Inleiding
In juni 2022 stelden we het Meerjarenplan van het Koning Willem I College vast. Het Beslisdocument rondom de fusie was uitgangspunt voor dit plan, en het werkveld, medewerkers en de studenten waren hierbij betrokken.
In februari 2023 werd de Werkagenda MBO 2023-2027 gepubliceerd. In deze werkagenda formuleert het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap drie prioriteiten met in totaal twaalf doelstellingen voor de mbo-sector. De drie prioriteiten, ‘Kansengelijkheid’, ‘Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt’ en ‘Onderzoek, innovatie en kwaliteit’ liggen mooi in lijn met de drie pijlers in het Meerjarenplan van het Koning Willem I College (Kansrijk, Verbindend, Bewust). In de Regeling Kwaliteitsafspraken 2024-2027 (maart 2023) is aangegeven aan welke eisen een plan van een mbo-instelling moet voldoen om voor kwaliteitsgelden in aanmerking te komen.
Het Koning Willem I College koos ervoor om de prioriteiten in de Werkagenda MBO 2023-2027 als extra impuls te integreren in de Routekaart 2024 - 2027. We concretiseerden de pijlers van het Meerjarenplan in negen programmalijnen. In het volgende hoofdstuk gaan we hier per programmalijn verder op in. Daarmee maakten we het werken aan de prioriteiten van de overheid een vanzelfsprekend onderdeel van de strategische koers van het Koning Willem I College. Hierin zullen de verschillende stakeholders zich herkennen en er gezamenlijk aan gaan werken.
Het ‘Samen werken aan talent’ (ondertitel van de werkagenda) verbinden we aan onze missie: het ontwikkelen en behouden van talent voor de regio Noordoost-Brabant.
Hieronder beschrijven we de pijlers en programmalijnen op hoofdlijnen. In hoofdstuk 3 beschrijven we iedere programmalijn meer in detail.
Kansrijk – Vastberaden, vindingrijk en vernieuwend
Een korte omschrijving van deze pijler: ‘We bieden grenzeloze mogelijkheden voor het ontwikkelen van talent. Met korte lijnen en de teams aan zet leggen we de verantwoordelijkheden laag in de organisatie. Kaders bieden ruimte voor autonomie en eigenaarschap, zodat gedeeld leiderschap ontstaat. Talenten laten we tot ontwikkeling komen in een (digitaal) leernetwerk.’ Binnen deze pijler werken we aan de volgende programmalijnen:
- Generieke basisvaardigheden: in deze programmalijn werken we aan de basisvaardigheden Nederlands, rekenen en burgerschap. Het gaat daarbij om de kwaliteit van het onderwijs, de kwaliteit van de docenten, de beheersing van de vaardigheden en de tevredenheid over de lessen. In deze programmalijn geven we ook aandacht aan digitale geletterdheid.
- Ondersteunen en monitoren in de beroepsroute: deze programmalijn staat voor het belangrijkste deel in het teken van het bestrijden van voortijdig schoolverlaten. De voorzieningen Toekomstjaar, Nieuwkomersloket, New Horizon, Route X en Pitstop moeten eraan bijdragen dat een student voor een juiste beroepsroute kiest, voor een beroepsroute behouden blijft of weloverwogen switcht naar een ander beroepsroute. In deze programmalijn brachten we ook de uitrol van het Stagepact en de nazorg van mbo-2 onder.
- Studentenwelzijn: in deze programmalijn staat de prioriteit kansengelijkheid binnen de Werkagenda MBO 2023-2027 centraal vanuit de thema’s (integrale) veiligheid, toegankelijkheid, verzuimaanpak en passend onderwijs.
Verbindend – Vooruitstrevend binnen (en buiten) de regio
Een korte omschrijving van deze pijler: ‘Binnen Noordoost-Brabant gaan we werk maken van regionale community's waar ondernemers, overheid en onderwijs samenkomen, samenwerken en onderzoek verrichten. We zijn (ook (inter-)nationaal) herkenbaar aanwezig, door aan te sluiten bij bestaande netwerken en nieuwe initiatieven te vormen en zijn een partner voor groei en ontwikkeling. Het is onze ambitie om de talenten (van 16 tot 67 jaar) voor de regio te behouden.’ Binnen deze pijler werken we aan de volgende programmalijnen:
- Regionale Community's: voor de vier regionale community's van het Koning Willem I College, Land van Cuijk, Meierijstad, Oss en ’s-Hertogenbosch, werken we aan de thema’s profilering van de regio, samenwerking in de regio, ontmoeting in de regio, evenementen in de regio en relatiebeheer in de regio. Op instellingsniveau richten we een omgevingsraad op met een vertegenwoordiging van externe stakeholders uit de vier regionale community's.
- Kansrijk opleiden: binnen deze programmalijn staat het vraagstuk hoe we studenten kunnen verleiden tot een bewuste keuze voor een beroepsopleiding in een tekortsector centraal. Dat vraagt enerzijds om een opleidingsaanbod passend bij het profiel van een regionale community en anderzijds om een sterk ingericht LOB (via het Regionaal Loopbaandossier). In deze programmalijn is ook aandacht voor internationalisering (iedere student een internationale leerervaring) en de ontwikkeling van Open badges (om daarmee de positie van de student op de arbeidsmarkt te verstevigen.
- Leven Lang Ontwikkelen: de bij- en omscholing van werkenden en werkzoekenden (in de leeftijd tot 67 jaar) is de kern van deze programmalijn. Met participatie van het Koning Willem I College in het Regionale Mobiliteitsteam (RMT) is er zicht op de behoefte vanuit de arbeidsmarkt. Op basis hiervan verbreden en vergroten we gericht het LLO-aanbod. We zetten daarbij de bouwstenen uit de LLO-Katalysator van het Nationaal Groei Fonds in. We streven in de komende jaren naar een verdubbeling van het aantal uit te geven certificaten, praktijkverklaringen en open badges.
Bewust – Samenwerken aan een duurzame toekomst
Een korte omschrijving van deze pijler: ‘We zijn ons bewust van onze omgeving en hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. We werken vanuit één visie samen aan praktijkgericht en goed onderwijs waar ruimte is voor vernieuwing en innovatie. Onze student neemt de regie op inhoud, plaats, tijd en vorm.’ Binnen deze pijler werken we aan de volgende programmalijnen:
- Flexibilisering & Modularisering: in deze programmalijn is een stevig veranderprogramma uitgewerkt: vertrekkend vanuit de visie op leren, modulariseren en flexibiliseren we het volledig onderwijs in samenwerking met het werkveld. Dat vergroot de flexibiliteit voor zowel de student als de organisatie. Studenten krijgen meer vrijheid om hun eigen leerroute te kiezen: zowel op tempo als op inhoud, zonder de socialisatie uit het oog te verliezen. De organisatie speelt sneller in op de diversiteit aan vraagstukken van onze doelgroep en is hiermee beter in staat studenten binnenboord te houden.
- Interdisciplinaire ervaringen: in deze programmalijn verdiepen studenten hun kennis in de eigen discipline, verbreden hun kennis met inzichten uit andere disciplines en ontwikkelen vaardigheden op gebied van interdisciplinair werken. De ambitie van het Koning Willem I College is om zo’n 3.000 studenten deze leerervaring mee te geven en die te verzilveren met een open badge.
- Duurzaamheid / Unesco: het Koning Willem I College staat al jaren in de top 3 meest duurzame mbo-instellingen van Nederland en wil dat graag zo houden. We zijn een Unesco-school en de Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn ons kompas; in deze programmalijn werken we uit hoe we dat laten we zien in ons onderwijs, de bedrijfsvoering en in ons dagelijks handelen.
Integrale thema’s
Naast de programmalijnen werken we in deze routekaart integrale thema’s uit die de activiteiten in de programmalijnen faciliteren. Binnen het toekomstbestendig HR-beleid werken we aandachtsgebieden uit in maatregelen en effecten: inschaling, professionalisering en werkdruk onderwijspersoneel, begeleiding startende docenten en aannamebeleid.
Onderzoek en innovatie moeten bijdragen aan het versterken van het onderzoekend vermogen van het Koning Willem I College door kennis over onderzoek te vergroten door professionalisering, kennis te verrijken door praktijkonderzoek te doen en kennisverspreiding en kennisdeling te organiseren. Voor zowel Kansrijk, Verbinden als Bewust start het Koning Willem I College in 2024 een practoraat op. De rijke leeromgeving moet ten slotte zorgen voor een krachtige fysieke en digitale omgeving, waarbinnen studenten en medewerkers optimaal kunnen leren en werken.
Horizontaal verantwoorden
De routekaart is in 2023 in samenwerking met betrokkenen als de Studentenraad, de Ondernemingsraad en de Omgevingsraad tot stand gekomen en leidt alleen tot resultaten als we er samen met alle betrokkenen aan werken.
Intern betrekken we de Raad van Toezicht, de Studentenraad en de Ondernemingsraad in het periodieke overleg over de integrale voortgang van de activiteiten in de programmalijnen. Aan instellingsbrede gesprekstafels gaan we het gesprek aan met een vertegenwoordiging van medewerkers en studenten. Met de community gaan we op verschillende aggregatieniveaus in gesprek: met de Omgevingsraad op het niveau van de instelling, met bestaande platforms op het niveau van de regionale community's en met branche regiocommissies op het niveau van de afzonderlijke afdelingen.