Spring naar inhoud

LEREN

Kernactiviteiten

Wij zijn ontzettend trots op de prestaties van onze studenten. Zeker als deze extra bijzonder zijn. Daarom reiken wij jaarlijks de Koning Willem I College Awards uit en kiezen we een Student van het Jaar.

Bekijk wie in 2022 de winnaars waren en welke bijzondere prestaties daartoe leidden.

Ons opleidingsaanbod

Het Koning Willem I College biedt ongeveer 300 opleidingen aan binnen het middelbaar beroepsonderwijs, VAVO, Educatie en Leven Lang Ontwikkelen. Het college richt zich met het opleidingenportfolio primair op de regio Noordoost-Brabant, wetende dat het college ook veel studenten trekt uit een veel breder gebied. Voor een aantal opleidingen, met name in de techniek, geldt het Koning Willem I College als dé opleider voor Zuid-Nederland. 

Afstemming op de arbeidsmarkt 
Bij het starten of beëindigen van een opleiding houden we altijd rekening met het arbeidsmarktperspectief en de doelmatigheid. Belangrijk uitgangspunt is dat gediplomeerde schoolverlaters binnen een redelijke termijn werk kunnen vinden op het niveau van de gevolgde opleiding, of een passende vervolgopleiding kunnen volgen. Het opleidingsaanbod stemmen we op provinciaal niveau op doelmatigheid af in het Kennispact MBO Brabant. 

In het najaar van 2022 verscheen het rapport ‘Advies Kansrijk opleiden’ van de taskforce Doelmatigheid. De taskforce adviseert afscheid te nemen van de huidige werkwijze Doelmatigheid en adviseert een aanpak Kansrijk opleiden: onderwijs en (georganiseerd) bedrijfsleven zetten zich gezamenlijk in om de grote vraagstukken op de arbeidsmarkt en in de maatschappij aan te pakken. Op die manier bieden zij de student een kansrijke opleiding gedurende diens hele loopbaan. In de toekomst nemen we de adviezen uit dit rapport mee in onze keuzes bij het starten of beëindigen van opleidingen.  

In 2022 besloten we de nieuwe opleiding E-commerce specialist te starten. Ook startten we in 2022 een samenwerking met de NS. Dit betekent dat we de opleiding Machinist Railvervoer per 1 augustus 2023 aan ons aanbod toevoegen. Tot slot besloten we ook tot het aanbieden van een Oriëntatiejaar Techniek. Dit jaar geeft nieuwe studenten meer ruimte om hun ambities en mogelijkheden te verkennen en helpt hen om een goede keuze voor hun vervolgopleiding te maken. Dit oriëntatiejaar bieden we ook vanaf 1 augustus 2023 aan. 

We beëindigden in 2022 geen enkele opleiding.

Onderwijsprestaties

​Onderwijsprestaties mbo

Hieronder zie je onze onderwijsprestaties in beeld. De resultaten van ons college worden vergeleken met andere roc-instellingen in Nederland. Het landelijke beeld is dat onderwijsprestaties over het schooljaar 2021-2022 gedaald zijn. Vermoedelijk houdt dit verband met de coronacrisis. We blijven wel hoger scoren dan de vergelijkingsgroep.

Een overzicht van alle onderwijsprestaties per jaar vind je op de website van DUO. Gedetailleerde informatie over voortijdig schoolverlaten op het Koning Willem I College is hier te vinden.

Jaarresultaat

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Diplomaresultaat

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Voortijdig Schoolverlaten (VSV)

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Onderwijsprestaties overig

Educatie 2022

Educatie
Twee teams binnen het Startcollege verzorgen onderwijsactiviteiten op het gebied van educatie en inburgeringstrajecten voor deelnemers van 15 tot 65 jaar. De ambitie van de afdeling is kansen vergroten voor mensen die problemen ondervinden bij het participeren in de samenleving als gevolg van grote taalachterstanden. De afdeling Educatie ondersteunde in 2022 ruim 1.000 deelnemers op het gebied van educatie en inburgering (inclusief Internationale Schakel Klas). Vanwege de oorlog in Oekraïne zagen wij het afgelopen jaar een enorme toename in WEB-trajecten en ISK. Daarnaast stijgt de vraag van het werkveld naar taaltrajecten op de werkvloer. Hiermee laten we zien dat we als Community College kansen zien en daarmee de verbinding met het werkveld zoeken.

Educatietrajecten
Door middel van subsidiebeschikkingen verzorgen wij voor zeven gemeenten de WEB-trajecten. Het doel van deze trajecten is de basisvaardigheden van laaggeletterden te verbeteren. Op deze manier sluiten wij aan bij de vragen van deze doelgroepen NT1 (Nederlands als eerste taal) + NT2 (Nederlands als tweede taal). 

Verder bieden wij educatietrajecten aan op de locaties ’s-Hertogenbosch (locatie Stadionlaan), Oss, Uden, Land van Cuijk en Meierijstad. In ’s-Hertogenbosch en Oss bieden we ook avondlessen aan. De leslocaties liggen centraal en de cursisten kunnen deze gemakkelijk met het openbaar vervoer bereiken.

Internationale Schakelklas
Anderstalige studenten tussen 15 en 18 jaar die in de regio Oss-Uden-Meierijstad komen wonen, volgen ISK-onderwijs bij het Koning Willem I College. Wij bereiden ze voor op een mbo-opleiding, werk of hoger onderwijs. Eind 2022 hebben we ongeveer 115 studenten. De duur van het verblijf in een ISK varieert van anderhalf tot drie jaar. ISK kent geen vaste instroommomenten.

Inburgering
Mensen die van buiten de Europese Unie langdurig in Nederland komen wonen, moeten inburgeren. De inburgeringsplicht stimuleert deelnemers om actief mee te doen in de samenleving. Ook is het de bedoeling dat ze zo snel mogelijk economisch zelfstandig worden.
Binnen de afdeling Educatie hebben we flexibel onderwijs, waardoor een nieuwkomer zo snel als mogelijk in de klas zit en zo de taal kan leren. Instellingen die beschikken over het keurmerk ‘Blik op Werk’ geven deze inburgeringscursussen. De afdeling Educatie beschikt over dit keurmerk. Jaarlijks vindt er een audit plaats om het keurmerk te behouden.
De afdeling Educatie biedt alle mogelijke inburgeringscursussen aan: van alfabetisering tot en met staatsexamen B2. In 2022 waren er ongeveer 850 deelnemers.
Op 1 januari 2022 trad de nieuwe wet Inburgering (WI21) in werking. De wet heeft tot doel statushouders een hoger taalniveau te laten behalen en beter te laten participeren. In onze regio kregen de teams Educatie de aanbestedingen van de verschillende leerroutes (B1-route, Z-route en O-route).
Naast de statushouders verzorgen we ook taaltrajecten voor migranten.

Combitraject
Het is mogelijk om op de locatie in Oss een combinatietraject te volgen. In dit traject volgen studenten naast de lessen van een entree-opleiding ook de lessen inburgering. Op deze manier kunnen zij twee diploma’s in één keer behalen. Dit traject is vooral bedoeld voor de studenten tussen 18 en 30 jaar die zich op deze manier ook kunnen voorbereiden op doorstroom binnen het mbo-onderwijs en voor wie de onderwijsroute op dit moment (nog) te hoog gegrepen is.

Taalschakeltraject
Het taalschakeltraject is hoofdonderdeel van de Onderwijsroute van de nieuwe Wet Inburgering. Hierbij worden jonge inburgeringplichtigen toegeleid naar een reguliere mbo-2, mbo-3, of mbo-4 opleiding met als doel om hen een goede startpositie te geven op de arbeidsmarkt.

Het Koning Willem I College heeft inmiddels diploma-erkenning verkregen voor deze trajecten. Tijdens het taalschakeltraject zorgen we ervoor dat er ruimte is voor ambitie zodat de student op het hoogst haalbare niveau kan uitstromen. Naast de B1 en Z-route is er ook bij dit traject een nauwe samenwerking met de gemeenten waarin zij de regie voeren in het kader van de nieuwe Wet Inburgering 2021.

Studentenaantallen Educatie en ISK

01-01-2022 31-12-2022
Educatie                          800 1073
ISK 44 94

Studentenaantallen Educatie en ISK per regio

01-01-2022 31-12-2022
Educatie Den Bosch e/o 436 550
Educatie Oss e/o 364 523

Vavo

Het Koning Willem I College is een onderwijsinstelling voor mbo, maar ook voor Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs, kortgezegd Vavo. De hoofdoelstelling van het Vavo-onderwijs is voorkomen dat leerlingen ongediplomeerd of te laag gediplomeerd de maatschappij ingaan. 

Gemiddelde over drie jaar 
De afdeling Vavo van het Koning Willem I College voldoet al jaren aan de onderwijsinspectie-indicator ‘discrepantie tussen het schoolexamen en centraal examen’: die mag niet groter zijn dan gemiddeld 0,5. De tweede indicator betreft het gemiddelde cijfer voor het centraal examen. Voor mavo voldoet de afdeling Vavo aan de norm. Met havo (5,95) en vwo (ook 5,95) zit de afdeling daar net onder. We verwachten dat dit grotendeels te maken heeft met de grote leerachterstanden vanwege corona. 

Het is een belangrijk doel van alle opleidingen om de 6,0 gemiddeld voor het centraal examen te behalen. We nemen maatregelen om het verzuim terug te dringen en om de kwaliteit van de examentraining te verbeteren. In alle gevallen blijft ons doel om over drie jaar, als alle corona- na-ebeffecten zijn uitgewerkt, te komen tot een centraal examengemiddelde van 6,2.  

Onderwijsvernieuwing: coachingsuren
Om maatwerk te leveren en hogere resultaten te behalen, startten we in het schooljaar 2021-2022 met coachingsuren. Tijdens deze uren krijgen studenten nóg meer individuele begeleiding.  

Resultaten 2021-2022 
Als gevolg van corona was er weer een versoepelde zak- en slaagregeling. Diplomaleerlingen kregen twee herkansingsmogelijkheden. Zij mochten bovendien een niet-kernvak wegstrepen en gespreid examen afleggen over drie tijdvakken. Op de Vavo-afdeling van het Koning Willem I College was er dit jaar een hoger slagingspercentage. In augustus 2022 steeg het aantal leerlingen met honderd, naar een totaal van 532. We namen onder andere ook leerlingen van Vavo Rivor over. Onze Vavo-afdeling is daarmee het grootste Vavo van Noord-Brabant. 

  Gemiddelde CE Verschil SE - CE
MAVO 6,23 -0,19
HAVO 5,95 -0,18
VWO 5,95 0,17

Het studiejaar 2021-2022 was wéér een bijzonder jaar voor de Vavo-afdeling. Ondanks een coronajaar, met wisselend digitaal thuisonderwijs, hadden we toch een hoog aantal geslaagden: 81,48% mavo, 84,72% havo en 94,59% vwo. We zetten in op extra begeleiding en boden met behulp van NPO-gelden examentrainingen aan.

We zijn, zeker gezien de grote leerachterstanden bij leerlingen door corona, erg trots op de behaalde resultaten.  

Studenttevredenheid

JOB-monitor 
In 2022 is door de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs MBO (JOB MBO) de tweejaarlijkse landelijke enquête georganiseerd over tevredenheid van studenten. Daar de job-monitor per schooljaar wordt afgenomen, zijn er twee verschillende resultaten, één van het Koning Willem I College en één van De Leijgraaf. Deze resultaten lees je hieronder. 

De oordelen voor de opleiding en de school zijn bij het Koning Willem I College 0,1 punt hoger dan twee jaar geleden. Ook steeg bij elk thema het percentage studenten dat het betreffende thema positief beoordeelt ten opzichte van 2020. Ook bij De Leijgraaf stegen de percentages bij bijna alle thema’s. Alleen bij Stage (bol) daalden de percentages. 

Daarnaast scoorden zowel het Koning Willem I College als De Leijgraaf op alle thema’s hoger dan het landelijk gemiddelde. Daar zijn we trots op.  

Resultaten JOB Monitor 2022 Koning Willem I College
Resultaten JOB Monitor 2022 De Leijgraaf

Panelgesprekken en studentlunches
Naast de JOB-monitor houden we regelmatig panelgesprekken en studentlunches waarbij we ons voornamelijk richten op het verzamelen van actiegerichte kwalitatieve feedback, die ons helpt om het onderwijs in al haar facetten te verbeteren voor onze studenten. 

Afwijking Begeleide Onderwijstijd

Afwijking begeleide onderwijstijd 
Twee onderwijsafdelingen (Zorg & Welzijn en het Startcollege) bieden naast hun reguliere bol-onderwijs Praktijkgestuurd leren (PGL) aan. Het betreft opleidingen binnen de dossiers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk, de opleiding Helpende Zorg en Welzijn binnen het dossier Dienstverlening en de opleiding Verzorgende IG.  

Praktijkgestuurd leren is een onderwijsvorm waarbij studenten zoveel mogelijk leren in de werksituatie bij verschillende instellingen en locaties. Hierbij wijken we af van de wettelijke begeleide onderwijstijd. 

Binnen de dossiers Maatschappelijke Zorg en Sociaal werken kunnen studenten er ook voor kiezen om een deel van hun opleiding op locatie te volgen (leren op locatie). Studenten die moeite hebben met de klassikale manier van leren, hebben de mogelijkheid om via een leerroute in de praktijk kennis en vaardigheden te verwerven. Ook hierbij wijken we af van de wettelijk bepaalde begeleide onderwijstijd.

Skills Heroes

Jaloersmakende vaardigheden

Op het Koning Willem I College leren we onze studenten jaloersmakende vaardigheden. Vaardigheden waar de maatschappij grote behoefte aan heeft en waar studenten trots op mogen zijn. Skills Heroes is een wedstrijd voor mbo-ers, waarin zij de beste van het land kunnen worden in hun vakgebied. Een podium waar de studenten echt kunnen laten zien wat zij in huis hebben. 

Vanuit het Koning Willem I College doen wij ieder jaar mee aan Skills Heroes, zodat onze studenten tijdens de verschillende wedstrijden kunnen laten zien wat zij in hun mars hebben. Onze studenten zijn deelnemers in verschillende vakrichtingen en we organiseren kwalificatiewedstrijden voor Skills Heroes op ons college. 

In 2022 hebben we als Koning Willem I College in twee vakrichtingen de kwalificatiewedstrijden georganiseerd: Onderwijsassistent en Pedagogisch Medewerker. Voor de landelijke skills vakwedstrijden 2022-2023 hebben zich 51 studenten aangemeld in 42 vakrichtingen.

Koning Willem I College is daarnaast host van Skills Talents voor de zuidelijke regio van Nederland. Skills Talents zijn ook landelijke vakwedstrijden, maar dan voor vmbo-scholieren. We organiseren de kwalificatiewedstrijden voor de vmbo-scholen in samenwerking met Yuverta. De leerlingen strijden in teams van twee voor een plek in de finale. In 2022 meldden zich 47 vmbo-teams aan.

Skills Heroes 2022

Nationaal Programma Onderwijs

Corona en NPO

De coronacrisis had ingrijpende gevolgen voor de instroom en de verblijfsduur van studenten, voor het onderwijs en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Ook docenten en medewerkers merkten de gevolgen. Welbevinden, studievoortgang en persoonlijke ontwikkeling stonden onder druk en kansenongelijkheid en werkdruk namen toe. Dit was de landelijke tendens die ook op onze school van toepassing was. 

Tegelijkertijd versnelden ontwikkelingen in coronatijd. Zo namen digitale vaardigheden van docenten toe en maakten we versneld stappen in het ontwikkelen en verzorgen van online onderwijs. Daarnaast werden we nog bewuster van het belang van het welzijn en persoonlijke aandacht van en voor studenten, als voorwaardelijkheid om te kunnen en blijven leren.

Op 21 mei 2021 is een bestuursakkoord gesloten tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Met dit akkoord kreeg het onderwijs de beschikking over financiële middelen om de gevolgen van de coronacrisis voor het onderwijs te bestrijden. Het akkoord beslaat voor het mbo vier thema’s:

- Soepele in- en doorstroom van studenten
- Welzijn van studenten en sociale binding met de opleiding
- Ondersteuning en begeleiding op het gebied van stages
- Aanpak jeugdwerkloosheid

Op 15 september 2021 dienden we het bestedingsplan in. Enerzijds was de ambitie ten tijde van het bestedingsplan om op korte termijn extra resources in te zetten om studenten die ondersteuning te bieden die nodig is om snel stappen te maken. Anderzijds wilden wij met deze opdracht meer bereiken dan alleen het bestrijden van de negatieve effecten. Immers, de coronacrisis versnelde ook de al jaren beoogde herijking en vernieuwing van het onderwijs. 

Binnen het Koning Willem I College hadden we de ambitie om met deze NPO-gelden, die verlengd ingezet kunnen worden tot en met 2024, niet alleen de negatieve effecten van corona te bestrijden (reparatie) maar ook de positieve effecten te structureren naar de toekomst (innovatie). Op deze manier komen we tot versterking van het onderwijs aansluitend bij onze visie op onderwijs en leren ‘Leren Beweegt’, gericht op de middellange termijn. Een versterking van de kwaliteit waarbij de onderwijsteams – met ondersteuning door de diensten – aan zet zijn.

Om deze reden maakten we bij aanvang een verschil tussen interventies die op korte termijn ontstane problemen oplossen en interventies die op de middellange termijn bijdragen aan het structureren van de positieve effecten naar de toekomst toe. In dit laatste kader initieerden we een aantal projecten die hieraan bijdragen. 

Ten tijde van het opstellen van het bestedingsplan waren Koning Willem I College en De Leijgraaf nog niet als instelling gefuseerd. Daarom schreven we, wel in overleg, twee bestedingsplannen. Na de instellingsfusie verstevigden we de samenwerking, ook op het vlak van NPO. Omdat we financieel relateren aan de gegevens uit het bestedingsplan rapporteren we gescheiden in dit verslag.

Aanpak en organisatie

Aanpak
Op korte termijn zetten we bijvoorbeeld extra studentbegeleiding in door mentoren, gaven we extra examentrainingen en zetten we huiswerkklassen op.

Voor de verbetering van het onderwijs op de langere termijn richtten we interventies bijvoorbeeld op flexibiliseren van het onderwijs, opleiden en inzetten van Digicoaches en data-ondersteund werken. Begin 2022 deden we een tweede uitvraag bij onderwijsafdelingen. Bij deze uitvraag konden afdelingen activiteiten aanvragen die gericht zijn op duurzame ontwikkeling.

Het totaaloverzicht laat zien dat de meeste middelen zijn ingezet op de thema’s ‘soepele in- en doorstroom’ en ‘welzijn studenten’.

Organisatie 
Koning Willem I College richtte een projectteam en een werkgroep op, die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van een aantal projecten, de verbinding tussen de verschillende interventies, de communicatie in het college, de monitoring en de verantwoording. De werkgroep bestond onder andere uit docenten die betrokken zijn bij de uitvoering van projecten. We kozen hierbij voor een pragmatische en actiegerichte aanpak.

De deelwerkgroepen gingen aan de slag met concrete projecten en eens in de maand kwam de volledige werkgroep bij elkaar om te delen en bij te sturen. 

De projectleider die projectteam en werkgroep begeleidde, rapporteerde rechtstreeks aan het College van Bestuur. De Ondernemingsraad was betrokken bij de totstandkoming van het bestedingsplan en stemde ermee in en ook de Raad van Toezicht betrokken we hierbij. Ten slotte zochten we regelmatig aansluiting bij de Studentenraad en de studentenklankbordgroep (een bredere vertegenwoordiging van studenten binnen Koning Willem I College) om plannen te toetsen en maakten we gebruik van beschikbare interne en externe onderzoeken. 

Subsidieregelingen

Ten tijde van het opstellen van het bestedingsplan was, zoals eerder gezegd, nog sprake van twee instellingen, Koning Willem I College en De Leijgraaf. Daarom maakten we aparte plannen. We hadden toen al veel afstemming en de samenwerking op het vlak van NPO is de laatste jaren verstevigd. 

Om te kunnen vergelijken met de aanvankelijke planning rapporteren we hieronder nog gescheiden. Hieronder een overzicht van de subsidieregelingen waarvan we in 2022 gebruik maakten. 

Koning Willem I College

  Naam subsidie  Totaalbedrag beschikking Looptijd  
1.  Corona-envelop   € 5.765.000  t/m 31-12-2024  
2.  Extra begeleiding en nazorg (1e tranche)   € 470.277  2021 / 31-12-2022 
3.  Extra hulp voor de klas 
(1e tranche)  
€ 1.355.745  2021 / 31-12-2022 
4.  Extra hulp voor de klas 
(2e tranche) 
€ 1.355.745  2021 / 31-12-2022 
5.  Nazorg   € 203.600  2022 / 31-12-2023  
6. Nazorg   € 264.790 2023 / 31-12-2023

De Leijgraaf

  Naam subsidie  Totaalbedrag beschikking Looptijd  
1.  Corona envelop   € 2.176.902  t/m 31-12-2024  
2.  Extra begeleiding en nazorg (1e tranche)   € 160.400  2021 / 31-12-2022 
3.  Extra hulp voor de klas 
  (1e tranche)  
€ 498.424  2021 / 31-12-2022 
4.  Extra hulp voor de klas 
  (2e tranche) 
€ 498.424  2021 / 31-12-2022 
5.  Nazorg   € 68.880  2022 / 31-12-2023 

Corona-envelop

Aanvankelijk is in het bestuursakkoord gesteld dat de verantwoording van de corona-envelop gezamenlijk kan met de 2e tranche van extra hulp in de klas, de 4e tranche van het inhaal- en ondersteuningsprogramma en de subsidie nazorg. Omdat nu gevraagd wordt per subsidie te verantwoorden worden in deze paragraaf de subsidies los beoordeeld. Om de aansluiting te behouden met het bestedingsplan zijn de bedragen vanuit het bestuursakkoord (bestedingsplan) opgenomen. 

In het bestedingsplan is geen planning per jaar opgenomen en om deze reden is dit niet opgenomen. 

Koning Willem I College

Thema’s   Bestedingsplan (bestuursakkoord) 2021-2023 2022 besteed
Soepele in- en doorstroom  € 4189.750  € 1.318.662
Welzijn  € 1.440.210  € 624.000
Stages  € 412.500  € 282.820
Jeugdwerkloosheid  € 31.800  € 19.562
Overig  € 560.000  € 232.500
Reserve  € 1.096.485   
Totaal € 7.730.745 € 2.477.444

Bij de verantwoording van de gelden De Leijgraaf is uitgegaan van het bestedingsplan. 

De Leijgraaf

Thema’s   Bestedingsplan (bestuursakkoord) 2021-2023 2022 besteed
Soepele in- en doorstroom  € 701.351  € 291.811 
Welzijn  € 666.591  € 387.755 
Stages  € 575.092  € 317.990 
Jeugdwerkloosheid  € 67.687  € 33.843 
Blended Learning  € 529.561  € 530.000 
Overig  € 197.937  € 106.829 
Reserve  € 176.300  
Totaal € 2.914.519 € 1.668.228

Kwalitatief

In het kader van NPO realiseerden we de volgende zaken per thema:

Soepele in- doorstroom
Dit zijn projecten zoals benoemd in het bestedingsplan, op het vlak van flexibilisering:
- We maakten handreikingen op het vlak van flexibiliseren van het onderwijs.
- We zetten een lerend netwerk op van Digicoaches, dat functioneert als vraagbaak voor collega's op het vlak van digitaal onderwijs.
- We voerden diverse pilots uit op het vlak van flexibilisering van het onderwijs. Zo boden we studenten de keuze tussen online en fysiek onderwijs.
- Er is een pilot gaande op het vlak van flexibiliseren van examinering, waarbij we bewijzen uit het onderwijs laten meewegen in het diploma-besluit.
- Er zijn pilots gaande op het vlak van studievaardigheden. We passen een nieuwe methode toe.
- In de school zijn op meerdere afdelingen initiatieven waarbij studenten onder begeleiding werken aan hun studie, voorbereiding op stageplaatsen of onderzoeken van hun studiekeuze.
- We bieden extra onderwijs aan op vaktheorie.
- Diverse afdelingen zetten extra examentrainingen in voor examenkandidaten.
- We deden een pilot op data ondersteund leren. Dit thema heeft als doel om de studievoortgang te monitoren (op niveau van leerproces) teneinde onderwijsontwerp en begeleiding aan te kunnen passen aan de student. Hiertoe richten we een dashboard in, dat inzicht geeft in de voortgang van het leerproces. Daarnaast onderzochten we of we met behulp van data een voorspelling kunnen doen van factoren die studiesucces verklaren of voorspellen.

Welzijn
We hadden veel aandacht voor het welzijn van studenten:
- We richtten studieruimtes in waar studenten, al dan niet onder begeleiding, kunnen studeren.
- We organiseerden bindingsactiviteiten voor mentorklassen, omdat studenten aangaven behoefte te hebben aan meer en beter fysiek contact met hun mentorklas.
- We richtten een platform in, Checkit, waar studenten terecht kunnen voor informatie over hun studieloopbaan, psychosociaal welbevinden en leefstijl.
- We informeerden studenten over de ondersteuning die mogelijk is, zoals de Toekomstroute, ons Zorgadviesteam en diverse trainingen.
- Op veel afdelingen zetten we extra zorgcoaches in.
- Op niveau 1 en 2 startten we met het werken met Onderwijsmakelaars. Dit zijn medewerkers vanuit de gemeente die studenten ondersteunen bij niet-schoolse zaken als financiën en kinderopvang.
- We stelden tijdelijk een extra zorgspecialist aan en breidden de uren voor schoolmaatschappelijk werk uit.
- Op een aantal afdelingen werkten we met trainingen ter versterking van de coachingsvaardigheden van mentoren.
- Bij niveau 1 en 2 introduceerden we muziek in de klas.

Stages
Waar we konden en waar dat nodig was, hielpen we studenten aan een stageplek:
- We zetten een conceptstore (cadeauwinkel) op met studenten, zodat zij werkervaring op konden doen.
- We zetten een ICT-loket op met studenten, met als doel studenten ervaring op te laten doen door particulieren te helpen.
- Op verschillende afdelingen zetten we extra stageconsulenten in. Dit betreft zittende medewerkers met een tijdelijke uitbreiding, of collega's die hiervoor zijn aangenomen. Zij onderhouden de contacten met de stage-instellingen, creëren extra stageplaatsen en begeleiden studenten extra intensief op hun stageplekken. 

Jeugdwerkloosheid
Om jeugdwerkeloosheid tegen te gaan troffen we een voorziening, genaamd ‘Bureau Pitstop’, waarbij we studenten trainen op werknemersvaardigheden gericht op duurzame arbeidsparticipatie.

Extra hulp voor de klas
De subsidie voor extra hulp voor de klas hebben we volledig ingezet. Deze subsidie besteedden we voornamelijk aan inzet van extra leraren en voor het organiseren van hulp voor leraren.

Extra begeleiding en nazorg
De subsidie voor extra begeleiding en nazorg hebben we volledig ingezet. Deze subsidie besteedden we aan ondersteuning van kwetsbare laatstejaarsstudenten en gediplomeerde studenten.

Voorbeelden van zaken die daarbij inzetten:

  • We zetten extra leraren in voor taalonderwijs om achterstanden in te halen.
  • We zetten extra leraren zijn voor de klas in om praktijklessen te geven, bijvoorbeeld bij de kappersopleiding.
  • We zetten extra zorgcoachuren in.
  • We maakten voor mentoren meer uren vrij voor mentortaken, omdat studenten meer aandacht nodig hadden. Dit deden we door extra leraren in te zetten.
  • We investeerden extra in Studie Loopbaan Coaching.
  • We boden extra ondersteuning in de klas voor huiswerkbegeleiding.
  • HR investeerde in het versterken van recruitment. Dit deden zij door het proces te herzien, door de wervingskanalen te optimaliseren en door wervingsteksten te verbeteren. 

Nazorg
De subsidie voor nazorg besteden we aan het ondersteunen van gediplomeerde studenten. Bureau Pitstop helpt laatstejaarsstudenten op het vlak van werknemersvaardigheden. Vervolgens bekijken we na diplomering per student welke vorm van nazorg of ondersteuning nog nodig is. 

Laatstejaarsstudenten boden we:

  • Gezamenlijke spreekuren van zorgcoaches en bpv-consulenten
  • Extra bezoeken door bpv-consulenten aan leerbedrijven, om studenten nog beter te kunnen begeleiden
  • Doorstroomcoaches om studenten te begeleiden die naar een hoger mbo-niveau willen doorstromen
  • Extra loopbaanbegeleiding
  • Extra begeleiding voor examens, door het Examenbureau

Aan gediplomeerde studenten boden we uitstroomgesprekken en jobcoaching.

Uitkeringen mbo-studentenfonds 2021-2022

omschrijving aantallen studenten totaal van de toekenningen gemiddelde hoogte van de toekenningen
Studenten die lid zijn van een studentenraad als bedoeld in artikel 8a.1.2 WEB, van een andere door het bevoegd gezag ingestelde medezeggenschapsstructuur of van het bestuur van een studentenorganisatie van enige omvang met volledige rechtsbevoegdheid aanvragen: 0
toekenningen:
nvt nvt
Studenten die activiteiten verrichten op bestuurlijk of maatschappelijk gebied die naar het oordeel van het bevoegd gezag mede in het belang zijn van de instelling of van het onderwijs dat de student volgt aanvragen: 0
toekenningen:
nvt nvt
Studenten, of diens wettelijk vertegenwoordiger, die aantoonbaar onvoldoende financiële middelen hebben voor de aanschaf van onderwijsbenodigdheden waarover de student geacht wordt zelf te beschikken aanvragen: 293
toekenningen: 236
€ 81.086 €343
Studenten die in verband met de aanwezigheid van een bijzondere omstandigheid studievertraging hebben opgelopen aanvragen: 0 nvt nvt

Expertisecentrum extra ondersteuning

Visie van de instelling op passend onderwijs 
Het Koning Willem I College wil, naast goed en aantrekkelijk onderwijs, kunnen beschikken over specialistische kennis in een breed kader van studentondersteuning voor studenten én medewerkers. Dit vraagt om een intensieve samenwerking tussen de verschillende rollen in de begeleidingsstructuur, tussen de eerste en tweede lijn, zowel intern als extern en een goede samenwerking met de regionale partners.

Het uitgangspunt is dat we studenten zo veel mogelijk binnen de eigen klas en opleiding begeleiden. De coach en het docententeam verzorgen de eerstelijnsbegeleiding. Als de coach of student behoefte heeft aan extra ondersteuning, verwijzen we de student naar het Expertisecentrum (de tweede lijn). We bieden extra ondersteuning in nauwe samenwerking met het onderwijsteam en sluiten aan bij de geldende afspraken betreffende het primaire proces.   

Voor studenten waar vóór de start van de opleiding al duidelijk is dat er tweede- of derdelijns begeleiding nodig is, inventariseren we al bij het startgesprek de extra ondersteuningsbehoefte, in samenwerking met het Expertisecentrum. We leggen afspraken vast, evalueren periodiek met de betrokken partijen en stellen waar nodig bij. 

Inrichting van de ondersteuning

  • sociaal-emotionele problemen, werkhouding en gedrag of verzuim 
  • zorgvraagstukken, schoolmaatschappelijk werk of fysieke problemen 
  • financiële problematiek 
  • planning en studievaardigheden 
  • afnemen van testen   
  • extra ondersteuning bij rekenen, Nederlands en moderne vreemde talen 
  • vinden, verkrijgen en behouden van stage en werk 
  • verzuim aanpak
  • instroom, doorstroom en uitstroom 
  • vaststellen van extra ondersteuningsbehoefte bij instroom 
  • extra ondersteuning voor niet Nederlandstalige studenten 

Wanneer de problematiek dermate complex is dat de expertise van interne medewerkers niet volstaat, kan vanuit de tweede lijn geadviseerd worden om door te schakelen naar derdelijns begeleiding en maken we gebruik van de regionale externe zorgstructuur, waaronder GGD, GGZ, schoolmaatschappelijk werk en andere ketenpartners. 

Omvang ondersteuning locaties Oss, Land van Cuijk, Meierijstad 
Studenten met ondersteuningsplan 548 
Hiervan 200 in een hoger leerjaar dan leerjaar 1 (Bron: Jaarrapportage Expertisecentrum Oss, Land van Cuijk, Meierijstad 2022)
Aantal meldingen voor aankomende potentiële studenten 583

  • Plusgesprek 
  • Opstellen ondersteuningsplan 
  • Beroepskeuze- of capaciteitentest 
  • Toekennen faciliteiten 

Aantal verwijzingen in verband met diverse hulpvragen via Trajectplanner

Route X had in 2022 in totaal 220 studenten in traject, zowel in groepsverband als in individuele trajecten.  

Aangemeld per regio:  2019  2020  2021  2022 
Meierijstad, Uden en Bedrijfsopleidingen  862  1003  1268  1260 
Oss, Land van Cuijk en Educatie/Inburgering  1013  1315  1361  1771 
Expertisecentrum (nog niet ingedeeld)  13  22  41 
Totaal  1879  2331  2651  3072 

Aantal verwijzingen i.v.m. diverse hulpvragen via Eduarte

Ondersteuning locaties ‘s-Hertogenbosch

  2021  2022 
Studenten met een ‘bijzonderheid’ 2 
D.i. 27% van het totaal aantal studenten 
3426  3999 
Studenten met een hulpvraag vanwege taal  184  258 
Studenten met een hulpvraag in verband met pedagogisch-didactische aanwijzingen  56  64 
Studenten met minimaal 1 hulpmiddel  2026  2639 
Aantal studenten via Toekomstjaar  18  18 

Ontwikkelingen 
In 2022 maakten we een start met het verbinden van de twee Expertisecentra (locaties ’s-Hertogenbosch en Oss/Land van Cuijk/Meierijstad), waarbij we streefden naar één gezamenlijke nieuwe werkwijze. 
We legden onze gezamenlijke visie vast in de beleidsnotitie 'Tweedelijns studentbegeleiding en-ondersteuning KW1C'.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is verweven in ons onderwijs. Maar ook als college werken wij eraan om steeds duurzamer te zijn. Practice what you preach. In 2022 was het Koning Willem I College daarom, net als in 2021 en 2019, het meest duurzame roc van Nederland. 

Global Goals

Als Unesco-school ondertekenden we in 2019 de SDG Charter. Hiermee verbinden we ons mee te werken aan de het behalen van de Sustainable Development Goals (SDGs). Dit zijn zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen om de wereld te verbeteren voor 2030 als de bestrijding van armoede, de klimaatcrisis en het verlies aan biodiversiteit.

In onze visie benoemen wij de SDG’s als ons kompas en dat laten wij zien in ons onderwijs en ons dagelijks doen. Veel afdelingen maken hier echt werk van, met name de horeca, international business, fashion en design, zakelijke dienstverlening, bouw, architectuur, interieurdesign en ICT.  

Intern verantwoorden afdelingen zich middels het kwaliteitszorgstelsel waarin instrumenten zijn opgenomen om kwaliteit van werk te monitoren. Extern verantwoorden we ons via de de sustainaBUL (jaarlijkse verkiezing en benchmark) en de jaarlijkse rapportage van Unesco.  

We organiseerden in 2022 allerhande activiteiten op het gebied van duurzaamheid. Zo kwamen studenten samen in Het Talent Atelier om in multidisciplinaire teams zich te buigen over uitdagingen van externe opdrachtgevers. Deze uitdagingen zijn altijd gekoppeld aan SDG's.  Sommige oplossingen realiseren we ook werkelijk, zoals een ICT-bus voor Rwanda, een faunatoren, een SDG inspiration bubble en een plantenwand. 

Twee grote locaties zijn nu zo duurzaam ingericht dat studenten aan de hand van excursies door de gebouwen van alles kunnen leren op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast zamelen we onder andere geld in voor goede doelen, kookt de horeca een Kerstmaal voor minderbedeelden, helpen we mee bij sociale evenementen, schrijven we brieven voor Amnesty international en hebben we tientallen fietsen opgeknapt voor Oekraïners.  

Driemaal meest duurzame roc van Nederland, dat maakte Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, nieuwsgierig. Op maandag 27 januari bezocht hij daarom het Koning Willem I College.

Awards

​Award winnende studenten

Winnaars Koning Willem I College Student Awards

Student van het Jaar 2022, winnaar Award Innovatie: Ramon van der Sluis 

Opleiding: Mediavormgever 

Ramon is erg enthousiast en energiek. Door het volgen van de opleiding Mediavormgever kan hij buiten zijn eigen kaders treden. Dit is iets wat hem steeds verder brengt. Ramon wil doorstuderen op  het hbo (Hogeschool Kunst Utrecht). Zijn doel is om met zijn enthousiasme mensen te inspireren en motiveren om verder komen zonder zich vast te houden aan verwachtingen, zekerheid en bevestiging. Simpelweg: leven in het nu. 

Ramon van der Sluis

Winnaar Award Vakmanschap, Janneke van Liempt 

Opleiding: Middenkaderfunctionaris / Bouwkunde

Janneke is een mooi voorbeeld van meiden in de techniek. Zij heeft een mooie toekomst voor zich en levert een grote bijdrage in dit vakgebied. Janneke is intelligent en weet wat ze wil. Als beginnend leidinggevende weet ze bij de invulling van het werk iedereen op de juiste plek te plaatsen. Met haar gedrevenheid weet ze het uiterste uit haar werk te halen. 

Janneke van Liempt

Winnaar Award Bijdrage aan de Community, Soroush Saadat Novin

Opleiding: Medewerker ICT support

Soroush is viereneenhalf jaar in Nederland. Hij is uitermate sociaal, attent en verbindend binnen en buiten de klas. Naast zijn studie is hij actief bij de regionale volleybalschool, waar hij een van de trainers is en ook de website heeft opgezet. Soroush wil heel graag de stap nemen om direct van niveau 2 naar niveau 4 door te stromen. Hij wil graag de opleiding Softwaredeveloper gaan volgen. Na niveau 4 wil hij graag naar het hbo. 

Soroush Saadat Novin

Winnaar Award Bijzonder Verhaal, Salya Alo

Opleiding: Juridisch-administratieve beroepen

Salya heeft als vluchteling meegemaakt hoe belangrijk goede hulp is. Ze heeft hard moeten werken om op de te komen. Salya’s enige doel is het helpen van andere mensen met de kennis die zij opdoet. Dit doet ze zowel in haar stage als in haar vrije tijd. Salya combineert haar vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk Waalwijk met haar opleiding en haar stage bij Vluchtelingenwerk Tilburg.

Salya Alo

Toelatingsbeleid en inclusie

Elke student op de juiste opleiding

Elke student een diploma laten behalen passend bij de mogelijkheden van de student, dat is ons doel. En het is een belangrijk middel om talent te ontwikkelen en te behouden voor de regio. Onze inzet daarvoor begint al ver voor aanvang van een opleiding met de begeleiding naar een goede studiekeuze. We bieden een diversiteit aan van voorlichtings-, studiekeuze- en lob-activiteiten (loopbaan, oriëntatie, begeleiding), met als doel: ‘elke student op de juiste opleiding’.

Nadat aankomende studenten een keuze voor een opleiding hebben gemaakt en zich hebben aangemeld, zijn wettelijke vooropleidingseisen leidend voor het plaatsingsbesluit. Als dat gewenst is onderzoeken we in een intake of we individueel maatwerk kunnen leveren. Voor onze grootste groep studenten, de studenten die aansluitend na diplomering op het voortgezet onderwijs doorstromen, geldt dat de studiekeuze plaatsvindt tijdens hun schooltijd op het voortgezet onderwijs en niet tijdens een intaketraject op het Koning Willem I College. We zetten daarom in op nauwe samenwerking met de regionale voortgezet onderwijs scholen om zo scholieren te ondersteunen in een doorlopende lob-leerlijn. We gaan naar voorlichtingsavonden op het voortgezet onderwijs en we bieden de mogelijkheid om in gesprek te gaan met onze studieadviseurs en docenten van de onderwijsafdelingen.

Door corona was het voor de toekomstige student moeilijk zich te oriënteren op een mbo-opleiding. Daarom ontwikkelde het college de Oriëntatieroute, waarin de leerling digitaal en begeleid via vragen uitkomt op een persoonlijk profiel. Deze route is voor iedereen toegankelijk. Vele vo-scholen hebben deze tool opgenomen in hun oriëntatieprogramma.

Naast de lob-activiteiten hechten we veel waarde aan eerlijke en duidelijke voorlichting over onze opleidingen. Digitaal in korte video’s, met beelden en in tekst (website, social media) en schriftelijk (opleidingenfolder), maar vooral ook persoonlijk. We zetten onze deuren zoveel mogelijk open.

Net als voorgaande jaren beperkten we het aantal opleidingen met een numerus fixus, omdat we de extra druk die dat bij de aankomend student geeft bij studiekeuze, willen voorkomen. Waar we wel een numerus fixus hebben, plaatsten we de studenten op volgorde van aanmelding. Aanmelding start jaarlijks op 1 november voor startdatum 1 augustus. We maakten tijdig bekend welke opleidingen een numerus fixus kennen en hoeveel plaatsen beschikbaar waren. Ook gaven we tijdig op alle opleidingenfolders aan welke onderdelen de verplichte intake kent.

Selectie op basis van wettelijke selectiecriteria is alleen van toepassing bij de opleidingen die we uitvoeren in samenwerking met defensie, en op de opleiding Acteur.

Numerus fixus 2022-2023

Naam opleiding Crebo Leerweg NF (numerus fixus) + S (selectie) aantal Reden numerus fixus
      schooljaar 2022-2023    
Fietstechnicus 25231 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Basistechnicus voertuigen en mobiele werktuigen / Motorfietstechniek 25668 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Basistechnicus voertuigen en mobiele werktuigen /Scootertechniek 25668 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Tandartsassistent (versneld) 25699 BOL NF 16 gebrek aan stageplekken
Acteur/MBO Theateropleiding Brabant 25651 BOL NF + S 18 wettelijke bepaling aantal beschikbare plekken i.v.m. macrodoelmatigheid
Doktersassistent (versneld) 25695 BOL NF 25 gebrek aan stageplekken
Mediaredactiemedewerker 25200 BOL NF 40 nieuwe opleiding nog in opbouw
Medewerker ICT support 25607 BOL NF 40 nieuwe opleiding nog in opbouw
Veiligheid en vakmanschap/Aankomend onderofficier grondoptreden 25600 BOL NF + S 44 aantal plekken vastgesteld door Ministerie van Defensie
Doktersassistent 25695 BOL NF 50 gebrek aan stageplekken
Tandartsassistent 25699 BOL NF 50 gebrek aan stageplekken
Handhaver toezicht en veiligheid/Politie 25409 BOL NF 50 combinatie gebrek aan werkgelegenheid en stageplekken
AV-specialist/Filmmaker 25194 BOL NF 55 gebrek aan werkgelegenheid
Fotograaf 25195 BOL NF 55 gebrek aan werkgelegenheid
Mediavormgever 25633 BOL NF 55 wettelijke bepaling aantal beschikbare plekken i.v.m. macrodoelmatigheid
Veiligheid en vakmanschap/Aankomend medewerker grondoptreden 25599 BOL NF 70 aantal plekken vastgesteld door Ministerie van Defensie
Apothekersassistent 25650 BOL NF 75 gebrek aan stageplekken
Interieuradviseur 25158 BOL NF 75 gebrek aan werkgelegenheid
Sociaal werker 25615 BOL NF 164 gebrek aan stageplaatsen
Verzorgende-IG 25656 BOL NF 75 gebrek aan stageplaatsen
Mbo-verpleegkundige 25655 BOL NF 150 gebrek aan stageplaatsen
Fashion designer 25687 BOL NF 28 gebrek aan werkgelegenheid
Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen 26030 BOL NF 30 nieuwe opleiding nog in opbouw

Onderwijs in beweging

Kenmerken van ons onderwijs

Visie op leren: Leren Beweegt 

Een goede school zijn, vraagt om beweging. 

Volgens onze visie op leren, Leren Beweegt, heeft ons onderwijs vijf kenmerken:

  • Wij gaan voor praktijkgericht onderwijs
  • Wij bieden flexibel onderwijs
  • Wij bieden een passende blend
  • Wij bieden interdisciplinaire ervaringen
  • Wij staan voor sterk pedagogisch en didactisch vakmanschap

Praktijkgericht onderwijs

In al onze opleidingen staat de authentieke context centraal. Of onze studenten nu duaal leren, leren op locatie, hybride leren, een praktijk-gestuurde leerroute volgen, voor een module terugkeren naar het college, of een project uitvoeren voor een echte opdrachtgever: het leren is praktijkgericht. Dit maakt het leren voor onze student betekenisvol en relevant. Daarbij werkt de school nauw samen met bedrijven en maatschappelijke organisaties in die regio. 

Leren op locatie
Binnen de studierichtingen Maatschappelijke Zorg en Sociaal kunnen studenten ervoor kiezen om een deel van hun opleiding op locatie te volgen (leren op locatie). Deze studenten volgen een bol-opleiding. Zij worden boventallig ingezet op de locatie waar zij ook hun onderwijs volgen in de beroepsgerichte vakken. In tegenstelling tot een bbl-opleiding is er geen sprake van een werkgever-werknemer-relatie. Er wordt een directe koppeling gemaakt tussen de aangeboden theorie en hoe dat er in de praktijk dan uit ziet. Het Algemeen vormend onderwijs (AVO) vindt op school plaats. Studenten die moeite hebben met de klassikale manier van leren, hebben de mogelijkheid om via een leerroute in de praktijk kennis en vaardigheden te verwerven. Hierbij wijken we af van de wettelijke onderwijstijd. 

Praktijkgestuurd Leren
Praktijkgestuurd Leren (PGL) is een onderwijsvorm die wij aanbieden voor zeven opleidingen in Maatschappelijke Zorg en Verzorgende IG. Met PGL bieden wij flexibel onderwijs, waarbij de praktijk van de zorginstelling leidend is voor het leerproces van de studenten. Studenten nemen vraagstukken en dilemma’s van de werkpraktijk mee naar school. Dit stimuleert studenten zich te ontwikkelen, want als je in de praktijk merkt dat je kennis en vaardigheden tekortschieten, wil je graag leren. 

Relatie met werkveld verstevigen
Om praktijkgericht onderwijs aan te bieden dat actueel is en innovatief, is een goede relatie met het werkveld belangrijk. Medewerkers werden in 2022 gestimuleerd om de horizontale dialoog met het werkveld te versterken. Hierdoor weten we wat de trends en ontwikkelingen zijn in het werkveld, stimuleren wij het lerend vermogen van de organisatie en borgen we de kwaliteitsontwikkeling van het curriculum

Flexibilisering

In 2022 vraagt onderwijs steeds meer om flexibiliteit. Dit heeft enerzijds te maken met een snel veranderende arbeidsmarkt, anderzijds willen studenten, jong of wat ouder, steeds meer zelf bepalen wanneer zij starten met een opleiding en op welke tempo zij er doorheen lopen. Een voorbeeld van hoe we hier invulling aan geven is Praktijkgestuurd leren, zoals we eerder beschreven. 

Koning Willem I College reikt eerste open badges uit aan techniekstudenten.

23 Techniekstudenten van het Koning Willem I College ontvingen eind 2022 de eerste door het Koning Willem I College uitgereikte Open Badges in ontvangst. Met deze badges kunnen de studenten aantonen dat zij weten hoe zij moeten Lasersnijden en 3D-printen. Deze badges zijn het resultaat van de trend van het steeds flexibeler worden van onderwijs.

Badges
Een Open Badge is een digitale manier om aan te tonen dat je over bepaalde kennis beschikt, of een vaardigheid hebt geleerd. Door je te blijven ontwikkelen, kun je een heel portfolio aan badges verzamelen in je eigen Open Badge Passpoort. Deze badges worden door miljoenen bedrijven wereldwijd erkend en dat aantal groeit hard.

Het Koning Willem I College behoort tot een van de eerste mbo-scholen die Open Badges uitreikt aan studenten die hebben aangetoond iets te hebben geleerd. Student Technicus Engineering Mechatronica Len Schouten (19): “De badge is een mooie aanvulling op mijn diploma. Hiermee kan ik echt laten zien wat ik kan.”

De toekomst van werken
Open Badges worden gezien als onderdeel van de toekomst van werken. De badges helpen werknemers om te laten zien welke kwaliteiten zij in huis hebben. Bijvoorbeeld door hun badges te laten zien op LinkedIn. Hierdoor kunnen zij gemakkelijker worden gevonden door werkgevers. Voor werkgevers wordt het gemakkelijker om mensen te vinden die bepaalde kwaliteiten bezitten.

Toekomst badges bij Koning Willem I College
Binnen het reguliere bol en bbl-onderwijs en in LLO-trajecten zetten we in 2023 steeds meer in op badges. Badges sluiten naadloos aan op onze missie, visie en doelstellingen, voegen waarde toe aan de driehoek student – arbeidsmarkt – Koning Willem I College en bekrachtigen onze onderwijsbelofte gestoeld op onze pijlers Kansrijk, Verbindend en Bewust. 

Flexibel onderwijs binnen Zorg & Welzijn bbl Oss
Al enkele jaren richten we ons binnen Zorg & Welzijn bbl Oss op de transformatie naar een persoonlijke, ontwikkelingsgerichte leerroute. Geen aanbodgericht onderwijs meer, maar het accent op onderwijs waarbij studenten leren om zelf regie te pakken over hun leerproces, ter voorbereiding op het werken in de omgeving van morgen. 

We werken met een leercyclus die uitgaat van realistische beroepssituaties. In de sturende fase doen we dit vanuit een voorbeeld beroepssituatie (casus). Daaropvolgend werken studenten vanuit situaties uit hun eigen beroepspraktijk, die aansluit bij hun leeropdrachten en zo heel herkenbaar en betekenisvol worden.

Vanuit die beroepssituatie geven studenten vorm aan hun persoonlijke leerroute door hun individueel ontwikkel plan. Dit doen zij met waardering voor de kwaliteiten die zij al bezitten, kennis die zij al eigen hebben gemaakt, vaardigheden die zij al kunnen aantonen.

Studenten gaan in hun digitale leeromgeving zelf aan de slag om kennis op te halen en verwerkingsopdrachten uit te voeren. Deze zijn voorbereidend op het daaropvolgend contactmoment met docenten en medestudenten. 

We realiseren wekelijks lesprogramma’s aan de hand van de leerbehoeftes die we bij studenten ophalen. We vertalen deze naar een lesaanbod waarbij elke student naar eigen behoefte keuzes maakt en op inschrijft. Met de opgehaalde kennis en vaardigheden voeren de studentenleeractiviteiten in bpv verder uit.

Na realisatie van een serie leeractiviteiten onderzoeken de studenten, in een zelfassessment, of zij klaar zijn om een examenmoment in te gaan.

Omdat elke student vanuit zijn of haar persoonlijke leerroute werkt, is er ruimte om te intensiveren en bij positieve resultaten eerder te diplomeren.

Door didactisch te coachen hebben docenten de rol van procesbegeleider van het leerproces van hun studenten.

Meer regie voor de student
In een nieuw ontwikkelingsgericht onderwijsconcept binnen de afdeling Handel (team Handel & Commercie) is het onderwijs opgedeeld in fases in plaats van leerjaren. In iedere fase volgen studenten een aantal modules, waarbinnen altijd een beroepsvraagstuk centraal staat.


Het bedrijfsleven is direct betrokken bij deze modules als opdrachtgever en medevormgever van de context. Dit draagt enorm bij aan een authentieke leerbeleving. Studenten hebben binnen de verschillende modules keuze in context, ook is er een leerlijn XO genaamd (extra ontwikkeling) waarbinnen studenten kunnen kiezen voor verdieping, verbreding of extra begeleiding in geval van vertraging.

Het eerste jaar is gestart met 300 studenten en het onderwijsteam werkt hard aan de doorontwikkeling voor de jaren erna, waarin studenten, na de oriëntatiefase en basisfase, in de verdiepingsfase steeds zelfstandiger opereren met steeds complexere vraagstukken. In de afstudeerfase tonen studenten aan dat zij startbekwame beroepsbeoefenaars zijn.

Flexibiliteit en anders diplomeren
De Middelbare Horeca School ’s-Hertogenbosch (MHS) biedt onderwijs in een veilige, inspirerende, branche authentieke omgeving waar studenten hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Een hybride leeromgeving waarin de beroepspraktijk centraal staat, een omgeving waar iedereen er mag zijn en betrokken wordt om diens kwaliteiten.

Ruim tien jaar geleden heeft de Middelbare Horeca School het fundament gelegd voor een flexibel onderwijsaanbod. We richtten de organisatiestructuur van de leerondernemingen (opleidingsrestaurants) in aan de hand van referentiefuncties uit de horeca-cao. Zo benaderen we brancherealiteit en realiseren we leereenheden. We bieden studenten alle benodigde kennis en vaardigheden ‘just in time’ aan. Hierdoor krijgt de student steeds de ruimte om het beste uit zichzelf te halen.

Iedere leereenheid is een opzichzelfstaand geheel en kan steeds aangevuld worden met een (op)volgende leereenheid op basis van intrinsieke motivatie. De leereenheden zijn flexibel en wendbaar waarbij we de inhoud steeds afstemmen op de behoefte van de arbeidsmarkt en de maatschappij. Ook is er ruimte om nieuwe leereenheden te ontwikkelen, zodat we altijd een passend onderwijsaanbod realiseren voor onze studenten van 16 tot 67 jaar.

De MHS is vernieuwend, daadkrachtig en toont lef! Het afgelopen jaar heeft de Middelbare Horeca School bijvoorbeeld grote stappen gezet in het ‘Anders Diplomeren’. Bij het flexibiliseren van het onderwijsaanbod hoort ook een andere kijk op diplomeren en examineren. Het actief deelnemen aan het ‘Lerend Netwerk’ van Kennispunt MBO was een belangrijke ontwikkeling. Het ‘Lerend Netwerk’ onderzoekt en implementeert mogelijkheden om te komen tot een anders verantwoord diplomabesluit. De lessen die de MHS hierin leert, helpen de doorlopen leereenheden te waarderen om maatschappelijke waarde te genereren.

In 2022 startte de MHS met een pilot waarin studenten aan de hand van een portfolio bewijslast verzamelen. De student verdedigt uiteindelijk zijn/haar beste voorbeelden in een Curriculum Gericht Interview (C.G.I.). Hierdoor is er dus geen eindproeve meer nodig. De student doorloopt een serie leereenheden die leiden tot een bepaald opleidingsniveau. Gedurende het opleidingstraject voorzien we de student steeds van formatieve feedback. Op deze manier stimuleren wij hem/haar om iedere dag een beetje beter te worden.

Ambities studiejaar 2024 - 2025
Een student die start bij de horecaopleiding aan het Koning Willem I College begint bij een leereenheid passend bij zijn/haarvoorkennis en voorkeuren op dat moment. Vanuit deze ‘startpositie’ kiest de student op basis van intrinsieke motivatie voor een ‘opleidings’richting. Hierna doorlopen studenten op eigen tempo een serie aan leereenheden totdat zij uitgeleerd zijn. Studenten kunnen uiteindelijk zelf het opleidingsniveau en de ervaring bepalen, eventueel tot en met een leidinggevende functie. Zij krijgen hierdoor de kans zichzelf te blijven ontwikkelen waarbij wij hen gedurende het doorlopen van het opleidingstraject steeds formatieve feedback geven. De maatschappelijke waarde is niet alleen een diploma, maar juist de werkervaring die de student opdeed waar de arbeidsmarkt en de maatschappij om vragen. Op deze manier werken we samen aan een duurzame toekomst.

Modulair onderwijs
Afgelopen studiejaar is de informatie rondom curriculumoverzichten van de opleiding Sociaal Werk geüpdatet. Tijdens de studiedagen werkten docenten verder aan de inhoud, maar ook aan de bekendheid binnen het college. Onderwijsteams zijn verantwoordelijk voor het curriculum, ook om dit bekend te maken bij studenten.

Passende blend

De onderwijsafdelingen worden ondersteund aan de hand van een stappenplan om tot een passende blend van onderwijs te komen, waarbij we de volgende elementen mengen:

  • Leren op School
  • Leren in de Maatschappij
  • Leren Online 
  • Leren in het Bedrijfsleven

Leren op School
In 2022 zetten onze onderwijsafdelingen een aantal stappen om tot een passende blend van onderwijs te komen. Zo monitorden de afdelingen de digitale vaardigheden van de docenten. Uit deze (landelijke) monitor kwam naar voren dat er ruimte voor verbetering was. Met name de vaardigheid in lesgeven met ICT en de competenties om te leren en te innoveren met ICT zijn laag. 

Om tot verbetering te komen leidden we Digicoaches op. Deze medewerker helpt diens collega’s om beter gebruik te maken van online mogelijkheden voor onderwijs. Zoals ook landelijk te zien is, is het verschil tussen de instellingen niet zo groot, maar binnen de instelling wel. Dit geldt ook voor ons college. Er zijn afdelingen waar niemand experimenteert, naast afdelingen waar bijna de helft van de docenten dat doet. Dat, terwijl 80% van de docenten de meerwaarde van ICT in het onderwijs wel ziet. 

In 2023 nemen eerst de teams van voormalig De Leijgraaf de nieuwe digitale leeromgeving Brightspace in gebruik. In 2024 volgen de teams van de community ’s-Hertogenbosch. We scholen docenten en zetten de Digicoaches in om hen te helpen.

Interdisciplinaire leerervaringen

Vanuit de visie op leren ‘Leren Beweegt’ heeft het college de ambitie om alle studenten tot  ‘professional van de toekomst’ op te leiden. Interdisciplinaire leerervaringen en samenwerken aan praktijkvraagstukken leveren daaraan een belangrijke bijdrage. We willen elke student minimaal één interdisciplinaire leerervaring bieden. 

Opnemen van interdisciplinaire leerervaringen draagt bij aan meerdere doelen bij de drie pijlers ‘Kansrijk, Verbindend en Bewust Koning Willem I College’ van het meerjarenplan 2022- 2025.


Uitgangspunten
De wereld verandert in een steeds hoger tempo. Dit betekent dat er de afgelopen jaren beroepen ontstonden die we niet verwachtten en oude beroepen verdwenen. Anticiperen op deze nieuwe beroepen is voor het onderwijs nagenoeg onmogelijk, maar onze studenten voorbereiden op een nieuwe, flexibele wereld; dat kunnen we wel. Het onderwijs dient ervoor te zorgen dat studenten leren omgaan met veranderingen en onzekerheid met wendbaarheid en creativiteit.  

Daarnaast vragen complexe vraagstukken (bijvoorbeeld energietransitie, gezondheidszorg in de toekomst etc.) om interdisciplinaire samenwerking om tot innovatieve oplossingen te komen. Daarbij is samenwerking van belang, van regionaal tot internationaal. 

Ontwikkelen van de genoemde vaardigheden en kwaliteiten bereiken we onder andere met interdisciplinaire leerervaringen. Bij een interdisciplinaire leerervaring kijken studenten over de grenzen van hun eigen discipline naar vraagstukken die niet eenvoudig opgelost kunnen worden en veel onzekerheid kennen. We leren onze studenten daarbij ‘wat ze moeten doen, als je niet weet wat je moet doen’. 

Het Talent Atelier 
Wij streven ernaar om al onze studenten minimaal één interdisciplinaire leerervaring te bieden. Een belangrijke manier om dit te doen is Het Talent Atelier (HTA). 

HTA is een inspirerende en dynamische plek waar onze studenten van verschillende mbo-opleidingen bij elkaar komen. In projectgroepen werken zij samen aan vragen van echte opdrachtgevers. De opdrachten zijn altijd gekoppeld aan de Global Goals. In HTA maken studenten gebruik van de nieuwste technologieën om hun ideeën en oplossingen uit te werken.

Alle afdelingen zijn aangesloten bij HTA. Sinds 2019 deden bijna 3.000 studenten een interdisciplinaire ervaring op in HTA.

Op 18 maart 2022 bezocht Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, Het Talent Atelier waar hij sprak met studenten over hun ervaringen.

Pedagogisch didactisch vakmanschap

Professionalisering voor individuele medewerkers uit het primair proces sluit expliciet aan op actuele en relevante thema’s uit de missie- en visiedocumenten van het Koning Willem I College. Op het intranet (Koningsplein) is dit voor iedereen inzichtelijk. Net als de lengte en het beheersniveau: er zijn (kortlopende) trajecten, gericht op inspiratie of vaardigheid en (langlopende) trajecten met grotere, deelnemer-overstijgende impact. Twee voorbeelden van deze professionalisering leggen we hieronder kort uit.

Didactisch Coachen: in dit langlopend team-leertraject leren docententeams de vaardigheid van het coachen. Ze bouwen samen aan een rijke feedbackcultuur. Dit draagt direct bij aan onze koers van gepersonaliseerd leren (de student aan zet): student-contactmomenten benutten we zo nog betekenisvoller en actiever. Deze momenten helpen de student zelfregulerend en gemotiveerd leren.

In 2022 rondde de eerste groep de opleiding af, in 2023 doorloopt een tweede groep de opleiding. 

Beeldcoachen: in deze opleiding trainden we collega’s om docenten te coachen. Zij leren coachen met behulp van actuele en relevante beelden uit de eigen praktijk. De focus ligt op effectieve en betekenisvolle student-docentinteractie. Tegelijkertijd dragen de beeldcoaches bij aan een rijke feedbackcultuur op ons college.

Daarnaast volgde een aantal beeldcoaches een ‘train de trainer-traject'. Zij startten inmiddels op vijf afdelingen een eigen coachvaardigheidstraining op.

Data ondersteund werken

Door deelname aan drie landelijke datacoalities, MIEC Data,  en het iXperiumdatateam (zie Data inzetten voor meer gepersonaliseerd leren bij het Koning Willem I College - iXperium) is de kennis over data ondersteund onderwijs vergroot. Een kleine leergemeenschap onderzoekt welke vruchten we nu en in de toekomst willen plukken om de student zo goed mogelijk te laten leren en de bedrijfsvoering te optimaliseren. We ontwikkelen een visie op data en stellen de eisen aan het fundament (kwalitatief goede data) op. Een goed management dashboard en een dashboard voor docenten en studenten zijn het doel. 

Keuzedelen

We pasten het beleid ten aanzien van keuzedelen aan. Studenten krijgen nu veelal de vrije keuze om keuzedelen te kiezen en niet meer de keuze tussen twee pakketten, waarvan enkele keuzedelen hetzelfde zijn. Organisatorisch lukt dat nog niet bij alle opleidingen. 

Zowel De Leijgraaf als het Koning Willem I College deden mee aan de monitor keuzedelen. De resultaten zijn te zien bij SBB: Microsoft Power BI 

We zien in de monitor terug dat we nu in totaal meer verschillende keuzedelen aanbieden en gemiddeld per opleiding van 5,5 naar 7,5 bij De Leijgraaf, en van 5,6 naar 5,9 keuzedelen bij Koning Willem I College. 

Vaak gekozen keuzedeel blijft Ondernemend gedrag, maar ook Lean en Creatief, Duurzaamheid, Expressief talent en Digitale vaardigheden basis worden vaak gekozen. Deze keuzedelen passen goed bij de visie op leren ‘Leren Beweegt’, waarin we borgen onze studenten op te leiden tot professional van de toekomst, die ondernemend en creatief is en is staat is om digitaal vaardig, duurzame keuzes te maken. 

BBO De Schalm (BRIN 24ZW) wijkt bij hun opleidingen af van de standaard keuzedeelverplichting. Dit vanwege het bijzondere karakter van deze school. Één keuzedeel is daarom vervangen door een ‘vormingsdeel’. Een vereiste van dit vormingsdeel is dat het aantoonbaar van voldoende kwaliteit is en niet samenvalt met onderdelen van de desbetreffende kwalificatie. Het vormingsdeel dat we aanbieden heet: ‘Voorbereiding op het werken in de horende wereld’. Het programma is door De Schalm ontwikkeld, waarbij de ontwikkelaars ervoor zorgen dat er geen overlap is met het kwalificatiedossier en de omvang voldoet aan de norm van 240 uur. Het is een maatwerkprogramma toegesneden op de individuele student. Dat is mogelijk omdat het aantal studenten op BBO De Schalm gering is.

Internationalisering

Als community college, Unesco en SDG-school hecht het Koning Willem I College veel waarde aan verbondenheid, ondernemerschap en solidariteit. We willen grenzen verleggen en actief bijdragen aan een betere wereld. Internationale activiteiten en opdoen van interculturele competenties zijn hier een natuurlijk onderdeel van. 

We vinden dat onze studenten goed voorbereid moeten zijn op een constant veranderende samenleving en realiseren ons dat de veranderende wereld van buiten grote invloed heeft op de inhoud van ons onderwijs en sfeer en leefbaarheid binnen ons college. Het is dus logisch dat Internationalisering structureel ingebed en verankerd is binnen de visie, het onderwijsprogramma en de leeromgeving van het Koning Willem I College. 

Ondanks dat 2022 deels nog beïnvloed werd door de coronacrisis, lukte het ons wederom actief te blijven werken aan de ontwikkeling van interculturele competenties van zowel studenten als medewerkers. In de loop van het jaar zagen we een flinke toename van de vraag naar internationale activiteiten.  

Naast deelname aan diverse virtuele, internationale activiteiten zien we sinds zomer 2022 steeds meer fysieke activiteiten plaatsvinden. In 2022 namen 706 studenten deel aan fysieke internationale activiteiten en stages. Alle studenten die op stage gingen binnen de Europese Unie deden dat met een Erasmus+-beurs. Ook ontvingen we ruim 100 internationale gasten op ons college, variërend van studenten en docenten tot een werkgeversorganisatie uit Mongolië. 

Blended en Interdisciplinaire onderwijsactiviteiten
Diverse online samenwerkingen kregen dit jaar een fysieke afronding. Deze Blended activiteiten sluiten goed aan bij zowel de Europese doelstellingen als bij de visie van ons college. Een mooi voorbeeld is de samenwerking van onze Fashionopleiding met een partnerschool in Trento Italië. Studenten van beide scholen werkten zowel online als fysiek samen aan opdrachten, welke we afgesloten met een fysieke Skills competitie.  

Naast deze Blended activiteiten vonden op het college ook diverse interdisciplinaire activiteiten plaats. Hierbij namen studenten van diverse afdelingen en niveaus gezamenlijk deel aan internationale projecten. 

Italiaanse studenten werken samen met studenten van de afdeling fashion aan diverse opdrachten

Medewerkers 

Ook onder de medewerkers zagen we een toename van het aantal deelnemers dat internationaal actief was. In 2022 namen ruim 155 medewerkers deel aan het begeleiden van groepsreizen, internationale scholingen of gingen op Jobshadowing bij een van onze buitenlandse partnercolleges. Vaak mede mogelijk gemaakt met behulp van een beurs van Erasmusplus.

De Compagnie

De Compagnie is het nieuwe stagebedrijf voor mbo podiumkunststudenten èn het KW1C-huisgezelschap en heeft inmiddels drie producties in première laten gaan.  

De aftrap was de pop-up voorstelling ‘Lets make a Fuzzaboutit’. Een gele schoolbus kwam tijdens de pauzes de pleinen van tien verschillende locaties van het Koning Willem I College oprijden en verraste studenten en medewerkers met een bijzondere bewegingsvoorstelling geïnspireerd op het thema ‘verbinding’. 

De tournee werd succesvol afgesloten met een geschat bereik van 2.000 studenten. We bereikten met deze voorstelling een nieuw publiek, studenten van afdelingen die doorgaans niet in aanraking komen met cultuureducatie.

De daaropvolgende voorstellingen ‘17 meiden’ & ‘Neem Me (mee op date)’ speelden in De Koningszaal op de Vlijmenseweg en werden druk bezocht vanuit verschillende locaties van het college. Ongeveer 900 studenten bezochten deze voorstellingen. Na de voorstellingen gingen studenten met het publiek in gesprek over de thematieken groepsdruk en seks die in de voorstellingen te zien waren.

De Compagnie werkte voor producties onder andere samen met de afdeling Zakelijke Dienstverlening (Marketing &communicatie), de Gezonde School, Het Talent Atelier, het Evenementenbureau en verschillende partners in de stad 's-Hertogenbosch. 

Versie:
v6.0.8

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report