Spring naar inhoud

Managementsamenvatting

Voorwoord College van Bestuur

Beste lezer,

Het kalenderjaar 2023 stond in het teken van de fusie. Het was het eerste volledige jaar waarin het Koning Willem I College als fusieorganisatie en gelijktijdig als verantwoordelijk roc voor de volledige regio Noordoost-Brabant, onderwijs is gaan verzorgen aan de hele regio.

Ons meerjarenplan, waarbij we nadrukkelijk aansluiten op de Werkagenda 2023 - 2027, leidt ons hierbij de weg. In dit jaarverslag laten we zien hoe we werkten aan onze negen programmalijnen, vastgesteld aan de hand van onze kernwaarden Kansrijk, Verbindend en Bewust en de beloftes aan de student, de medewerker en het werkveld. Samenvoegen van organisaties is een proces dat enkele jaren in beslag neemt. Dus hoewel onze organisaties per 1 augustus 2022 officieel één zijn en ons beleid grotendeels is geharmoniseerd, is de transitie nog niet afgerond. Ook hierover lees je meer in dit verslag.

Er verandert veel in onze organisatie en in de markt waarvan we onderdeel zijn, maar één ding blijft de komende jaren hetzelfde: het bestuur van het Koning Willem I College. In 2023 werden voorzitter Jos van Kessel en lid Dominique Majoor herbenoemd. Peer van Summeren had al een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Onze door de Onderwijsinspectie gewaardeerde visie op goed onderwijs kunnen wij de komende jaren verder ontwikkelen en uitrollen.

2023 was wederom een jaar om met trots op terug te kijken. Zo ontvingen we als het eerste mbo van Nederland de meest prestigieuze prijs in het onderwijs; de Onderwijspremie 2023 van 1,2 miljoen euro voor Het Talent Atelier; een onderwijsconcept waarbij studenten van verschillende opleidingen samen werken aan opdrachten van echte opdrachtgevers uit de regio en daarbuiten. We zijn erg trots op deze onderscheiding en zetten de premie in om het concept verder te ontwikkelen en uit te breiden van 's-Hertogenbosch naar onze community's in Oss, Meierijstad en Land van Cuijk. Ook maken wij materialen beschikbaar voor andere geïnteresseerde onderwijsinstellingen. Het college ontvangt dit bedrag in de komende jaren (2024 tot en met 2027).

In april 2023 richtten we als eerste school in Nederland een Omgevingsraad op. In de raad zitten leden van ondernemingen, gemeentes en onderwijsinstellingen in de regio. Dit is één van de manieren waarop wij onze regionale verankering verstevigen. Net als de Studentenraad en de Ondernemingsraad heeft de Omgevingsraad formeel inspraak in de koers van het college. Met deze raad geven we onder andere invulling aan de doelstelling om samen met partners uit onze omgeving te zorgen voor behoud en ontwikkeling van talent in regio Noordoost – Brabant.

Kortom: het was een bewogen jaar, maar we zetten vol vertrouwen de koers voort, die we met de fusie inzetten. In dit verslag lees je over deze koers, onze doelen en de manier waarop we die behalen.

Veel leesplezier!

Jos van Kessel, Dominique Majoor en Peer van Summeren

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report