij voor toekomstbestendig onderwijs wat kan reageren op de vraag vanuit het bedrijfsleven en de maatschappij. De kaders voor bpv en loopbaandossier worden bepaald door de expertisegroep Begeleiding & bpv.

De klankbordgroep Human Resources kijkt onder andere naar loopbaanperspectieven, de toekomst van het werk en positieve gezondheid. Het intranet, doorontwikkeling van de website en goede samenwerking met de (onderwijs)afdelingen is in handen van de klankbordgroep Marketing & Communicatie. De klankbordgroep Facilitair houdt zich onder andere bezig met nieuw beleid en veiligheid rondom standaard werkplekken en klaslokalen en tot slot is het de taak van de klankbordgroep Informatievoorziening om het IT-beleid te bepalen.

Onze organisatiecultuur

Onze passie en verantwoordelijkheid liggen bij het succes van de student. Wij vinden dat we er alles aan moeten doen om een student de best mogelijke opleiding te geven.

Onze organisatie is zo ingericht dat we ons aan onze belanghebbenden en onze community kunnen presenteren als één organisatie, met één onderwijsvisie, één personeels-, financieel-, facilitair- en technologiebeleid en één systeem voor kwaliteitszorg. Hiermee is het ons gelukt om een sterke identiteit te creëren, waardoor iedereen in het dagelijkse werk vanuit dezelfde strategische visie bijdraagt aan de meerjarendoelstellingen en ambities van onze organisatie.

Voor onze studenten betekent dit dat zij mogen rekenen op boeiend en uitdagend onderwijs en een goede begeleiding door inspirerende en (beroeps)bekwame leraren. In een duidelijke structuur met veel aandacht voor kennis, vaardigheden en houding. We organiseren ons onderwijs kleinschalig in onze onderwijsafdelingen, waarin onze studenten zich thuis voelen en er ruimte is voor een persoonlijke benadering.

Teams aan zet
Bij het Koning Willem I College zijn de teams aan zet. Dat betekent dat onderwijsteams in staat worden gesteld om verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van het onderwijs en in te spelen op ontwikkelingen in de beroepspraktijk en behoeften van studenten. Creëren van een open en veilige omgeving om elkaar feedback te geven is daarbij een belangrijke succesfactor. Deze aanspreekcultuur is niet overal binnen de organisatie een gegeven en is daarom een belangrijk ontwikkelpunt.

Fusie

Van Transitiedagen, via toekomstdagen naar koersdagen

Op vrijdag 26 augustus openden we het studiejaar 2022 - 2023 met een grootschalig evenement voor alle medewerkers van het Koning Willem I College in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Voor het eerst kwamen zij als één groep collega's bij elkaar, om kennis te maken met elkaar en het nieuwe Koning Willem I College. Kennismaken alleen is echter niet voldoende om als één team samen te werken en de fusie in te zetten als hefboom voor vernieuwing.

Tot 1 januari 2022

Om het fusieproces succesvol te laten verlopen startten we begin collegejaar 2021 met het maandelijks organiseren van zogenaamde transitiedagen. Het doel van deze dagen was om de transitieteams de mogelijkheid te bieden de voortgang van hun opdrachten te delen met een brede vertegenwoordiging uit de fusieorganisatie. Als kaders kregen deze transitiedagen de vooropgestelde plateaus met zowel strategische als veranderkundige thema’s. Daarnaast een uitgebreide mijlpalenplanning. 

  Plateau I
Tot 1 januari 2022 
Plateau II
Tot 1 augustus 2022 
Plateau III
1 januari 2023 
Plateau IV
1 augustus 2023 
Strategisch thema Wendbaarheid Centrale kaders Community gedachte ​​​&
​​​Regionale verankering
Community gedachte ​​&​​​
Regionale verankering
Veranderkundig ​thema​​​  Leren ​samenwerken
​​​Eigenaarschap​​​
Omgaan met het onbekende  
Aanspreek-cultuur ​creëren​​​ 
Omgaan met spanning
Samen bouwen: ​ intern en extern​​  
Inspireren
Verbinden
Samen bloeien 
Presteren
Continue verbeteren
Trots creëren en delen

De opdrachten van deze transitieteams berustten op de belangrijkste bedrijfsprocessen van de organisatie: onderwijs, examinering, begeleiding, Teams aan Zet, HR, facilitair, systemen en bestuur.  Het delen van de voortgang gebeurde in een zgn. carrousel. Hierin konden de teams kort en krachtig collega’s raadplegen en/of informeren in korte sessies (max. 30 min). De transitiedagen werden daarnaast gevuld met plenaire presentaties, inspirerende sessies en werkvormen gericht op veranderkundige thema’s. Deze aanpak is in 2022 voortgezet.

Tot 1 augustus 2022 
Na de juridische fusie, per 1 januari 2022, gingen we onder de naam toekomstdagen verder. De nieuwe naam paste beter bij de toenmalige situatie: een deel van mijlpalen waren behaald. Als gevolg daarvan hieven we een aantal transitieteams op, gingen verschillende activiteiten naar de lijn en richtten we de aandacht op de nabije toekomst: de organisatorische fusie op 1 augustus 2022. De inhoud van de dagen en aanpak bleef nagenoeg hetzelfde. Omdat we veel zaken inmiddels (weer) in de lijn hadden belegd, werd de groep aanwezigen wel kleiner. Het nieuwe normaal was om te raadplegen in de organisatie zelf in plaats van alleen op toekomstdagen.

1 augustus 2023 en verder
Per september 2022 zijn de toekomstdagen omgedoopt naar koersdagen. De doelgroep is gelijk gebleven, de inhoud hebben we aangepast en maakten we drieledig: 

  1. Focus houden op laatste mijlpalen;  
  2. Het faciliteren van directieteam en College van Bestuur bij het bouwen en laten bloeien van een directieteam dat past bij de ambities en 
  3. Ontwikkelingen verder de organisatie inbrengen, met name richting onderwijs- en teammanagers. 

Aanleiding voor deze laatste wijziging is het behalen van mijlpalen die waren gericht op de situationele transitie (de structuur, het beleid, de systemen). Hierdoor is meer ruimte gekomen voor andere belangrijke onderdelen die van belang zijn voor een succesvolle transitie (de dynamiek, cultuur en gedrag). Voor de komende periode ligt de focus dan ook met name hier. 

Verantwoording van onze Raden en het college van bestuur

Verantwoording college van bestuur

Het college van bestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs van het Koning Willem I College. De drievoudige kwalificatie staat daarbij centraal: deelname aan de maatschappij, toeleiding naar de arbeidsmarkt en doorstroom naar het vervolgonderwijs. Het college van bestuur ziet erop toe dat alle opleidingen minimaal voldoen aan de daarvoor gestelde wettelijke eisen betreffende basiskwaliteit en stimuleert de opleidingen om daarnaast te voldoen aan eigen aanvullende kwaliteitsvereisten.

Met ingang van de juridische fusie op 1 januari 2022 bestaat het college van bestuur uit drie leden en opereert als een collegiaal bestuur. Ze vervangen elkaar bij afwezigheid, stemmen de verschillende activiteiten onderling nauw af tijdens het wekelijks bestuurlijk overleg, overleggen minstens een keer per twee weken met het voltallige management en voeren daarnaast periodiek overleg met het management van iedere onderwijsafdeling en dienst afzonderlijk. Het college van bestuur vervult de verantwoordelijkheden zoals vastgelegd in de ‘Branchecode goed bestuur in het mbo’ (van augustus 2014; bijgesteld per 1 januari 2019).

Het jaar 2022 staat vooral in het teken van de transitie naar het nieuwe Koning Willem I College dat is ontstaan vanuit een fusie van voormalig De Leijgraaf en voormalig Koning Willem I College, per 1 januari 2022 op bestuurlijk niveau en op 1 augustus 2022 op instellingsniveau. 
Onder andere tijdens Koersdagen met de nieuw aangestelde directeuren, onderwijsmanagers, teammanagers en transitieversterkers wordt die transitie vormgegeven. 

Met het beslisdocument als uitgangspunt stelden we een meerjarenplan op richting 2025, dat bestaat uit een drietal pijlers: Kansrijk Koning Willem I College, Verbindend Koning Willem I College en Bewust Koning Willem I College met elk drie doelstellingen. Het nieuwe Koning Willem I College borduurt voort op het verder versterken van de horizontale dialoog; door de vorming van een viertal regionale community's wil het College ontmoetingen tussen overheid, ondernemers,  onderwijs en andere maatschappelijke organisaties faciliteren. 

Alle onderwijsafdelingen en ondersteunende afdelingen legden hun ambities voor 2022-2023 vast in een afdelingsplan en teamplannen. Het college van bestuur bespreekt de voortgang periodiek met de leidinggevenden, met als onderlegger een managementrapportage waarin de stand van zaken is vastgelegd.

Leden college van bestuur:

  • De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel, voorzitter 
  • Mevrouw dr. D.J.M. Majoor, lid 
  • De heer P.T.W.H.M. van Summeren MPM, lid

Hieronder vind je een overzicht van nevenfuncties van het college van bestuur.

Leden college van bestuur en nevenfuncties

De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel 

Hoofdfunctie: Voorzitter college van bestuur Koning Willem I College
Nevenfuncties:

  • Raad van Toezicht EduMare
  • Raad van Toezicht OcTHO
  • Raad van toezicht TXT Radio
  • Gastdocent Dyade / Erasmus Universiteit

Mevrouw dr. D.J.M. Majoor

Hoofdfunctie: Lid college van bestuur Koning Willem I College
Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Toezicht van stichting Kans & Kleur in Wijchen 
  • Plaatsvervangend lid van het College voor Toetsen en Examens vanuit het mbo 
  • Lid bestuur Stichting Beursvloer ’s-Hertogenbosch 

De heer P. T. W. H. M.  van Summeren MPM

Hoofdfunctie: Lid college van bestuur Koning Willem I College
Nevenfuncties:

  • Toezichthoudend bestuurder basisschool De Goede Herder Helmond
  • Lid Raad van Advies Voortgezet Onderwijs Veghel
  • Lid Raad van Advies Hooghuis College Oss
  • Lid stuurgroep expertisepunt LOB
  • Lid Benoemingsadviescommissie mbo-raad
  • Lid Bestuur Stichting Eigenwijzer Uden
  • Lid Bestuur Talentencampus Oss

Portefeuilleverdeling van het college van bestuur per september 2022

De portefeuilleverdeling tussen de heer van Kessel (voorzitter college van bestuur), mevrouw Majoor (lid college van bestuur) en de heer van Summeren (lid college van bestuur) is als volgt:

De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel 

  • HR;
  • Marketing & Communicatie;
  • Financiën, Concern control (changing the business);
  • Regionale Communities;
  • Bouwen & Wonen;
  • Voeding, Gastvrijheid & Uiterlijke verzorging;
  • Zakelijke Dienstverlening;
  • LLO.

Mevrouw dr. D.J.M. Majoor 

  • Bestuursondersteuning;
  • Informatievoorziening;
  • Examinering;
  • Techniek;
  • Handel;
  • ICT & Creatieve Industrie;
  • Startcollege.

De heer P. T. W. H. M.  van Summeren MPM

  • Financiën, Concern Control (running the business);
  • Studentenadministratie;
  • Facilitair Bedrijf;
  • Onderwijs;
  • Zorg & Welzijn;
  • Mobiliteit & Logistiek;
  • Opvoeden, Onderwijs, Sport & Veiligheid.

Verantwoording raad van toezicht

Het college van bestuur legt tijdig, volledig en correct verantwoording af over de bedrijfsvoering aan de raad van toezicht. De raad van toezicht hanteert het principe van toezicht op afstand, met als uitgangspunt goed bestuur zoals gedefinieerd in de ‘Branchecode goed bestuur in het mbo’ (van augustus 2014; bijgesteld per 1 januari 2019). Uitgangspunten van deze code zijn verwerkt in de statuten van de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant, het Bestuursreglement en het Reglement Commissies Raad van Toezicht. Daarnaast stelde de raad van toezicht in 2015 een toezichtkader vast, met doelstellingen voor het eigen functioneren. Mede als gevolg van het samengaan van de raden van toezicht van voormalig De Leijgraaf en voormalig Koning Willem I College per 1 januari 2022 bevinden deze documenten zich in een herijkingsproces. De raad van toezicht handelde in 2022 volledig in lijn met de branchecode goed bestuur in het mbo.

Algemeen
De voltallige raad van toezicht overlegde in 2022 zeven maal met het college van bestuur. Voor een belangrijk deel stonden die overleggen in het teken van de instellingsfusie per 1 augustus 2022 en de transitie waarin het (nieuwe) Koning Willem I College zich na de juridische fusie per 1 januari 2022 zich bevindt.

Daarnaast stonden de overleggen in het teken van strategische beleidszaken, zoals het meerjarenplan, Governance, het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), (harmonisatie van het) HR-beleid, regionale community's, finance & control en onderwijs, arbeidsmarkt & kwaliteit. De raad sprak in juni met de accountants van voormalig De Leijgraaf en voormalig Koning Willem I College over het accountantsverslag en de jaarrekening over 2021. De raad van toezicht keurde in 2022 de jaarverslaglegging 2021 en de begroting 2023 goed en rondde in 2022 de aanbesteding af van de nieuwe accountant.

Zelfevaluatie
De raad van toezicht stelt de invulling van de eigen rol van toezichthouder jaarlijks in een zelfevaluatie aan de orde. Daarbij kijken zij onder meer of de rol- en taakverdeling binnen de raad nog juist is, of de doelstellingen bereikt zijn en waar de raad mogelijkheden tot verbetering ziet. De raad van toezicht toetst de eigen evaluatie bij de leden van de raad van bestuur en legt afspraken schriftelijk vast.

Themamiddag april 2022
De Themamiddag van de raad van toezicht in april 2022 had als doel om als nieuw samengestelde raad te reflecteren op de eigen rol, de dynamiek met het bestuur, ideeën en wensen uit te wisselen over de modus operandi van de raad en een aantal concrete onderwerpen te bespreken. Alle leden van de raad waren aanwezig en de bijeenkomst werd begeleid door Volta. De themamiddag vond plaats vanuit een open dialoog waarbij de leden hun visie op de rol van toezichthouder met elkaar deelden. Daarbij raakten zij verschillende lagen: van achtergrond en waarden tot concrete casuïstiek.

Themabijeenkomst HR september 2022
Tijdens de themabijeenkomst HR in september 2022 nam de nieuwe HR-afdeling de raad van toezicht mee in het proces dat zij doorliepen om te komen tot een uniform en geharmoniseerd HR-beleid voor de nieuwe organisatie. Er is uitleg gegeven over de doelstellingen en uitwerking van het nieuwe beleid en de bijdrage die het beleid levert aan de organisatie. Ook zijn toekomstige uitdagingen en ontwikkelingen besproken.

Tweedaagse november 2022
Begin november was er een tweedaagse bijeenkomst met het college van bestuur en de raad van toezicht. De bijeenkomst werd begeleid door een adviseur van GITP en kende drie thema’s: verkennen van de visie op toezicht, verkennen van de toekomst van de organisatie en transparante communicatie tussen de raad van bestuur en de raad van toezicht. De tweedaagse bleek zeer waardevol te zijn, omdat wederzijds meningen en verwachtingen zijn uitgesproken en er ruimte was om elkaar nog beter te leren kennen.

Gesprekken met studentenraad en ondernemingsraad
De raad van toezicht voerde in 2022 diverse gesprekken met afvaardigingen van de studentenraad en de ondernemingsraad. De gesprekken gingen voornamelijk over de fusie en de voortgang van de transitie. De gesprekken hadden een constructief en open karakter. De raad van toezicht waardeerde de openheid en betrokkenheid van beide gremia in de gesprekken.

Commissies
De raad van toezicht kent vier (gemandateerde) commissies. In de commissies hebben leden van de raad van toezicht en het college van bestuur zitting. De vier commissies zijn:

  • Agendacommissie
  • Remuneratiecommissie
  • Commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt
  • Commissie financiën, huisvesting en digitalisering

Agendacommissie
De agendacommissie overlegde in 2022 zes maal met het college van bestuur. Deze commissievergaderingen dienen als voorbereiding op de vergaderingen van de Raad van Toezicht. Hierbij worden onder andere de agendapunten vastgesteld.

Remuneratiecommissie
De remuneratiecommissie voert gesprekken met de individuele leden van het college van bestuur. Daarna spreekt de commissie met het voltallige college van bestuur, evalueert en maakt vervolgafspraken over het functioneren van het bestuur en zijn beloning.

Commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt
De commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt overlegde in 2022 vijf maal met het college van bestuur. De commissie houdt toezicht op het onderwijs- en kwaliteitsbeleid. Onderwerpen zijn onder andere 'teams aan zet', het stelsel kwaliteitszorg, inrichting van de examenorganisatie, jaar- en afdelingsplannen en leven lang ontwikkelen. Afhankelijk van het onderwerp werden één of meerdere sleutelfiguren uit de organisatie uitgenodigd om het onderwerp toe te lichten. Ook is er een bijeenkomst Practoraat gepersonaliseerd leren geweest in samenwerking met het Vista College. Inzet was een uitwisseling op de visie op digitalisering, gericht op flexibiliseren van het onderwijs. De opbrengst was extra waardevol omdat het Vista College recent een fusietraject heeft afgerond.

Commissie financiën, huisvesting & digitalisering
De commissie financiën, huisvesting & digitalisering heeft in 2022 zeven maal overlegd met het college van bestuur en de (plaatsvervangend) directeur Financiën. De commissie houdt toezicht op het financiële beleid, de risico’s, treasury en de interne beheersing. Belangrijkste onderwerpen die in 2022 in deze commissie besproken zijn, waren de accountantsverslagen, de invulling van finance & control, de begroting 2023 en de meerjarenbegroting. Ook had de commissie veel aandacht voor cybersecurity en huisvesting.

Belangrijkste besluiten in 2022
De raad van toezicht neemt besluiten door documenten vast te stellen of door goedkeuring te verlenen aan voorgenomen besluiten van het college van bestuur. Onze belangrijkste besluiten in 2022 op een rij:

  • Juridische fusie Koning Willem I College met de Educatie Stichting en ROCV De Leijgraaf BV
  • Institutionele fusie tussen de instellingen ROC De Leijgraaf en Koning Willem I College
  • (Geconsolideerde) begroting 2022-2026 voor De Leijgraaf
  • Bestuursverslag 2021 van De Leijgraaf
  • Bestuursverslag 2021 van het Koning Willem I College
  • Jaarrekening 2021 van De Leijgraaf
  • Jaarrekening 2021 van het  Koning Willem I College
  • Meerjarenplan 2022-2025
  • Beloningsbeleid Raad van Bestuur
  • Aanbesteding nieuwe accountant
  • Begroting 2023

Leden raad van toezicht (per 31-12-2022)
• De heer Ir. H.M.H. Windmüller, voorzitter
• Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp, lid
• De heer drs. J.H.L.M. Galema, lid
• Mevrouw M.L.G. van der Kruis MCM, lid
• Mevrouw prof. mr. A. Oskamp, lid
• De heer drs. A.J. van den Boer, lid
• Mevrouw P.M.W. van den Broek, lid
• De heer Ir. A. Hofman, adviseur

In artikel 7 van het Bestuursreglement van de Stichting Regionaal Onderwijs Noordoost-Brabant namen we criteria op voor het aanvaarden van nevenfuncties door een lid van het college van bestuur. De raad van toezicht hanteert dezelfde criteria. Hieronder staat het overzicht van nevenfuncties van de raad van toezicht (inclusief zittingstermijn).

Nevenfuncties leden raad van toezicht

Mevrouw mr. Prof. Mr. A. Oskamp

Hoofdfunctie: Hoogleraar Open universiteit 
Nevenfuncties:

  • Lid raad van toezicht Hogeschool Rotterdam 
  • Voorzitter Wetenschappelijk Technologische Raad (WTR) SURF 
  • Vice-voorzitter commissie sectorplan Social Sciences and Humanities 
  • Lid International Expert Panel EUA 
  • voorzitter commissie Wetenschappelijke integriteit Zuyd Hogeschool 
  • Lid Stichtingsbestuur Platform Open Commentaren 
  • Lid Advisory Board Open Universiteit Portugal 



Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Ninox Consultancy BV. 
Nevenfuncties:

  • Voorzitter Stichtingsbestuur steunfonds Mathias Wolff 
  • Extern lid Examencommissie Instituut voor Gebaren, Taal en Dovenstudies Hogeschool Utrecht 
  • Extern lid Examencommissie Instituut Archimedes Hogeschool Utrecht 
  • Onafhankelijk voorzitter Stichting Stedelijk Huurders Platform ’s-Hertogenbosch 

Mevrouw M.L.G. van der Kruis

Hoofdfunctie: Voorzitter raad van bestuur SOVAK Terheijden, instelling verstandelijk gehandicaptenzorg. 
Nevenfuncties:

  • Voorzitter Bestuur Kennisplatform EVB+ 
  • Lid bestuurlijke advies commissie Kwaliteit en Veiligheid VGN. 

Mevrouw P.W.M. van den Broek

Hoofdfunctie: CFO responsible for Finance, IT, procurement and legal, SPIE 
Nevenfunctie: geen nevenfunctie

De heer Ir. H.M.H. Windmüller 

Hoofdfunctie: Bestuurder BrabantWonen 
Nevenfuncties:

  • Voorzitter van de Raad van Toezicht ZZG Zorggroep 
  • Bestuurder WoonService Regionaal  

De heer drs. J.H.L.M. Galema

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Han Galema Managementadvies 
Nevenfunctie: 

  • Lid van de raad van advies BACU Bakkerij 

De heer Ir. A. Hofman 

Hoofdfunctie: Executive Vice President Manufacturing, Corporate Strategy ASML 
Nevenfunctie: geen nevenfunctie

De heer Drs. N. van den Boer

Hoofdfunctie: Algemeen Directeur NB Hospitality BV 
Nevenfunctie:

  • Voorzitter Stichting Meijerijstad Gezond Sportief 

Verantwoording van de (tijdelijke) Ondernemingsraad

De Ondernemingsraad (OR) behartigt de belangen van de organisatie in zijn geheel en alle medewerkers en beoordeelt voorstellen van het college van bestuur. Het eerste half jaar werkte de OR in de vorm van een Tijdelijke Ondernemingsraad, gevoed door de OR leden van De Leijgraaf en Koning Willem I College.

Op 1 januari 2022 was de juridische fusie van De Leijgraaf en Koning Willem I College een feit. De institutionele fusie was nog niet afgerond. Daarom vormden de OR van De Leijgraaf en de OR van het Koning Willem I College een Tijdelijke Ondernemingsraad (TOR). De TOR nam de rollen van beide raden over in de periode dat de juridische fusie rond was, maar de scholen nog niet volledig gefuseerd waren. Vanuit de OR van de Leijgraaf namen vier leden deel aan de TOR, vanuit het Koning Willem I College vijf. De overige OR leden bleven deelnemen aan de reguliere Ondernemingsraden en voedden de TOR. De voorzitter van de OR van het Koning Willem I College, Hans van Riel, werd voorzitter van de TOR. De voorzitter van de OR van De Leijgraaf, Bellinda van den Helm, werd vicevoorzitter.

In het eerste half jaar van 2022 startten we de voorbereidingen voor de verkiezing van een nieuwe OR. We kozen voor een vertegenwoordiging vanuit de diverse community's van het Koning Willem I College:

  • Locatie Land van Cuijk: 1 lid  
  • Locatie Oss: 3 leden  
  • Locatie Meierijstad: 3 leden  
  • Locaties Den Bosch: 8 leden  

We hielden in juni 2022 OR-verkiezingen. Voor de zomervakantie installeerden we de OR. Direct na de zomervakantie hield de OR een tweedaagse, met als doel elkaar beter te leren kennen, de aandachtspunten voor het eerste jaar te bepalen en om uit haar midden een nieuwe voorzitter en vicevoorzitter te kiezen. Bellinda van den Helm is gekozen tot voorzitter en Freek de Koning als vicevoorzitter.

De fusievoorbereidingen en -uitwerkingen zijn opgenomen in een mijlpalenoverzicht. Dit hielp de (T)OR om inzicht te krijgen in de lopende processen. In het mijlpalenoverzicht staat een planning van de op te leveren beleidsstukken en de implementatie ervan in de organisatie. Ook de invoering of wijzigingen van diverse digitale ondersteuningsmiddelen staan in dit mijlpalenoverzicht. Ook na de instellingsfusie vanaf 1 augustus 2022 dient het mijlpalenoverzicht als een leidraad voor de organisatie en de OR. 

De fusie bracht en brengt de nodige veranderingen met zich mee en dit creëert onrust in de organisatie. Niet alle veranderingen zijn meteen helemaal duidelijk en zichtbaar. Hierdoor richtten veel medewerkers zich tot de OR. Vaak kon de OR slechts antwoorden dat de organisatie zich nog moet zetten en dat veranderingen tijd nodig hebben. 

In gesprekken met het college van bestuur werd duidelijk dat deze onzekerheden in alle lagen van de organisatie spelen. In 2023 wordt duidelijk of het stof een beetje is gaan liggen en iedereen binnen de organisatie weet waar hij of zij aan toe is.

Naast de overleggen met het college van bestuur sprak de OR met de Raad van Toezicht. Ook de Raad van Toezicht is van samenstelling veranderd. Naast een kennismaking vond een gesprek plaats over de eerste bevindingen na de fusie. Ook hier kwam duidelijk naar voren dat veranderingen tijd nodig hebben en dat het college van bestuur daar oog voor heeft.

Verantwoording van onze studentenraad

2022 was een bijzonder jaar voor iedereen op het Koning Willem I College. De laatste coronamaatregelen vervielen, hybride onderwijs werd het nieuwe normaal en we zaten midden in een fusie die de nodige uitdagingen met zich meebracht.

De Centrale Studentenraad speelde in op alle ontwikkelingen op ons college. Die stonden grotendeels in het teken van de fusie met voormalig De Leijgraaf. Onze twee studentenraden fuseerden en harmoniseerden alle regelingen en reglementen. Zij spraken regelmatig met het college van bestuur, onderwijsafdelingen, werkgroepen, collega- studentenraden en met regionale partners.

Sommige studenten kregen door de hoge inflatie en energieprijzen financiële zorgen. De Studentenraad merkte dat studenten regelmatig materialen voor school aan moesten schaffen en deze vervolgens niet gebruikten. Met de nieuwe ‘Regeling Schoolkosten’ kunnen studenten geld terugkrijgen voor deze ongebruikte materialen.

Ook startten ze een pilot met dispensers voor menstruatieproducten op alle damestoiletten op de locatie Vlijmenseweg: gratis tampons en maandverband voor alle studenten en medewerkers op het college. Ze werkten samen met Five25: gratis preventieve mondzorg voor alle studenten onder de 25 jaar. Iedere dag werkt de Centrale Studentenraad er hard aan om het leven voor de student zo makkelijk mogelijk te maken. Ook financieel. 

In 2022 werkte de Studentenraad ook aan haar naamsbekendheid. Ze zetten een promotiecampagne op en dit resulteerde in mooie cijfers. Via hun social mediakanalen bereikten zij ongeveer 15.600 accounts en bijna de helft (48%) van alle studenten weet de studentenraad inmiddels te vinden. Dit is 6% meer dan in 2021 en toch valt hier nog meer te halen. Het landelijk gemiddelde ligt namelijk op 50%. 

Beetje bij beetje nam de Studentenraad afscheid van alle maatregelen rondom het coronavirus. Dat betekende dat zij een aantal acties weer als vanouds konden organiseren. Op Valentijnsdag konden studenten gratis een roos bestellen voor een medestudent. Verder waren ze aanwezig bij Coming-Out-Day en Paarse Vrijdag en presenteerden ze zich tijdens de Open Dag. 

De studentenraad ging structureel het gesprek aan met het college van bestuur en studenten tijdens de maandelijkse studentenlunches en in de week voor kerst deelden ze gratis warme chocomel met slagroom uit op onze locaties in ‘s-Hertogenbosch, Oss en Meierijstad. Zo kregen ze meer verbinding met studenten en zorgden ze voor (nog) grotere naamsbekendheid. 

Concluderend behaalde de Studentenraad in 2022 tal van successen. Daar zijn zij erg trots op! Ook in 2023 zetten zetten ze zich in voor het welzijn van onze studenten.  

Samen sterk naar de toekomst!  

De Centrale Studentenraad bestaat uit een aantal leden, welke een opleiding volgen op verschillende afdelingen. Hieronder zie je een overzicht van de leden en hun opleiding.  

Dagelijks Bestuur:  
Nick van Korven (ICT & Creatief)  
Voorzitter Centrale Studentenraad  
Stijn van den Bosch (ICT & Creatief)  
Vicevoorzitter Centrale Studentenraad  

Algemene leden:  
Amber Vorstenbosch (ICT & Creatief)  
Anthony Ross (ICT & Creatief)  
Colin van de Laak (Zakelijke dienstverlening)  
Jim Dücker (ICT & Creatief)  
Lynn Bouwman (Opvoeden, onderwijs, sport & veiligheid)  
Rik Hultermans (ICT & Creatief)  
Seyda Kayak (ICT & Creatief)  
SoniMichajlow (Opvoeden, onderwijs, sport & veiligheid)  
Sterre Lurling (Voeding & uiterlijke verzorging)  
Toon Kuijpers (ICT & Creatief) 

Aspirant-leden:  
Rik van der Schans (Zorg & Welzijn)  
Hannelore van Loon (Zorg & Welzijn) 

Centrale Studentenraad 2022

Facilitaire zaken

Huisvesting en duurzaamheid

Huisvesting
Grootschalige nieuwbouwactiviteiten, zoals de nieuwbouw op de locatie aan de Onderwijsboulevard in 2020-2021, stonden voor het kalenderjaar 2022 niet gepland. Wél voerden we in 2022 veel kleinschalige renovatie- en verduurzamingsprojecten op het college uit. Op de locatie aan de Vlijmenseweg heeft gebouw K ten behoeve van het inhuizen van het Expertisecentrum een upgrade gekregen en hebben we de toiletgroepen van gebouw B gerenoveerd. Ten slotte kreeg ook de eigendomslocatie Weidonklaan 99 in het zomerreces een grootschalige facelift met een renovatie van de buitengevels, toiletten, aula en keuken.

Naast deze projecten voerden we op de verschillende eigendomslocaties ook groot onderhoud uit. Koning Willem I College heeft een meerjarig onderhoudsplan per gebouw in eigendom vastgesteld en voor de uitvoering daarvan middelen gereserveerd in de begroting. Begin 2022 moesten we hierin aanzienlijk bezuinigen en hebben we ervoor gekozen om alleen het strikt noodzakelijke groot onderhoud uit te voeren. De schoolgebouwen van Koning Willem I College faciliteren het primaire proces en vormen daarmee de fysieke (leer)omgeving voor onze studenten en docenten. Daarnaast vertegenwoordigen deze gebouwen een belangrijke financiële waarde. Het beheer en onderhoud van onze schoolgebouwen verdient daarom een plaats binnen de beleidscyclus. Renovatie wordt de komende jaren naar verwachting namelijk belangrijker dan nieuwbouw. Door krimpende studentenaantallen vermindert de vraag naar nieuwbouw en vooral uitbreidingsinvesteringen. Renovatie van bestaande gebouwen ligt in veel situaties meer voor de hand en het onderhoudsplan speelt daardoor een expliciete rol binnen de toekomstige huisvestingsvraagstukken.

Naar aanleiding van de fusie tussen Koning Willem I College en De Leijgraaf zijn we in 2021 gestart met het opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP). Het IHP brengt de doelen, ambities en risico’s voor de huisvesting voor de komende tien jaar in beeld en vertaalt deze naar heldere kaders voor het toekomstig huisvestingsbeleid. In januari 2022 stelden we het IHP voor Het Nieuwe Koning Willem I College definitief vast. De belangrijkste huisvestingsdoelen voor de komende jaren zijn:

  • Realiseren van het concept ‘Sticky Campus’; 
  • Beperken van de huisvestingsratio; (De huisvestingsratio is het percentage van het totale budget dat aan huisvesting besteed wordt). Dit betreft geen signaleringswaarde meer vanuit de onderwijsinspectie. Het Koning Willem I College wil dit als sturingselement behouden.
  • Reductie van de totale capaciteit met circa 25.000 m² bvo
  • Verduurzamen van het vastgoed.

Om deze huisvestingsdoelen te behalen, werken we het toekomstig huisvestingsbeleid verder uit om zo tot een concrete uitvoeringsagenda te komen. Hiervoor is op een aantal onderwerpen een verdiepingsslag nodig in overleg met de onderwijsafdelingen. Voordat we tot een concrete uitvoeringsagenda voor het gehele nieuwe Koning Willem I College komen, heeft het college van bestuur ook het besluit genomen om ons allereerst te concentreren op de Onderwijsboulevard als regionale techniek locatie. Dit doen we door het maken van een inpassingsstudie met langeretermijnperspectief. Deze studie is in juni 2022 afgerond en de hernieuwde indeling van de Onderwijsboulevard start schooljaar 2024-2025. Het opleveren van de uitvoeringsagenda voor het gehele Koning Willem I College staat gepland rond het zomerreces 2023.

Het vastgestelde IHP beschrijft het huisvestingsbeleid. Om het beleid uiteindelijk definitief vorm te geven werken we een concrete uitvoeringsagenda uit.

Duurzaamheid
Bij onze studenten leggen we de basis voor een duurzaam leven. Als omvangrijke maatschappelijke organisatie kan het Koning Willem I College hierin een wezenlijke rol spelen. Duurzaamheid in onder andere ons vastgoed staat bij het college daarom hoog in het vaandel. Het gaat echter niet alleen om het verduurzamen van gebouwen, maar ook om het verankeren van duurzaamheid in het onderwijs. Het Koning Willem I College is voor de derde keer uitgeroepen tot de meest duurzame mbo-school van Nederland. Vrijdag 9 december ontving de school de SustainaBul 2022. Het is de vierde keer dat deze duurzaamheidsprijs is uitgereikt. Koning Willem I College staat elk jaar in de top. In 2019 en 2021 behaalde de school ook de eerste plek, in 2020 de tweede plek. 

Alle kozijnen van de Onderwijsboulevard hebben we inmiddels vervangen door nieuwe kozijnen met isolerende triple beglazing. Op de Vlijmenseweg hebben we in 2022 geen kozijnen vervangen, maar selecteerden we aan de hand van een meervoudige onderhandse aanbesteding een aannemer om de kozijnen van gebouwen D, M, L en P in 2023 en 2024 te vervangen. Verder beschikt de locatie aan de Vlijmenseweg sinds 2021 over een volledig gasloze verwarmings- en koelinstallatie waarbij we de buitenlucht als warmtebron gebruiken. Tenslotte vervingen we, in het kader van verduurzamen, wederom veel TL-verlichting voor LED-verlichting inclusief bewegingsmelders op alle locaties van het Koning Willem I College.

Preventie en bedrijfshulpverlening

Preventie

Regio ‘s-Hertogenbosch
Voor de fusie had Facilitair Bedrijf & IT de verantwoordelijkheid voor de portefeuille ‘veiligheid’. Met de fusie is dit gedeeltelijk verplaatst naar de afdeling Human Resources (HR).

In 2022 registreerde het college 32 incidentenmeldingen. Bij 25 incidenten was er sprake van een ongeval of EHBO-inzet. Twee meldingen werden doorgegeven aan de Nederlandse Arbeidsinspectie. In 2022 voerde het college zestig werkplekonderzoeken uit in het kader van veiligheid. Het college bood audiometrische onderzoeken aan aan medewerkers die te maken hebben met harde geluiden tijdens hun werkzaamheden. Ook voerden veiligheidsmedewerkers diverse binnenklimaatmetingen en een kwartsstofmeting uit.
Het college organiseerde een verkorte veiligheidstraining voor nieuwe medewerkers van de technische afdelingen en een herhaling van de veiligheidstraining bij de afdeling Bouwen & Wonen, gericht op houtbewerking. De conciërges kregen een bevoegdheidsverklaring  overeenkomstig het beleidsplan bedrijfsvoering laagspanning.

Regio Land van Cuijk, Oss en Meierijstad
Ventilatie in schoolgebouwen kreeg de nodige aandacht in 2022. Veiligheidsmedewerkers voerden frequent CO2-metingen uit en het college deed kleine aanpassingen in het klimaatsysteem.
In 2022 gaf het college uitvoering aan diverse actiepunten uit het plan van aanpak van de risico inventarisatie & evaluatie (RI&E). Voor procestechniek en industriële omgeving in Veghel voerde het college in 2022 een nieuwe RI&E.
Het college registreerde veel machines en apparaten in het digitaal veiligheid volg systeem (DVVS) om het onderhoud vast te leggen. Ook koppelden veiligheidsmedewerkers machineveiligheidskaarten aan de machines.
Het college voerde een houtstofmeting uit in de praktijkruimte hout en meubel in Veghel. In praktijkruimte techniek in Oss voerde het college een lasrookmeting uit, met extra aandacht voor chroom6. 
In alle regionale community's (met uitzondering van 's-Hertogenbosch) wordt gewerkt met met het programma centraal meldpunt incidenten (CMI&K). Studenten en medewerkers kunnen hierin incidenten, (bijna-)ongevallen en klachten melden. In het CMI&K zijn in 2022 minder incidenten en klachten gemeld dan in de jaren daarvoor. Studenten en medewerkers registreerden 79 incidentmeldingen. 47 meldingen gingen over ongewenst of onveilig gedrag, direct gericht op een persoon. Er zijn vier ongevallen gemeld in het CMI&K waarvan drie met letsel. Er zijn geen meldingen aan de Nederlandse Arbeidsinspectie doorgegeven. In totaal registreerde het college 47 klachten.

Bedrijfshulpverlening

Regio’s-Hertogenbosch
In 2022 werden de coronamaatregelen langzaam versoepeld. Hierdoor konden de bhv-trainingen weer op de gebruikelijke manier plaatsvinden. In totaal leidde het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch bhv-ers en ehbo-ers in 34 verschillende trainingen op.

Ook was oefenen met de bhv’ers weer mogelijk. Zij deden negen communicatietrainingen, vier trainingen brandmeldcentrale, drie table-tops en één ontruimingsoefening.

Regio Land van Cuijk, Oss en Meierijstad
Ook op de locaties in Land van Cuijk. Oss en Meierijstad hielden we ontruimingsoefeningen.
Bhv-ers en ehbo-ers schreven zich bij de opleider in en kregen de training bij hen op locatie. Ploegleiders gebruikten daarbij het NIBHV-bordspel.

Informatisering

Informatievoorziening

In 2022 voegden we de voormalige IT-afdelingen samen tot een nieuwe afdeling Informatievoorziening. Daarvoor stelden we een nieuwe directeur aan, die zijn visie en een langer termijnperspectief formuleerde op de rol en verantwoordelijkheden van Informatievoorziening binnen het college. Ook maakte hij een aanpak en structuur voor de afstemming met de organisatie ten aanzien van het doorontwikkelen van functionaliteiten. We maakten in 2022 een start met de implementatie en in 2023 werken we hier verder aan. 

Migratie van systemen
Als gevolg van de fusie is een grote en complexe inspanning nodig op het gebied van het samenvoegen, harmoniseren en opschonen van de systeem- en applicatielandschappen. Dit pakken we programmatisch aan, in de vorm van een projectenprogramma ‘Migratie Systemen’. In 2022 is 1 BRIN-nummer gerealiseerd, zijn de Microsoft werkplekomgevingen samengevoegd, en zijn een gemeenschappelijke website en een gemeenschappelijk intranet gerealiseerd voor het gehele college. In 2022 heeft het accent in dit programma op een aantal bedrijfsvoeringsapplicaties, zoals HR (HR2Day) en Finance (PurchasetoPay), gelegen. In 2023 ligt het accent op onderwijslogistieke applicaties zoals het student informatiesysteem (SIS) en het leermanagementsysteem (LMS) en de plannings- en roosterapplicatie (Xedule).

Informatiebeveiliging en privacy
Informatiebeveiliging en privacy zijn punten van aandacht binnen het college. We ontwikkelden beleid op deze gebieden en definieerden acties op het gebied van externe monitoring en auditing. Awareness bij medewerkers is vergroot d.m.v. e-learning modules. Ook deden we een zelfevaluatie met betrekking tot de status van onze beveiliging. We stelden een roadmap op, waarin we voorziene acties plotten in een tijdlijn. In 2023 ligt het accent op uitvoeren van een of meerdere externe audits en verhogen van het generieke beveiligingsniveau. 

MORA 
In 2022 hadden we meer aandacht voor het werken onder architectuur. De Middelbaar Onderwijs Referentie Architectuur (MORA) – een door SURF en de mbo-sector opgesteld samenhangend geheel van processen die binnen een mbo-instelling worden uitgevoerd - adopteerden we als referentiemodel voor de processen die we in het college uitvoeren. We stelden een eigen interpretatie van de MORA op in de vorm van het Koning Willem I College Hoofdprocesmodel. We stelden het eigenaarschap van hoofdprocessen vast en werkten verder aan beschrijven en vastleggen van processen en vaststellen en vastleggen van de samenhang tussen processen, informatiestromen, applicaties en technische omgevingen.

Hoofdprocesmodel Koning Willem I College

Compliance en regelgeving

Interne beheersing

Het Koning Willem I College beschikt over een managementdashboard (voormalig Koning Willem I College) en een kwaliteitskaart (voormalig De Leijgraaf) waarmee we de belangrijkste risico’s beheersen. Deze instrumenten bevatten actuele informatie over studenten, personeel, studiesucces, financiën en tevredenheid van studenten. Daarnaast voert het college periodiek onderzoeken uit, op basis waarvan we risico’s in beeld brengen, zodat we adequaat kunnen bijsturen. Voor de financiële sturing maken we gebruik van een (meerjaren)begroting en taakstellende budgetten voor activiteiten, investeringen en voorzieningen.

In 2022 harmoniseerden we de stelsels van kwaliteitszorg van voormalig Koning Willem I College en voormalig De Leijgraaf. Binnen het geharmoniseerde stelsel stelden we een instrumentarium vast voor de verschillende fasen in de PDCA-cyclus: een meerjarenplan voor de instelling, formats voor afdelingsplannen en teamplannen, handreikingen voor panelgesprekken met de belangrijkste stakeholders, een format voor de risicoanalyse, een format voor de zelfevaluatie en een risicogerichte interne audit en een ontwikkelingsgerichte onderwijsdialoog. 

In het opgestarte drie lijnen overleg (de 1e lijn betreft het primaire proces, de 2e lijn betreft de ondersteuning daarvan en de 3e lijn betreft de controle daarvan) volgen we de implementatie van het geharmoniseerde stelsel en sturen we bij als de situatie daarom vraagt. Vanuit de periodieke overleggen blijkt dat de implementatie van het stelsel goed verloopt. Door de maandelijkse managementrapportage op instellingsniveau en de periodieke managementrapportage op afdelingsniveau (drie keer per jaar) op basis waarvan het managementgesprek met het bestuur plaatsvindt (geborgd in de planning & control cyclus) volgen we de voortgang van verbeteractiviteiten en beheersing van risico’s. 

Het eerste managementgesprek stond in het teken van de plannen, het tweede stond in het teken van de analyses en het derde gesprek in het teken van terugblikken. De gesprekken maken duidelijk dat alle teams de cyclus volledig doorlopen; in 2023-2024 zoomen we dieper in op de kwaliteit waarmee afdelingen de cyclus doorlopen; enerzijds in de managementgesprekken en anderzijds door te leren van elkaar. 

In de auditcyclus zetten we de bereikte kwaliteit af tegen de basiskwaliteit conform het waarderingskader van de Inspectie. Voor een tweetal opleidingen waarvoor we in 2021-2022 risico’s detecteerden, richtten we een taskforce in die het verbeterplan volgt en daarover rapporteert aan het bestuur. Ook brachten we er de jaarlijkse accountantscontroles in beeld en, op basis van landelijk beschikbare data, toekomstige studentenstromen. Daardoor hebben we zicht op de belangrijkste risico’s voor onderwijskwaliteit, financiën, demografische ontwikkelingen en (provinciale) economische ontwikkelingen.

Het omgaan met risico’s (risicomanagement) is een belangrijk onderdeel om op een beheerste en weloverwogen manier de strategische doelen uit het meerjarenplan te realiseren. Als vervolg op de risicoanalyse binnen het voormalige Koning Willem I College adresseerden we in het fusietraject tussen voormalig Koning Willem I College en voormalig De Leijgraaf in een beslisdocument de belangrijkste kansen en risico’s voor de thema’s:

  • Professional van de toekomst: door het vergroten van de regio en het bieden van meer diversiteit maken we het mogelijk om de krimp op te vangen waardoor we het opleidingsaanbod in stand kunnen houden of zelfs kunnen uitbreiden.
  • Motieven en meerwaarde van de fusie (haalbaarheid): de kans dat we wel investeren maar de beoogde meerwaarde niet realiseren vormt het grootste risico dat we willen voorkomen door in de transitiefase te investeren in een gedeeld droombeeld, focus aan te brengen en een duidelijk implementatiestrategie, inclusief monitoring, te hanteren.
  • Positionering: als antwoord op moeilijk te beïnvloeden overheidsbeleid, politieke ontwikkelingen en macro-economische omstandigheden creëren we binnen de regionale communitiy's een platform voor dialoog met onze stakeholders over de belangen van onze studenten en hun regionale werkveld.
  • Identiteit en herkenbaarheid: de tijd die nodig is om de culturen van twee organisaties met elkaar te verenigen en het loslaten van de ‘eigen’ identiteit om een gezamenlijke identiteit te omarmen terwijl de bijbehorende kans is dat de verschillende culturen elkaar aanvullen en versterken, kan een risico zijn; we zetten daarom in op communicatie en duidelijkheid over de gewenste cultuur, het gedrag en de leefregels die daarbij horen.
  • Onderwijs: door ‘teams aan zet’ en het onderwijs in nauwe samenwerking met het werkveld te organiseren, zien we kansen om het onderwijs toekomstbestendig te maken; het risico op weerstand vanwege te veel veranderingen in een korte tijd ondervangen we door heldere doelstellingen (focus) en implementatiefases.
  • Governance en besturing: voor het slagen van de fusie is leiderschap een succesfactor; het risico van onvoldoende taakvolwassenheid van medewerkers en de passendheid van medewerkers bij het organisatieconcept beheersen we vanuit een heldere verantwoordelijkheidstructuur die snel ingrijpen mogelijk maakt.
  • Operationele samenvoeging: een organisatie die aanzienlijk groeit en op diverse locaties wordt gepositioneerd, brengt het risico met zich mee dat de flexibiliteit en benaderbaarheid in het gedrang komen. Deze risico’s beheersen we primair door de strategie en structuur van de fusieschool, waarin kleinschaligheid en samenwerking centraal staan;
  • Exploitatie: door de energie zijn schaalvoordelen snel haalbaar; voor de risico’s ten aanzien van de huisvesting zijn keuzes in beeld die we meenemen bij de uitwerking van regionale communitiy's en het onderwijsaanbod;
  • Studentenaantallen: de verwachte krimp van het aantal studenten kunnen we beperken door krachtig en kwalitatief onderwijs in combinatie met een versterking van het imago;
  • Formatie: voor het risico betreffende de formatie van de ondersteunende diensten kunnen we de mogelijkheden benutten om deze diensten efficiënter te organiseren en te bemensen, waardoor we beter aansluiten bij de mbo-benchmark.

Informatiebeveiliging en privacybescherming

Het Koning Willem I College heeft informatiebeveiliging en privacybescherming hoog in het vaandel staan. Daarom verbeteren wij ons voortdurend op deze gebieden.  In het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelden we een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan. Deze rol brachten we onder bij de dienst Concern Control. Voor toezicht op de Privacybescherming stelden we een Privacy Officer (PO) aan. Deze rol brachten we onder bij de dienst Bestuursondersteuning.  Voor toezicht op de Informatiebeveiliging stelden we een Corporate Information Security Officer (CISO) aan. Deze rol brachten we onder bij de dienst Informatievoorziening. De functie FG belegden we net als afgelopen jaar extern. Het Koning Willem I College koos hier voor de onafhankelijkheid die een externe FG heeft. Daarnaast is het voordeel dat de externe FG als enige focus privacy heeft en kan putten uit een groot netwerk.

Wij geven invulling aan de AVG door diverse beleidstukken, zoals het informatiebeveiligings- en privacybeleid waarin we onder andere  de privacyregeling, dataregisters, verwerkersovereenkomsten opnamen. Het college heeft als doel het waarborgen van de continuïteit van de bedrijfsvoering. Door informatiebeveiligingsincidenten en datalekken te voorkomen willen wij schade minimaliseren. Deze beleidstukken zijn te vinden op ons portaal Koningsplein.

Op het gebied van Informatiebeveiliging zetten we goede stappen. We voerden onder andere multi-factor authenticatie in voor alle medewerkers en studenten. Daarnaast voorzagen we alle apparaten van encryptie. Data op gestolen apparatuur kan hierdoor niet meer worden ingezien. Ook namen we een SIEM-SOC-systeem in gebruik, waarmee de belangrijkste systemen in de eigen ICT-infrastructuur constant worden gescand op kwalijke incidenten. Om alle medewerkers bewuster te maken van risico’s, met het doel ze te voorkomen, volgt elke medewerker verplichte trainingen.  Ook startten we afgelopen jaar een start met afdelingsbezoeken door de PO en de FG. Zij voeren hier controles uit, beantwoorden vragen en geven adviezen.

In 2022 stapten we definitief over op het Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA)-volwassenheidsmodel informatiebeveiliging als toetsingskader. Het model is een hulpmiddel om de gewenste volwassenheid in kaart te brengen om vervolgens te bepalen waar de organisatie staat en wat er moet gebeuren om het gewenste niveau van informatiebeveiliging te bereiken. NBA stelt meer eisen aan bewijslast en is volwassener dan het huidige toetsingskader van MBO Digitaal (voorheen saMBO ICT).

In 2022 zijn er 84 meldingen gemaakt van datalekken, waarvan er 62 onder de noemer beveiligingsincidenten vallen. Hier was geen sprake van onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens, maar het waren wel signalen om de beveiliging of processen aan te scherpen. De 22 incidenten waar wel sprake was van mogelijke inzage van persoonsgegevens zijn er twee gemeld als datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Voor de overige was geen sprake van een verhoogde impact voor de persoonlijke levenssfeer en/of bescherming van de persoonsgegevens van betrokkenen. Het Koning Willem I College koos  er wel voor, als er sprake was van een relatief kleine datalek, om de betrokkene altijd op de hoogte te brengen. Wij zijn graag transparant.

Zorg voor kwaliteit

Wij geloven dat goed onderwijs een belangrijke bijdrage levert aan een duurzamere en betere wereld. Daarom werken wij doorlopend aan verbetering van de kwaliteit van onze lesprogramma's.  

Het Koning Willem I College stelt periodiek een meerjarenbeleidsplan op waarin ze haar doelstellingen en ambities vastlegt. In 2021 legden we samen met toenmalig De Leijgraaf de basis voor een hernieuwd meerjarenbeleidsplan, uitgaande van onze ambities en onze visie op leren, werken, organiseren en digitaliseren. Dit plan voor de periode 2022 - 2025 stelden we in de eerste helft van 2022 vast. In dit meerjarenplan is Kansrijk KW1C een van de 3 pijlers. Binnen deze pijler is de volgende ambitie direct gerelateerd aan kwaliteit: “We zijn één KW1C. We willen elke dag een beetje beter worden. We zijn pas écht tevreden als we boven de norm uitstijgen.” 

De ambitie om boven de norm uit te stijgen geven we vorm door voor zoveel mogelijk opleidingen te bewegen naar de waardering goed. Teams geven aan dat zij aan de basiskwaliteit voldoen en geven aan op welke onderdelen zij merkbaar, meetbaar en bespreekbaar uitstijgen boven de basiskwaliteit of zelfs excelleren. De interne tevredenheid bij studenten en medewerkers en de externe tevredenheid bij het afnemend werkveld of vervolgonderwijs is op het beoogde niveau. 

Nieuw beleid voor kwaliteit 
Op 1 augustus 2022 ging het nieuwe kwaliteitsbeleid voor het Koning Willem I College van start. In dit stelsel van kwaliteitszorg namen we de sterkte punten mee van zowel De Leijgraaf als het Koning Willem I College. Een aantal kenmerken van het nieuwe kwaliteitsbeleid:  

Een gedragen kwaliteitscultuur is een voorwaarde voor goed onderwijs 
Binnen het nieuwe Koning Willem I College ontwikkelen wij een kwaliteitscultuur, waarbij we zoveel mogelijk uitstijgen boven de basis en innovatie voorop staat. Alle medewerkers en overige betrokkenen streven in samenhang van een team naar een voortdurende verbetering van de kwaliteit.  

Collega’s zijn zich er in alle lagen van de organisatie van bewust dat samenwerken aan kwaliteit essentieel is om goed onderwijs te leveren (integraal keten-denken). Het resultaat is dat alle studenten, ouders en werkveld overal binnen het Koning Willem I College ervaren dat onderwijskwaliteit centraal staat. De onderwijsteams hebben in het realiseren van die onderwijskwaliteit een spilfunctie.

Met het kwaliteitszorgsysteem willen we bereiken:

  • Verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen;
  • Regelmatige beoordeling van de kwaliteit van (ondersteunen van) het onderwijs;
  • Zowel ontwikkelings- als risicogericht ;
  • Leren van elkaar, gezamenlijk aan kwaliteitsverbetering werken

De kernpunten van het stelsel zijn: 

  • Inzet op toenemende mate van zelfregulering in het toezicht;
  • Verdere duiding geven aan eigenaarschap van kwaliteit, dat start met gemeenschappelijke kwaliteitsstandaardaarden conform 10 inzichten x 4 rollen (publicatie uitgegeven door het Kwaliteitsnetwerk MBO);
  • Gedachtengoed van kwaliteitsontwikkeling, zorg en borging passend bij wensen en ontwikkelperspectief.

Het stelsel biedt ons de volgende voordelen: 

  • Doelmatige manier van werken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren;
  • Vergroten bewustzijn en transparantie (kennis delen) 
  • Zicht voor het bestuur op de kwaliteit van het onderwijs en de examinering in de volle breedte: Voldoen we aan alle geldende normen voor kwaliteit? En voldoen we aan die kwaliteit binnen alle afdelingen en opleidingen?
  • Vrijheid binnen kaders, teams aan zet.

Het stelsel van kwaliteitszorg, gebaseerd op de PDCA-cyclus, bevat instrumenten om onze doelstellingen te realiseren. Deze instrumenten zijn o.a. ingezet om een aantal leervragen binnen de organisatie op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Sportacademie: Welke stappen moeten wij zetten om onze samenwerkingscultuur verbeteren?
  • Handel: Hoe kunnen wij een duurzame leercommunity voor onze studenten (door)ontwikkelen?
  • International Business School: Hoe kunnen we de studentbegeleiding beter vormgeven op basis van het nieuwe kwaliteitsbeleid? 
  • Horeca: Hoe kunnen we het proces van examinering verder stroomlijnen?

Hiernaast maakten alle afdelingen een eigen analyse van hun studiesucces, op basis waarvan zij verbeterplannen voor de komende periode opstelden. 

Klachten

Na de instellingsfusie kent het Koning Willem I College voor de studenten van de twee oude instellingen twee verschillende klachtenreglementen. Het Koning Willem I College zal studiejaar 2022 - 2023 gebruiken om alle beleidstukken te harmoniseren en de wetswijziging verbetering rechtsbescherming mbo-studenten daarin te verwerken.

Deze wijziging zal voor de organisatie naar verwachting grote veranderingen met zich meebrengen. Daardoor is gestart met een voorlichting voor in eerste instantie de leidinggevenden. Zodra het nieuwe klachtenreglement gereed is zullen de medewerkers hierover worden geïnformeerd.

Het Koning Willem I College vindt het belangrijk dat met name klachten over ongewenst gedrag worden afgehandeld door een onafhankelijk klachtencommissie. Daarom heeft het Koning Willem I College ervoor gekozen om met ingang van het studiejaar 2022 - 2023 voor dat type klachten aansluiting te zoeken bij Stichting Onderwijsgeschillen.

Het Koning Willem I College is momenteel bezig met het opzetten van Koningspunten waar onder andere studenten terecht kunnen met al hun vragen. Het is de intentie van het Koning Willem I College om deze Koningspunten ook te laten fungeren als toegankelijk faciliteit zoals bedoeld in de eerdergenoemde wetswijziging.

Koning Willem I College heeft in het jaar 2022 één klacht gehad welke heeft geleid tot een zitting bij Stichting Onderwijsgeschillen. De klachtencommissie heeft hierbij het Koning Willem I College volledig in het gelijk gesteld. Een tweede klacht is bij Stichting Onderwijsgeschillen aangehouden voor interne behandeling. 

Klachten examencommissies

De commissie van beroep voor de examens heeft in 2022 één beroepschrift ontvangen tegen een besluit van de examencommissie. Het beroepschrift is niet ontvankelijk verklaard vanwege een verkeerd gevolgde procedure.

De commissie van beroep voor de examens bestond tot 1 augustus 2022 uit de commissie van beroep voor de examens van het Koning Willem I College en de bovenschoolse commissie van beroep voor de examens van De Leijgraaf en vanaf 1 augustus 2022 uit de bovenschoolse commissie van beroep voor de examens voor het gefuseerde Koning Willem I College.

Examencommissies

In 2022 pasten we onze examenorganisatie aan, als gevolg van de fusie tussen Koning Willem I College en voormalig De Leijgraaf. Tot 1 oktober 2022 waren vijf examencommissies actief binnen het voormalige Koning Willem I College en één examencommissie binnen voormalig De Leijgraaf. 

Parallel daaraan startte het Koning Willem I College per 1 augustus 2022 de nieuwe examenorganisatie op binnen het nieuwe Koning Willem I College, bestaande uit drie examencommissies. De oude examencommissies rondden de diplomering binnen het teljaar 2021-2022 af; de nieuwe examencommissies pakten de diplomering binnen het teljaar 2022-2023 op. Binnen de nieuwe examenorganisatie worden de examenprocessen onder begeleiding van een externe deskundige geharmoniseerd en daar waar mogelijk al geoptimaliseerd.

De zes oude examencommissies (vijf binnen het voormalige Koning Willem I College en één binnen het voormalige De Leijgraaf) leverden conform wet- en regelgeving een jaarlijks verslag op bij het college van bestuur. Vanuit die jaarlijkse verslagen herleiden we de volgende aandachtspunten, die we daar waar mogelijk meenemen in de ontwikkeling van de nieuwe examenorganisatie:

  • Binnen alle examencommissies vond de kwaliteitsborging volgens een systematische PDCA-cyclus plaats, zowel op het niveau van de eigen examencommissie als op het niveau van examinering binnen de onderwijsafdelingen die onder de examencommissie vallen;
  • De coronapandemie was minder van invloed op de werkzaamheden van de examencommissie dan voorheen; de eerder opgedane ervaringen waren van nut bij het efficiënt en zorgvuldig nemen van besluiten in voorkomende gevallen;
  • Uit scholingsoverzichten blijkt een grote mate van deskundigheid die tijdens periodieke scholings- en themabijeenkomsten wordt onderhouden;
  • Voor alle jaarlijkse verslagen geldt dat die voldoende aanknopingspunten bevatten voor de nieuwe examencommissies; een mooi initiatief van een van de examencommissies om de bevindingen van de oude examencommissie te delen met de voorzitters van de nieuwe examencommissies. Dit komt de continuïteit in de examenorganisatie ten goede;
  • Voor alle examencommissies geldt dat er een goede professionele dialoog met het primaire proces is ingeregeld;
  • Het afleggen van verantwoording op opleidingsniveau vindt plaats en kan specifieker; de oude examencommissie van De Leijgraaf heeft daar een mooie vorm voor gevonden;
  • Betrokkenheid van een externe deskundige in de examencommissie blijft binnen sommige examencommissies een aandachtspunt.

Het bestuur voert periodiek gesprekken met de voorzitters en secretarissen van de examencommissies. Eens per jaar gaat het over de verantwoording van de examencommissies in het jaarlijkse verslag.

In 2022 reikte het Koning Willem I College voor het beroepsonderwijs 5.902 diploma’s, 205 certificaten en 177 mbo-verklaringen uit. Daarmee zetten de studenten die deze waardepapieren in ontvangst namen een nieuwe stap in hun loopbaanontwikkeling.

In 2022 waren de examencommissies betrokken bij de interne audits bij opleidingen binnen het voormalige Koning Willem I College en voormalig De Leijgraaf. Daarnaast is in 2022 bij één van de examencommissies van het voormalige Koning Willem I College een interne audit uitgevoerd op verzoek van de examencommissie zelf; deze audit resulteerde in een positief resultaat.

In 2022 voerde de Inspectie van het Onderwijs geen onderzoek uit naar de kwaliteit van de examinering. Het eerstvolgende vierjaarlijkse onderzoek is gepland in het najaar van 2023.

Vertrouwenspersonen

Inleiding
Van januari t/m juni waren drie interne vertrouwenspersonen benoemd bij De Leijgraaf. Zij waren voor studenten, ouders en medewerkers aangesteld. Bij het KW1C was er één vertrouwenspersoon, deze vertrouwenspersoon was in principe alleen aangesteld voor studenten.

Per 6 september 2022 zijn deze vier vertrouwenspersonen opnieuw benoemd, (gefaciliteerd voor één dag per week) en aangesteld voor studenten, ouders en medewerkers en gepositioneerd onder het college van bestuur.

Op twee manieren komen de melders terecht bij de vertrouwenspersoon, via het CMI van De Leijgraaf en rechtstreeks. In dit jaarverslag wordt er een overzicht gegeven van de meldingen die rechtstreeks bij de vertrouwenspersonen zijn gedaan.

Meldingen en klachten
Er zijn 35 meldingen gedaan door medewerkers. Grensoverschrijdend ongewenst gedrag, onveilige werksituatie en een onveilige klassensituatie zijn de belangrijkste categorieën. Van 20 meldingen bij grensoverschrijdend, ongewenst gedrag en intimidatie is twaalf keer sprake van leidinggevende richting medewerker. Bij twee meldingen en een klacht over een onveilige werksituatie wordt aangegeven dat de leidinggevende in gebreke blijft.

Er zijn negen meldingen gedaan over een onveilige klassensituatie. De impact van de schoolsluiting (lockdowns) en de dynamiek van het docententeam speelden een rol in de ontstane situatie.

Studenten en ouders hebben achttien meldingen gedaan. Er zijn drie meldingen gedaan door studenten betreffende seksueel grensoverschrijdend gedrag, waarvan twee meldingen op de stageplek hebben plaatsgevonden. De vertrouwenspersoon heeft in haar rol ook te maken gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag van een student en heeft een melding gedaan bij de desbetreffende onderwijsmanager.

Voor het eerst heeft een onderwijsmanager officieel melding gedaan bij de vertrouwenspersoon betreffende verbale agressie van een ouder.

Er zijn vier klachten ingediend, een door student, twee door medewerkers en een door de vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon heeft een klacht ingediend bij College van Bestuur betreffende het uitblijven van de klachtafhandeling binnen de organisatie.

Er waren vier medewerkers die in een vertrouwde setting advies wilden ontvangen en die zijn doorverwijzen naar de juiste persoon of plek in de organisatie.

Er waren vier meldingen van studenten die in een vertrouwde setting hun verhaal wilden doen, hier is overleg in de zorgstructuur voor opgezet.

Kwaliteitsagenda

In 2022 hebben voormalig De Leijgraaf en Koning Willem I College de kwaliteitsagenda 2019-2022 afgerond. Beide organisaties hebben een aparte verantwoording afgelegd. Deze verantwoordingen zijn hieronder opgenomen. Bij beide organisaties zijn de ondernemingsraad en studentenraad actief betrokken geweest bij de totstandkoming, vaststelling en tussentijdse evaluaties van de kwaliteitsagenda. Op het Koning Willem I College participeerden zij bovendien in de stuurgroep die gedurende de gehele looptijd van de kwaliteitsagenda de voortgang en (bij)sturing bewaakte. Deze verantwoordingen maken duidelijk dat het Koning Willem I College trots mag zijn op de bereikte prestaties.

Eind review De Leijgraaf

Monitor kwaliteitsagenda 2022

Kwaliteitsagenda Koning Willem I College 2019-2022

Versie:
v6.0.8

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report