Spring naar inhoud

Organisatie

Onze organisatie

De Koning Willem I-groep bestaat uit het Koning Willem I College (BRIN-nummer 04FO) en BBO De Schalm (BRIN-nummer 24ZW), met aan het hoofd Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant. Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant is gevestigd op Vlijmenseweg 2, 5223 GW te 's-Hertogenbosch en is ingeschreven bij het handelsregister onder nummer 41084084. Het Koning Willem I College is een school voor mbo, Vavo en Educatie. BBO De Schalm is een mbo-school voor auditief beperkte studenten.
 
De Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant is het bevoegd gezag van het Koning Willem I College en BBO de Schalm. Het College van Bestuur vertegenwoordigt de stichting in de uitoefening van de taken en bevoegdheden. 
 
Onder de handelsnaam ‘Koningsacademie’ biedt de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant particulier, bbl-maatwerk en LLO-onderwijs aan. Hierbij wordt de notitie helderheid in acht genomen.  
 
De branchecode Goed Bestuur van het mbo hebben we vertaald in de statuten, het reglement raad van toezicht en het bestuursreglement. De taken en werkwijze voor de raad van toezicht legden we vast in de statuten en het reglement commissie raad van toezicht. 
 
Het bestuursreglement is een aanvulling op wettelijke en statutaire bepalingen en opgesteld volgens de statuten en artikel 3.1.3. van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. Deze reglementen zijn in overeenstemming met de branchecode en staan op de website van het Koning Willem I College. 
 
Door de juridische- en instellingsfusie voegt de opzichzelfstaande Stichting Steunfonds Mathias Wolff zich samen met het Jan ’t Hart Fonds. Dit wordt een verbonden partij van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant. Stichting Steunfonds Mathias Wolff, waarvan het college van bestuur van het Koning Willem I College het bestuur vormt, biedt hulp door Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant in staat te stellen uitgaven te doen in het belang van het onderwijs, die we niet via andere middelen kunnen dekken. Als het gaat om een betaling van het cursusgeld door derden is een derdengeldmachtiging van de student beschikbaar. 

Onze governancestructuur

Zoals in het organogram van het Koning Willem I College te zien is, bestuurt het college van bestuur de organisatie. Ons college van bestuur legt verantwoording af aan een raad van toezicht en aan anderen, zowel intern als extern.

Intern hebben wij twee actieve medezeggenschapsorganen: De Ondernemingsraad en de Studentenraad. Beide organen hebben constructieve gesprekken met het bestuur en de raad van toezicht over de koers die het college vaart. De raden behartigen op deze manier de belangen van de studenten en de medewerkers binnen onze organisatie, richting het bestuur. Bekijk hier de volledige verantwoording van de studentenraad en de ondernemingsraad

Organogram Koning Willem I College

Onze organisatiecultuur

Onze passie en verantwoordelijkheid liggen bij het succes van de student. Wij vinden dat we er alles aan moeten doen om een student de best mogelijke opleiding te geven. Onze organisatie is zo ingericht dat we ons binnen onze vier regionale communities (’s-Hertogenbosch, Oss, Meierijstad en het Land van Cuijk) kunnen presenteren als één organisatie, met één onderwijsvisie, één personeels-, financieel-, facilitair- en technologiebeleid en één systeem voor kwaliteitszorg. Hiermee is het ons gelukt om een sterke identiteit te creëren, waardoor iedereen in het dagelijkse werk vanuit dezelfde strategische visie bijdraagt aan de meerjarendoelstellingen en ambities van onze organisatie. Deze doelstellingen brachten we onder in de Routekaart 2024-2027 via de pijlers Kansrijk, Verbindend en Bewust. 

Voor onze studenten betekent dit dat zij mogen rekenen op boeiend en uitdagend onderwijs en een goede begeleiding door inspirerende en (beroeps)bekwame leraren. In een duidelijke structuur met veel aandacht voor kennis, vaardigheden en houding. We organiseren ons onderwijs kleinschalig in onze onderwijsteams, waarin onze studenten zich thuis voelen en er ruimte is voor een persoonlijke benadering. 

Teams aan zet 
Bij het Koning Willem I College zijn de teams aan zet. Dat betekent dat onderwijsteams de ruimte krijgen om verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit van het onderwijs en in te spelen op ontwikkelingen in de beroepspraktijk en behoeften van studenten. Daarbij geven we specifiek aandacht aan vier focusgebieden: onderwijsinhoud en -kwaliteit, examinering, begeleiding & bpv en kwaliteitszorg & professionalisering. Binnen centrale focusgroepen (voor elk focusgebied één) komen onderwijsmanagers en experts bij elkaar om beleid te ontwikkelen met input vanuit de onderwijsteams. 

Het creëren van een open en veilige omgeving om elkaar feedback te geven is een belangrijke succesfactor. Deze aanspreekcultuur is nog niet overal binnen de organisatie een gegeven en is daarmee een belangrijk ontwikkelpunt. In ons streven naar het bevorderen van een gezonde aanspreekcultuur en het creëren van een veilige werkomgeving, heeft KW1C een aantal gerichte maatregelen genomen zoals het integreren van trainingen voor effectieve gespreksvoering, het inbedden van een workshop “het goede gesprek” bij de onboarding van nieuwe leidinggevenden, en het integreren van dit cruciale aspect binnen het leiderschapsprogramma voor het management. Daarnaast zijn verschillende teams actief aan het werk hoe zij met elkaar willen samenwerken om zo deze dynamiek binnen de organisatie te versterken en is er onlangs met management en directeuren gesproken over leidende gedragsprincipes binnen de organisatie die we hanteren waarbij elkaar gevraagd en ongevraagd feedback geven een van de principes is.

Midterm review fusie

Voor de implementatie van de fusie (transitie van de organisatie) trekt het college drie jaar uit. In het najaar van 2023 hebben we dit proces tussentijds geëvalueerd. Voor deze evaluatie spraken we zowel externe partners als interne collega’s. 

Centraal stonden de volgende twee onderzoeksvragen:

  1. Zijn we in staat gebleken een kwalitatief hoogstaand en dekkend aanbod van opleidingen te behouden of uit te breiden, waarmee we het belang van de student, het belang van de arbeidsmarktregio, en de doorstroom vo-mbo-hbo (en daarmee de beloften aan studenten, werknemers en werkveld) dienen?
  2. Zijn we in staat gebleken initiatieven te ontwikkelen die bijdragen aan het behouden van talenten voor de regio?

De belangrijkste conclusies en aanbevelingen zijn: 

  1. Zowel intern als extern realiseren de ondervraagden zich dat de implementatie van de fusie tijd kost. Het verandertempo wordt wel als hoog ervaren. Geef daarom aandacht aan de interne span of control. 
  2. Prioriteer om de ‘basis beter op orde’ te krijgen. 
  3. Koning Willem I College heeft haar actieve rol naar de buitenwereld goed opgepakt.

Als we kijken naar de beloften die we deden bij de start van de nieuwe organisatie en de stand van zaken nu, dan zien we het volgende:

De kernbelofte bij de fusie: een stevig financieel fundament
Onze kernbelofte bij de fusie is zorgen voor een stevig financieel fundament onder een fusieorganisatie waardoor een regionaal dekkend aanbod van kwalitatief hoogwaardig middelbaar beroepsonderwijs en educatie in stand blijft en op verantwoorde wijze past bij de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Noordoost Brabant, waarbij we keuzemogelijkheden voor studenten optimaliseren ondanks de krimp.

De financiële situatie ziet er goed uit. Bij de formatie is rekening is gehouden met dalende studentenaantallen. Het opleidingsaanbod neemt toe, door bestaande opleidingen ook te starten in regionale community's waar die nog niet werden uitgevoerd. Of dat dekkend genoeg is, is nu nog niet te zeggen. We moeten aandacht hebben voor het voldoende opleiden voor sectoren waar grote tekorten zijn, vooral techniek en zorg. Onderwijs in de hele regio houden we overeind met uitbreiding van hybride vormen, in samenwerking met bedrijven, als The Chocolate Factory en Talentencampus Oss. 

We werken toe naar een huisvestingsverhouding eigendom:huur van 80:20. Dat ligt in lijn met de verhouding op dit punt in de mbo-sector.

Binnen de organisatie implementeerden we één studentenadministratie, één financiële administratie; één Student Informatie Systeem (Eduarte) en één uniform kwaliteitssysteem. 

Beloften aan studenten
Op basis van de reactie van de Studentenraad constateren we dat het college een veilige, fijne school is met goede docenten en veel keuzemogelijkheden. Aandacht vraagt: De doorvertaling van beleid en collegeontwikkelingen naar docenten, vaak het eerste aanspreekpunt voor studenten. Het betrekken van studenten van alle locaties bij activiteiten. Systeemmigratie. De JOB Monitor 2024 loopt nu; actuele gegevens over de tevredenheid van studenten zijn medio 2024 beschikbaar. 

Beloften aan het werkveld en vo & hbo
We informeerden en raadpleegden het werkveld, vo en hbo goed bij de aanloop van de fusie, maar ook tijdens het fusietraject. Behoud van talent voor de regio blijft een belangrijk speerpunt de komende tijd. Hybride en andere (creatieve) vormen van onderwijs vragen om uitbreiding om zo de beroepsonderwijsvoorzieningen in de regio te handhaven; en daarmee te beantwoorden aan wensen van studenten voor nabij onderwijs en het werkveld te blijven voorzien van gekwalificeerde arbeidskrachten. Het oprichten van de Omgevingsraad is hier het resultaat van. 

Beloften aan medewerkers
De fusie heeft niet geleid tot gedwongen ontslagen. De OR vraagt onder andere aandacht voor de verbreding van takkenpakket voor docenten en de rol van de manager bij de invulling van Teams aan Zet. De vraag of effecten of ontwikkelingen die in de review zijn genoemd een direct of causaal verband hebben met de fusie, is regelmatig aan de orde gekomen in de gesprekken. Dat causale verband is er niet. De externe oriëntatie en organisatieontwikkeling die voor de start van de fusie al is ingezet, kreeg in de afgelopen twee jaar wel een nadrukkelijk vervolg. Eind 2023 hebben we met Effectory een medewerkertevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Deze was tijdens het midterm nog niet afgerond. De resultaten van het onderzoek hebben we niet alleen collegebreed opgepakt, maar ook op afdelingsniveau en teamniveau. Begin 2024 planden we bijeenkomsten om binnen alle communities de resultaten te delen. Daarnaast bespraken teams en afdelingen de uitkomsten ook met elkaar en spraken zij vervolgacties af. Zo kunnen we gezamenlijk daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de zaken die we willen verbeteren.

Verantwoording van onze Raden en het College van Bestuur

Verantwoording College van Bestuur

Het College van Bestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs van het Koning Willem I College. De drievoudige kwalificatie staat daarbij centraal: deelname aan de maatschappij, toeleiding naar de arbeidsmarkt en doorstroom naar het vervolgonderwijs. Het College van Bestuur ziet erop toe dat alle opleidingen minimaal voldoen aan de daarvoor gestelde wettelijke eisen betreffende basiskwaliteit en stimuleert de opleidingen om daarnaast te voldoen aan eigen aanvullende kwaliteitsvereisten. Tijdens het vierjaarlijkse onderzoek in het najaar van 2023 beoordeelde de Inspectie van het Onderwijs de kwaliteit van de besturing, kwaliteitszorg en ambitie van het Koning Willem I College als voldoende. 

Sinds de fusie op 1 januari 2022 bestaat het College van Bestuur uit drie leden en opereert als een collegiaal bestuur. Ze vervangen elkaar bij afwezigheid, stemmen de verschillende activiteiten onderling nauw af tijdens het wekelijks bestuurlijk overleg, overleggen wekelijks met het voltallige management en voeren daarnaast periodiek overleg met het management van iedere onderwijsafdeling, ondersteunende afdeling en stafafdeling afzonderlijk. Het College van Bestuur vervult de verantwoordelijkheden zoals vastgelegd in de Code goed bestuur mbo 2020. 

Het jaar 2023 stond vooral in het teken van de transitie. Harmonisatie en optimalisatie van beleid, processen en systemen was daarbij  een belangrijk aandachtspunt. De transitie werd vormgegeven tijdens koersdagen met directeuren, onderwijsmanagers, teammanagers en transitieversterkers. De ervaringen in het eerste schooljaar (2022-2023) van het eerste jaar na de fusie benutten we voor de doorontwikkeling in het schooljaar 2023-2024, vanuit de ingerichte planning & control cyclus. 
 
Met het Beslisdocument (voor de fusie) als vertrekpunt en de Werkagenda mbo 2023-2027 als richtinggevend kader vanuit de overheid, ontwikkelden we de Routekaart 2024-2027. Hierin is de strategie van het college vastgelegd via de pijlers Kansrijk, Verbindend en Bewust. Voor iedere pijler legden we in drie programmalijnen de ambities voor 2025 en 2027 vast. Daarnaast formuleerden we ambities voor de integrale thema’s onderzoek & innovatie en toekomstbestendig HR-beleid. Begin 2024 keurde de Minister van OCW de routekaart goed in het kader van de Regeling Kwaliteitsafspraken. In de routekaart borduurt het college voort op het verder versterken van de horizontale dialoog, vanuit brancheregiocommissies op opleidingsniveau, vanuit de 4 regionale community’s op regionaal niveau en vanuit een in 2023 ingerichte Omgevingsraad op instellingsniveau.  
 
Alle onderwijsafdelingen, ondersteunende afdelingen en stafafdelingen legden hun ambities voor 2023-2024 vast in een afdelingsplan en teamplannen. Het College van Bestuur bespreekt de voortgang periodiek met de leidinggevenden, met als onderlegger een managementrapportage met daarin in de stand van zaken. 
 
Leden college van bestuur: 
De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel, voorzitter  
Mevrouw dr. D.J.M. Majoor, lid  
De heer P.T.W.H.M. van Summeren MPM, lid 

Hoofd- en nevenfuncties College van Bestuur

De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel 

Hoofdfunctie: Voorzitter College van Bestuur KW1C
Nevenfuncties:

  • Vice-voorzitter Raad van Toezicht EduMare 
  • Lid Raad van Toezicht OcTho 
  • Lid Sectorkamer ICT & Creatieve Industrie 
  • Gastdocent Dyade / Erasmus Universiteit / sSprong 
  • Lid van het Bestuur The Chocolate Factory 
  • Voorzitter van het Bestuur van Stichting Steunfonds Mathias Wolff

Mevrouw dr. D.J.M. Majoor

Hoofdfunctie: Lid College van Bestuur KW1C
Nevenfuncties:

  • Lid van de Onderwijsraad 
  • Lid van de ledenraad SURF 
  • Vice-voorzitter van het Bestuur van Stichting Steunfonds Mathias Wolff

De heer P. T. W. H. M.  van Summeren MPM

Hoofdfunctie: Lid College van Bestuur KW1C
Nevenfuncties:

  • Lid benoemingsadviescommissie mbo raad 
  • Lid stuurgroep expertisepunt LOB 
  • Lid Raad van Advies VO Veghel 
  • Lid Raad van Advies Hooghuis College 
  • Lid bestuur Talentencampus Oss 
  • Lid Stuurgroep Regionaal Werkbedrijf 
  • Lid van het Bestuur van Stichting Steunfonds Mathias Wolff
  • Lid van het Bestuur Stichting Maashorst Academy
  • Lid van het Bestuur van Kennispact MBO Brabant
  • Lid van het Bestuur Stichting Katholiek Basisonderwijs De Goede Herder

Portefeuilleverdeling van het College van Bestuur

De portefeuilleverdeling tussen de heer van Kessel (voorzitter College van Bestuur), mevrouw Majoor (lid College van Bestuur) en de heer van Summeren (lid College van Bestuur) is als volgt:

De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel 

  • Human Resource;
  • Marketing & Communicatie;
  • Regionale Communities;
  • Bouwen & Wonen;
  • Voeding, Gastvrijheid & Uiterlijke verzorging;
  • ICT & Creatief
  • Koningsacademie.

Mevrouw dr. D.J.M. Majoor 

  • Bestuursondersteuning;
  • Informatievoorziening;
  • Ondersteuning Onderwijs & Examinering (Examinering);
  • Techniek;
  • Opvoeden, Onderwijs, Sport en Veiligheid;
  • Startcollege.

De heer P. T. W. H. M.  van Summeren MPM

  • Financiën & Control;
  • Facilitair Bedrijf;
  • Ondersteuning Onderwijs & Examinering (Onderwijs);
  • Zorg & Welzijn;
  • Mobiliteit & Logistiek;
  • Handel
  • Zakelijke Dienstverlening

Verantwoording Raad van Toezicht

Het College van Bestuur legt tijdig, volledig en correct verantwoording af over de bedrijfsvoering en de kwaliteit van het onderwijs aan de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht hanteert het principe van toezicht op afstand. Het uitgangspunt: goed bestuur, zoals gedefinieerd in de ‘Branchecode goed bestuur in het mbo’ (van augustus 2014; bijgesteld per 1 januari 2019). Uitgangspunten van deze code zijn verwerkt in de statuten van de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant, het bestuursreglement en het reglement Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht handelde in 2023 volledig in lijn met de branchecode goed bestuur in het mbo. 
 
In het kort 
De voltallige Raad van Toezicht overlegde in 2023 zes keer met het College van Bestuur. De overleggen stonden in het teken van strategische beleidszaken en finance & control. De Raad van Toezicht keurde de Routekaart 2024-2027, de jaarverslaglegging over 2022, de meerjarenbegroting 2023-2027 en de begroting voor 2024 goed. Daarnaast stelde de raad het herijkte bestuursreglement en het reglement Raad van Toezicht opnieuw vast. Ook was er uitgebreid aandacht voor de regionale communities en onderwijsafdeling Startcollege. Aan het einde van het jaar presenteerden en bespraken we de midterm review fusie in de raadsvergadering. Een afvaardiging van de Raad van Toezicht sprak met de onderwijsinspectie, in het kader van het vierjaarlijks onderzoek.  
 
De heer Windmüller werd in 2023 herbenoemd als voorzitter van de Raad van Toezicht. Mevrouw Peters is in 2023 opnieuw bindend voorgedragen door de Ondernemingsraad voor een tweede zittingstermijn. 

Herbenoeming voorzitter en lid College van Bestuur 
In september zijn de voorzitter van het College van Bestuur, de heer Jos van Kessel, en lid mevrouw Dominique Majoor herbenoemd door de Raad van Toezicht voor een periode van vier jaar. Voorafgaand aan dit besluit voerde de remuneratiecommissie uitgebreide gesprekken met de Centrale Studentenraad en Ondernemingsraad, die beide positief adviseerden over de herbenoeming. 

Tweedaagse juni 2023 
In juni was er een tweedaagse bijeenkomst tussen het College van Bestuur en de Raad van Toezicht. De bijeenkomst werd extern begeleid. We reflecteerden uitgebreid op de dynamiek tussen het College van Bestuur en de Raad van Toezicht waarbij we onder andere spraken over de visie op toezicht. Daarnaast gaf een gastspreker een uiteenzetting over het onderwerp ondermijning. Tot slot bespraken we huidige trends en ontwikkelingen die het Koning Willem I College (gaan) raken. 

Gesprek Governance in het mbo oktober 2023 
In oktober sprak de Raad van Toezicht samen met het College van Bestuur en afvaardigingen van de Centrale Studentenraad en Ondernemingsraad over het onderwerp governance. We spraken over het onderlinge samenspel met aandacht voor rollen, proces van besluitvorming en informatievoorziening naar elkaar. Alle aanwezigen ervaarden het gesprek als zeer waardevol. 

Commissies 
De raad van toezicht kent vier (gemandateerde) commissies. In de commissies hebben leden van de Raad van Toezicht en het College van Bestuur zitting. De vier commissies zijn: 

  • Agendacommissie 
  • Remuneratiecommissie 
  • Commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt 
  • Auditcommissie

Agendacommissie
De agendacommissie overlegde in 2023 zes keer met het College van Bestuur. Deze commissievergaderingen dienen als voorbereiding op de vergaderingen van de Raad van Toezicht. Hierbij worden onder andere de agendapunten vastgesteld.

Remuneratiecommissie
De remuneratiecommissie voert gesprekken met de individuele leden van het College van Bestuur en de Centrale Studentenraad en Ondernemingsraad. Daarna spreekt de commissie met het voltallige College van Bestuur, evalueert en maakt vervolgafspraken over het functioneren van het bestuur en zijn beloning. In 2023 stonden deze gesprekken voornamelijk in het teken van de herbenoeming van de heer Jos van Kessel en mevrouw Dominique Majoor. 

Commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt
De commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt overlegde in 2023 vijf keer met het College van Bestuur. De commissie houdt toezicht op het onderwijs- en kwaliteitsbeleid. De (voorbereiding op) het vierjaarlijks onderzoek is uitgebreid besproken in de commissie. Andere onderwerpen die dit jaar aan bod kwamen, zijn flexibilisering en modularisering, proeftuinen en de instellingsdialoog. Daarnaast is er een gesprek geweest met de voorzitters van de examencommissies en is de commissie meegenomen in de verkenning in het Land van Cuijk. 

Auditcommissie

De commissie financiën, huisvesting & digitalisering veranderde in 2023 van naam: voortaan gaat deze commissie als auditcommissie door het leven. De auditcommissie overlegde in 2023 zeven keer met het College van Bestuur en de (plaatsvervangend) directeur Finance & Control. De commissie houdt toezicht op het financiële beleid, de risico’s, treasury en de interne beheersing. De belangrijkste onderwerpen die deze commissie in 2023 besprak, waren de accountantsverslagen, de invulling van finance & control, de begroting 2024 en de meerjarenbegroting. Ook had de commissie veel aandacht voor de migratie van systemen en huisvesting.

Belangrijkste besluiten in 2023
De Raad van Toezicht neemt besluiten door documenten vast te stellen of door goedkeuring te verlenen aan voorgenomen besluiten van het College van Bestuur. Onze belangrijkste besluiten in 2023 op een rij:
• Herbenoeming de heer Jos van Kessel als voorzitter College van Bestuur 
• Herbenoeming mevrouw Dominique Majoor als lid College van Bestuur 
• Bestuursverslag 2022 
• Jaarrekening 2022 
• Routekaart Koning Willem I College 2024-2027
• Meerjarenbegroting 2023-2027
• Begroting 2024
• Bestuursreglement 
• Reglement Raad van Toezicht

Leden raad van toezicht (per 31-12-2023)
• De heer Ir. H.M.H. Windmüller, voorzitter
• Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp, lid
• De heer drs. J.H.L.M. Galema, lid
• Mevrouw M.L.G. van der Kruis MCM, lid
• Mevrouw prof. mr. A. Oskamp, lid
• De heer drs. A.J. van den Boer, lid
• Mevrouw P.M.W. van den Broek, lid

In artikel 8 van het Bestuursreglement van de Stichting Regionaal Onderwijs Noordoost-Brabant namen we criteria op voor het aanvaarden van nevenfuncties door een lid van het College van Bestuur. De Raad van Toezicht hanteert dezelfde criteria.

Hoofd- en nevenfuncties Raad van Toezicht

Hoofd- en nevenfuncties Raad van Toezicht​

Mevrouw mr. Prof. Mr. A. Oskamp

Hoofdfunctie: Emeritus hoogleraar IT en Recht
Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Toezicht KW1C ’s-Hertogenbosch 
  • Lid Raad van Toezicht Hogeschool Rotterdam, vanaf 1/9/23 voorzitter  
  • Voorzitter Wetenschappelijk Technologische Raad (WTR) SURF 
  • Vice-voorzitter commissie sectorplan Social Sciences and Humanities 
  • Lid International Expert Panel EUA 
  • Voorzitter commissie Wetenschappelijke integriteit Zuyd Hogeschool 
  • Lid Stichtingsbestuur Platform Open Commentaren 
  • Lid Advisory Board Open Universiteit Portugal 

Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Ninox Consultancy BV. 
Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Toezicht KW1C ’s-Hertogenbosch 
  • Adviseur examencommissie TLS en Academic Services Tilburg University  
  • Vicevoorzitter examencommissie AOGTSM  
  • Extern lid examencommissie Instituut Archimedes bij de Hogeschool Utrecht  
  • Onafhankelijk voorzitter Stedelijk Huurdersplatform ‘s-Hertogenbosch

Mevrouw M.L.G. van der Kruis

Hoofdfunctie: Voorzitter Raad van Bestuur Stichting SOVAK Terheijden
Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Toezicht KW1C ’s-Hertogenbosch 
  • Lid Raad van Toezicht: Libra groep Eindhoven 

Mevrouw P.W.M. van den Broek

Hoofdfunctie: CFO responsible for Finance, IT, procurement and legal, SPIE
Nevenfunctie: 

  • Lid Raad van Toezicht KW1C ’s-Hertogenbosch 

De heer Ir. H.M.H. Windmüller 

Hoofdfunctie: Bestuurder BrabantWonen 
Nevenfuncties:

  • Voorzitter Raad van Toezicht KW1C ’s-Hertogenbosch 
  • Voorzitter van de Raad van Toezicht ZZG Zorggroep 

De heer drs. J.H.L.M. Galema

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Han Galema Managementadvies 
Nevenfunctie: 

  • Lid Raad van Toezicht KW1C ’s-Hertogenbosch 
  • Raad van Advies B.A.C. Uden Bakkerij B.V. 
  • Raad van Advies Peffer Holding B.V. 
  • Raad van Advies Houben Patisserie B.V. 

De heer Drs. N. van den Boer

Hoofdfunctie: Algemeen Directeur NB Hospitality BV 
Nevenfunctie:

  • Lid Raad van Toezicht KW1C ’s-Hertogenbosch 
  • Voorzitter Stichting Meijerijstad Gezond Sportief 

Verantwoording van de Ondernemingsraad

Net als de organisatie was de OR volop in beweging in 2023. Zo namen we afscheid van drie leden. De redenen liepen uiteen: het niet meer kunnen combineren met een opleidingstraject tot het verlaten van de organisatie. Mede hierdoor waren we als OR druk met het organiseren van verkiezingen voor de kiesgroep Meierijstad, naast de reguliere werkzaamheden. Met succes; we gingen het jaar 2024 in met een volledig bezette OR.

De OR bestaat uit 15 personen, ingericht op basis van de vier regionale kiesgroepen. De verdeling is als volgt: 
• Kiesgroep Den Bosch: Hans van Riel, Liselotte Dujardin, Mieke Kooloos, Marieke Leliefeld, René van Uden, Joep van den Hooven, Astrid van der Geld en Frans Jansen;
• Kiesgroep Meierijstad: Freek de Koning, Bennica de Waard en Kim van de Ven;
• Kiesgroep Land van Cuijk: Kim Hol;
• Kiesgroep Oss: Han van Ooijen, Mark Dietz en Bellinda van den Helm.
Bellinda van den Helm is voorzitter, Freek de Koning is vicevoorzitter en Joyce van der Burgt-Hartogs is ambtelijk secretaris.

De samenwerking tussen het College van Bestuur en de Ondernemingsraad stond in 2023 centraal. In het kader van de fusie harmoniseerden we veel documenten en beleidsstukken. De instemming op de Werkagenda mbo, de Routekaart was een mooie uitdaging. In goed overleg met collega’s van Bestuursondersteuning lukte het om de stukken op tijd aan te leveren bij het Ministerie. 

In 2023 begon het Koning Willem I College ook met het in elkaar schuiven van de twee bestaande functiehuizen. De doelstelling daarbij was én is: het aantal functies terugbrengen in aantal en complexiteit. De OR heeft hierop geen instemmingsrecht (echter wel op de aanpak ervan), maar is nauw betrokken bij de monitoring van het proces. 

Afgelopen jaar gebruikten we ook om duidelijkere overlegstructuren te creëren. Overleg binnen de Governance driehoek is nu beter geborgd. Naast het halfjaarlijks overleg met de Raad van Toezicht, overleggen we nu ook met de Studentenraad, het College van Bestuur en de Omgevingsraad. Daarnaast haalden we de banden met HR aan, waardoor de lijnen korter zijn en we procedures sneller kunnen doorlopen.

De OR blijft groeien in haar rol om het Koning Willem I College een bewuste, kansrijke en verbindende organisatie te laten zijn.

Verantwoording van onze studentenraad

Vanuit de Centrale Studentenraad kijken we terug op een jaar vol belangrijke uitdagingen, opmerkelijke successen, en vooral onze inzet om onze rol in de medezeggenschap binnen het college te versterken. In deze tijd van constante veranderingen in het onderwijs, onderscheidde onze studentenraad zich duidelijk door scherp en kritisch te denken en altijd constructief bij te dragen. We streefden steeds naar het behouden en verbeteren van de kwaliteit van onze medezeggenschap, met de stem van de student als leidraad.  

Dit jaar werkte de Centrale Studentenraad hard om niet alleen de uitdagingen aan te pakken die volgden op de fusie van ons college, maar we zagen deze ook als kansen om ons onderwijs en onze mogelijkheden voor groei te verbeteren. Ons aanpassingsvermogen en onze leiderschapsvaardigheden kwamen nadrukkelijk naar voren. Dit is essentieel voor onze aanhoudende ontwikkeling en de prachtige kansen die ons te wachten staan.  
 
Onze dialoog met minister Dijkgraaf was een hoogtepunt dat onze toewijding aan het onderwijs en onze capaciteit om op nationaal niveau invloed uit te oefenen, benadrukte. Vooral het gezamenlijke panelgesprek over het aanpakken van vroegtijdig schoolverlaten. Tijdens een inspirerende ochtend, waar verhalen van studenten centraal stonden, kwam duidelijk naar voren dat samenwerking tussen jongeren, scholen, allerlei instanties en het bedrijfsleven in de regio de sleutel is om het hoofd te bieden aan de maatschappelijke uitdaging waar we voor staan.
Deze ervaringen versterkten onze gezamenlijke missie om positieve veranderingen voor studenten en medewerkers uit te dragen, samen met onze inspanningen om samen te werken met de Ondernemingsraad.

De MBO Werkagenda was een cruciaal aspect van ons werk dit jaar. De complexiteit en het belang van dit document vroeg veel van ons, maar het bevestigde ook onze sleutelrol in het vormgeven van het mbo-onderwijs. Onze inzet toonde onze betrokkenheid bij het verbeteren van de academische kwaliteit en het doorvoeren van belangrijke veranderingen binnen het college. De succesvolle pilot en de uitrol van menstruatiedispensers laten onze toewijding zien aan duurzaamheid en toegankelijkheid. Dit initiatief onderstreept onze inzet om het welzijn van studenten te ondersteunen en het milieubewustzijn binnen het college te vergroten. Dit in combinatie met onze gerichte aandacht voor duurzaamheidskwesties. 

Onze activiteiten in 2023 droegen bij aan het creëren van een levendige studentengemeenschap. Denk aan de wafelactie, de Valentijnsactie en de Paasactie. Deze evenementen droegen niet alleen bij aan een positieve sfeer, maar versterkten ook de band tussen studenten, de studentenraad en het gehele college.  
 
Het afgelopen jaar stond ook in het teken van de herbenoeming van de leden van het College van Bestuur en onze betrokkenheid bij het rapport van de Onderwijsinspectie. We pakken onze rol in de integriteit van het college. Deze inspanningen tonen aan hoe we een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de toekomst van het Koning Willem I College.  
 
We zijn dankbaar voor de inzet en betrokkenheid van elk lid van de Studentenraad en van de studenten. Deze inspanningen vormen de basis van onze successen en inspireren ons iedere dag om te streven naar een hoogwaardig kwaliteit van medezeggenschap. Dit verslag is niet alleen een samenvatting van onze prestaties, maar ook een belofte van onze voortdurende inzet voor academische en sociale vooruitgang binnen het Koning Willem I College. 

Compliance en regelgeving

Interne beheersing

Kwaliteitszorg
Het kwaliteitsbeleid van het Koning Willem I College is sinds 1 augustus 2022 van kracht. Dit beleid stelden we bij voor 2023-2024 op basis van: 

  • de evaluatie van het schooljaar 2022-2023; 
  • de deelname aan de proeftuinen vanuit het Kwaliteitsnetwerk MBO (met een onderzoeksvraag gericht op onze ambitie); 
  • de door het Kwaliteitsnetwerk MBO uitgevoerde instellingsdialoog (met een onderzoeksvraag gericht op ons stelsel van kwaliteitszorg). 

Binnen het bijgestelde stelsel stelden we een instrumentarium vast voor de verschillende fasen in de PDCA-cyclus: een meerjarenplan voor de instelling, formats voor afdelingsplannen en teamplannen, handreikingen voor panelgesprekken met de belangrijkste stakeholders, een format voor de risicoanalyse, een format voor de zelfevaluatie en een risicogerichte interne audit, een ontwikkelingsgerichte peer review en onderwijsdialoog en een kwaliteitstafel om instellingsbrede thema’s aan één tafel te bespreken vanuit de vier rollen (bestuur/directie, onderwijsmanager, onderwijsteam en ondersteunende afdelingen).  

In het drie lijnen overleg volgen we de implementatie van het geharmoniseerde stelsel en sturen we bij als de situatie daarom vraagt. De 1e lijn gaat over het primaire proces, de 2e lijn over de ondersteuning daarvan en de 3e lijn over de controle daarvan. Uit de periodieke overleggen blijkt dat de implementatie van het stelsel goed verloopt. Door de maandelijkse managementinformatie op instellingsniveau en de periodieke managementinformatie op afdelingsniveau (drie keer per jaar) op basis waarvan het managementgesprek met het bestuur plaatsvindt (geborgd in de planning & control cyclus) volgen we de voortgang van verbeteractiviteiten en beheersing van risico’s.  

De managementsgesprekken stonden in het teken van plannen, analyses en terugblikken. De gesprekken maken duidelijk dat de teams de cyclus doorlopen. Vanaf 2023-2024 zoomen we dieper in op de kwaliteit waarmee afdelingen de cyclus doorlopen; enerzijds in de managementgesprekken en anderzijds door te leren van elkaar.  

In de auditcyclus zetten we de bereikte kwaliteit af tegen de basiskwaliteit conform het waarderingskader van de Inspectie. Voor een viertal opleidingen waarvoor we in 2022-2023 risico’s detecteerden, richtten we een taskforce in die het verbeterplan volgt en daarover rapporteert aan het bestuur. Samen met de uitkomsten van de accountantscontroles, het landelijke beeld van de studentenprognoses en de informatie vanuit de regionale communities hebben we daardoor zicht op de belangrijkste risico’s voor onderwijskwaliteit, financiën, demografische ontwikkelingen en (provinciale) economische ontwikkelingen. 

Voorafgaand aan de fusie stelden we een beslisdocument op. 
Hierin stonden de belangrijkste kansen en risico’s. De meeste zijn nog steeds actueel: 

  • Als fusieorganisatie zijn we in staat om meer diversiteit te bieden en maken we het mogelijk om de krimp op te vangen. Hierdoor kunnen we het opleidingsaanbod in stand houden of zelfs uitbreiden. 
  • Motieven en meerwaarde van de fusie (haalbaarheid): de kans dat we wel investeren maar de beoogde meerwaarde niet realiseren vormt het grootste risico. Dat willen we voorkomen door tijdens de transitiefase te investeren in een gedeeld droombeeld, focus aan te brengen en een duidelijk implementatiestrategie inclusief monitoring te hanteren. 
  • Positionering: als antwoord op moeilijk te beïnvloeden overheidsbeleid, politieke ontwikkelingen en macro-economische omstandigheden creëren we binnen de regionale communitiy's een platform voor dialoog met onze stakeholders over de belangen van onze studenten en hun regionale werkveld. 
  • Identiteit en herkenbaarheid: het kost tijd om de culturen van twee organisaties met elkaar te verenigen en de ‘eigen’ identiteit los te laten om een gezamenlijke identiteit te omarmen. Dit kan een risico zijn, terwijl er ook een kans is dat de verschillende culturen elkaar aanvullen en versterken. We zetten daarom in op communicatie en duidelijkheid over de gewenste cultuur, het gedrag en de leefregels die daarbij horen. 
  • Onderwijs: door ‘teams aan zet’ en het onderwijs in nauwe samenwerking met het werkveld te organiseren, zien we kansen om het onderwijs toekomstbestendig te maken. Het risico op weerstand vanwege te veel veranderingen in een korte tijd ondervangen we door heldere doelstellingen en implementatiefases. 
  • Governance en besturing: voor het slagen van de fusie is leiderschap een succesfactor. Het risico van onvoldoende taakvolwassenheid van medewerkers en de match tussen medewerkers en het organisatieconcept beheersen we vanuit een heldere verantwoordelijkheidsstructuur die snel ingrijpen mogelijk maakt. 
  • Operationele samenvoeging: een organisatie die aanzienlijk groeit en op diverse locaties wordt gepositioneerd, brengt het risico met zich mee dat de flexibiliteit en benaderbaarheid in het gedrang komen. Deze risico’s beheersen we primair door de strategie en structuur van de fusieschool, waarin kleinschaligheid en samenwerking centraal staan; 
  • Exploitatie: door de energie zijn schaalvoordelen snel haalbaar. Voor de risico’s rondom de huisvesting zijn keuzes in beeld die we meenemen bij de uitwerking van regionale community's en het onderwijsaanbod; 
  • Studentenaantallen: de verwachte krimp van het aantal studenten kunnen we beperken door krachtig en kwalitatief onderwijs in combinatie met een versterking van het imago.

Informatiebeveiliging en Privacybescherming

Kansrijk - visie & ethiek 
Bij het Koning Willem I College staan informatiebeveiliging en privacybescherming hoog in het vaandel. Het onderwijs is steeds meer afhankelijk van informatie en ICT. Het is noodzakelijk om de informatiebeveiliging en privacybescherming goed te regelen, om zo de gevolgen van deze risico’s terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Maar ook om de voortgang van het onderwijs en de bedrijfsvoering dusdanig te kunnen waarborgen, dat er een juiste balans is tussen privacy, functionaliteit en veiligheid. Dit alles komt tot uitdrukking in o.a.:  Beleidsplan Informatiebeveiliging en Privacy (IBP), proces- en procedurebeschrijvingen incidenten, inrichting Koningspunt, reglement ICT-voorzieningen en OZON-cyberoefening. Het toetsingskader NBA geldt als leidraad voor harmonisering van beleid, processen, procedures en middelen. De IBP-Roadmap wordt ingezet om hieraan sturing te geven.

Verbindend - ontwikkelingen binnen en buiten organisatie 
Ook in 2023 bezochten de Corporate Information Security Officer (CISO) en Privacy Officer (PO) onze afdelingen. De PO geeft advies over privacy gerelateerde zaken binnen de organisatie. De CISO adviseert over informatiebeveiliging. Het doel van dit bezoek is intern kijken hoe de AVG leeft en bekend is en waar we kunnen verbeteren. We vroegen de PO en CISO om vanuit hun rollen de kennis van medewerkers te toetsen, maar vooral om de bewustwording en lopende issues boven tafel te krijgen.   

We zien dat onze interne en externe klanten zich steeds meer bewust zijn van het belang van informatiebeveiliging en privacy. Dat vinden we een goede ontwikkeling, die goed past bij onze doelstellingen. Ook kunnen we de vragen over privacy goed beantwoorden. We stelden een Roadmap 2023/2024 op om zeker te weten dat belangrijke risicopercepties aandacht krijgen. 

Incidenten en datalekken 
Een register ten behoeve van het beheren en onderhouden van incidenten en datalekken is gerealiseerd. Door de actieve bewustwordingscampagnes rondom het melden van incidenten en datalekken, die in verschillende vormen worden aangeboden, is een gedragsverandering waarneembaar. Er wordt sneller en vaker gemeld. Door het register is het tevens mogelijk verschillende tijdsbeelden met elkaar te vergelijken.

In 2023 zien we een toename van het aantal incidenten en datalekmeldingen. Hier is geen sprake van onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens, maar dit zijn wel signalen om de beveiliging of processen aan te scherpen. Er zijn geen incidenten gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Ook is er geen sprake van een verhoogde impact voor de persoonlijke levenssfeer of bescherming van de persoonsgegevens van betrokkenen. Als er sprake is van een relatief klein datalek, brengen we de betrokkene altijd op de hoogte. Die transparantie vinden we belangrijk. 

Dit grafisch vormgegeven overzicht biedt een beknopt en visueel inzicht in de privacy activiteiten in 2023.

Bewust – terugkijkend 
In 2022 stapten we definitief over op het NBA-volwassenheidsmodel informatiebeveiliging als toetsingskader. Het NBA-Toetsingskader (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) stelt meer eisen aan bewijslast en is volwassener dan het vorige toetsingskader van MBO Digitaal (voorheen saMBO ICT). Het Toetsingskader Informatiebeveiliging en Privacy is een centraal document in de hele aanpak rond informatiebeveiliging en privacy in het mbo. Het model omvat een algemeen geaccepteerd kader en biedt mogelijkheden om de maatregelen rond IBP te toetsen en zo goed mogelijk te waarderen. Het is bedoeld om self-assessment in het onderwijs voor IBP te faciliteren en vormt een opstap om verdere auditing te doen. Op basis van een internationaal framework (CIS-controls) vond een IT-audit op de infrastructuur plaats met een zeer positief resultaat. Daarnaast namen we deel aan de landelijke cybercrisisoefening OZON in het onderwijsveld voor WO-HO-MBO. Uit zowel de IT-audit als uit de cybercrisisoefening kwamen verbeterpunten, deze namen we op in de Roadmap 2023/2024.

Bewust – vooruitkijkend 
Om het Koning Willem I College meer volwassen te laten worden op het gebied van informatiebeveiliging en privacy, is het noodzakelijk om het bewustzijn voortdurend aan te scherpen. Zo verhogen we de bewustwording van risico’s en moedigen we verantwoord gedrag aan. Audits en assessments tonen aan of het beleid en de genomen maatregelen effectief zijn. We volgen technologische en organisatorische ontwikkelingen nauwlettend en beoordelen periodiek of we nog voldoende op koers zitten met het beleid.

Opleidingsschool

Het Koning Willem I College voelt zich medeverantwoordelijk om voor de regio voldoende en goede (mbo-)leraren op te leiden. Dit doen we samen met Fontys Hogescholen binnen de Opleidingsschool Koning Willem I College. We zijn trots op de Opleidingsschool en bouwen verder aan de ambitie ‘voldoende leraren voor de regio’. De ontwikkelthema’s voor 2021-2024:  

  • Flexibilisering van het onderwijs 
  • Invoering van het kwaliteitskader ‘Samen opleiden & inductie’  
  • Versterken van het werkplekleren  
  • Regionale ontwikkelingen 

De hoofdlijnen in onze ambitie zijn het flexibiliseren en de doorlopende lijnen ‘opleiding – PDG – inductie’. Het is de kunst om lijnen van flexibiliseren uit het college door te trekken naar de Opleidingsschool: wat hebben diverse doelgroepen nodig en welke verschillende vormen van opleiden kunnen we bieden?  

 Behaalde resultaten 2023 
Opleiden van voldoende startbekwame docenten 

  • We leidden 260 stagiaires op en begeleidden hen met een gemiddelde tevredenheid van boven de streefwaarde score.  
  • 88 zij-instromers namen in 2023 deel aan een opleidingstraject om hun Pedagogisch en Didactisch Getuigschrift te behalen. Hiervan rondden 27 deelnemers het traject in 2023 af. De overige deelnemers ronden het traject in 2024 af. 

Goede inductiefase voor startende leraren 

  • We leidden 103 nieuw bevoegde leraren op en begeleidden hen. 

Een goed inductieprogramma heeft een significante impact op de tevredenheid van de nieuwe leraren en verhoogt de kansen op een langdurige verbinding met het college. Het verbetert de kwaliteit van het onderwijs door leraren te professionaliseren en te begeleiden, op zowel pedagogisch als didactisch gebied. Nieuwe leraren reflecteren op de lespraktijk en hierdoor ontwikkelen zij hun professionele identiteit.  

De leraar is uiteindelijk de spil bij nieuwe onderwijsontwikkelingen. Ontwikkelingen, die op de toekomst van het mbo-onderwijs gericht zijn. We willen studenten kansrijk opleiden, interdisciplinaire ervaringen laten opdoen en de kwaliteit verhogen. Daarvoor moeten we leraren faciliteren.  De verbinding met startende leraren is dus van groot belang voor een toekomstbestendig en kansrijk college. Hiervoor is een goed en gedegen traject nodig. Het doel is immers om de leraren langdurig te behouden binnen het college. De nieuwe bevoegde leraar/instructeur krijgt de kans om aan te sluiten door het inductieprogramma.  Vanuit deze visie en principes werkten we in 2023 aan het inductietraject (zie afbeelding). De resultaten die we bereikten, zijn de basisgegevens voor de inhoud en het vervolg van ons programma in 2024.

De opleidingsschool droeg ook bij aan de professionele ontwikkeling van zittende leraren en lerarenopleiders. Het resultaat: we leidden 39 werkplekbegeleiders op. Zij begeleidden vervolgens docenten in opleiding en stagiaires in de onderwijspraktijk.

Zo waardeerden deelnemers de opleidingsschool Koning Willem I College:

Eigen geformuleerde criteria Resultaat
70% van de deelnemers ervaart dat ze leren handelen. PDG-basis: 75%
  Voltijd: 83%
De deelnemers waarderen mbo OSH met gemiddeld een 7. PDG-basis: 7,5
  Voltijd: 8,5
De deelnemers waarderen de begeleiding door de werkplekbegeleider met gemiddeld een 7. PDG-basis: 8,2
  Inductie: 7,9 (coach)
  Voltijd: 9

Pr1nce

Pr1nCe richtten we in december 2016 op als platform om alle medewerkers tot en met 35 jaar een stem te geven op diverse niveaus binnen het college. Het Pr1nCe-bestuur organiseert diverse workshops, lezingen, activiteiten en informele ontmoetingen om Pr1nCe-leden met elkaar in contact te brengen. Ook binnen Pr1nCe houden we vast aan de drie pijlers Kansrijk, Verbindend en Bewust. In 2023 groeide het aantal leden van 42 naar 138.  

Net zoals voorgaande jaren zochten we de verbinding op met onze leden. Op meerdere momenten in het jaar organiseerden we een informeel samen zijn. Het doel? Collega’s met elkaar laten kennismaken en netwerken. We lieten de leden van Pr1nCe niet alleen met elkaar kennismaken, maar ook met het College van Bestuur van het Koning Willem I College. We organiseerden een pizza-avond; een informele bijeenkomst tussen Pr1nCe-leden en het College van Bestuur.  

De pijlers Kansrijk en Bewust kwamen meerdere malen terug in onze activiteiten. Zo bezochten we de Lunettenkazerne in Vught voor een workshop Concreet over communiceren. Want communiceren we wel écht wat we bedoelen? In oktober 2023 organiseerden we een training Generatiewijsheid. Tijdens deze training gingen we aan de slag met de verschillende generaties op de werkvloer. Daarbij keken we naar de krachtbronnen en lekken van verschillende generaties en waar wij als jongeren tegenaan lopen. We kozen voor dit thema, omdat dit onderwerp regelmatig naar voren kwam in gesprekken met onze leden.  

Inmiddels begint het een traditie te worden: we sloten het jaar af met een heerlijk kerstdiner verzorgd door studenten van de horeca-opleidingen bij Ons Restaurant in ‘s-Hertogenbosch. Voorafgaand aan het diner volgden de 40 aanwezige leden een workshop over machogedrag in de klas en op straat. Tijdens de interactieve sessie kwamen herkenbare situaties naar voren en werden toepasbare handvatten uitgereikt.  

Ook in 2023 vond er een bestuurswissel plaats bij Pr1nCe. Liselot Dujardin nam afscheid van het bestuur om zich meer te kunnen focussen op haar functie in de Ondernemingsraad én als docent voor onze studenten. 

Als bestuur van Pr1nCe kijken we met veel energie en enthousiasme naar het jaar 2024. We zijn gemotiveerd om mooie én betekenisvolle activiteiten te organiseren voor onze leden. Daarbij is de stem van onze collega’s onder de 35 jaar erg belangrijk. Door aan te geven waaraan zij behoefte hebben, kunnen wij onze activiteiten daarop afstemmen. 

Koningskring

Voor de Alumnivereniging Koning Willem I College stond 2023 vooral in het teken van de transitie naar één Alumnivereniging (Alumnivereniging Koning Willem I College en Leijgraaf Next). Per 22 juni 2023 gaan Alumnivereniging Koning Willem I College en Leijgraaf Next samen verder als Koningskring. Met deze nieuwe naam en huisstijl slaan we een slag naar de verdere professionalisering van de organisatie. Ook de post-actieven verenigingen van oud-De Leijgraaf en oud-Koning Willem I College zijn onderdeel van de Koningskring.

Afgelopen jaar woonden we verschillende alumni-gerelateerde bijeenkomsten bij, waaronder de ‘alumni mbo-raad dag’ en het ‘alumni festival van Sint Lucas'. Beide bijeenkomsten droegen bij aan het uitbreiden van het netwerk van de Koningskring.  

Een vooruitblik naar komend jaar: 2024 staat in het teken van de uitbereiding van bijeenkomsten en diversiteit waarbij de kwaliteit hetzelfde blijft. We zoeken de samenwerking op met andere scholen, bedrijven en afdelingen binnen het college. Samen delen we kennis, houden we het informeel en worden we Koning in netwerken. Kortom: in 2024 bouwen we verder aan de Koningskring! 

Interne ondersteuning

Facilitaire zaken

Huisvesting en duurzaamheid

Huisvesting 
In januari 2022 stelden we het Integraal Huisvestingsadvies vast voor het nieuwe Koning Willem I College. Het beschrijft een aantrekkelijk toekomstbeeld van de huisvesting van het college in 2030. Het is richtinggevend, met als doel de huidige gezonde bedrijfsvoering te continueren door capaciteit-reducerende maatregelen. De exacte uitvoeringsagenda van deze maatregelen krijgt de komende jaren verder vorm.  

In lijn zetten we in 2022 de eerste stappen met de herinrichting van de locatie Onderwijsboulevard. In 2023 kreeg de ingezette weg een grootschalig vervolg:  

  • De gebruikers van de locatie Rietveldenweg (afdelingen Techniek en Bouwen & Wonen - Onderhoud en Verbouw, Meubelmakers) zijn definitief gehuisvest op de Onderwijsboulevard, waarna de huur van de locatie Rietveldenweg per 31 oktober 2023 is opgezegd;  
  • De bestaande hal voor Automotive (M&L) is grootschalig gerenoveerd en in gebruik genomen, de nieuwe hal voor de bedrijfswagens is in december 2023 opgeleverd;  
  • De voorbereidingen voor de grootschalige verhuizing van afdeling Creatief van de Vlijmenseweg naar de Onderwijsboulevard zijn in volle gang. De definitieve ingebruikname staat gepland in zomer 2024;  
  • De huurlocaties aan de Gasstraat-Oost (Oss) en Udenseweg (Uden) zijn opgezegd en de gymzalen en gebouwdeel N van de locatie Muntelaar 10 in Veghel zijn verkocht aan de gemeente Veghel. 

Naast de reducerende maatregelen, verhuizingen en ver- en nieuwbouwwerkzaamheden, voerden we in 2023 ook veel groot onderhoud, kleinschalige renovatie- en verduurzamingsprojecten uit. Zo kregen vele toiletgroepen op verschillende locaties een uitgebreide opknapbeurt en herstelden we veel achterstallig schilderwerk. Ook kreeg de kantinevoorziening voor alle medewerkers van de Vlijmenseweg (La Cantina) een grootschalige renovatie. Studenten van de opleiding interieuradviseur maakten het prachtige ontwerp.   

Naast deze projecten, voerden we ook op de verschillende eigendomslocaties veel groot onderhoud uit. Zo verbouwden we de aula en de werkplaats Techniek op de locatie Euterpelaan is Oss, realiseerden we een Koningspunt op de locaties Vlijmenseweg ('s-Hertogenbosch) en Muntelaar (Veghel) en maakten we een operationeel Talent Atelier in Oss. Het Koning Willem I College stelde een meerjarig onderhoudsplan vast voor ieder gebouw in eigendom. Ook reserveerde het college in de begroting middelen voor de uitvoering. De schoolgebouwen van Koning Willem I College faciliteren het primaire proces en vormen daarmee de fysieke (leer)omgeving voor onze studenten en docenten. Daarnaast vertegenwoordigen deze gebouwen een belangrijke financiële waarde. Het beheer en onderhoud van onze schoolgebouwen verdient daarom een plaats binnen de beleidscyclus. We verwachten dat renovatie de komende jaren belangrijker wordt dan nieuwbouw. Door krimpende studentenaantallen vermindert de vraag naar nieuwbouw en vooral uitbreidingsinvesteringen. Renovatie van bestaande gebouwen ligt in veel situaties meer voor de hand. Het onderhoudsplan speelt daardoor een expliciete rol binnen de toekomstige huisvestingsvraagstukken.  

Duurzaamheid
Bij onze studenten leggen we de basis voor een duurzaam leven. Als omvangrijke, maatschappelijke organisatie kan het Koning Willem I College hierin een wezenlijke rol spelen. Duurzaamheid in onder andere ons vastgoed staat bij het college daarom hoog in het vaandel. Het gaat echter niet alleen om het verduurzamen van gebouwen, maar ook om het verankeren van duurzaamheid in het onderwijs.

Integrale Veiligheid

Het thema Integrale Veiligheid is van essentieel belang om een gezonde, inclusieve en productieve leeromgeving te waarborgen. Het gaat verder dan alleen sociale veiligheid en omvat ook aspecten als psychosociale veiligheid, digitale veiligheid, fysieke veiligheid, proactieve- en preventieve maatregelen. Een veilige onderwijsomgeving creëert een basis waarin studenten, docenten, medewerkers en bezoekers zich kunnen concentreren op leren en ontwikkelen, zonder angst voor ongewenste incidenten. Het bevordert een positieve sfeer, ondersteunt sociaal-emotioneel welzijn en draagt bij aan de vorming van verantwoordelijke en veerkrachtige individuen. Door integrale veiligheid te waarborgen, wordt niet alleen het welzijn van studenten en medewerkers van het Koning Willem I College versterkt. We verbeteren ook de kwaliteit van het onderwijs en de algehele reputatie van de onderwijsinstelling.

Sociale veiligheid gaat over het bevorderen van sociaal gedrag. Bijvoorbeeld door gedragsregels op school en het tegengaan van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag. Voorbeelden zijn: pesten, agressie, geweld, discriminatie, racisme, (homo)seksuele intimidatie, radicalisering en extremisme. In 2023 verzamelde een werkgroep alle documenten, beleidsnotities en procedures die al aanwezig zijn binnen het college.

Het College van Bestuur zette in december 2023 het onderwerp Integrale Veiligheid om in een Programma Integrale Veiligheid. Ook trokken zij een externe professional aan om hierbij te helpen. Zij is in januari 2024 gestart. 

In 2024 starten we met de verzamelfase. In deze fase halen we objectieve- en subjectieve data op om te onderzoeken waar de organisatie staat op het gebied van Integrale Veiligheid. Aan de hand van de data maken we analyses en keuzes. Ook experimenteren we om te onderzoeken welke mechanismes goed werken voor onze omgeving. Denk hierbij aan het thema toegangscontrole. Ketensamenwerking staat bij dit alles centraal. Door gezamenlijk op te treden en expertises te bundelen, reageren we sneller en kunnen we effectieve veiligheidsmaatregelen implementeren.

Getraind crisisteam
Sinds oktober 2023 schoolden we twee teams met succes als crisisteam. Een crisisteam is verantwoordelijk voor incidentbestrijding wanneer deze zich op grote schaal voordoet. 

Preventie
Het Koning Willem I College zet zich in voor preventie, gezondheid en veiligheid binnen het Koning Willem I College. De portefeuille ‘Veiligheid’ verplaatsten we van de afdeling Human Resources naar de afdeling Facilitair Bedrijf. Samen met de afdeling Human Resources startten we met het harmoniseren en actualiseren van het arbobeleidsplan. Dit ronden we af in 2024.

De risico-inventarisatie en -evaluatie voerden we op alle locaties voor community ’s-Hertogenbosch uit. Het plan van aanpak leveren we op in 2024. Onderstaand onze activiteiten en cijfers op het gebied van preventie in 2023:

  • In de community's Land van Cuijk, Oss, Uden en Meierijstad voerden we diverse actiepunten uit van het bestaande plan van aanpak.
  • We registreerden 44 incidentenmeldingen. Bij 41 incidenten was er sprake van een ongeval en EHBO-inzet. Hiervan meldden we drie incidenten bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.
  • We werken met het centraal meldpunt incidenten. 
  • Ook dit jaar boden we audiometrische onderzoeken aan medewerkers die te maken hebben met harde geluiden tijdens hun werk.
  • We organiseerden een herhaling van de veiligheidstraining bij de onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek en bij de onderwijsafdeling Bouwen & Wonen, team Afbouw.
  • We deden 74 werkplekonderzoeken.
  • We plaatsten valbeveiliging op de tweede verdieping van de locatie Onderwijsboulevard en op de gebouwen A, C en H van de locatie Vlijmenseweg.

Bedrijfshulpverlening

Onze activiteiten en cijfers op het gebied van bedrijfshulpverlening in 2023:

  • We leidden in de community 's-Hertogenbosch onze BHV’ers en EHBO’ers op. Dit doen we met zo’n 30 verschillende (herhalings-)opleidingen op locatie. 
  • BHV'ers en EHBO'ers in de community's Oss, Veghel en Cuijk schreven zich in bij de opleider G4S en volgden een training op locatie.
  • We oefenden met de BHV’ers. We organiseerden 12 communicatietrainingen, acht trainingen brandmeldcentrale, twee table-tops en drie ontruimingsoefeningen. In regio oost hielden we drie ontruimingsoefeningen.
  • Receptionisten namen deel aan een van de receptietrainingen.
  • Het crisismanagementteam is in twee dagen opgeleid.
  • Het oproepsysteem Picasse gebruikten we voorheen alleen op de locaties Vlijmenseweg en Onderwijsboulevard. In 2023 kregen de buitenlocaties  in de community 's-Hertogenbosch ook instructie over hoe ze dit kunnen gebruiken. In de community's Oss, Veghel en Cuijk introduceren we dit volgend jaar.
  • Samen met studenten van de afdeling Creatief startten we met het maken van een calamiteitenapp. Oplevering en ingebruikname is in 2024.
  • In de community 's-Hertogenbosch zijn alle AED’s vervangen door nieuwe exemplaren.

Migratie van systemen

In 2022 startten we acties op rondom het migreren van applicaties en systemen. Dit ging in 2023 onverminderd door. Hierbij lag het accent op een aantal grote belangrijke onderwijsapplicaties:
 
Student Informatie Systeem (SIS) Eduarte

Het doel van project Eduarte is het opleveren en inrichten van een gezamenlijk SIS voor het gehele Koning Willem I College. In de zomer realiseerden we deze belangrijke mijlpaal. In schooljaar 2023-2024 gingen we college-breed met Eduarte van start. Dit was met name voor de locaties Oss, Meierijstad en Land van Cuijk een grote verandering, aangezien zij vóór de fusie met andere applicaties werkten. Helaas constateerden we dat het inregelen van nieuw beleid, processen en rollen nog niet goed genoeg was doordacht en ingeregeld, waardoor we voor locaties in 's-Hertogenbosch en Oss/Veghel/Cuijk nog deels anders werken.
Na de zomer 2023 realiseerden we de laatste geplande projectresultaten, waarna het project in januari 2024 is afgesloten. De verdere ontwikkeling en optimalisatie vinden plaats via de reguliere lijnorganisatie.
 
Leer Management Systeem (LMS) Brightspace
Het doel van project Brightspace is het opleveren en inrichten van een gezamenlijk LMS voor het gehele college. Bij een aantal opleidingen in de organisatie voerden we pilots uit. Hierbij werkten vertegenwoordigers uit het onderwijs aan het definiëren van een standaard werkwijze en inrichting. Dit konden we als basis gebruiken voor verdere invoering binnen het college. Hiervoor onderzochten we diverse scenario’s. We kozen voor een gefaseerde invoering in de komende jaren. Hierbij sluiten we aan bij het ritme waarin opleidingen hun curriculum vernieuwen voor het bieden van gemodulariseerd onderwijs.
 
Onderwijs Ontwerp Tool (OOT) Sqill
Voor het project OOT voerden we een aanbesteding uit. De keuze is gevallen op de applicatie Sqill. Momenteel werken we aan het plan van aanpak voor de implementatie. Ook hier gaan we voor een gefaseerde invoering waarbij we aansluiten op het ritme van de opleidingen.
 
Service Management Systeem (SMS) TOPdesk
Voor het project SMS voerden we een aanbesteding uit. De keuze is gevallen op de applicatie TOPdesk. Momenteel werken we aan het plan van aanpak voor de implementatie. Hierbij werken we toe naar livegang in of kort na de zomer van 2024.

Locatiebeheer AAREON
Voor het facilitair managementinformatiesysteem (FMIS) voerden we een aanbesteding uit. De keuze is gevallen op AAREON. Momenteel werken we aan het plan van aanpak voor de implementatie.
 
Informatiebeveiliging
De onderwerpen Informatiebeveiliging & Privacy vinden we belangrijk. We maakten een roadmap IBP met daarin maatregelen om onze technische weerbaarheid te verbeteren en de awareness te vergroten. Ook werkten we aan beleidsstukken op het gebied van IBP. Maandelijks overlegden we met Beleidsgriep IBP, waarin we (beleids)uitgangspunten bespraken en de voortgang van acties volgden. Als er sprake was van security of privacy incidenten, dan bespraken we deze in de beleidsgroep.

Procesinrichting
Binnen het Koning Willem I College hanteren we een hoofdprocesmodel. Hierin staan alle processen die het college uitvoerde op het gebied van onderwijs en bedrijfsvoering. Dit hoofdprocesmodel is gebaseerd op de procesarchitectuur zoals die is vastgelegd in de Middelbaar Onderwijs Referentie Architectuur (MORA). In 2023 bepaalden we voor een aantal hoofd- en subprocessen de proceseigenaren. De verantwoordelijkheden beschreven we in de vorm van een VERI (Verantwoordelijk, Eindverantwoordelijk, Raadplegend, Informerend). We zijn nog bezig met het gedetailleerder beschrijven van de processen. Hierbij leggen we de focus in eerste instantie op de kern ‘onderwijsprocessen’.

Toekomstbestendig HR-beleid

Klachtenregeling medewerkers
In 2023 herijkten we de klachtenregeling voor medewerkers en schreven we een nieuwe klachtenregeling. Deze regeling staat open voor alle (externe) medewerkers van het college. De regeling legden we eind 2023 aan de Ondernemingsraad voor ter instemming. We verwachten dat deze regeling in het eerste kwartaal van 2024 ingaat. Ook installeren we begin 2024 een onafhankelijke klachtencommissie.

Geschillencommissie
Op basis van de cao kent het college een interne geschillencommissie. Medewerkers kunnen geschillen aan de commissie arbeidsgeschillen voorleggen. In 2023 is er 1 bezwaarschrift ingediend. De commissie behandelde dit bezwaarschrift en bracht een advies uit. Het advies legde de commissie voor aan het College van Bestuur, zij nam het advies over en nam een nieuw besluit. 

De benoemingstermijn van 2 van de 3 leden liep in 2023 af. Het College van Bestuur benoemde 2 nieuwe leden en een voorzitter. Eén van de leden is door de Ondernemingsraad voorgedragen. 
De benoemingstermijn startte per 1 januari 2024 voor een periode van 4 jaar.  

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report