Ondernemingsraad
Adviesaanvragen
- Voorgenomen besluit fusie met De Leijgraaf
- Organisatieschema
- Profielen en benoemingsvoorstel bestuur en RvT
Instemmingsaanvragen
- Arbobeleidsplan
- Protocol beeldbellen
- BHV beleidsplan
- Indeling studiejaar 2022 – 2023 en jaarprogramma 2022
- Concept bestedingsplan NPO
- Kaderbrief
- Strategisch professionaliseringsbeleid
- Versnelde procedure benoeming CvB en RvT
- Thuiswerkvergoeding
- Koning Willem I College Begroting 2022 en Meerjarenbegroting 2023-2026
Scholing/Training
In 2021 hebben de OR leden ten dele gebruik kunnen maken van de mogelijkheid tot scholing op basis van de regeling in de Wet op de Ondernemingsraden (WOR). Gezien de beperkende omstandigheden heeft de OR slecht één training kunnen volgen. Het betrof een studie tweedaagse onder leiding van Saskia Verhagen van Stavoor. Deze training vond plaats op 5 en 6 oktober 2021 bij Ingenhousz in Breda. Als aanvulling hierop hebben de OR leden op vrijdagochtend 17 december nog een training gehad op het KW1C.
Naast deze training hebben 3 OR-leden ook deelgenomen aan de studie tweedaagse van het Platform Medezeggenschap MBO op 30 september en 1 oktober 2021.
OR samenstelling eind 2021
Hans van Riel (voorzitter)
Frans Jansen (vicevoorzitter)
Christ Arts
Simone van Belkom
Hannie van den Brule
Frans van Buul
Joep van den Hooven
Paul Sax
Bart Traksel
Peter Verhoef
Jolanda van Leuven (ambtelijk secretaris)
Notitie helderheid
In de notitie ‘Helderheid in de bekostiging van het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie’ (2004) noemt het ministerie van OCW acht thema’s waarover het Koning Willem I College zich jaarlijks dient te verantwoorden.
1. Uitbesteding onderwijs
Toerisme & Recreatie
Bij de opleidingen Leisure & Hospitality en Travel & Hospitality voert Cosmo Entertainment een gedeelte van het onderwijs uit. Zij voeren deze opleidingen uit op het Koning Willem I College. In het uitbestedingscontract is opgenomen dat het Koning Willem I College het onderwijsprogramma, de huisvesting en de uitvoering van het onderwijs bepaalt. Daarnaast ziet het Koning Willem I College toe op de kwaliteit van de opleidingen. We bereiden een nieuw contract wordt voor.
Opleidingsbedrijven
Het Koning Willem I College heeft sloot enkele opleidingsbedrijven een samenwerkingsovereenkomst af, op grond waarvan we een gedeelte van het bekostigd onderwijs uitbesteden. De meerwaarde van deze samenwerkingsovereenkomsten is gelegen in de expertise en branchecontacten die bij de opleidingsbedrijven aanwezig zijn. De samenwerkingsovereenkomsten betreffen:
- Opleidingsbedrijf Bouwopleidingen ’s-Hertogenbosch / Opleidingen bouw
- Schildersvakopleiding Rosmalen / Opleidingen bouw
- Opleidingsbedrijf PrinsHeerlijk / Opleidingen zorg
De totale kosten voor uitbesteding bedroegen in 2021 € 1.802.286.
2. Investeren van publieke middelen in private activiteiten
Om voor de studenten van ons college onderwijskundige meerwaarde te genereren, participeert het Koning Willem I College, als bekostigde mbo-instelling, in een aantal publiek-private arrangementen. Onder een publiek-private activiteit verstaan we een activiteit waarbij een instelling om onderwijskundige redenen direct of indirect betrokken is bij de uitoefening van een economische activiteit. Bijvoorbeeld om studenten in het kader van een bekostigde opleiding praktijkervaring te laten opdoen of te laten werken in een contextrijke leeromgeving. Het ontwikkelen en uitvoeren van contractactiviteiten of zuiver private activiteiten van onderwijsinstellingen valt niet onder de definitie van publiek-private activiteiten.
Het Koning Willem I College heeft als beleid dat het publiek-private activiteiten ontplooit onder de volgende voorwaarden:
Het levert aantoonbare onderwijskundige meerwaarde op voor studenten;
- De doelstellingen sluiten aan op de uit te voeren wettelijke taken;
- Het levert aantoonbare onderwijskundige meerwaarde op voor studenten;
- De doelstellingen sluiten aan op de uit te voeren wettelijke taken;
- De inzet van publieke middelen staat in een redelijke verhouding tot het te bereiken onderwijskundige doel;
- De financiële en andere risico’s zijn onderkend en afdoende afgedekt;
- De continuïteit van het onderwijs is geborgd; voorkomen dat studenten hun opleiding niet kunnen afronden of vertraging oplopen;
- Er mag geen sprake zijn van oneerlijke concurrentie. Hetgeen we bereiken door doorberekenen van een integrale kostprijs;
- Er moet sprake zijn van toezicht, verantwoording, transparantie en integriteit.
Het Koning Willem I College participeert in de volgende consortia van publieke en private partijen: AgriFood Capital, Ondernemerslift+, Grow Campus, Actieplan Leerbanen, Leren en werken Noordoost-Brabant, Top Techniek in Bedrijf Noordoost-Brabant, Platform Techniek de Langstraat en Kennispact MBO Brabant.
In hoofdstuk 4 van het bestuursverslag leggen we een duidelijke relatie tussen onze publieke taak, missie, langetermijndoelen, jaardoelen en de mate waarin publiek-private arrangementen bijdragen aan het realiseren van die doelen.
3. Verlenen van vrijstellingen
Studenten konden in 2021 bij het Koning Willem I College op basis van eerder verworven kwalificaties (EVK) vrijstelling krijgen voor delen van een opleiding. De gehanteerde procedures namen we op in het Examenreglement Koning Willem I College.
Bij volledige vrijstelling schrijven we een student in als examendeelnemer. Als de student nog diverse onderwijsonderdelen moet volgen voordat we hem of haar kunnen diplomeren, schrijven we diegene als onderwijsdeelnemer in voor de benodigde duur.
4. Les- en cursusgeld niet betaald door de student zelf
In 2021 heeft het Koning Willem I College geen les- of cursusgeldbetalingen vanuit de reguliere bekostiging betaald. Wel betaalde de Stichting Steunfonds Mathias Wolff voor specifieke gevallen. Stichting Steunfonds Mathias Wolff is een aparte stichting op basis van private middelen. In geval van betaling van het cursusgeld door derden is een zogeheten derdengeldmachtiging van de deelnemer voorhanden.
5. In- en uitschrijving van studenten in meer dan één opleiding tegelijk
A Uitschrijving kort na 1 oktober: Voor het in- en uitschrijven vlak voor of na een teldatum hanteert het Koning Willem I College strikte interne regels die voldoen aan de bekostigingsvoorwaarden die het ministerie van OCW hanteert.
B Dubbele inschrijving: Het Koning Willem I College garandeert dat studenten niet in meer dan één opleiding tegelijkertijd staan ingeschreven.
C Gecombineerde trajecten educatie/beroepsonderwijs: Er stonden in 2021 geen studenten die ingeschreven bij het Vavo-College of de afdeling Educatie, die tegelijkertijd een mbo-opleiding volgden bij het college.
Uitgestroomde studenten | |
---|---|
Studenten die gediplomeerd uitstroomden uit het college | 267 |
Studenten die hun certificaat behaalden | 0 |
Studenten die doorstroomden naar het hbo | 0 |
Studenten die uitstroomden zonder een diploma behaald te hebben op het college | 227 |
Totaal | 494 |
6. De student volgt een andere opleiding dan waarvoor hij is ingeschreven
Het komt voor dat een student van het Koning Willem I College gedurende een opleiding willen overstappen naar een andere opleiding. Via gerichte loopbaanbegeleiding en een breed opleidingenaanbod kunnen de meesten van hen ingeschreven blijven, waardoor we voortijdig schoolverlaten voorkomen. Het Koning Willem I College ziet er in haar inschrijvingsprocedure op toe dat een student alleen ingeschreven staat in de opleiding die hij of zij daadwerkelijk volgt.
Studenten die tijdens studiejaar 2020-2021 van opleiding veranderden | |
---|---|
Met diploma | 762 |
Zonder diploma | 714 |
Totaal | 1476 |
Aantal studenten | Zonder diploma | Met diploma | Totaal |
---|---|---|---|
Van bol naar bbl | 257 | 73 | 330 |
Van bbl naar bol | 16 | 18 | 34 |
Aantal gediplomeerden | Waarvan met een eerder diploma op | ||
---|---|---|---|
Een lager niveau | Hetzelfde niveau | Een hoger niveau | |
3.836 | 570 | 64 | 19 |
7. Bekostiging van maatwerktrajecten ten behoeve van bedrijven
Ook in 2021 organiseerde het Koning Willem I College voor een aantal bedrijven bedrijfstrajecten. Het Koning Willem I College voldeed daarbij aan de eisen die de wetgever stelt aan bbl-trajecten. Wanneer we een bedrijf of een andere organisatie factureren voor extra activiteiten, waaronder materiaalkosten of extra ondersteuning, is er sprake van maatwerktrajecten.
Deze maatwerktrajecten zijn gericht op deelname aan een in het centraal register beroepsopleidingen (crebo) geregistreerde opleiding met het oogmerk het traject met succes af te ronden. In 2021 zijn 5 bedrijven of organisaties gefactureerd voor maatwerk voor een totaalbedrag van € 109.181,50.
8. Buitenlandse studenten en onderwijs in het buitenland
Het Koning Willem I College verzorgt alleen onderwijs in Nederland. Buitenlandse studenten die hier rechtmatig verblijven en voldoen aan de inschrijfvoorwaarden, brengen we voor bekostiging in aanmerking.
Informatievoorziening
Afgelopen jaar maakten we ook grote vorderingen met de uitrol en uitbreiding van onderwijsondersteuning bij bpv- en stagebegeleiding en -matching. Op enkele onderwijsafdelingen na gebruiken de afdelingen nu naar tevredenheid het eerder aangekocht systeem. Daarbij maakten we ook digitaal ondertekenen en urenregistratie voor studenten en bedrijven mogelijk. Het oude systeem faseerden we succesvol uit.
Als laatste fase van een meerjarig verbeterproject voor examenlogistiek, gaven we opdracht aan de leverancier van het plan- en roostersysteem om een module te ontwikkelen voor inschrijven op examens. Hiermee krijgt de student op een gebruiksvriendelijke manier zelf meer regie. Hetzelfde plan- en roostersysteem is vorig jaar ook in gebruik genomen voor VAVO en we realiseerden een koppeling, waarmee roosters ook in de outlook-agenda van docenten zichtbaar gemaakt kan worden.
We pasten het systeem voor keuzedelen is aan, ter ondersteuning van het nieuwe landelijke en collegebeleid. Zowel vaste configuraties als uitgestelde keuzes worden nu door het systeem ondersteund. Keuzedelen kunnen nu ook buiten de SBB-koppeltabel gekoppeld worden aan een opleiding en zo aan een student aangeboden worden.
Vanwege diverse corona-gerelateerde maatregelen was het voor nieuwe studenten lastiger om een kijkje te nemen op ons college. Daarom is ook voorzien in een interactieve online oriëntatieroute om studenten te helpen bij hun opleidingskeuze. Om in de behoefte van Leven Lang Ontwikkelen te voorzien, realiseerden we voor deze categorie studenten een aanmeldmodule.
Met vijf opleidingen voerden we in 2021 een pilot uit voor een digitaal examenportfolio. Studenten hoeven digitale opdrachten dat niet meer met USB-sticks aan te leveren, maar via een gebruiksvriendelijk uploadplatform in de digitale leeromgeving.
Voor de bedrijfsvoering digitaliseerden we met het personeelssysteem meerdere aanvraag- en declaratieprocessen. De systematiek voor resultaat- en ontwikkelgesprekken is nu volledig digitaal, de nieuwe organisatiestructuur met extra managementlaag verwerkten we in het systeem en de onderliggende data. Op het gebied van inkoop is na een marktverkenning een purchase-to-pay systeem aangeschaft en technisch geïmplementeerd. De organisatie neemt het systeem in 2022 verder in gebruik.
Om de informatievoorziening goed werkend te houden, zijn soms ook vernieuwingen ‘onder de motorkap’ nodig. Zo is in 2021 de KW1C-app succesvol omgebouwd en een ‘native’ app geworden. Hiermee verbeterden we de gebruiksvriendelijkheid voor studenten.
In de zomervakantie voerden we een succesvolle upgrade van ons centrale databasesysteem door naar een nieuwe versie van SQL-server. Daarmee is de veiligheid en beschikbaarheid van data beter geborgd.
Komende jaren besteden we een belangrijk deel van de informatievoorzieningscapaciteit aan het adequaat ondersteunen van de fusie. Zo zijn verschillende aanbestedingen nodig en systeemmigraties die daaruit voortvloeien. Waar mogelijk zetten we daarbij de eerste stappen richting realisatie van onze nieuwe visie op digitalisering.