Spring naar inhoud

Onderwijs

Kenmerken van ons onderwijs

Terugblik, vooruitblik en ontwikkelingen op het gebied van onderwijs

We leiden onze studenten vanzelfsprekend op voor de beroepspraktijk of een vervolgopleiding. Maar ook willen we van onze studenten betrokken burgers maken. Een student van het nieuwe Koning Willem I College benut talenten, onderzoekt mogelijkheden en verlegt grenzen. In een steeds sneller veranderende wereld is echter meer nodig om succes te hebben. 

Professional voor de Toekomst
We bereiden onze studenten voor op een nieuwe, flexibele wereld. Daarom zetten wij samen studenten in beweging voor hun toekomst. We leiden samen op met het werkveld, met maatschappelijke organisaties én met onze studenten. Samen in beweging voor het succes van de professional van de toekomst!

Die toekomst vraagt om experts in een beroep, met de voorwaardelijke basiskennis en vaardigheden in taal, rekenen, loopbaanontwikkeling en burgerschap. Het college investeert fors in de versterking van de generieke (basis)vaardigheden aangevuld met vaardigheden zoals creatief denken, ondernemendheid, digitale vaardigheden en mediawijsheid. De basisvaardigheden richten we zowel vakgericht als klassikaal in. Voorbeelden voor vakgericht rekenen zijn technisch en medisch rekenen. Bij Nederlands gaat het om verslagen maken en rapporteren tijdens het onderwijs in de opleidingen. Voor burgerschap spelen we in op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de verkiezingen en andere ontwikkelingen in de wereld. 

Daarnaast startten we in 2023 leernetwerken om binnen de gehele school kennis en ervaringen te delen, af te stemmen, kalibratiesessies uit te voeren en collegebrede activiteiten te organiseren. Leernetwerken van generieke basisvaardigheden: Nederlandse taal, moderne Vreemde talen, rekenen, burgerschap  en digitale vaardigheden (digicoachnetwerk). Docenten uit onderwijsafdelingen coördineren deze leernetwerken. 

Een coördinator over het leernetwerk burgerschap: “Kwalitatief goed burgerschaponderwijs op ons college is voor mij een hele belangrijke drijfveer in mijn werk. Ik haal energie uit het verbinden van collega's, contacten onderhouden met enthousiaste externe partijen en het organiseren van (collegebrede) activiteiten zoals Paarse Vrijdag en de Schrijfmarathon Write for Rights.”

Duurzaamheid
Het Koning Willem I College mag zich ook in 2023 een Unesco-school noemen. Dit betekent dat we onze studenten sociaal en intercultureel leren samenwerken én gaan voor een eerlijke en duurzame wereld. Daarbij zijn de Global Goals ons kompas.

Het Koning Willem I College neemt al jaren deel aan de SustainaBul MBO. De SustainaBul MBO is een netwerk van scholen die verdere verduurzaming in het mbo-onderwijs probeert te bewerkstelligen. Dit doen zij door kennisdeling en uitwisseling van ervaringen in verschillende bijeenkomsten. Inmiddels zijn er ruim 35 instellingen aangesloten bij het SustainaBul MBO. Bij de uitreiking van de SustainaBul 2023 heeft het Koning Willem I College een tweede plaats behaald. In de jaren daarvoor is het college drie keer uitgeroepen tot de meest duurzame mbo-school van Nederland.

Leerervaringen in en met het buitenland
Als Unescoschool hecht het Koning Willem I College veel waarde aan verbondenheid, ondernemerschap en solidariteit. We willen grenzen verleggen en actief bijdragen aan een betere wereld. Internationale activiteiten en opdoen van interculturele competenties zijn hier een natuurlijk onderdeel van. We vinden dat onze studenten goed voorbereid moeten zijn op een constant veranderende samenleving. Daarbij realiseren we ons dat de veranderende wereld van buiten grote invloed heeft op de inhoud van ons onderwijs en op de sfeer en leefbaarheid binnen ons college. Het is dus logisch dat Internationalisering structureel ingebed en verankerd is binnen de visie, het onderwijsprogramma en de leeromgeving van het Koning Willem I College.

De activiteiten in 2023:
• Leerervaringen in het buitenland. In 2023 reisden 1245 studenten voor kortere of langere tijd naar het buitenland om daar stage te lopen, deel te nemen aan een excursie, een vrijwilligersproject, aan beroepenwedstrijden of om aan een buitenlandse school te studeren.
• Ook gingen 242 medewerkers naar het buitenland om met andere scholen samen te werken aan een innovatief project, als begeleider van een groepsreis, om een scholing of training te volgen, om mee te lopen bij een collega op een buitenlandse school of om in het buitenland les te geven.
• We ontvingen ruim 185 internationale studenten en docenten op ons college.
• Internationalisation@home: internationale leerervaringen in Nederland, door bijvoorbeeld stage te lopen bij een internationaal bedrijf, op afstand samen te werken met studenten van een buitenlandse school, of door gastcolleges van een internationale gast.
• In samenwerking met scholen in het buitenland werken we aan onderwijsinnovatie in diverse Europese Erasmusplusprojecten. Bijzonder trots zijn we op onze deelname aan een Europees Center of Vocational Excellence in de Automotive sector, in samenwerking met het nationale en internationale bedrijfsleven Auto CoVE 2.0).
• We bieden in samenwerking met Summa College Engelstalige trainingen aan in het kader van LLO voor buitenlandse professionals.
• We hebben een accreditatie (kwaliteitskeurmerk) van Erasmus+, waardoor studenten en medewerkers vrijwel altijd met een Erasmus+ beurs naar het buitenland kunnen.

Een leven lang leren
De student die leerde voor de Toekomst, keert bij ontwikkelingen in zijn loopbaan terug naar ons college om nieuwe vaardigheden of zelfs nieuwe beroepen te leren. Deze professional voor de Toekomst neemt daarbij het voortouw, omdat deze heeft geleerd in beweging te komen en te blijven, en zelf sturing te geven aan de loopbaan. De Koningsacademie heeft hiervoor een rijk en uitstekend aanbod van om-, her- en bijscholing.

De kenmerken van ons onderwijs

We gaan voor praktijkgericht onderwijs
In al onze opleidingen staat de authentieke context centraal. Of onze studenten nu duaal leren, leren op locatie, hybride leren, een praktijk-gestuurde leerroute volgen, voor een module terugkeren naar het college, of een project uitvoeren voor een echte opdrachtgever: het leren is praktijkgericht. Dit maakt het leren voor onze student betekenisvol en relevant. Daarbij is de regio  van groot belang en werkt de school nauw samen met bedrijven en maatschappelijke organisaties in die regio. 

Om praktijkgericht onderwijs aan te bieden dat actueel is en innovatief, is een goede relatie met het werkveld belangrijk. In 2023 stimuleerden we medewerkers om de horizontale dialoog met het werkveld te versterken. Door dit systematisch aan te pakken, weten we wat de trends en ontwikkelingen zijn in het werkveld, stimuleren wij het lerend vermogen van de organisatie en borgen we de kwaliteitsontwikkeling van het curriculum.

Praktijkgestuurd Leren
Praktijkgestuurd Leren (PGL) is een onderwijsvorm die wij aanbieden voor zeven opleidingen in Maatschappelijke Zorg en Verzorgende IG. Met PGL bieden wij flexibel onderwijs, waarbij de praktijk van de zorginstelling leidend is voor het leerproces van de studenten. Studenten nemen vraagstukken en dilemma’s van de werkpraktijk mee naar school. Dit stimuleert studenten zich te ontwikkelen. Want, als je in de praktijk merkt dat je kennis en vaardigheden tekortschieten, wil je graag leren.

Drie onderwijsafdelingen (Verpleging & Verzorging, Sociaal Maatschappelijke Studies en Kort Middelbaar Vak Onderwijs) bieden naast hun reguliere bol-onderwijs Praktijkgestuurd Leren aan. Het betreft opleidingen binnen de dossiers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk, de opleiding Helpende zorg en welzijn binnen het dossier Dienstverlening en de opleiding Verzorgende IG. 

Leren op locatie
Binnen de dossiers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk kunnen studenten ervoor kiezen om een deel van hun opleiding op locatie te volgen (leren op locatie). Studenten die moeite hebben met de klassikale manier van leren, hebben de mogelijkheid om via een leerroute in de praktijk kennis en vaardigheden te verwerven.

We bieden flexibel onderwijs
In 2023 zetten we een forse stap in het flexibiliseren van het onderwijs. Als het gaat om flexibilisering in tijd, dan bieden we mogelijkheden tot flexibele instroom, doorstroom én uitstroom. Daarnaast verzorgen we vormen van plaats- en tijdonafhankelijk leren. Hierdoor is het voor studenten mogelijk om op eigen tempo modules te doorlopen. Ook is het mogelijk om tussentijds te switchen tussen aanverwante opleidingen. Tot slot bieden we flexibiliteit in de vorm van leren. We putten uit een scala van didactische aanpakken die we op maat inzetten.

Met het programma flexibel en modulair onderwijs zetten we de volgende stap. We zetten in op doorontwikkeling van het Koning Willem I College waarbij het onderwijs in modules wordt aangeboden en waarbij studenten meer flexibiliteit ervaren. Daarin benutten we de kracht van het hele college. De succesfactoren uit de afdelingen proberen we zo te vertalen naar een ambitie op flexibel en modulair onderwijs voor het hele college.  Om dat proces te begeleiden, legden we een aantal basisafspraken vast. Die gaan bijvoorbeeld over de omvang van modules. Een ander element is dat we de verschillende niveaus en dimensies van flexibiliseren verwerkten in een flexfit model. Dat model helpt om de ambitie van een opleiding op het gebied van flexibilisering te bepalen.

We bieden interdisciplinaire ervaringen
Het werken aan interdisciplinaire opdrachten of projecten maakt deel uit van onze onderwijsprogramma’s op school en in de praktijk. De uitdagingen in onze wereld zijn zo complex, dat oplossingen en antwoorden vragen om samenwerking tussen verschillende disciplines. Passend bij iedere doelgroep bieden wij al onze studenten minimaal één opdracht of project waarbij zij ervaren hoe het is om met studenten van andere opleidingen of collega’s van andere disciplines samen te werken. Door deze interdisciplinaire ervaringen in de beroepspraktijk, de community, onze regio én internationaal, breiden onze studenten hun netwerk uit. Zij ontwikkelen zich tot teamspelers en échte netwerkers.

Uit een startmeting die we in december 2023 afrondden, blijkt dat we bij 20 % van alle opleidingen en 39% van de bol-opleidingen een interdisciplinaire leerervaring in het programma opnamen. 

Voorbeeld Interdisciplinair project Zakelijke dienstverlening
Studenten werkten het afgelopen jaar voor de gemeente ‘s-Hertogenbosch aan een opdracht over hoe nieuwe wetgeving beter kan worden gecommuniceerd naar de burger. Daarvoor moesten ze eerst zelf begrijpen wat de wetgeving inhield, burgers interviewen en vervolgens met een plan komen voor de communicatie. Een groepje bedacht bijvoorbeeld een uitleg in pictogrammen. De gemeente gaat de ideeën van de studenten weer gebruiken voor de echte communicatie.

Quote opdrachtgever:
“Het is voor ons ook heel waardevol dat de studenten op een hele andere manier nadenken over vraagstukken.”

Waarde van project Zakelijke dienstverlening
Het is voor de student natuurlijk veel leuker om met een echte opdrachtgever te werken. De student voelt zich meteen veel serieuzer genomen en maakt veel eerder kennis met het werkveld. Bovendien krijgt het werkveld de kans om de studenten al te leren kennen, het bedrijf in de spotlight te zetten bij de student en mee te denken over het onderwijs. 

We bieden een passende blend
We ondersteunen de onderwijsafdelingen met een stappenplan om tot een passende blend van onderwijs te komen. Hierbij mengen we de volgende elementen:
• Leren op School
• Leren in de Maatschappij
• Leren Online 
• Leren in het Bedrijfsleven

We zoeken steeds naar de optimale mix voor diverse doelgroepen en onderwerpen, waarbij alle leeractiviteiten meerwaarde hebben voor het leren en begeleiden van de student.

In 2023 namen 54 docenten en 368 studenten het nieuwe leermanagementsysteem (LMS) Brightspace in gebruik. In totaal 13 verschillende opleidingen startten in Brightspace, verdeeld over een aantal onderwijsafdelingen.

Nieuwste ontwikkeling AI en het onderwijs
In 2023 startte het college met het verkennen van de term Kunstmatige Intelligentie of in het Engels Artificial Intelligence (AI). Voorbeelden van AI-omgevingen zijn OpenAI’s ChatGPT, PDFGPT.GO, Google’s Bard, Midjourney en Microsoft’s Copilot. De AI-omgeving geneert een resultaat op basis van wat de gebruiker ingeeft. Zoals tekst in de vorm van een vraag of keywords, geluid of beelden. Dit wordt ook wel een prompt genoemd. Het resultaat is een tekst, geluid of beelden. Zo kan ChatGPT een verslag of een opdracht maken voor een student aan de hand van een gerichte vraag. En Midjourney genereert beelden van een persoon in een bepaalde kunststroming. PDFGPT.GO maakt een samenvatting van een PDF. Ook Spotify is een bekend voorbeeld van AI: het platform raadt muziek aan op basis van eerder geluisterde nummers door gebruikers. Ook de gepersonaliseerde feed van Facebook is een voorbeeld van AI.

In onze visie op digitalisering staat dat wij als college streven naar “altijd en overal toegang tot alle relevante informatie” en “moderne leermiddelen voor iedereen”. Ook doen we de belofte dat we ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van digitale geletterdheid. Door AI-omgevingen als modern leermiddel te omarmen, bereiden we studenten voor op een transformatie naar een nieuw, sterk gedigitaliseerde wereld waarin AI niet meer weg te denken is.

Voor het gebruik van AI in het onderwijs en examinering stelden we kaders en richtlijnen op.

Voorbeelden uit onze school: Het team van IBS heeft met de tweetalige opleiding E-commerce Specialist meegedaan aan een pilot met Beenova AI/Turner gefinancierd vanuit OCW.  Er is op basis van het Engelstalige zelf geconstrueerde onderwijsleermateriaal door Beenova AI een AI-mentor gebouwd. Studenten konden tijdens het doorlopen van hun beroepsgerichte module vragen stellen aan deze chat bot. Bijzonder is dat deze AI-mentor niet alleen inhoudelijke adviezen gaf, maar juist ook inspeelde op de mindset van studenten door vragen als 'Hoe goed ben je gemotiveerd vandaag?', 'Zie je op tegen deze taak, of kan je deze goed aan?' Etc. Het team is voornemens om deze pilot in 2024 door te zetten.

Verder wordt op de afdeling Handel volop geëxperimenteerd met het inzetten van AI. Studenten krijgen workshops over de mogelijkheden en de risico's. Docenten gebruiken AI bij het ontwikkelen van de leermaterialen en hun lesvoorbereidingen. Een groepje docenten Burgerschap heeft een training gevolgd 'Het voeren van schurende gesprekken bij burgerschap met AI'.

We staan voor sterk pedagogisch en didactisch vakmanschap
Professionalisering voor individuele medewerkers uit het primair proces sluit expliciet aan op actuele en relevante thema’s uit de missie- en visiedocumenten van het Koning Willem I College. Op het intranet (Koningsplein) is dit voor iedereen inzichtelijk op het schoolplein en de website Check it. Er zijn (kortlopende) trajecten, gericht op inspiratie of vaardigheid en (langlopende) trajecten met grotere, deelnemer-overstijgende impact. 

Het pedagogisch didactisch vakmanschap ontwikkelen we ook zeker met onze teamgenoten en met collega’s van andere afdelingen en ondersteunende afdelingen. Wij handelen pedagogisch tactvol. We hebben hoge verwachtingen van onze studenten, die we stimuleren in hun ontwikkeling. Elke student heeft kwaliteiten en koestert dromen. De verwezenlijking daarvan vraagt om begeleiding op maat met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, loopbaanbegeleiding en het leren leren. We bieden een veilig en sterk leerklimaat.

Op Check it vinden medewerkers informatie, tips, verwijzingen, onderbouwingen en inspiratie die meteen toepasbaar zijn. De informatie op de pagina’s stellen we met zorg samen uit verschillende bronnen en baseren we op ervaring met ‘wat werkt’ in de praktijk van het mbo.

Bijvoorbeeld: hoe kun je differentiatie toepassen in de les? Informatie en tips over groepsdynamica. 

We onderhouden en versterken continu het didactisch repertoire dat nodig is voor het leren in de praktijk, op het college en op afstand. Zo ontwikkelen we onze digitale vaardigheden voor online lessen en leren we met elkaar welke didactische principes extra belangrijk zijn in fysieke of online lessen. Ook vinden wij manieren om de student in de juiste ‘state of mind’ te brengen om te leren. Het leren maken we zichtbaar voor onze student en we stellen steeds de vraag wat de impact is van het handelen op het leren van de student. Evalueren doen we formatief en we toetsen vooral om te leren. Wij stimuleren samenwerkend en activerend leren. Hierbij gaan we uit van verschillen tussen studenten, de gemiddelde student bestaat immers niet. Wij brengen patroon en samenhang aan bij het leren, want autonomie voor de student vraagt om structuur en begeleiding. Ook zorgen wij voor voldoende tijd en ruimte voor instructie, (gespreide) herhaling en verwerking, zodat het leren van de student echt beklijft. Wij richten het leren zo in dat het de motivatie van de student versterkt. 

We benoemen hier drie voorbeelden van trajecten die hierop een bewezen impact hebben.

Didactisch Coachen
In dit opleidingstraject leren docententeams de vaardigheid van het coachen. Ze bouwen samen aan een rijke feedbackcultuur door het stellen van leer-bevorderende vragen en op systematische wijze geven van motivatie-bevorderende feedback. De student-contactmomenten worden nog betekenisvoller en actiever benut. Deze momenten helpen de student zelfregulerend en gemotiveerd te leren. In  2023 rondde een tweede groep de opleiding didactisch coachen af. Vier onderwijsafdelingen namen deel aan een kortlopend traject en waren zeer tevreden. 

Beeldcoachen
In dit opleidingstraject leren docenten de vaardigheid van het coachen via video-opnames en video-analyses van een begeleidingssituatie. De focus ligt bij beeldcoachen op een effectieve en betekenisvolle student-docentinteractie. In totaal rondden 77 docenten succesvol een beeldcoachtraject af. 

Coachingtraject interdisciplinair leren
In dit traject leidden we coaches op om interdisciplinaire leerervaringen te begeleiden.

Scholing Coaches Het Talent Atelier 2023 & ICE-model aan interne collega's: 98 personen
Scholing ICE-model aan interne collega': 21 personen
Scholing HTA/ ICE-model aan VMBO-scholen: 55 personen
Scholing externen HTA/ ICE-Model: 20 personen

Afwijking begeleide onderwijstijd

De onderwijsafdelingen Zorg & Welzijn en het Startcollege bieden naast hun reguliere bol-onderwijs ook Praktijkgestuurd leren (PGL) aan. Dit gaat om opleidingen binnen de dossiers Maatschappelijke zorg en Sociaal werk, de opleiding Helpende zorg en welzijn binnen het dossier Dienstverlening en de opleiding Verzorgende IG.  
 
Praktijkgestuurd leren is een onderwijsvorm waarbij studenten zoveel mogelijk leren in de werksituatie bij verschillende instellingen en locaties. Hierbij wijken we af van de wettelijke begeleide onderwijstijd.  
 
Binnen de dossiers Maatschappelijke zorg en Sociaal werk kunnen studenten er ook voor kiezen om een deel van hun opleiding op locatie te volgen. Dit noemen we leren op locatie. Studenten die moeite hebben met de klassikale manier van leren, hebben de mogelijkheid om via een leerroute in de praktijk de juiste kennis en vaardigheden te verwerven. Ook hierbij wijken we af van de wettelijk bepaalde begeleide onderwijstijd, omdat wij geloven dat deze leermethode effectiever is voor sommige studenten.

Programma Cultuurparticipatie

Binnen het Koning Willem I College maken we ruimte voor het beleven van cultuur. Passend bij de dynamische leeromgeving waarbinnen onze studenten zich kunnen ontwikkelen tot zelf -en omgevingsbewuste volwassenen. Onze visie op cultuurparticipatie geeft ruimte om universele thema’s te ontdekken en kennis te maken met een andere zienswijzen en levensvisies door ervaringen uit te wisselen. 

Het cultuurparticipatieprogramma richt zich op de culturele, sociale en disciplinaire diversiteit binnen het college. We kiezen voor inclusie en gaan uit van de verschillende culturele behoeften die ieder studieprofiel heeft. We ambiëren een cultureel programma dat opening biedt voor zoveel mogelijk studenten, ongeacht hun sociale en culturele achtergrond. Iedereen mag deelnemen. In onze programmering vertalen we dat thematisch aan de hand van de 4 loopbaan burgerschapsdimensies, de Unesco ontwikkeldoelen die zijn samengevat in onze visie op het nieuwe leren en de 3 kernwaarden van het college; Kansrijk, Verbindend en Bewust.  

De Compagnie 
Binnen het college werkt de programmamaker cultuurparticipatie samen met de Compagnie, Het Koning Willem I College-huisgezelschap dat sinds 2022 deel uitmaakt van het college-brede cultuuraanbod. Het gezelschap produceert voorstellingen, interventies en performances voor en met een jonge generatie. Na presentatiemomenten betrekken zij bezoekende studenten in reflectiemomenten, nagesprekken en evaluaties. De Compagnie werkt samen met diverse partners binnen en buiten het college en biedt ieder jaar stageplaatsen aan ongeveer 20 studenten van mbo-theateropleidingen en 6 stagiaires van hbo-theateropleidingen.  

Publieksbereik cultuurprogramma
Het totale publieksbereik van het cultuurprogramma inclusief producties van De Compagnie was in 2023 8.650. Deze groep kunnen we opsplitsen in 4.650 studenten en 4.000 bezoekers van buiten het college.  

Samen met Noord Brabants Museum   

  1. Ontwikkeling programma ‘Binnenste Buiten’ een inleiding op beeldende kunst
    Bereik: 750 studenten.  
  2. Huisgezelschap De Compagnie coproduceert ieder jaar een voorstelling, als introductie voor de kleinste bezoekers (4+) van het museum.
    Bereik: 1.000 museumbezoekers.  

Stichting Herdenkingsconcert ’s-Hertogenbosch 
Coproductie De Compagnie & Stichting Herdenkingsconcert. 
Doelstelling: jongeren betrekken bij het proces van herdenken. Historisch en cultureel besef vergroten. Bereik: 300 bezoekers in Huis 73 in Den Bosch en 1.000 studenten in de Koningszaal.  

Producties De Compagnie 2023 
Klassenvoorstellingen: “Live”
Over online aanwezigheid, rolmodellen en internet bullying.
Bereik: 200 studenten. 

HET 
Een one woman singer-songwriter performance over seksualiteit.
Bereik: 200 studenten. 

“Eye See You” Dutch Design Week  
De Compagnie ontwikkelde een ruimtelijke, performatieve interventie die ook getoond werd op de Dutch Design Week. Deze performance is samen met de projectgroep DDW geproduceerd en speelde daarna op verschillende locaties van het Koning Willem I College. 
Bereik: 2.500 bezoekers DDW en 1.000 studenten.  

Mens 
De voorstelling Mens (de Compagnie) bereikte 600 studenten en 200 bezoekers van buiten het college.  

Huis 73  

De Compagnie co-creëert met Huis 73 een reeks workshop voor NT2 leerlingen. 
Doelstelling: oefen op de mondelinge vaardigheden in de Nederlandse taal op een theatrale manier. Deze reeks sloot af met een serie voorstellingen. 
Bereik: 18 deelnemers, 200 bezoekers in Huis 73, 200 studenten.  

De Volle Vuilkar,  Schippers & van Gucht 
Deze bijzondere voorstelling in een vuilniswagen maakt op beeldende manier het thema diversiteit en inclusiviteit bespreekbaar.  
Bereik: 250 studenten. 

Filmfestival  

In december 2023 vond het eerste Koning Willem I College Filmfestival plaats, in samenwerking met Kinepolis Den Bosch en Oss. 
Bereik: 700 studenten. 

Opleidingen van het Koning Willem I College

Het Koning Willem I College biedt ongeveer 300 opleidingen aan binnen het middelbaar beroepsonderwijs, VAVO, Educatie en Leven Lang Ontwikkelen. Het college richt zich met het opleidingenportfolio primair op de regio Noordoost-Brabant, wetende dat het college ook veel studenten trekt uit een veel breder gebied. Voor een aantal opleidingen, met name in de techniek, geldt het Koning Willem I College als dé opleider voor Zuid-Nederland.  
 
Bij het starten of beëindigen van een opleiding houden we altijd rekening met het arbeidsmarktperspectief en de doelmatigheid. Belangrijk uitgangspunt is dat gediplomeerde schoolverlaters binnen een redelijke termijn werk kunnen vinden op het niveau van de gevolgde opleiding, of een passende vervolgopleiding kunnen volgen. We betrekken actief onze partners in de regio met onze opgerichte Omgevingsraad. Het opleidingsaanbod stemmen we op provinciaal niveau af op doelmatigheid in Kennispact MBO Brabant.  
 
In 2023 besloten we om de opleiding Fashion Retailer per 1 augustus 2024 in ons aanbod op te nemen. Daarnaast breidden we ons aanbod in 2023 uit met de technische opleidingen Eerste monteur service en onderhoud werktuigkundige installaties, en Technicus service en onderhoud werktuigkundige installaties. Dit in het kader van een bedrijfsmaatwerktraject. Vanwege een gewijzigd kwalificatiedossier bieden we sinds 1 augustus 2023 ook een extra profiel van de opleiding Handhaver toezicht en veiligheid openbaar vervoer aan, namelijk Openbaar vervoer.  
 
We beëindigden geen enkele opleiding in 2023. 

Keuzedelen

Het beleid rondom keuzedelen pasten we aan in 2022. Studenten krijgen nu meestal de vrije keuze om keuzedelen te kiezen, in plaats van de keuze tussen twee pakketten waarvan enkele keuzedelen hetzelfde zijn. Organisatorisch lukt dat nog niet bij alle opleidingen.  
 
Zowel De Leijgraaf als het Koning Willem I College deden mee aan de monitor keuzedelen in 2022. De resultaten zijn te zien bij SBB: Microsoft Power BI. In 2023 was het nog niet mogelijk om mee te doen, omdat de systemen nog niet voldoende waren ingericht. We werkten aan het inrichten van een nieuw systeem voor het keuzedelenproces voor heel het nieuwe Koning Willem I College. 
 
Een veel gekozen keuzedeel blijft Ondernemend gedrag. Maar studenten kozen ook vaak voor Lean en Creatief, Duurzaamheid, Expressief talent en Digitale vaardigheden. Deze keuzedelen passen goed bij de visie op leren ‘Leren Beweegt’; we willen onze studenten opleiden tot professional van de toekomst, die ondernemend en creatief is en is staat is om digitaal vaardig, duurzame keuzes te maken.  

BBO De Schalm (BRIN 24ZW) wijkt bij hun opleidingen af van de standaard keuzedeelverplichting. Dit vanwege het bijzondere karakter van deze school. Eén keuzedeel vervangen zij daarom voor een ‘vormingsdeel’. Een vereiste van dit vormingsdeel is dat het aantoonbaar van voldoende kwaliteit is en niet samenvalt met onderdelen van de desbetreffende kwalificatie. Het vormingsdeel dat we aanbieden heet: ‘Voorbereiding op het werken in de horende wereld’. Het programma is door De Schalm ontwikkeld, waarbij de ontwikkelaars ervoor zorgen dat er geen overlap is met het kwalificatiedossier en de omvang voldoet aan de norm van 240 uur. Het is een maatwerkprogramma toegesneden op de individuele student. Dat is mogelijk omdat het aantal studenten op BBO De Schalm gering is. 

Zorg voor kwaliteit

Wij geloven dat goed onderwijs een belangrijke bijdrage levert aan een duurzamere en betere wereld. Daarom werken wij doorlopend aan verbetering van de kwaliteit van onze lesprogramma's.   

In onze Routekaart 2024-2027 is de volgende ambitie direct gerelateerd aan kwaliteit: “We zijn één Koning Willem I College. We willen elke dag een beetje beter worden. We zijn pas écht tevreden als we boven de norm uitstijgen.” De ambitie om boven de norm uit te stijgen, geven we vorm door bij zoveel mogelijk opleidingen te bewegen naar de waardering goed. Teams geven aan dat zij aan de basiskwaliteit voldoen en geven aan op welke onderdelen zij merkbaar, meetbaar en bespreekbaar uitstijgen boven de basiskwaliteit of zelfs excelleren.  

Op afdelings- en teamniveau bepalen de afdelingen en teams zelf hun ambitie voor een aantal indicatoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de rendementen (jaarresultaat, diplomaresultaat, starterresultaat, VSV) en de JOB monitor (tevredenheid studenten). De interne tevredenheid van medewerkers en de externe tevredenheid bij het afnemend werkveld of vervolgonderwijs is op het beoogde niveau.  

Op 1 augustus 2022 ging het nieuwe kwaliteitsbeleid voor het Koning Willem I College van start. In dit stelsel van kwaliteitszorg namen we de sterkte punten mee van zowel De Leijgraaf als het Koning Willem I College. In 2023 doorliepen we de volledige PDCA-cyclus als gefuseerde onderwijsinstelling een eerste keer, evalueerden we het stelsel en stelden waar nodig bij.  

Op het intranet delen we alle informatie over het kwaliteitsbeleid voor alle medewerkers. Denk aan beleidsdocumenten en kwaliteitszorginstrumenten. Ook zijn de ingevulde documenten (zoals teamplannen en zelfevaluatie) voor iedereen in te zien. Dit is transparant en zo kunnen we van elkaar te leren.  

Hieronder delen we eerst op hoofdlijnen de kenmerken van ons kwaliteitsbeleid.  

Kenmerken kwaliteitsbeleid 

  • Binnen het nieuwe Koning Willem I College ontwikkelen wij een kwaliteitscultuur, waarbij we zoveel mogelijk uitstijgen boven de basis en innovatie voorop staat. Alle medewerkers en overige betrokkenen streven in samenhang van een team naar continue verbetering van de kwaliteit.   
  • In alle lagen van de organisatie zijn collega’s zich ervan bewust dat samenwerken aan kwaliteit essentieel is om goed onderwijs te leveren (integraal keten-denken). Het resultaat is dat alle studenten, ouders en het werkveld ervaren dat onderwijskwaliteit overal binnen het Koning Willem I College centraal staat. De onderwijsteams hebben in het realiseren van die onderwijskwaliteit een spilfunctie. 
  • Met het kwaliteitszorgsysteem willen we bereiken: 
    • Verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen;
    • Regelmatige beoordeling van de kwaliteit van (ondersteunen van) het onderwijs; 
    • Zowel ontwikkelings- als risicogericht ; 
    • Leren van elkaar, gezamenlijk aan kwaliteitsverbetering werken. 
  • De kernpunten van het stelsel zijn:  
    • Inzet op toenemende mate van zelfregulering in het toezicht; 
    • Verdere duiding geven aan eigenaarschap van kwaliteit, dat start met gemeenschappelijke kwaliteitsstandaardaarden conform 10 inzichten x 4 rollen (publicatie uitgegeven door het Kwaliteitsnetwerk MBO); 
    • Gedachtengoed van kwaliteitsontwikkeling, zorg en borging passend bij wensen en ontwikkelperspectief. 
  • Het stelsel biedt ons de volgende voordelen:  
    • Doelmatige manier van werken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren; 
    • Vergroten bewustzijn en transparantie (kennis delen)  
    • Zicht voor het bestuur op de kwaliteit van het onderwijs en de examinering in de volle breedte: voldoen we aan alle geldende normen voor kwaliteit? En voldoen we aan die kwaliteit binnen alle afdelingen en opleidingen? 
    • Vrijheid binnen kaders, teams aan zet. 
  • Het stelsel van kwaliteitszorg is gebaseerd op de PDCA-cyclus en bevat instrumenten om onze doelstellingen te realiseren. Denk hierbij aan een analyse van het studiesucces, zelfevaluatie en teamplan. In schooljaar 2022-2023 maakten we een start met het uitvoeren van audits binnen het nieuwe Koning Willem I College. In de audits wordt beoordeeld of de geselecteerde opleiding voldoet aan de basiskwaliteit volgens het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs.   

Monitoring werking kwaliteitszorgsysteem  
In 2023 vond er een instellingsdialoog plaats en organiseerden we een proeftuin.  

  • Van februari t/m april 2023 nam het Koning Willem I College deel aan de proeftuinen die vanuit het Kwaliteitsnetwerk mbo zijn opgestart. Het doel van deze proeftuinen is om het Referentiewaardenmodel van de mbo-sector te toetsen in de praktijk. De volgende onderzoeksvraag stond centraal: hoe worden de vermogens (Referentiewaardenmodel) ingezet om onderwijs- en managementteams in staat te stellen de visie op leren te vertalen in onderwijs dat boven de basiskwaliteit uitstijgt? Uit het onderzoek kwamen de volgende aanbevelingen naar voren: 1) Expliciteer en voer de dialoog over wat boven de basiskwaliteit uitstijgen is, 2) Stimuleer pro-activiteit en continuïteit door professionele ruimte te waarderen en 3) Benut het Referentiewaardenmodel om eigen ontwikkeling en beoordeling te expliciteren, voor reflectie en om eigenaarschap en kwaliteitscultuur te versterken. Deze aanbevelingen namen we mee in onze aanpak voor 2024.   
  • Bij de instellingsdialoog stond de volgende onderzoeksvraag centraal: op welke manier zet het stelsel van kwaliteitszorg volgens alle stakeholders (bestuur en directie, ondersteunende afdelingen, onderwijsmanager, teamleden, studenten en werkveld) aan tot het realiseren van een kwaliteitscultuur die zich laat kenmerken door een gerichtheid op de ambities van het Koning Willem I College en het onderwijskundig leiderschap zoals vastgelegd in het model 10 inzichten x 4 rollen? 

De uitkomsten van de proeftuinen betrokken we bij de ontwikkelagenda die we opnamen in het eindrapport van de instellingsdialoog. 
 
De bevindingen rondom de kwaliteitscultuur waren onder andere dat: het meten gebeurt, echter kan dit nog systematischer, en dat bewustzijn alom aanwezig is en de waardering van de student duidelijk centraal staat. De conclusie was dat het stelsel van kwaliteitszorg bijdraagt aan een professionele kwaliteitscultuur binnen het Koning Willem I College. En dat er tijdens en na de fusie de juiste toon getroffen is bij het bepalen van een koers en visie en het inrichten van de nieuwe (kwaliteit)organisatie.   
 
We mogen stellen dat het fundament van het stelsel van kwaliteitszorg staat en we het in 2023 succesvol hebben doorlopen. De focus op korte termijn om verder te optimaliseren ligt op 1) ontwikkelingen van taakvolwassenheid nauwkeurig volgen, 2) regionale communities meer benutten voor de reguliere opleidingen, 3) het versterken van de managementinformatie en 4) HR optimaal inzetten om teams nog meer aan zet te krijgen. 

In het najaar van 2023 startte de Inspectie met het vierjaarlijkse onderzoek. We kijken positief terug op het onderzoek en de gesprekken. We kunnen nu delen dat de standaarden op bestuursniveau positief zijn beoordeeld. In het conceptrapport staan aanbevelingen om de kwaliteitsborging verder te versterken. Ons bestuur kreeg lof voor onze duidelijke visie op goed onderwijs en onze focus op wat de student nodig heeft om te leren. Ze waardeerden ons langetermijnplan (Routekaart) en vier aandachtsgebieden als een sterke onderwijsvisie. Ook keken zij positief naar onze effectieve contacten met de buitenwereld. Volgens de inspectie zorgt dit ervoor dat we snel kunnen inspelen op veranderingen binnen en buiten het onderwijs, en continu ons onderwijs voor de student te verbeteren. En laten we onze 4 community's niet vergeten, waarbinnen onderwijsteams de vrijheid en verantwoordelijkheid hebben om (binnen gezamenlijke kaders) goed onderwijs te realiseren dat aansluit bij behoeften van studenten en het werkveld. Dit zag de inspectie als een bewijs van onze aandacht voor lokale invulling en onze afstemming met de behoeften van de (lokale en regionale) arbeidsmarkt. We rapporteren in het jaarverslag van 2024 over de conclusies en bevindingen. Je vindt het rapport hier

Klachten

Na een bewogen fusiejaar werden per 1 augustus 2023 de nieuwe beleidsstukken voor studenten van kracht. Dit viel samen met de invoering van de wetswijziging ‘verbetering rechtsbescherming mbo-studenten’. Hierdoor implementeerden we de aangepaste beleidsstukken tegelijk met de wetswijziging.  
 
Het Koning Willem I College heeft een digitaal loket opgezet in het Koningspunt en is bovendien bezig met het creëren van mogelijkheden voor studenten om zich ook persoonlijk bij het Koningspunt te melden.
 
In 2023 waren er diverse informele klachten en meldingen, die we naar tevredenheid van de klager afhandelden. Ook zijn er drie klachten ingediend bij Stichting Onderwijsgeschillen, waarvan we er twee behandelden en één nog behandelen in 2024. Daarnaast behandelden we afgelopen jaar een ingediende klacht uit 2022.  
 
Het college is volledig in het gelijk gesteld bij de eerste klacht. De tweede klacht is gedeeltelijk gegrond verklaard, waarna we dankzij een goed gesprek tot een bevredigende oplossing kwamen voor alle partijen. De derde klacht is door de klager ingetrokken na nieuwe gesprekken tussen klager en het Koning Willem I College. 
 
Naast reguliere klachten, kwamen er ook klachten en beroepen binnen over examinering. Het Koning Willem I College vormt samen met het Summa College, Gilde Educatie en Gilde Opleidingen, ROC Ter Aa en Yuverta een bovenschoolse commissie van beroep voor de examens (hierna: Cobex). De Cobex ontving in 2023 twee beroepschriften van studenten van het Koning Willem I College.  
 
Het ging om één beroep tegen een afgegeven bindend studieadvies. Dat beroep is tot een schikking gekomen, voordat de Cobex tot een uitspraak kwam. Het tweede beroep was gericht tegen een besluit van de examencommissie en is niet ontvankelijk verklaard door het overschrijden van de indieningstermijn. 
 
Na de wetswijziging van 1 augustus 2023 voerde de Cobex een nieuwe werkwijze in. Deze houdt in dat de appellant en de examencommissie bekijken of zij tot een minnelijke schikking kunnen komen, voordat we overgegaan tot een inhoudelijke behandeling. Sinds 1 augustus 2023 kwamen tien potentiële beroepschriften tot een minnelijke schikking met de examencommissie. Vervolgens trokken de studenten het beroep in. 

Het College van Bestuur verwijderde één student formeel van het Koning Willem I College. 

Examencommissies

Sinds 1 augustus 2022 is de borging van de diplomering binnen het Koning Willem I College ondergebracht bij een drietal examencommissies. In 2023 rondden we een eerste volledige cyclus af. Eind 2023 leverden deze examencommissies conform wet- en regelgeving een jaarlijks verslag bij het college van bestuur. 

De aandachtspunten uit 2023: 

  • Binnen alle examencommissies vond de kwaliteitsborging volgens een systematische PDCA-cyclus plaats, zowel op het niveau van de eigen examencommissie als op het niveau van examinering binnen de onderwijsafdelingen en -teams die onder de examencommissie vallen; 
  • We werken aan de harmonisatie van de werkwijzen van de verschillende examencommissies (onder andere middels kalibreersessies); 
  • De deskundigheid van de leden van de examencommissies is in beeld en wordt geëvalueerd; nieuwe leden worden geschoold en werken samen met meer ervaren leden ter bevordering van de deskundigheid; 
  • Voor alle examencommissies geldt dat er een goede professionele dialoog met het primaire proces is ingeregeld; 
  • Het afleggen van verantwoording op opleidingsniveau kan specifieker; 
  • Betrokkenheid van een externe deskundige is ingeregeld. 

Het bestuur voert periodiek gesprekken met de voorzitters en secretarissen van de examencommissies. Eens per jaar gaat het over de verantwoording van de examencommissies in het jaarlijkse verslag. 

In 2023 reikte het Koning Willem I College voor het beroepsonderwijs 5438 diploma’s, 242 certificaten en 115 mbo-verklaringen uit. Daarmee zetten de studenten die deze waardepapieren in ontvangst namen een nieuwe stap in hun loopbaanontwikkeling. 

In 2023 werd bij de drie examencommissies een interne audit uitgevoerd. Het auditteam beoordeelde bij alle examencommissies de borging van de examinering als voldoende. In het auditrapport formuleert de auditcommissie verbetermogelijkheden rondom de continuïteit in de bezetting, een gemeenschappelijk referentiekader, een verbeteraanpak per examencommissie en voor de examencommissies gezamenlijk. 

In 2023 voerde de Inspectie van het Onderwijs het vierjaarlijks onderzoek uit. Binnen dat onderzoek spraken zij ook met de examencommissies. De Inspectie constateerde dat de nieuwe examencommissies in positie zijn en dat er veel aandacht is voor het onderscheid tussen zorgen en borgen en voor de onafhankelijkheid van examinatoren tijdens toetsen en examens. Tijdens het Start Kwaliteitsonderzoek bij de taalschakeltrajecten constateerde de Inspectie dat de betrokken examencommissie een goed beeld heeft van haar taken en verantwoordelijkheden, en gestructureerd en vanuit ervaring werkt aan het opzetten van de examenprocessen voor het taalschakeltraject.

Bovenschoolse commissie van beroep

Het Koning Willem I College vormt samen met het Summa College, Gilde Educatie en Gilde Opleidingen, Roc Ter Aa en Yuverta een bovenschoolse commissie van beroep voor de examens. De bovenschoolse commissie van beroep ontving in 2023 twee beroepschriften van studenten van het Koning Willem I College.  

  • Eén beroep was tegen een afgegeven bindend studieadvies. Dat beroep kwam tot een schikking, voordat de commissie tot een uitspraak kwam.  
  • Een ander beroep was gericht tegen een besluit van de examencommissie. Deze is niet ontvankelijk verklaard vanwege het overschrijden van de indieningstermijn. 
  • 10 potentiële beroepschriften kwamen tot een minnelijke schikking met de examencommissie en zijn ingetrokken door de studenten. 

Vertrouwenspersonen

In maart 2023 benoemden we een extra interne vertrouwenspersoon en in april ging één vertrouwenspersoon met pensioen. Hierdoor bleef het aantal interne vertrouwenspersonen op vier. In januari 2024 kwam er nog één persoon bij, waardoor we intern met vijf personen zijn.  De interne vertrouwenspersonen zijn aangesteld als aanspreekpunt voor studenten, ouders en medewerkers en gepositioneerd onder het College van Bestuur.

Per 1 augustus 2023 vond er een wisseling plaats in de externe vertrouwenspersoon. Er kwam een nieuwe externe vertrouwenspersoon in de organisatie. De externe vertrouwenspersoon is op dit moment alleen aanspreekpunt voor medewerkers.  

Meldingen en klachten 
Meldingen en klachten door medewerkers
Er zijn 52 meldingen gedaan door medewerkers. Hiervan kwamen er 32 bij de externe vertrouwenspersoon binnen en 20 bij de interne vertrouwenspersonen. De belangrijkste thema's waarover deze meldingen gaan:
- Onveilige werksituatie
- Arbeidsconflict dat gepaard gaat met ongewenst gedrag
- Pesten op de werkvloer

Van deze 52 meldingen gingen 34 meldingen over medewerkers die ongewenst gedrag ervaren door hun leidinggevende. Er is 1 klacht ingediend door een medewerker over machtsmisbruik.

Meldingen en klachten door studenten of ouders
Studenten en ouders hebben 17 meldingen gedaan bij de interne vertrouwenspersonen. Er zijn 3 meldingen gedaan door studenten over grensoverschrijdend gedrag, waarvan 1 ging over seksueel misbruik. Er waren 9 meldingen over pestgedrag, waarbij 1 melding ging over pesten inclusief een vechtpartij. 

Er waren 5 meldingen van studenten die in een vertrouwde setting hun verhaal wilden doen vanwege persoonlijke problemen. Hiervoor zetten we in overleg een zorgstructuur op. 

Toelichting meldingen en klachten
Het is belangrijk om te beseffen dat ervaringen van ongewenst, grensoverschrijdend gedrag subjectief en persoonlijk zijn. Meldingen zijn geen beschuldigingen of oordeel aan het adres van een veroorzaker, maar een signaal dat iemand zich niet prettig of veilig voelt bij gedrag van de ander. Dit zou reden mogen zijn om hierover een goed en constructief gesprek te voeren en bewustwording in de organisatie te creëren. Intenties kunnen ongewenste effecten veroorzaken en de perceptie van de ander kan hier haaks op staan.

Als we kijken naar de hoeveelheid studenten en medewerkers, zijn er weinig meldingen van ongewenst gedrag binnengekomen. Een mogelijke conclusie kan zijn dat medewerkers en studenten weinig ongewenst gedrag ervaren. Een andere mogelijkheid is dat medewerkers en studenten de weg naar de vertrouwenspersoon (nog) niet goed weten te vinden, of omdat zij de vertrouwelijkheid niet kunnen inschatten, of niet goed weten wanneer en met welke reden zij een beroep op de vertrouwenspersoon kunnen doen.

Leidinggevenden in een organisatie hebben een grote invloed op het welzijn en welbevinden van de werknemers. Werknemers die steun ervaren van hun leidinggevende, zijn tevredener en hebben meer werkplezier. Niet elke leidinggevende is zich daarvan bewust. Een training of kennissessie kan helpen. Informatie over een kennissessie op maat is op te vragen bij de vertrouwenspersonen. 

Uitleg over de rol van vertrouwenspersoon
Nog steeds is er regelmatig onduidelijkheid over de rol van de vertrouwenspersoon. Voor de melder is de vertrouwenspersoon in eerste instantie een luisterend oor. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon meedenken in de opties die een melder heeft. Bij elke gekozen optie kan de vertrouwenspersoon de melder bijstaan. De vertrouwenspersoon heeft geen bevoegdheden in de organisatie om zelf situaties intern op te lossen. Wel geeft de vertrouwenspersoon gevraagd en ongevraagd (preventie) advies aan de organisatie. Ook heeft de vertrouwenspersoon een signaleringsfunctie. In het geval van meerdere meldingen over eenzelfde persoon of een onveilige sociale werksituatie kan de vertrouwenspersoon, na toestemming van de melders, een signaal afgeven aan de organisatie. Het is vervolgens aan de organisatie om hier opvolging aan te geven.

Grensoverschrijdend gedrag in de media  
In 2023 is er wederom veel geschreven in kranten en gesproken in radio- en televisieprogramma’s over grensoverschrijdend gedrag. De aanleiding was begin 2022 toen er allerlei berichten verschenen over het programma The Voice en de documentaire BOOS verscheen op televisie. Na alle bekendmakingen rondom seksueel grensoverschrijdend gedrag ontstond er een nieuw fenomeen de “bully” boss. Denk daarbij aan de situatie rondom Matthijs van Nieuwkerk en minister Dennis Wiersma. Over beide personen kwamen meldingen en klachten waarna het voor hen niet meer houdbaar was om in functie te blijven. Ook in het bedrijfsleven en andere sectoren zie je steeds meer gevallen van een zogenaamde “bully boss” en het voeren van een schrikbewind. Ook vertrouwenspersonen  krijgen steeds meer meldingen over intimidatie, machtsmisbruik of pesten van leidinggevenden richting medewerkers. Ondanks dat het geen prettige berichten zijn is het wel de realiteit en is het goed dat er steeds meer bewustwording ontstaat. 

Maatschappelijke ontwikkelingen  
In januari 2023 bood het kabinet het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld aan aan de Tweede Kamer.
In dit actieprogramma staat hoe de komende drie jaren in samenwerking met tal van organisaties en betrokkenen wordt ingezet op het voorkomen, signaleren en opvolgen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Dit zal ook gevolgen hebben voor de omgangsvormen op de werkvloer. Als organisatie kun je hier natuurlijk nu al mee aan de slag. Breng in kaart wat er wordt verstaan onder grensoverschrijdend gedrag in de organisatie. Inventariseer ook of leidinggevenden en medewerkers voldoende zijn getraind om signalen van grensoverschrijdend gedrag te herkennen en erkennen.

Overzicht uitgevoerde werkzaamheden
In 2023 werkten we aan de volgende thema's:- Overleg en samenwerking met de OR- Overleg met bestuurder over een sociaal veilige organisatie- Regulier overleg van alle vertrouwenspersonen met het volgende doel:

  • Optimaliseren van de samenwerking 
  • Intervisie 
  • Casussen en signalen uit de organisatie bespreken
  • Taken verdelen
  • Jaarkalender bespreken en uitwerken
  • Bekendheid van de vertrouwenspersonen in de organisatie vergroten

Waarnemingen en adviezen
Waarneming 1:
Er komen meldingen binnen van medewerkers, omdat behandeling en afhandeling vaak op zich laat wachten vanuit de organisatie (management, directie en HR).

1. Het begeleidingstraject duurt meer dan 6 maanden.
2. Interventie en procescommunicatie ontbreekt omdat niet duidelijk is wie regiehouder is.

Wanneer een medewerker bij de vertrouwenspersoon start met een melding, volgt er eerst een informerende en informele fase voor een interventie of oplossing. Dit traject duurt vaak veel langer dan gewenst. 

Advies 1:
Zorg bij klachttrajecten voor een regiehouder in de lijn. Deze heeft als taak om te zorgen voor een tijdige en complete afhandeling alsmede het verzorgen van de bijbehorende communicatie. HR kan een adviserende rol in het traject hebben.

Waarneming 2:
Pesten op de werkvloer is een thema dat we veelvuldig zien terugkomen bij meldingen van werknemers. In gesprekken omschrijven medewerkers dit op verschillende manieren. Zoals een onveilige werksituatie, intimidatie, buitensluiten, arbeidsconflict of discriminatie. Er worden relatief weinig klachten ingediend, gezien het aantal meldingen. We merken dat veel medewerkers geen klacht durven indienen uit angst voor de consequenties.

Advies 2:
Breng in kaart wat de organisatie verstaat onder het thema ‘pesten op de werkvloer’. Inventariseer of leidinggevenden en medewerkers voldoende zijn getraind om signalen van 'pesten op de werkvloer’ te herkennen en erkennen. Wanneer blijkt dat dit onvoldoende is, kunnen we inzetten op bewustwording, vergroten van kennis en herstel- en oplossingsgericht handelen.

Onderwijsprestaties

Hieronder zijn onze onderwijsprestaties in beeld. De resultaten van ons college worden vergelijken met de resultaten van andere roc-instellingen. De resultaten met betrekking tot het jaarresultaat en diplomaresultaat zijn zowel op landelijk niveau als op collegeniveau verbeterd ten opzichte van het schooljaar 2021-2022. De resultaten met betrekking tot voortijdig schoolverlaten zijn nagenoeg gelijk gebleven in vergelijking met het schooljaar 2021-2022. Een overzicht van alle onderwijsprestaties per jaar zijn te vinden op de website van DUO.

Jaarresultaat

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Jaar Vergelijkingsgroep Koning Willem I College
2020-2021 72.41 74.83
2021-2022 68.11 71.47
2022-2023 69.03 72.08

Diplomaresultaat

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Jaar Vergelijkingsgroep Koning Willem I College
2020-2021 72.92 74.32
2021-2022 69.36 72.1
2022-2023 70.34 73.13

Voortijdig schoolverlaten

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Jaar Vergelijkingsgroep Koning Willem I College
2020-2021 5.22 4.85
2021-2022 6.68 6
2022-2023 6.81 6.08

VAVO: Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs

De hoofddoelstelling van het Vavo-onderwijs: voorkomen dat leerlingen ongediplomeerd of te laag gediplomeerd de maatschappij ingaan. 

Gemiddelde over drie jaar 
De Vavo-opleidingen binnen het Startcollege voldoen al jaren aan de onderwijsinspectie-indicator ‘discrepantie tussen het schoolexamen en centraal examen’: die mag niet groter zijn dan gemiddeld 0,5. De tweede indicator gaat om het gemiddelde cijfer voor het centraal examen: 65% van het behaalde cijfer van het behaalde CE-eindcijfer per opleiding moet 5,5 of hoger zijn. Voor mavo (5,83) voldoet het Vavo-College aan de norm. Met havo (5,95) en vwo (ook 5,95) zit het Vavo-College daar net onder. Dit verbaast ons niet, gezien de grote leerachterstanden door het coronavirus. 

Het is een belangrijk doel van alle opleidingen om de 6,0 gemiddeld voor het centraal examen te behalen. Hiervoor nemen we maatregelen door het verzuim terug te dringen en om de kwaliteit van de examentraining te verbeteren. In alle gevallen blijft ons doel om over drie jaar, als alle coronaeffecten zijn uitgewerkt, te komen tot een centraal examen-gemiddelde van 6,2.  


Verbindend: verbeterplan Examinering 2023-2024 
In 2023 viel het Vavo onder een nieuwe examenstructuur conform landelijke wetgeving. Zo viel de voorheen zelfstandige examencommissie Vavo organisatorisch onder één van de drie nieuwe overkoepelende examencommissies van het Koning Willem I College. Daarnaast kreeg het Vavo een Examenbureau dat de dagelijkse organisatie en uitvoering van examens beheert. Voor het Vavo zetten we een verbeterplan examinering op. Samen met examenadviseurs en vertegenwoordigers van examencommissie, Examenbureau Vavo, onderwijsmanager Vavo en afdelingsdirecteur werkten we aan dit plan. We bespraken onder meer PTA, Examenreglement, borging en takenlijsten en stelden deze opnieuw vast. Ook benoemden we een vaststellingscommissie voor examens. De planning is om eind mei 2024 een handboek examinering Vavo te lanceren.  

Bewust en kansrijk: terugdringen schooluitval in 2023 

De tussentijdse uitval van studenten bij het Vavo liep in twee schooljaren fors op. Dit komt deels nog door corona. Zo startte het Vavo in september 2022 met 532 studenten en eind december van dat schooljaar was het studentenaantal teruggelopen naar 450. Een verlies van 82 studenten. Het afdelingsmanagement besloot in overleg met de afdelingsdirecteur van het Startcollege tot een bewuste aanpak. Een actieplan om schooluitval te bestrijden. Drie belangrijke kwaliteitsmaatregelen werden speerpunten:  

1. We continueerden de regel dat studenten minstens 80% verplicht aanwezig moeten zijn in lessen om deel te mogen nemen aan schoolexamens. . Deze maatregel leidt tot grote lespresentie en dat is van groot belang voor het studierendement en het aantal geslaagden.  

2. We stelden een nieuwe verzuimmedewerker aan die snel en direct optrad tegen lesverzuim, door frequent contact met studenten en hun ouders over schoolverzuim. 

3. Voor het eerst in de geschiedenis van het Vavo besloot de Minister van Onderwijs om Vavo-studenten een vergoeding voor een OV-reisproduct toe te kennen. Dit betekent dat studenten die op meer dan 10 kilometer van school wonen, in het schooljaar 2023-2024 een volledige vergoeding van hun reiskosten ontvangen voor openbaar vervoer. 
 
Deze drie-puntenaanpak blijkt zeer succesvol: in het schooljaar 2023-2024 startte het Vavo met 523 studenten en eind december was er een uitval van nog maar 20 leerlingen en volgden nog 503 studenten les. Een verbetering van maar liefst 75%! Alle reden om deze voortvarende en voor studenten kansrijke aanpak voort te zetten.  

Resultaten 2022-2023 
Er was in dit schooljaar voor het eerst in drie jaar geen versoepelde zak- en slaagregeling meer. Door de na-effecten van corona, waren er toch grote leerachterstanden bij studenten. Dat vertaalde zich in lagere slagingspercentages dan in ander schooljaren.  

Grootste Vavo van Noord-Brabant 
In augustus 2023 startte het Vavo met 523 studenten en het is daarmee voor het derde jaar op rij het grootste Vavo van Noord-Brabant.  

Gemiddelde resultaten 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023

Het schooljaar 2022-2023 was een bijzonder jaar voor het Vavo-onderwijs binnen het Startcollege. Door leerachterstanden als gevolg van een aantal jaren corona-onderwijs, kregen we te maken met lagere slagingspercentages dan gebruikelijk. Dit was een landelijk verschijnsel, ook bij andere Vavo’s. Toch was er sprake van een relatief hoog aantal geslaagden: 75% mavo, 76% havo en 77% vwo. De ambitie is om in juli 2024 voor het gemiddelde slagingspercentage op minstens 80% uit te komen.

Resultaten 2022-2023

Opleiding Op voor diploma Geslaagd Percentage
Mavo 20 15 75%
Havo 127 97 76%
Vwo 119 93 78%
Totaal 266 205  

We zijn erg trots op de bij het Vavo-College behaalde resultaten! Vooral gezien de grote leerachterstanden bij leerlingen door corona en de specifieke doelgroep van Vavo.  

Educatie

Team Educatie 
Twee teams Educatie binnen het Startcollege verzorgen onderwijsactiviteiten op het gebied van basisvaardigheden en inburgeringstrajecten voor deelnemers van 18 tot 65 jaar. De ambitie van de afdeling is kansen vergroten voor mensen die problemen ondervinden bij het participeren in de samenleving als gevolg van het niet beheersen van de basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden. In 2023 is de instroom nieuwkomers onverminderd hoog geweest. Wij bieden inburgeringstrajecten aan op de locaties ’s-Hertogenbosch (Stadionlaan), Oss, Veghel en Cuijk.  In ’s-Hertogenbosch en Oss bieden we ook avondlessen aan. De leslocaties liggen centraal en de cursisten kunnen deze gemakkelijk met het openbaar vervoer bereiken. 

We maakten een start met de samenwerking tussen de onderwijsteams. Dit is gedaan door het opstellen van een gezamenlijk teamplan en een locatie overstijgende overlegstructuur. Binnen bedrijfsvoering organiseerden we werkbijeenkomsten om waar mogelijk processen te harmoniseren. Dit gaat verder in 2024.   

Educatietrajecten 
Door middel van subsidiebeschikkingen verzorgen wij voor de gemeenten Oss, Veghel, Bernheze, Vught, Boxtel, Heusden, Maasdriel en ’s-Hertogenbosch diverse WEB-trajecten. Het doel van deze trajecten is om de basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden te verbeteren van zowel de doelgroep NT1 (Nederlands als eerste taal) als NT2 (Nederlands als tweede taal). Deze trajecten voeren we in de desbetreffende gemeente uit, zodat de cursist dicht bij huis kan leren. Naast het uitvoeren van deze trajecten participeren wij actief in Taalhuisoverleggen. In 2023 ondertekenden we een samenwerkingsovereenkomst met gemeente Oss en Meierijstad om met elkaar actief aan de slag te gaan met het verhogen van basisvaardigheden. 

Internationale Schakelklas 
Anderstalige jongeren tussen 15 en 18 jaar die in de regio Oss-Maashorst-Meierijstad komen wonen, volgen ISK-onderwijs bij het Koning Willem I College. ISK staat voor Internationale Schakelklas. Wij bereiden ze voor op een mbo-opleiding, werk, of hoger onderwijs. Eind 2023 hebben we ongeveer 241 studenten. De duur van het verblijf in een ISK varieert van anderhalf tot drie jaar. ISK kent doorlopende instroom; we starten in de loop van het schooljaar steeds nieuwe klassen. Het ISK-onderwijs voeren we uit voor de vo-scholen Het Hooghuis en Udens College. 

De nadruk tijdens de ISK-periode ligt op het vergroten van de taalvaardigheid, maar de jongeren volgen ook vakken zoals rekenen, digitale vaardigheden, LOB, kennis van Nederland en de Nederlandse cultuur en ze hebben ook sport- en kunstlessen.  

De ISK-lessen werden voorheen gegeven op een eigen locatie. Sinds 2023 (Euterpelaan, Oss) en bij de start van dit schooljaar (Muntelaar, Veghel) is ISK ondergebracht op de locaties waar ook de mbo-opleidingen zitten. Dit is een voordeel, aangezien veel ISK-leerlingen doorstromen naar een mbo-opleiding van het Koning Willem I College. In 2024 wordt deze groep doorstromers naar het mbo groter en zoeken we manieren om hen én de mbo-onderwijsteams daarbij steeds beter te ondersteunen.  

Inburgering 
Mensen die van buiten de Europese Unie langdurig in Nederland komen wonen, moeten inburgeren. De inburgeringsplicht stimuleert deelnemers om de Nederlandse taal te leren en daarnaast om actief mee te doen in de samenleving. Binnen de afdeling Educatie hebben we flexibel onderwijs, waardoor een nieuwkomer zo snel als mogelijk in de klas zit en zo de taal kan leren. Wij beschikken over het keurmerk ‘Blik op Werk’. Jaarlijks vindt er een audit plaats om het keurmerk te behouden. Vanuit het tevredenheidsonderzoek Panteia dat onder cursisten is afgenomen in 2023, is het rapportcijfer 8,0 gekomen. 

De Wet Inburgering 2021 kent drie leerroutes en wij bieden alle leerroutes aan: B1-route, Z-route en onderwijsroute. Door nauw samen te werken en te luisteren naar gemeenten spelen we in op de behoeftevraag van gemeenten door het ontwikkelen van nieuwe trajecten. Het combitraject B1/Entree was hier al een voorbeeld van in Oss. Vanaf 2024 zal het combitraject B1/Entree ook in ’s-Hertogenbosch aangeboden worden. In dit traject kunnen studenten inburgeren én een Entree-opleiding behalen. 

In 2023 ontwikkelden we het pre-participatietraject Z-route in opdracht van gemeente Oss. In dit traject krijgen jonge nieuwkomers tussen de 18 en 27 jaar naast drie dagdelen inburgering ook drie dagdelen participatie-activiteiten bij Entree. Na dit traject stromen deze deelnemers door naar het combitraject Z/Entree. 

Onderwijsroute 

De onderwijsroute is een intensief traject voor jonge inburgeraars tussen de 18 en 27 jaar met als doel het behalen van een taalschakeldiploma mbo-2, 3 of 4. Na het behalen van dit diploma worden jonge inburgeringplichtigen toegeleid naar een reguliere mbo-2, mbo-3, of mbo-4 opleiding met als doel om hen een goede startpositie te geven op de arbeidsmarkt. In deze route gaan studenten vier dagen per week naar school. Naast Nederlands krijgen zij de vakken Engels, rekenen, leervaardigheden, opleidings- en beroepskeuze en kennis van de Nederlandse maatschappij aangeboden.  

In 2023 slaagden de eerste deelnemers voor de leerroute B1. Dit betekent in onze blik naar 2024: kansen voor het Koning Willem I College om nieuwkomers zich verder te laten ontwikkelen binnen het gehele mbo. 

Op 28 februari en 1 maart 2023 is er een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd door de inspectie van het onderwijs binnen de taalschakeltrajecten. In het definitieve rapport van 2023 zijn tekortkomingen geconstateerd. Het team onderwijsroute heeft aan deze tekortkomingen gewerkt door in een tijdlijn inzichtelijk te maken aan welke verbeteracties gewerkt moest worden. In het najaar is er een interne audit gehouden met als doel om te checken of aan de herstelopdracht was voldaan. In het auditrapport werd dit een voldoende beoordeeld.

In december 2023 hebben we schriftelijk verantwoording afgelegd aan de inspectie van het onderwijs over de herstelopdracht. De destijds geconstateerde tekortkomingen zijn opgeheven, hetgeen begin 2024 bevestigd is. 

Studentenaantallen Educatie en ISK

  01- 1-2023 31-12-2023
Educatie                          1077 1268
ISK 118 241

Studentenaantallen Educatie per regio

  01- 1-2023 31-12-2023
Educatie Den Bosch e/o 586 656
Educatie Oss e/o 491 612

Toelatingsbeleid en inclusie

Elke student op de juiste opleiding
Elke student een diploma laten behalen passend bij de mogelijkheden van de student, dat is ons doel. En het is een belangrijk middel om talent te ontwikkelen en te behouden voor de regio. Onze inzet daarvoor begint al ver voor aanvang van een opleiding met de begeleiding naar een goede studiekeuze. We bieden een diversiteit aan van voorlichtings-, studiekeuze- en lob-activiteiten (loopbaan, oriëntatie, begeleiding), met als doel: ‘elke student op de juiste opleiding’.

Nadat aankomende studenten een keuze voor een opleiding hebben gemaakt en zich hebben aangemeld, zijn wettelijke vooropleidingseisen leidend voor het plaatsingsbesluit. Als dat gewenst is onderzoeken we in een intake of we individueel maatwerk kunnen leveren. Voor onze grootste groep studenten, de studenten die aansluitend na diplomering op het voortgezet onderwijs doorstromen, geldt dat de studiekeuze plaatsvindt tijdens hun schooltijd op het voortgezet onderwijs en niet tijdens een intaketraject op het Koning Willem I College. We zetten daarom in op nauwe samenwerking met de regionale voortgezet onderwijs scholen om zo scholieren te ondersteunen in een doorlopende lob-leerlijn. We gaan naar voorlichtingsavonden op het voortgezet onderwijs en we bieden de mogelijkheid om in gesprek te gaan met onze studieadviseurs en docenten van de onderwijsafdelingen.

Door corona was het voor de toekomstige student moeilijk zich te oriënteren op een mbo-opleiding. Daarom ontwikkelde het college de Oriëntatieroute, waarin de leerling digitaal en begeleid via vragen uitkomt op een persoonlijk profiel. Deze route is voor iedereen toegankelijk. Vele vo-scholen hebben deze tool opgenomen in hun oriëntatieprogramma.

Naast de lob-activiteiten hechten we veel waarde aan eerlijke en duidelijke voorlichting over onze opleidingen. Digitaal in korte video’s, met beelden en in tekst (website, social media) en schriftelijk (opleidingenfolder), maar vooral ook persoonlijk. We zetten onze deuren zoveel mogelijk open.

Net als voorgaande jaren beperkten we het aantal opleidingen met een numerus fixus, omdat we de extra druk die dat bij de aankomend student geeft bij studiekeuze, willen voorkomen. Waar we wel een numerus fixus hebben, plaatsten we de studenten op volgorde van aanmelding. Aanmelding start jaarlijks op 1 november voor startdatum 1 augustus. We maakten tijdig bekend welke opleidingen een numerus fixus kennen en hoeveel plaatsen beschikbaar waren. Ook gaven we tijdig op alle opleidingenfolders aan welke onderdelen de verplichte intake kent.

Selectie op basis van wettelijke selectiecriteria is alleen van toepassing bij de opleidingen die we uitvoeren in samenwerking met defensie, en op de opleiding Acteur.

Numerus Fixus

Naam opleiding schooljaar 2023-2024 Crebo Leerweg NF (numerus fixus) + S (selectie) aantal Reden numerus fixus
Fietstechnicus 25231 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Basistechnicus voertuigen en mobiele werktuigen / Motorfietstechniek 25668 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Basistechnicus voertuigen en mobiele werktuigen /Scootertechniek 25668 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Tandartsassistent (versneld) 25699 BOL NF 16 gebrek aan stageplekken
Acteur/MBO Theateropleiding Brabant 25651 BOL NF + S 18 wettelijke bepaling aantal beschikbare plekken i.v.m. macrodoelmatigheid
Doktersassistent (versneld) 25695 BOL NF 25 gebrek aan stageplekken
Mediaredactiemedewerker 25200 BOL NF 40 nieuwe opleiding nog in opbouw
Medewerker ICT support 25607 BOL NF 40 nieuwe opleiding nog in opbouw
Veiligheid en vakmanschap/Aankomend onderofficier grondoptreden 25600 BOL NF + S 44 aantal plekken vastgesteld door Ministerie van Defensie
Doktersassistent 25695 BOL NF 50 gebrek aan stageplekken
Tandartsassistent 25699 BOL NF 50 gebrek aan stageplekken
Handhaver toezicht en veiligheid/Politie 25409 BOL NF 50 gebrek aan stageplekken
AV-specialist/Filmmaker 25194 BOL NF 55 gebrek aan werkgelegenheid
Fotograaf 25195 BOL NF 55 gebrek aan werkgelegenheid
Mediavormgever 25633 BOL NF 55 wettelijke bepaling aantal beschikbare plekken i.v.m. macrodoelmatigheid
Veiligheid en vakmanschap/Aankomend medewerker grondoptreden 25599 BOL NF 70 aantal plekken vastgesteld door Ministerie van Defensie
Apothekersassistent 25650 BOL NF 75 gebrek aan stageplekken
Interieuradviseur 25158 BOL NF 75 gebrek aan werkgelegenheid
Sociaal werker 25615 BOL NF 164 gebrek aan stageplaatsen
Mbo-verpleegkundige 25655 BOL NF 150 gebrek aan stageplaatsen
Fashion designer 25687 BOL NF 28 gebrek aan werkgelegenheid
Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen 26030 BOL NF 30 nieuwe opleiding nog in opbouw

Herkomst van onze studenten

Het Koning Willem I College is dé onderwijsinstelling voor mbo in Noordoost - Brabant. Toch komen onze studenten uit heel Nederland en daarbuiten.

Nationaal Programma Onderwijs

Keuze voor de maatregelen

De coronacrisis had ingrijpende gevolgen voor de instroom en de verblijfsduur van studenten, voor het onderwijs en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Ook docenten en medewerkers merkten de gevolgen. Welbevinden, studievoortgang en persoonlijke ontwikkeling stonden onder druk en kansenongelijkheid en werkdruk namen toe. Dit was de landelijke tendens die ook op onze school van toepassing was. 

Tegelijkertijd versnelden ontwikkelingen in coronatijd. Zo namen digitale vaardigheden van docenten toe en maakten we versneld stappen in het ontwikkelen en verzorgen van online onderwijs. Daarnaast werden we nog bewuster van het belang van het welzijn en persoonlijke aandacht van en voor studenten, als voorwaardelijkheid om te kunnen en blijven leren.Op 21 mei 2021 is een bestuursakkoord gesloten tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Met dit akkoord kreeg het onderwijs de beschikking over financiële middelen om de gevolgen van de coronacrisis voor het onderwijs te bestrijden. Het akkoord beslaat voor het mbo vier thema’s:  

  • Soepele in- en doorstroom van studenten 
  • Welzijn van studenten en sociale binding met de opleiding  
  • Ondersteuning en begeleiding op het gebied van stages 
  • Aanpak jeugdwerkloosheid 

Op 15 september 2021 dienden we het bestedingsplan in. Enerzijds was de ambitie ten tijde van het bestedingsplan om op korte termijn extra resources in te zetten om studenten die ondersteuning te bieden die nodig is om snel stappen te maken. Anderzijds wilden wij met deze opdracht meer bereiken dan alleen het bestrijden van de negatieve effecten. Immers, de coronacrisis versnelde ook de al jaren beoogde herijking en vernieuwing van het onderwijs. 

Binnen het Koning Willem I College hadden we de ambitie om met deze NPO-gelden, die verlengd ingezet kunnen worden tot en met 2024, niet alleen de negatieve effecten van corona te bestrijden (reparatie) maar ook de positieve effecten te structureren naar de toekomst (innovatie). Op deze manier komen we tot versterking van het onderwijs aansluitend bij onze visie op onderwijs en leren ‘Leren Beweegt’, gericht op de middellange termijn. Een versterking van de kwaliteit waarbij de onderwijsteams – met ondersteuning door de diensten – aan zet zijn. 

Om deze reden maakten we bij aanvang een verschil tussen interventies die op korte termijn ontstane problemen oplossen en interventies die op de middellange termijn bijdragen aan het structureren van de positieve effecten naar de toekomst toe. In dit laatste kader initieerden we een aantal projecten die hieraan bijdragen. De verschillende NPO-initiatieven hebben we onderdeel van onze routekaart gemaakt.

Ten tijde van het opstellen van het bestedingsplan waren Koning Willem I College en De Leijgraaf nog niet als instelling gefuseerd. Daarom schreven we, wel in overleg, twee bestedingsplannen. Na de instellingsfusie verstevigden we de samenwerking, ook op het vlak van NPO. De activiteiten en interventies die we in 2023 hebben gerealiseerd, zijn uitgewerkt in een integraal activiteitenplan. 

Aanpak 
Op korte termijn zetten we bijvoorbeeld extra studentbegeleiding in door mentoren, gaven we extra examentrainingen en zetten we huiswerkklassen op. 

Voor de verbetering van het onderwijs op de langere termijn richtten we interventies bijvoorbeeld op flexibiliseren van het onderwijs, opleiden en inzetten van Digicoaches en data-ondersteund werken. Begin 2022 deden we een tweede uitvraag bij onderwijsafdelingen. Bij deze uitvraag konden afdelingen activiteiten aanvragen die gericht zijn op duurzame ontwikkeling. 

Hierna volgt een uiteenzetting van de werkwijze waarvoor gekozen is en welke activiteiten zijn uitgevoerd als onderdeel van het bestedingsplan.

Organisatie 
Koning Willem I College richtte een projectteam en een werkgroep op, die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van een aantal projecten, de verbinding tussen de verschillende interventies, de communicatie in het college, de monitoring en de verantwoording. De werkgroep bestond onder andere uit docenten die betrokken zijn bij de uitvoering van projecten. We kozen hierbij voor een pragmatische en actiegerichte aanpak. 

De deelwerkgroepen gingen aan de slag met concrete projecten en eens in de maand kwam de volledige werkgroep bij elkaar om te delen en bij te sturen. 

De projectleider die projectteam en werkgroep begeleidde, rapporteerde rechtstreeks aan het College van Bestuur. De Ondernemingsraad was betrokken bij de totstandkoming van het bestedingsplan en stemde ermee in en ook de Raad van Toezicht betrokken we hierbij. Ten slotte zochten we regelmatig aansluiting bij de Studentenraad en de studentenklankbordgroep (een bredere vertegenwoordiging van studenten binnen Koning Willem I College) om plannen te toetsen en maakten we gebruik van beschikbare interne en externe onderzoeken. 

Voortgang en realisatie van de uitvoering van de maatregelen 
In 2023 hebben we een vervolg gegeven aan enkele activiteiten die reeds in 2022 waren ingezet. We realiseerden onderstaande zaken per thema, onder regie van een projectmanager. In 2024 vinden geen activiteiten meer plaats onder de noemer van NP Onderwijs. 

Soepele in- en doorstroom  
Dit zijn projecten zoals benoemd in het bestedingsplan, op het vlak van flexibilisering:  

  • Als vervolg op de ontwikkelde handreikingen zijn we gestart met het toepassen van een zogenaamd Flexfitmodel ter voorbereiding op een brede koers voor flexibilisering van het onderwijs. Hiervoor is daarnaast onderzoek uitgevoerd naar het proces van modularisering in relatie tot flexibiliseren.    
  • We geven een vervolg aan het lerend netwerk op van Digicoaches, dat functioneert als vraagbaak voor collega's op het vlak van digitaal onderwijs.  
  • In de school zijn op meerdere afdelingen initiatieven waarbij studenten onder begeleiding werken aan hun studie, voorbereiding op stageplaatsen of onderzoeken van hun studiekeuze. Op locatie onderwijsboulevard is een studielokaal ingericht, als vervolg op eerder ingerichte ruimtes 
  • We bieden extra onderwijs aan op (praktijk)onderwijs bij de opleidingen autotechniek, mechatronica, laboratorium, vavo,   
  • Achterstanden in examendossiers bij Mobiliteit en Logistiek zijn hersteld 

Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding 
We hadden veel aandacht voor het welzijn van studenten:  

  • We bieden extra begeleiding op locaties Oss, Veghel en Cuijk, onder andere middels extra handen in de klas waarmee de klassen zijn verkleind. 
  • Bij de assisterende beroepen in de gezondheidszorg hebben we ondersteuning geboden tijdens praktijklessen. 
  • Het aanbod van bindingsactiviteiten voor mentorklassen is verlengd, om studenten zo meer en beter fysiek contact met hun mentorklas te bieden.  
  • We vervolgen de inzet van het platform Checkit, waar studenten terecht kunnen voor informatie over hun studieloopbaan, psychosociaal welbevinden en leefstijl.  
  • Op veel afdelingen zetten we extra zorgcoaches in.  
  • Op niveau 1 en 2 startten we met het werken met Onderwijsmakelaars. Dit zijn medewerkers vanuit de gemeente die studenten ondersteunen bij niet-schoolse zaken als financiën en kinderopvang. 
  • We stelden tijdelijk een extra zorgspecialist aan en breidden de uren voor schoolmaatschappelijk werk uit.  
  • Op een aantal afdelingen werkten we met trainingen ter versterking van de coachingsvaardigheden van mentoren, in samenwerking met Purple Monkey. Het mentorprogramma is hierop doorontwikkeld, zodat de elementen van de training daarbinnen zijn geborgd. Daarnaast is geïnvesteerd in didactisch coachen en beeldcoachen. 

Ondersteuning en begeleiding op het gebied van stages  
Waar we konden en waar dat nodig was, hielpen we studenten aan een stageplek:  

  • We zetten een conceptstore, een cadeauwinkel, op met studenten, zodat zij werkervaring op konden doen.  
  • We zetten een ICT-loket op met studenten, met als doel studenten ervaring op te laten doen door particulieren te helpen.  
  • Op enkele afdelingen hebben we de inzet van extra stageconsulenten verlengd. Dit betreft zittende medewerkers met een tijdelijke uitbreiding, of collega's die hiervoor zijn aangenomen. Zij onderhouden de contacten met de stage-instellingen, creëren extra stageplaatsen en begeleiden studenten extra intensief op hun stageplekken.  

Aanpak jeugdwerkloosheid  
Om jeugdwerkeloosheid tegen te gaan, zetten we de voorziening, genaamd ‘Bureau Pitstop’, voort, waarbij we studenten trainen op werknemersvaardigheden gericht op duurzame arbeidsparticipatie.

Versie:
v6.2.32

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report