WERKEN

TALENT

Uitwerking strategisch HR-beleid

De dienst HR zette de ontwikkelingen zoals die in het vorige jaar al waren ingezet, verder door. Het visiedocument ‘Strategisch HR-beleid binnen het Koning Willem I College’ is het uitgangspunt voor een nieuwe benadering van HR-beleid en projecten.

HR-beleid moet gericht zijn op realisatie van de doelstellingen van de organisatie en op welzijn, functioneren en ontwikkeling van medewerkers. Daarnaast is het belangrijk dat het beleid helder, eenvoudig en klantgericht is.

Dit jaar startten we met vereenvoudigen van een aantal beleidsstukken en ontwikkelden we nieuw beleid, zoals het Strategisch Professionaliseringsbeleid en het Vitaliteitsbeleid. Het complete HR-beleid is bovendien op een eigentijdse manier samengebracht in de digitale ‘HR-Wijzer’ op het medewerkersportaal. Hiermee legden we een belangrijke basis om ook in de nieuwe organisatie HR-beleid gemakkelijk vindbaar te maken voor leidinggevenden en medewerkers.

Niet alleen beleid moet helder, eenvoudig en klantgericht zijn; dit geldt ook voor processen en procedures. Om te komen tot een heldere, goed werkende HR-omgeving vereenvoudigden we een aantal (digitale) processen. Door steeds meer processen in te richten in ons personeels- en salarissysteem HR2day, komen we steeds dichterbij ons doel van een onestopshop. Dit betekent dat medewerkers op één plek terechtkunnen om zelf hun gegevens in te zien en mutaties en aanvragen te doen.

Met het visiedocument in de hand, gaven we verder vorm aan het thema Leiderschapsontwikkeling. De afgelopen jaren zetten we binnen het Koning Willem I College een wending in als het gaat over integrale managementverantwoordelijkheid. De rol van leidinggevenden verandert van een voornamelijk sturende en controlerende rol naar een meer faciliterende, stimulerende en ondersteunende rol.

Samen met leidinggevenden gaven we verder invulling aan integraal management en we zien dat de uitgangspunten rondom dit thema steeds meer worden gedeeld. We verstevigden de samenwerking tussen HR Businesspartners en leidinggevenden en dit heeft hier zeker een positief effect op gehad.

Ook de drie leiderschapstrajecten (Leiderschapsprogramma voor leidinggevenden, Management Potential Programma en Onboarding van nieuwe directeuren en teamleiders), droegen ertoe bij dat onze leidinggevenden steeds meer werken vanuit de principes van integraal management.

Tot slot zetten we in 2021 concrete stappen in de aanscherping van arbeidsmarktcommunicatie en flexibilisering van werving en selectie: we troffen voorbereidingen voor de opening van een Recruitment Center. In oktober deden we onderzoek naar de interne en externe arbeidsmarkt.

Medewerkers in beeld

Instroom

De krapte op de arbeidsmarkt bleef ook binnen ons college niet onopgemerkt. Lang profiteerden we van een goede markt en een goed imago. De sollicitanten kwamen ‘vanzelf’ naar ons toe. Maar op dit moment is van deze luxe positie geen sprake meer. Mede door het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is de vraag naar docenten en onderwijsondersteuners alleen maar toegenomen. We merken dat de schaarste die er al was voor docenten bij diverse vakgebieden, zoals Techniek, ICT,  Zorg en Nederlands, nóg verder is toegenomen. Maar ook ondersteunend personeel, zoals roostermakers, is moeilijk te vinden.

Om de vacatures in te kunnen vullen, maakten we dit jaar meer gebruik van externe wervingskanalen en sociale media. Daarnaast zagen we dat aantrekken en binden van medewerkers beter verloopt wanneer ook de teams zich inzetten voor werving en de vacatures met hun netwerk delen. Hierop stuurden we dit jaar.

Sollicitatiegesprekken en introductiebijeenkomsten

In het afgelopen jaar bleek, dat online werken soms ook verrassende voordelen heeft. Die positieve ervaring hebben we meegenomen in onze manier van werken. Zo hebben we in sollicitatiegesprekken in de eerste ronde vaker gekozen voor online varianten zoals digitale speeddates; hiermee kregen we een goede eerste indruk van kandidaten.

Om potentiële medewerkers een goed beeld te geven van de werkomgeving, kozen we er heel bewust voor om een tweede gesprek op locatie te voeren. De arbeidsvoorwaardengesprekken werden wel online gevoerd. Ook de introductiebijeenkomsten voor nieuwe medewerkers boden we tot oktober online aan. Daarna ontvingen we kandidaten ook voor deze gesprekken weer op locatie.

Uitstroom

In 2021 stroomden 171 medewerkers uit. Bij 69 medewerkers was er sprake van ontslag op eigen verzoek, 55 medewerkers gingen met (keuze)pensioen en bij 34 medewerkers liep het contract van rechtswege af.

Alle cijfers over ons personeel vind je hier

Beheersing van uitgaven over uitkering na ontslag

Het college is als onderwijsinstelling eigen risicodrager voor de Werkloosheidswet (WW). Dit betekent dat de kosten van de WW-uitkering van oud-werknemers voor rekening van het college komen. In het jaar 2021 waren er 25 oud-medewerkers met een WW-uitkering.

Daarnaast kent de cao-mbo een aanvullende uitkering op de WW-uitkering, de Bovenwettelijke Werkloosheidsregeling (BWW). Eind 2021 waren er 15 oud-werknemers met een WW-uitkering die daarnaast ook een BWW-uitkering hadden. Dit is één medewerker meer dan eind 2020. De kosten voor de WW en de BWW stegen licht ten opzichte van 2020.

Het college heeft als oud-werkgever de wettelijke taak om de re-integratie te verzorgen van de oud-werknemers die een WW-uitkering hebben. Een extern bureau ondersteunt bij het vinden van werk.

Ontwikkelingen met personele betekenis

Nieuwe cao-mbo

De cao-mbo 2020-2021 liep tot 15 mei 2021. Aangezien cao-partijen er niet in slaagden vóór die datum afspraken te maken over een nieuwe cao, bevonden we ons in de periode van 15 mei tot 9 juli 2021 in een cao-loos tijdperk. In juli kwamen de partijen een nieuwe cao overeen, die met terugwerkende kracht inging op 15 mei 2021 en liep tot 1 december 2021.

Dit leidde tot een structurele salarisverhoging van 1,60% per 1 juli 2021. Daarnaast ontving elke medewerker die op 1 juli in dienst was een eenmalige uitkering van € 500 bruto, naar rato van de werktijdfactor. Aan het einde van het jaar kwam de cao-mbo 2021-2022 tot stand. Deze heeft een looptijd van 1 december 2021 tot 1 mei 2022.

Fusie

Het onderzoek naar een mogelijke samenwerking tussen De Leijgraaf en het Koning Willem I College ging in 2021 verder. 12 oktober 2021 stemde de minister in met de voorgenomen fusie. Op 7 december 2021 gingen de Raden van Toezicht formeel akkoord met de bestuurlijke fusie per 1 januari 2022. Na intensieve gesprekken met de vakbonden om te komen tot harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden en het opstellen van een Sociaal Statuut, bereikten we op 21 december overeenstemming; een onderhandelaarsakkoord. Op 19 januari 2022 werd definitief akkoord bereikt.

Lees meer over de fusie met De Leijgraaf en onze aanpak

Professionalisering

Scholingsactiviteiten

Ook dit jaar werden medewerkers volop in de gelegenheid gesteld om zichzelf via in- of externe partners verder te ontwikkelen. We zagen dat medewerkers in 2021 relatief iets minder gebruikmaakten van de mogelijkheden voor scholing. De scholingskosten bedroegen € 956.019,74. DUO kende aan 21 medewerkers een lerarenbeurs toe.

Trajecten voor docenten

Steeds meer teams vroegen om professionalisering op maat in 2021. Daarnaast kon de individuele docent met eigen vraagstukken aan de slag via een actueel aanbod van professionalisering. Maatwerk kwam in nauw overleg met de betreffende aanvrager(s) tot stand: de teams waren hier aan zet. De gewenste leeropbrengst was gegarandeerd actueel, just-in-time en zorgvuldig afgestemd op de visie op onderwijs en leren ‘Leren Beweegt’.

Professionalisering voor individuele medewerkers uit het primair proces sluit sinds 2021 expliciet aan op actuele en relevante thema’s uit de missie en visiedocumenten van het college. Op het intranet is dit voor iedereen inzichtelijk. Net als de lengte en het beheersniveau: er zijn (kortlopende) trajecten, gericht op inspiratie of vaardigheidstraining en (langlopende) trajecten met grotere, deelnemer-overstijgende impact zoals het Onderwijsontwikkelatelier of leertraject De 7 principes van Leren.

Professionalisering die in 2021 in het bijzonder bijdroeg aan de missie en visie van het college:

• Didactisch Coachen: in dit langlopende team-leertraject leren docententeams de vaardigheid van het coachen en bouwen ze samen aan een rijke feedbackcultuur. Dit draagt direct bij aan onze koers van gepersonaliseerd leren (de student aan zet): student-contactmomenten worden nog betekenisvoller en actiever benut en helpen de student zelfregulerend (en met motivatie) leren.
    In 2021 startten 54 docenten van vier afdelingen met dit leertraject; de eerste ‘tranche’ rondt het leertraject in 2022 af.
  • Collegetour: collega’s informeren collega’s van andere afdelingen over hun vorderingen op een actueel thema. In 2021 was dit bijvoorbeeld online lesgeven en de passende blend. Het belang van de collegetour is het leren van elkaar: niet iedereen hoeft het wiel opnieuw uit te vinden.
    In 2021 vonden elf collegetours plaats, waaraan ongeveer 78 collega’s deelnamen.
  • E-wise: deze  externe aanbieder verzorgt tal van doorlopend beschikbare korte online modules voor medewerkers primair proces in het mbo. Zij leren tijd- en plaats-onafhankelijk over zelfgekozen actuele en relevante didactische en pedagogische thema’s.
    In 2021 hadden 108 collega’s een E-wise jaarabonnement en rondden zij per persoon gemiddeld ruim 3 modules af. De populairste modules gingen over didactisch differentiëren, motiverend lesgeven, effectieve leerstrategieën en blended learning.
  • Beeldcoachen: deze opleiding traint collega’s om docenten te coachen met behulp van actuele en relevante eigen beelden uit de praktijk. De focus ligt op effectieve en betekenisvolle student-docentinteractie. Tegelijkertijd dragen de beeldcoaches bij aan een rijke feedbackcultuur op ons college.
    In 2021 leidden we 11 beeldcoaches op van 7 onderwijsafdelingen. Zij studeren naar verwachting in 2022 af.

Trajecten op het gebied van leiderschap

Met betrekking tot leiderschap is het accent mede vanwege de fusie meer komen te liggen op ‘teams aan zet’ en eigen regie van de medewerker. Belangrijke onderwerpen hierbij zijn: regie pakken, eigenaarschap ontwikkelen en handelen vanuit verantwoordelijkheid en minder vanuit alleen taken. De rol van de leidinggevende verandert hierdoor: naast een sturende rol is het ook belangrijk dat de leidinggevende de medewerker faciliteert, stimuleert en ondersteunt. Dit type leiderschap sluit aan bij gedeeld leiderschap en vraagt ander gedrag van de leidinggevenden. Zij hebben de taak om de talenten van hun medewerkers zo te scouten en te matchen dat de persoonlijke ontwikkeling en resultaten aansluiten bij de doelstellingen van het Koning Willem I College.

Om hen hierbij te ondersteunen ontwikkelden we een drietal leiderschapsprogramma’s. In deze programma’s komen verschillende leiderschapsstijlen aan bod. Voor de verdere ontwikkeling en verbinding van de leiderschapstrajecten hebben we externe expertise gevraagd vanuit The Thrive. Zij werken vanuit het Metamodel GRIP met daarin de koppeling naar de mindset van Mintzberg.

Leiderschapsprogramma voor leidinggevenden

Het leiderschapsprogramma voor leidinggevenden is gericht op leiderschapsverbreding. Vanuit persoonlijk leiderschap is men (stijl)flexibel in verschillende uitdagingen.

Na de pauze in 2020 hervatten we in maart 2021 het traject met leidinggevenden. Thema van deze bijeenkomst was authentiek leiderschap. In mei vond de tweede bijeenkomst plaats, waarbij het thema richtinggevend leiderschap centraal stond. In november verzorgden we een vervolgsessie rondom het thema richtinggevend leiderschap/coachend leiderschap. Ter afsluiting van het traject ontvingen alle leidinggevenden een managementboek met een begeleidend schrijven vanuit het college van bestuur.

Management Potential Programma

Medewerkers met potentie en ambitie om door te groeien naar een leidinggevende rol krijgen een nadere kennismaking met leiderschap en inzicht in welk gedrag bij deze rol past. Het programma startte in 2020. In dat jaar vonden drie bijeenkomsten plaats met aandacht voor de thema’s: ‘verbindend en inspirerend leiderschap’, ‘verkenning leiderschap’ en ‘richtinggevend en ‘coachend leiderschap’. In 2021 werd het traject vervolgd; in één bijeenkomst stond het thema ‘leiderschap en ontwikkelingen binnen KW1C’ centraal. Vervolgens vond een intervisiebijeenkomst en een afsluitingsbijeenkomst met eindpresentaties plaats. Verder maakten een ontwikkelassessment en een praktijkopdracht onderdeel uit van het programma.

Drie collega’s die hebben deelgenomen aan het programma zijn uitgestroomd naar een leidinggevende rol binnen het college.

Onboarding van nieuwe directeuren en teamleiders

De eerste groep, die startte in 2020, rondde het traject in 2021 af. Voor deze groep organiseerden we later in het jaar een terugkomdag, om met elkaar de ervaringen te delen en terug te kijken naar de kennis die zij hebben opgedaan tijdens de onboarding,

Begin 2021 startte een tweede groep deelnemers met dit programma. Deze groep was een combinatie van leidinggevenden die recent in de functie waren gestart en leidinggevenden die al iets langer werkzaam waren in de functie en nog interesse hadden in de onboarding. In totaal waren er negen deelnemers.

Tijdens de bijeenkomsten stonden we weer stil bij de diverse leiderschapsstijlen gebaseerd op het Grip Model. Ook maakten de deelnemers kennis met de directeuren van de ondersteunende diensten en het college van bestuur. Daarnaast konden de deelnemers weer gebruikmaken van drie coachingsessies. We gaven in de sessies aandacht aan Het goede gesprek (R&O) en we boden aan alle beginnende leidinggevenden (de eerste en tweede onboardingsgroep) een training verzuimbegeleiding aan.

In totaal namen zeventien leidinggevenden deel aan de training. Het programma van de tweede groep is in 2021 ook afgerond.

Inspelen op ontwikkelingen

Teams aan zet

Bij alles wat we doen, dienen teams bij te dragen aan het succes van de professional van de toekomst; onze studenten. Dit vraagt van teams om wendbaarheid, flexibiliteit, samenwerking en eigen regie. De mate van samenwerking binnen en tussen teams is bepalend voor de kwaliteit en het resultaat. De vraagstukken waar we voor staan als college zijn dusdanig complex dat deze vragen om samenwerking in teams. Met ‘Teams aan zet’ als middel spelen we in op de snel veranderende omgeving.

Ons college wil een lerende organisatie zijn waarin we teams faciliteren en stimuleren om zelf tot een optimale werkwijze te komen. Het zijn immers de teams die als geen ander weten hoe ze de kwaliteit van het onderwijs of de facilitering daarvan moeten ontwikkelen in samenwerking met alle stakeholders. Zo vergroten we de kwaliteit van het onderwijs voor onze studenten, benutten medewerkers de kans zich in de volle breedte te ontwikkelen en stimuleren we het werkplezier.

Om het fusieproces zo goed mogelijk te laten verlopen, zetten we transitieteams in. Meer over deze transitieteams vind je hier. Het transitieteam Teams Aan Zet, een van de transitieteams die vorm en inhoud geven aan de fusie, werkte dit jaar aan centrale principes en uitgangspunten, waarbinnen teams de vrijheid krijgen om zelf aan zet te komen. In de huidige fase dragen zij de verantwoordelijkheid voor het werken volgens de tien principes voor ‘teams aan zet’ over aan de nieuwe directeuren en de nog aan te stellen onderwijs- en teammanagers.

Het transitieteam wordt nog wel ingezet ter raadpleging door HR voor de ondersteuning van directeuren en onderwijsmanagers bij dit proces. Ook voert het transitieteam tot aan de zomervakantie van 2022 minimaal twee pilots uit bij verschillende teams en levert het een palet op aan ondersteuningsmogelijkheden die bijdragen aan ‘teams aan zet’.

Rollenboek

Het huidige functiehuis binnen het college is redelijk recent beschreven (2015). Toch zijn wij tot de conclusie gekomen dat de werkwijze die is gebaseerd op het functiehuis niet meer voldoet. Dit is het gevolg van continue veranderingen binnen en buiten de organisatie. De huidige koers vraagt om integraal leiderschap, continue ontwikkeling van medewerkers en voldoende wendbaarheid om als afdeling mee te kunnen bewegen met de veranderende context. Deze uitgangspunten staan haaks op het huidige functiehuis dat vrij rigide is ingericht met functies die niet flexibel zijn beschreven.

Het rollenboek biedt meer mogelijkheden voor flexibele invulling van taken en verantwoordelijkheden en voldoende wendbaarheid om als afdeling mee te kunnen bewegen met de veranderende context. Het werken met rollen is nodig om als organisatie flexibel en wendbaar te blijven en om medewerkers te binden en boeien. Het rollenboek zet je als medewerker beter in je kracht en draagt op die manier bij aan het realiseren van de visie en missie van het Koning Willem I College. Het sluit aan en draagt bij aan de huidige thema’s binnen ons college: wendbaarheid, eigen regie, (persoonlijk) leiderschap, teams aan zet en samenwerking.

In het afgelopen jaar ontworpen we de diverse rollen ontworpen en werkten ze uit in nauwe samenwerking met directeuren en teamleiders. Ook vond een pilot plaats binnen enkele onderwijsafdelingen om het werken met rollen uit te proberen in de praktijk. In de komende maanden vullen we de rollen verder aan om zo te komen tot een definitieve versie van het rollenboek. Deze nieuwe uitwerkingen toetsen we wederom met een pilot bij verschillende onderwijsafdelingen en diensten.

Duurzame inzetbaarheid

Het Koning Willem I College werkt actief aan vitaliteit van medewerkers om hen fit, gezond en duurzaam inzetbaar te houden in hun loopbaan. Nu en in de toekomst. Dat doen we door een modern vitaliteitsbeleid en uitstekende arbeidsvoorwaarden op het gebied van verzuimbegeleiding en preventie en door een goed Arbobeleid aan te bieden. De basis hiervoor is positieve gezondheid.

Positieve gezondheid

Het Koning Willem I College heeft in 2021 het model van Positieve Gezondheid omarmd. Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes pijlers. Met die bredere benadering draagt Positieve Gezondheid bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. Het accent van Positieve Gezondheid ligt op veerkracht van mensen en op wat hun leven betekenisvol maakt. Het concept van Positieve Gezondheid kan de vitaliteit van werknemers doen toenemen en hun duurzame inzetbaarheid vergroten.

Vitaliteitsbeleid

Vitaliteit staat al lange tijd op de agenda van het Koning Willem I College. Om goed onderwijs te kunnen verzorgen zijn namelijk niet alleen vakbekwame, maar ook vitale en gemotiveerde medewerkers nodig. We namen al diverse initiatieven om medewerkers hierbij te ondersteunen, maar het ruime aanbod bleek nog niet bij iedereen bekend en het aanbod was niet echt overzichtelijk te vinden.

In 2021 voerden we gesprekken met collega’s van diverse afdelingen gesprekken over hoe we Positieve Gezondheid beter op de kaart kunnen zetten. De informatie die we daaruit ophaalden gebruikten we om Vitaliteit te laden en medewerkers handvatten te geven om zélf er mee aan de slag te gaan. Het vitaliteitsaanbod richtten we op basis daarvan verder in en breidden we uit aan de hand van de zes pijlers van Positieve Gezondheid. Daarover communiceerden we uitgebreid. Daarnaast maakten we in samenwerking met de Expertisegroep HRM een koppeling naar Werkdruk en Werkgeluk.

We ontwikkelden een nieuwe visie:

“Het Koning Willem I College stimuleert, faciliteert en ondersteunt medewerkers om zo optimaal en duurzaam mogelijk te kunnen, willen en blijven werken, waarbij medewerkers – uitgaande van eigen regie - fysiek, emotioneel en mentale kracht blijven ontwikkelen, voor nu en in de toekomst.”

De diverse ondersteuningsmogelijkheden voor de medewerkers brachten we samen op één plek; op de ‘Vitaliteitspagina’ op het intranet van het college kunnen medewerkers in één oogopslag zien waar ze allemaal gebruik van kunnen maken. Bovendien breidden we het aanbod uit, onder andere op de thema’s ‘werkdruk’ en ‘werkgeluk’.

Van 20 tot en met 24 september 2021 vond de Nationale Vitaliteitsweek en de Week van het Werkgeluk plaats. Thema’s die we binnen ons college heel belangrijk vinden en waar we graag aandacht voor vragen. Daarom organiseerden we samen met collega’s, onderwijsafdelingen en externe partners in deze week een Vitaliteitsmarkt voor alle medewerkers.

Naast informatie, een hapje, een drankje en gezonde recepten, was hier ook een shakefiets, een lunchwandeling, een korte interactieve activiteit over werkgeluk en werkstress, een meting 'meet je échte leeftijd', een parcours met alcoholbrillen met studenten van de Academie Orde en Veiligheid, de mogelijkheid voor een gesprek over Positieve Gezondheid en nog veel meer.

Nationale Vitaliteitsweek

Verder gingen we aan de slag met verzoeken en initiatieven van medewerkers die passen binnen de pijlers van Positieve Gezondheid. Zo besteedden we bijvoorbeeld aandacht aan de Dag van de Mantelzorger op 10 november 2021 door collega’s die mantelzorger zijn in het zonnetje te zetten en ze in de gelegenheid te stellen ervaringen en informatie met elkaar te delen.

Tot slot communiceerden we maandelijks met nieuwsberichten op intranet over nationale en internationale thema’s met betrekking tot vitaliteit in relatie tot het aanbod van het college.

Corona

Ook in het afgelopen jaar heeft corona veel impact gehad op ons dagelijks leven, waardoor vitaliteit onder druk kwam te staan. We besteedden op verschillende manieren aandacht aan ondersteuning van collega’s, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen aan medewerkers en leidinggevenden. En de mogelijkheid om gebruik te maken van diverse instrumenten zoals het Hello-platform, de telefonische hulplijn en de workshop Werk en gezin in coronatijd. Ook investeerden we veel in middelen om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig thuis konden werken. Zo stelden we bijvoorbeeld beeldschermen en meubilair ter beschikking.

Enquête thuiswerken

In april zetten we een enquête uit onder alle medewerkers, om te zien hoe de collega’s het thuiswerken ervaren, hoe ze kijken naar thuiswerken in de toekomst en wat zij denken nodig te hebben om hun werk goed vanuit huis te kunnen doen. De respons was 64%.

Als grootste uitdagingen bij het thuiswerken kwamen sociale isolatie en moeilijke communicatie met collega’s naar voren uit het onderzoek. Naar aanleiding van het onderzoek brachten we advies uit om medewerkers te faciliteren door ingerichte thuiswerkplekken beschikbaar te stellen en hen de afwisseling te bieden om op het college en thuis te kunnen werken.

Tot slot adviseerde de afdeling HR om het thuiswerkbeleid, dat zij in november 2020 voorlegden aan het college van bestuur en de OR, opnieuw tegen het licht te houden. In verband met de ontwikkelingen vanwege de fusie besloten zij het vaststellen van dit beleid uit te stellen. Dit onderwerp komt in 2022 opnieuw aan de orde.

Verzuimbegeleiding en preventie

We maken binnen het college gebruik van een uitgebreide providerboog. Onder een providerboog verstaan wij de groep zorgvuldig geselecteerde externe partijen die ons ondersteunt bij de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. We namen in 2021 hiervoor de module Present! bij het Zilveren Kruis af. Door de inzet van een groot aantal gezondheidsoplossingen kunnen we medewerkers energiek en fit houden. Het is een providerboog die aansluit bij onze visie en cultuur en bij het model van Positieve Gezondheid.

In totaal zetten we in 2021 93 gezondheidsoplossingen in via de providerboog. Uit het figuur hieronder blijkt dat we het grootste deel inzetten ten behoeve van mentale ondersteuning.

Hoofdgroep gezondheidsoplossing in percentages

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Oplossing Percentage
Mentaal 0.87
Fysiek 0.1
Overig 0.03

Verzuimcijfers

Tot oktober is het verzuimpercentage steeds lager geweest dan het gemiddelde percentage van 2020; dat was 5,56%. In de laatste drie maanden van het jaar zagen we het verzuimpercentage toenemen. Meer informatie over de verzuimcijfers lees je hier

Beleidsoverleg inzetbaarheid

Het Beleidsoverleg Inzetbaarheid vond dit jaar tweemaal plaats. Tijdens dit overleg komt het beleid rondom het thema ‘Gezondheid, vitaliteit, inzetbaarheid en welzijn’ in de meest brede zin van het woord aan de orde.

Arbobeleid

We actualiseerden het Arbobeleid en de OR stemde hiermee in. In dit Arbobeleid hebben we onder andere aandacht voor het gebruik van alcohol, drugs en bepaalde medicijnen. Het Koning Willem I College beoogt de negatieve gevolgen van alcohol, drugs en gebruik van bepaalde medicijnen zoveel mogelijk te voorkomen. Om medewerkers te informeren over mogelijke consequenties ervan maakten we een filmpje voor medewerkers en leidinggevenden.

In samenwerking met het Jeroen Bosch Ziekenhuis voerden we in 2021 80 audiometrische onderzoeken uit.

Maar liefst 360 medewerkers maakten gebruik van de mogelijkheid om deel te nemen aan het Periodiek Medisch Onderzoek, dat we in samenwerking met het Jeroen Bosch Ziekenhuis aanbieden.

TEVREDENHEID MEDEWERKERS

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

In 2021 gaven onderwijsafdelingen en diensten opvolging aan het Medewerkertevredenheidsonderzoek dat we in 2020 uitvoerden. Uit de resultaten blijkt dat medewerkers trots zijn om voor het Koning Willem I College te werken. Er zijn ook aandachtspunten naar voren gekomen, zoals onze aanspreekcultuur en werkdruk. Hierin willen we graag een verbetering realiseren. Aan de hand van de resultaten zijn verbeterplannen opgesteld. Leidinggevenden bespraken de resultaten en het proces door middel van periodieke gesprekken, ondersteund met managementrapportages, met het college van bestuur en gingen met hun teams aan de slag.

Normaal gesproken meten wij de tevredenheid van onze medewerkers eenmaal per twee jaar. Vanwege de fusie wijken we daar nu van af. Het volgende onderzoek staat gepland in het najaar van 2023. Op dat moment zijn wij een jaar samen met De Leijgraaf.

Tegemoetkoming voor het thuiswerken

Als tegemoetkoming voor het thuiswerken ontvingen alle medewerkers vanaf januari een internetvergoeding van €15 netto per maand. Toen in het najaar de noodzaak om thuis te werken voor medewerkers van scholen niet langer aanwezig was, is deze vergoeding stopgezet.

Bedrijfsmaatschappelijk werk

28 Collega’s maakten gebruik van het bedrijfsmaatschappelijk werk; 21 vrouwen en 7 mannen. Deze aantallen zijn vergelijkbaar met 2020. Alle leeftijdscategorieën zijn vertegenwoordigd, de categorieën 41-45 (7) en 26-30 (5) het meest. Ten opzichte van vorig jaar is met name deze laatste leeftijdscategorie toegenomen.

In de meeste gevallen waren drie tot vijf gesprekken voldoende om de gestelde doelen te bereiken. Dit aantal is vergelijkbaar met 2020. In 2021 werden de meeste personen doorverwezen door de direct leidinggevende. Ook de aanmeldingen op eigen initiatief en andere verwijzers liepen via de leidinggevende. Dit past in het beleid dat leidinggevende en medewerker samen sturen op duurzame inzetbaarheid en een gezonde en vitale leefstijl.

De cijfers over 2021 zijn voortgekomen uit het aantal afgesloten trajecten op 31 december 2021. Hierin zijn ook trajecten uit 2020 opgenomen, die in 2021 werden afgerond.

Vertrouwenspersoon

In 2021 is zeven keer beroep gedaan op de Vertrouwenspersoon. Het betrof hier geen integriteitskwesties, wel zaken die te maken hadden met ongewenste omgangsvormen. Geen van de zeven meldingen heeft geleid tot het formaliseren van de melding in een klacht.

Interne geschillencommissie

De Interne Geschillencommissie ontving in het jaar 2021 geen bezwaarschriften.

Klokkenluidersregeling

We ontvingen in 2021 geen meldingen van vermoedens van een misstand, in het kader van de Klokkenluidersregeling. Ook het externe meldpunt Klokkenluidersregeling ontving geen meldingen.

COMMUNICATIE

Ook dit jaar had de coronacrisis een behoorlijke impact op ons dagelijkse (werk)leven. De overheidsmaatregelen zorgden ervoor dat periodes van thuiswerken en werken op het college elkaar afwisselden en er ook steeds vaker sprake was van een hybride vorm. Dit zorgde voor de nodige uitdagingen. Bij de Helpdesk Corona konden leidinggevenden en medewerkers terecht met hun vragen rondom besmettingen op hun afdeling of andere onzekerheden. Daar waar nodig zochten zij contact met de GGD om collega’s te ondersteunen.

Ook de aanstaande samenwerking met De Leijgraaf was van grote betekenis voor onze medewerkers. We riepen medewerkers steeds op om mee te werken aan het onderzoek naar de optimale manier om samen te werken. Zij werden via Live Events en nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de fusieontwikkelingen. Ook konden zij op locatie op een laagdrempelige manier in gesprek met de bestuurders en kwartiermakers tijdens de Fusiegesprekken.