ORGANISEREN

ONZE ORGANISATIE

Juridische structuur
De Koning Willem I-groep bestaat uit het Koning Willem I College (BRIN-nummer 04FO), BBO De Schalm (BRIN-nummer 24ZW) en de Educatiestichting Koning Willem I College, met aan het hoofd van deze groep Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch. Stichting Regionaal Onderwijs Centrum 's-Hertogenbosch is feitelijk gevestigd op Vlijmenseweg 2, 5223 GW te 's-Hertogenbosch en is ingeschreven bij het handelsregister onder nummer 41084084.

Het bestuur van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch vormt het college van bestuur van het Koning Willem I College. De voorzitter van het college van bestuur van het Koning Willem I College is ook bestuurder van de Educatiestichting Koning Willem I College. Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch vormt het bevoegd gezag van het Koning Willem I College en BBO de Schalm.

De raad van toezicht oefent binnen het Koning Willem I College het toezicht uit. De branchecode Goed Bestuur van het mbo is vertaald in de statuten, het reglement raad van toezicht en het bestuursreglement. De taken en werkwijze voor de raad van toezicht zijn vastgelegd in de statuten en het reglement commissie raad van toezicht.

Het bestuursreglement is een aanvulling op wettelijke en statutaire bepalingen en opgesteld conform de statuten en artikel 9.1.7. van de WEB. Deze reglementen zijn in overeenstemming met de branchecode en staan op de website van het Koning Willem I College. Het Koning Willem I College is in 2021 op één aanbeveling afgeweken van de branchecode goed bestuur in het mbo, zoals toegelicht in de verantwoording van de raad van toezicht.

Stichting Steunfonds Mathias Wolff wordt aangemerkt als verbonden partij van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch. Stichting Steunfonds Mathias Wolff biedt hulp door Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch in staat te stellen tot het doen van uitgaven in het belang van het onderwijs, welke niet door andere middelen kunnen worden gedekt. Zo heeft Stichting Steunfonds Mathias Wolff in 2021 cursusgelden betaald voor één student van het Koning Willem I College, welke zelf niet in staat was om de studiekosten te dragen. In geval van betaling van het cursusgeld door derden is een zogeheten derdengeldmachtiging van de student voorhanden.

De Koning Willem I-groep wordt geconsolideerd in de jaarrekening van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch.

Indeling van onze organisatie

De Koning Willem I-groep bestaat zoals gezegd uit het Koning Willem I College, BBO De Schalm en de Educatiestichting Koning Willem I College, met aan het hoofd van deze groep Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch. Het Koning Willem I College is een school voor mbo van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch.

Naast het Koning Willem I College is ook BBO De Schalm, een school voor mbo met opleidingen voor auditief beperkte studenten, een school van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch.

Verder is de Educatiestichting Koning Willem I College, een stichting opgericht met betrekking tot het uitvoeren van educatie- en inburgeringsactiviteiten, een groepsmaatschappij van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum ’s-Hertogenbosch en onderdeel van de Koning Willem I-groep. In het voorjaar van 2022 heffen we deze stichting op door hem te laten fuseren met de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant.

Organogram Koning Willem I College

Onze governancestructuur

Zoals in het organogram van het Koning Willem I College te zien is, bestuurt het college van bestuur de organisatie. Ons college van bestuur legt verantwoording af aan een raad van toezicht.

Intern hebben wij twee actieve medezeggenschapsorganen: De Ondernemingsraad en de Studentenraad. Beide organen hebben constructieve gesprekken met het bestuur en de raad van toezicht over de koers die het college vaart. De raden behartigen op deze manier de belangen van de studenten en de medewerkers binnen onze organisatie, richting het bestuur.

Bekijk de volledige verantwoording van de studentenraad en de ondernemingsraad.

Om tot beleidsbepaling en besluitvorming te komen werken wij binnen het college met expertisegroepen op de belangrijke thema's: Onderwijs & Kwaliteit; Examinering; HR; Innoveren, Creativiteit en Ondernemerschap; Succesvol Schoolverlaten en Global Goals. Daarin zijn docenten van onderwijsafdelingen, medewerkers van ondersteunende diensten en afdelingsmanagement vertegenwoordigd. Expertisegroepen bereiden beleid voor. Beleid dat is voorbereid wordt voorgelegd aan een directeurenoverleg waarin alle afdelings- en dienstendirecteuren en het college van bestuur zitting hebben. Dit directeurenoverleg bereidt besluitvorming voor. Besluitvorming vindt plaats in het Bestuurlijk overleg van het College van Bestuur.

Onze organisatiecultuur

Onze passie en verantwoordelijkheid liggen bij het succes van de student. Wij vinden dat we er alles aan moeten doen om een student de best mogelijke opleiding te geven.

Onze organisatie is zo ingericht dat we ons aan onze belanghebbenden en onze community kunnen presenteren als één organisatie, met één onderwijsvisie, één personeels-, financieel-, facilitair- en technologiebeleid en één systeem voor kwaliteitszorg. Hiermee is het ons gelukt om een sterke identiteit te creëren, waardoor iedereen in het dagelijkse werk vanuit dezelfde strategische visie bijdraagt aan de meerjarendoelstellingen en ambities van onze organisatie.

Voor onze studenten betekent dit dat zij mogen rekenen op boeiend en uitdagend onderwijs en een goede begeleiding door inspirerende en (beroeps)bekwame leraren. In een duidelijke structuur met veel aandacht voor kennis, vaardigheden en houding. We organiseren ons onderwijs kleinschalig in onze onderwijsafdelingen, waarin onze studenten zich thuis voelen en er ruimte is voor een persoonlijke benadering.

Binnen de organisatie ondersteund een achttal diensten het onderwijs binnen de afdelingen. Daarnaast hebben we een projectbureau Bureau Bedrijven & Relaties.

Fusie met De Leijgraaf

Samen sterk voor de regio
Na het tekenen van de intentieovereenkomst in november 2020 besloten de raden van toezicht van het Koning Willem I College en De Leijgraaf op 1 maart 2021 verder te onderzoeken hoe de beide onderwijsinstellingen het beste kunnen samenwerken op een duurzame en intensieve manier. Onderdeel van dit onderzoek was de mate waarop verdere samenwerking door beide instellingen zou worden gedragen. Hier lag een belangrijk rol voor de medezeggenschapsraden en de studentenraden. Daarbij is rekening gehouden met de diverse advies- en instemmingsbevoegdheden die deze gremia hebben.

De resultaten van dit onderzoek zijn op 10 juni 2021 gepresenteerd in de Fusie-effectrapportage met het Beslisdocument als onderdeel daarvan. Hierin wordt onder andere toegelicht hoe we willen samensmelten naar één onderwijsinstelling en hoe deze ingericht moet worden.

Op 25 juni 2021 dienden we een fusieaanvraag in bij de minister van OCW. Op 12 oktober 2021 ontvingen we het mooie nieuws dat de minister hiervoor haar goedkeuring geeft. Zij sprak het vertrouwen uit dat wij, ondanks de grootte van de nieuwe organisatie, het onderwijs kleinschalig blijven inrichten en de menselijke maat hoog in het vaandel houden.

Op 7 december 2021 gingen ook de raden van toezicht formeel akkoord met de voorgenomen fusie. Daarmee werd op 1 januari 2022 de juridische en bestuurlijke fusie een feit. Daarmee veranderde ook de naam van onze stichting: Stichting Regionaal Onderwijs Centrum 's-Hertogenbosch heet nu Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant.

Een belangrijk doel van de fusie, die tot het akkoord van de minister van OCW een voorgenomen fusie was, is dat we een kwalitatief en divers onderwijsaanbod kunnen houden in de regio Noordoost-Brabant. Met elkaar en met partners in de regio richten we ons op ontwikkeling en behoud van talent in de regio.

In het nieuwe Koning Willem I College brengen we het beste van twee werelden samen, want hoewel de beide scholen qua cultuur erg op elkaar lijken, zien we grote verschillen in de manier van werken. Daarnaast grijpen we de fusie aan om onderwijs verder te innoveren en door te ontwikkelen.

De nieuwe onderwijsinstelling krijgt de naam Koning Willem I College. We kozen voor behoud van deze naam vanwege de hoge bekendheid in een groot deel van de regio Noordoost-Brabant en goede reputatie.

In 2022 werken we samen verder aan één visie en één strategie om nu en in de toekomst een belangrijke bijdrage te leveren aan de uitdagingen in onze (arbeidsmarkt)regio.

Interview raad van bestuur in magazine Regiobusiness

De raad van bestuur werd door magazine Regiobusiness geïnterviewd over de fusie van De Leijgraaf en het Koning Willem I College.

Lees hier het artikel 'Fuseren voor een krachtige arbeidsmarktregio'.
De raad van bestuur, v.l.n.r. Peer van Summeren, Dominique Majoor en Jos van Kessel

VERANTWOORDING VAN ONZE RADEN EN HET COLLEGE VAN BESTUUR

Verantwoording van onze studentenraad

De Centrale Studentenraad is 10 jaar geleden op het Koning Willem I College opgericht, en is er om de belangen van alle studenten van het Koning Willem I College te behartigen. Ook helpt de raad bij problemen of klachten. Zij is bevoegd om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college van bestuur. Dat gaat vooral over zaken die voor studenten van belang zijn, zoals de studiepuntenregeling of het beleid over alcohol en tabak. Zijn er plannen die over studenten gaan? Dan heeft de studentenraad advies- of instemmingsrecht en overlegt de raad met het college van bestuur of het plan doorgaat of niet.

Ook in 2021 werkte de Centrale Studentenraad hard om het leven van de student op het Koning Willem I College zo makkelijk mogelijk te maken. Zo waren ze actief betrokken bij alle fases uit het fusieproces, dachten mee over het coronabeleid, en organiseerde zoals ieder jaar acties gericht op studenten.

De Centrale Studentenraad bestond op 1 januari 2022 uit de volgende leden:

1. Nick van Korven, voorzitter
  2. Stijn van den Bosch, vicevoorzitter
  3. Sonia Michajlow, algemeen lid
  4. Jim Dücker, algemeen lid
  5. Sam van Abeelen, algemeen lid
  6. Sjoerd Rooijmans, algemeen lid
  7. Seyda Kayak, algemeen lid
  8. Valentina Fernandes, algemeen lid
  9. luri Martins, algemeen lid

Verantwoording van de ondernemingsraad

Ook in 2021 kregen we te maken met een ‘ander normaal’ door corona. Een jaar waarin weer veel werd gevraagd van alle medewerkers. Makkelijk was het niet en het heeft veel inzet gekost, maar iedereen heeft toch weer op zijn eigen manier een steen bijgedragen om door te gaan.

In april nam Hans van Riel het stokje over van de vertrekkende voorzitter. Een stevige klus gezien de onvoorspelbaarheid van het virus en de aankondiging, en daarna de uitwerking, van de fusie met De Leijgraaf.

Visie en missie
De OR denkt, praat en beslist mee op een proactieve en transparante wijze en neemt de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een veilige en gezonde omgeving waarin medewerkers en studenten zichzelf kunnen ontplooien tot kundige professionals.

Een wendbare OR die meestuurt om het Koning Willem I College op het niveau te brengen waarop alle medewerkers en studenten zo optimaal mogelijk presteren en hun talenten benutten blijft van kracht! Eén van de accenten die we dit jaar toevoegden is de slogan We zien jou. We leven in een complexe samenleving waarop we de student goed willen voorbereiden en waarvoor we de medewerker goed willen toerusten.

De visie en missie zijn vastgelegd in ons meerjarenplan ‘We zien jou’. Dat is steeds de toetssteen van ons handelen geweest en wordt dat mogelijk ook samen met De Leijgraaf.

In het afgelopen jaar zette de OR zich in om zijn zichtbaarheid te verbeteren, bijvoorbeeld door het uitbrengen van een nieuwsbrief en het uitnodigen van diverse collega’s uit alle lagen van de organisatie tijdens de overleggen.

Overleg
Alle overleggen van de OR vinden plaats op basis van een van tevoren bekendgemaakt, rooster. De overlegvergaderingen met het college van bestuur en de OR zijn openbaar voor alle medewerkers van het Koning Willem I College.

Iedere week vergadert de OR onderling en één keer per 4 weken met het college van bestuur in een overlegvergadering. Er kan een extra (overleg)vergadering worden ingepland als dat nodig is. Een kleine delegatie van de OR heeft regelmatig een kort, informeel overleg met het college van bestuur, waarin zij de agenda voor de overlegvergadering opstellen en de lopende zaken over medezeggenschap binnen de organisatie bespreken. Jaarlijks vindt overleg plaats met één of meer leden van de raad van toezicht.

Onderwerpen
In 2021 behandelden leden van de ondernemingsraad verschillende advies- en instemmingsaanvragen. Elke aanvraag is (meermalen) besproken geweest in de overleggen van de OR en het overleg van de OR met het college van bestuur. De aanvragen zijn door de OR met een positief advies of instemming afgesloten.

Lees meer over deze aanvragen, scholing van de OR en de samenstelling.

Blik op 2022
Op 1 januari 2022 ging de OR van het Koning Willem I College op in de tijdelijke OR (TOR) met De Leijgraaf.

Deze bestaat uit vijf leden van de oude OR van het Koning Willem I College en vier leden van de oude OR van de Leijgraaf.

Waar 2021 in het teken stond van corona, pakt de TOR in 2022 waar mogelijk de reguliere werkwijze op. Naast advies en instemmingsaanvragen houdt dat onder meer in dat de TOR in de overlegfase al betrokken is en ook ongevraagd advies kan uitbrengen.

Al deze onderwerpen bepalen de kwaliteit van zorg maar ook het welzijn van onze collega’s. De OR zal dit dan ook actief begeleiden om mede sturing te geven aan het nieuwe Koning Willem I College.

In 2022 zijn de verkiezingen voor leden van de nieuwe OR.

Verantwoording van het college van bestuur

Het college van bestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs van het Koning Willem I College. De drievoudige kwalificatie staat daarbij centraal: deelname aan de maatschappij, toeleiding naar de arbeidsmarkt en doorstroom naar het vervolgonderwijs. Het college van bestuur ziet erop toe dat alle opleidingen minimaal voldoen aan de daarvoor gestelde wettelijke eisen voor basiskwaliteit en stimuleert de opleidingen om daarnaast te voldoen aan eigen aanvullende kwaliteitsvereisten.

De Commissie Kwaliteitsafspraken MBO adviseert het Ministerie van OCW positief over de effecten die we in 2020 realiseerden. Op basis van dat advies kent het Ministerie van OCW het resultaatafhankelijke deel van de kwaliteitsgelden toe aan het Koning Willem I College.

De nieuwbouw aan Onderwijsboulevard 3, met nieuwe moderne onderwijsomgevingen, werd voor de zomer van 2021 opgeleverd.

Na het afscheid van de heer van Gerven, die bij zijn afscheid een lintje ontving uit handen van de burgemeester van 's-Hertogenbosch de heer Mikkers, in april 2021 bestond het college van bestuur uit twee leden en opereerde als een collegiaal bestuur. Ze vervingen elkaar bij afwezigheid, stemden verschillende activiteiten onderling nauw af tijdens het wekelijks bestuurlijk overleg, overlegden minstens een keer per twee weken met het voltallige management en voerden daarnaast periodiek overleg met het management van iedere onderwijsafdeling en dienst afzonderlijk.

De portefeuilleverdeling tussen de heer van Kessel (voorzitter college van bestuur) en mevrouw Majoor (lid college van bestuur) is als volgt:

• voorzitter: strategie en organisatie, financiën, enkele onderwijsafdelingen, facilitaire zaken, ICT, studentenzaken, personeel, communicatie, ondernemingsraad, studentenraad, ouders.

• lid: governance, enkele onderwijsafdelingen, kwaliteitszorg, onderwijsinhoud en -logistiek, examinering, informatisering, relatie met de arbeidsmarkt, beheer projecten, vavo, educatie.

Het college van bestuur vervult de verantwoordelijkheden zoals vastgelegd in de ‘Branchecode goed bestuur in het mbo’ (van augustus 2014; bijgesteld per 1 januari 2019). Het college van bestuur voert geen taken uit die tot een belangenverstrengeling met bestuurders of toezichthouders van andere mbo-instelling leiden.

Twee ontwikkelingen speelden een grote rol in 2021: de coronapandemie en de voorbereiding van de fusie tussen het Koning Willem I College en De Leijgraaf. Voor de coronapandemie continueerden we het adviesteam, zodat we passende reageerden op ontwikkelingen.

Daarnaast verleende verleende het ministerie van OCW op 12 oktober goedkeuring aan de fusie op stichtingsniveau per 1 januari 2022 en de fusie op instellingsniveau per 1 augustus 2022. Op 1 januari 2022 werd de fusie op stichtingsniveau formeel bekrachtigd. We bereidden de fusie voor vanuit transitieteams, met collega’s van beide organisaties.

De belangrijkste beleidsthema’s voor 2021 en verder legden we vast in het beslisdocument, dat we opstelden als onderlegger van de Fusie Effect Rapportage ten behoeve van de fusieaanvraag. Die thema’s zijn: wendbaarheid, community gedachte, centrale kaders en regionale verankering.

Het nieuwe Koning Willem I College zet in op het verder versterken van de horizontale dialoog; door vier regionale communities te vormen wil het college ontmoetingen tussen overheid, ondernemers en onderwijs faciliteren.

Alle onderwijsafdelingen en diensten legden hun ambities voor het transitiejaar 2021-2022 vast in een jaarplan. Het college van bestuur besprak de voortgang daarvan periodiek met de leidinggevenden, met als onderlegger een managementrapportage waarin de stand van zaken is vastgelegd.

Leden college van bestuur:

• De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel, voorzitter
  • Mevrouw dr. D.J.M. Majoor, lid
  • De heer drs. C.L.E.M. van Gerven, lid tot 1 mei 2021

Nevenfuncties van de leden van het college van bestuur

LEDEN COLLEGE VAN BESTUUR EN NEVENFUNCTIES

De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel

Hoofdfunctie: Voorzitter college van bestuur Koning Willem I College

• Lid adviesraad Fontys Hogescholen
  • Raad van toezicht TXT Radio
  • Gastdocent Dyade / Erasmus Universiteit

De heer drs. C.L.E.M. Van Gerven

Hoofdfunctie: Lid college van bestuur Koning Willem I College, tot 1 mei 2021

Nevenfunctie: Lid bestuur Stichting Beursvloer ’s-Hertogenbosch, tot 1 mei 2021

Mevrouw dr. D.J.M. Majoor

Hoofdfunctie: Lid college van bestuur Koning Willem I College

• Lid Raad van Toezicht van stichting Kans & Kleur in Wijchen
  • Plaatsvervangend lid van het College voor Toetsen en Examens vanuit het mbo
  • Lid bestuur Stichting Beursvloer ’s-Hertogenbosch

Verantwoording van de raad van toezicht

Het college van bestuur legt tijdig, volledig en correct verantwoording af over de bedrijfsvoering aan de raad van toezicht. De raad van toezicht hanteert het principe van toezicht op afstand, met als uitgangspunt goed bestuur zoals gedefinieerd in de ‘Branchecode goed bestuur in het mbo’ (van augustus 2014; bijgesteld per 1 januari 2019).

Uitgangspunten van deze code zijn verwerkt in de statuten van de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant, het Bestuursreglement en het Reglement Commissies Raad van Toezicht. Daarnaast heeft de raad van toezicht in 2015 een toezichtkader vastgesteld met doelstellingen voor het eigen functioneren. Het geformuleerde kader geeft sturing en richting. Het toezichtkader is in goed overleg met het college van bestuur tot stand gekomen.

Regelmatig overleggen de voorzitter van de raad van toezicht en het college van bestuur informeel over beleidskwesties. De raad van toezicht heeft in 2021 volledig gehandeld in lijn met de branchecode goed bestuur in het mbo.

De voltallige raad van toezicht overlegde in 2021 zevenmaal met het college van bestuur. Drie van die zeven overleggen stonden volledig in het teken van de voorgenomen fusie van het Koning Willem I College met De Leijgraaf; per 1 januari 2022 op stichtingsniveau en op 1 augustus 2022 op instellingsniveau. In oktober 2021 keurde het ministerie van OCW het voornemen tot de fusie goed.

De overige overleggen stonden naast de fusie in het teken van strategische beleidszaken, zoals het meerjarenbeleid, de kwaliteitsagenda, managementinformatie, het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), financiën, huisvesting & digitalisering en onderwijs & kwaliteit.

De raad van toezicht sprak in juni met de accountant over het accountantsverslag en de jaarrekening over 2020. De raad van keurde in 2021 het jaarverslag 2020 en de begroting 2022 goed. De raad van toezicht voerde daarnaast in 2021 constructieve gesprekken met de studentenraad en de ondernemingsraad.

De raad van toezicht kent een Commissie Financiën, Huisvesting & Digitalisering. Belangrijkste onderwerpen die deze commissie besprak waren het accountantsverslag, de invulling van business control, de visie op digitalisering en het migratieplan, de nieuwbouw, de begroting 2022 en de meerjarenbegroting 2022-2024.

In de commissie hebben leden van de raad van toezicht, het college van bestuur en directeuren van ondersteunende diensten zitting, op basis van hun expertise. Daarnaast zijn er nog drie (gemandateerde) commissies: de Agendacommissie, de Commissie Onderwijs en Kwaliteit en de Remuneratiecommissie.

In april 2021 nam de raad van toezicht afscheid van de heer van Gerven, die 36 jaar aan het Koning Willem I College was verbonden; vanaf 1 mei 2021 bestaat het college van bestuur dan nog uit twee leden die een collegiaal bestuur vormen.

Jaarlijks voert de raad van toezicht functionele voortgangsgesprekken met de leden van het college van bestuur. De remuneratiecommissie voert gesprekken met de individuele leden van het college van bestuur. Daarna spreekt de commissie met het voltallige college van bestuur, evalueert en maakt vervolgafspraken.

De raad van toezicht stelt de invulling van de eigen rol van toezichthouder jaarlijks in een zelfevaluatie aan de orde. Daarbij kijken zij onder meer gekeken of de rol- en taakverdeling binnen de raad nog juist is, of de doelstellingen bereikt zijn en waar de raad mogelijkheden tot verbetering ziet.

De raad van toezicht toetst de eigen evaluatie bij de leden van het college van bestuur en legt afspraken schriftelijk vast. Vanwege de (bestuurlijke) fusie met De Leijgraaf per 1 januari 2022 zijn de raden van toezicht van het Koning Willem I College en De Leijgraaf samengegaan; de definitieve samenstelling van de nieuwe raad van toezicht vindt in het voorjaar van 2022 plaats.

Leden raad van toezicht (per 31-12-2021)

• De heer drs. J. Hamming, voorzitter tot 1 januari 2022
  • Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp, lid
  • De heer drs. J.H.L.M. Galema , lid
  • Mevrouw M.L.G. van der Kruis MCM, lid
  • Mevrouw prof. mr. A. Oskamp, lid

De heer Hamming trad per 1 januari 2022 af als voorzitter van de raad van toezicht van het Koning Willem I College.

In artikel 7 van het Bestuursreglement van de Stichting Regionaal Onderwijs Noordoost-Brabant zijn criteria opgenomen voor het aanvaarden van nevenfuncties door een lid van het college van bestuur. De raad van toezicht hanteert dezelfde criteria.

Zie bijlage voor een overzicht van nevenfuncties van de raad van toezicht, inclusief zittingstermijn.

LEDEN RAAD VAN TOEZICHT EN NEVENFUNCTIES

NEVENFUNCTIES LEDEN RAAD VAN TOEZICHT EN

Mevrouw Prof. Mr. A. Oskamp

• Hoogleraar Open universiteit
  • Lid raad van toezicht Hogeschool Rotterdam
  • Voorzitter Wetenschappelijk Technologische Raad (WTR) SURF
  • Vice-voorzitter commissie sectorplan Social Sciences and Humanities
  • Lid International Expert Panel EUA
  • voorzitter commissie Wetenschappelijke integriteit Zuyd Hogeschool
  • Lid Stichtingsbestuur steunfonds Mathias Wolff
  • Lid Stichtingsbestuur Platform Open Commentaren
  • Lid Advisory Board Open Universiteit Portugal

Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Ninox Consultancy BV.

• Voorzitter Stichtingsbestuur steunfonds Mathias Wolff
  • Extern lid Examencommissie Instituut voor Gebaren, Taal en Dovenstudies Hogeschool Utrecht
  • Extern lid Examencommissie Instituut Archimedes Hogeschool Utrecht
  • Onafhankelijk voorzitter Stichting Stedelijk Huurders Platform ’s-Hertogenbosch

Aftredend per 3 december 2023 (herbenoembaar)

Mevrouw M.L.G. van der Kruis

Hoofdfunctie: Voorzitter raad van bestuur SOVAK Terheijden, instelling verstandelijk gehandicaptenzorg.

• Voorzitter Bestuur Kennisplatform EVB+
• Lid bestuurlijke advies commissie Kwaliteit en Veiligheid VGN.

De heer drs. J. Hamming (voorzitter)

Hoofdfunctie: Burgemeester gemeente Zaanstad

Nevenfuncties:

• Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (voorzitter)
  • Lid VNG commissie Bestuur en Veiligheid
  • Lid bestuur Bouwfonds Cultuurfonds
  • Voorzitter Raad van Toezicht van Movisie, landelijk kennisinstituut sociale vraagstukken
  • Lid Raad van Advies UWV Werkbedrijf
  • Voorzitter bestuur Richard Krajicek Foundation
  • Lid Raad van Toezicht stichting Driestroom
  • Voorzitter Landelijk Strategisch Overleg OMG's

Tijdens de vergadering van de Raad van Toezicht van 19 maart 2019 is de heer Hamming voor een tweede periode herbenoemd tot 16 juni 2023 (niet herbenoembaar).

De heer drs. J.H.L.M. Galema (lid Commissie Financiën Huisvesting)

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Han Galema Managementadvies

Lid van de raad van advies BACU Bakkerij

FACILITAIRE ZAKEN

Huisvesting en duurzaamheid

De nieuwbouw op de locatie aan de Onderwijsboulevard is 1 juni 2021 opgeleverd en door de afdeling Bouw-infra, Architectuur en Meubelontwerp en het Vavo-College in het nieuwe schooljaar definitief in gebruik genomen.

Het project is binnen budget en planning gerealiseerd en vormt een voorbeeld van vernieuwing en verbetering van bestaande schoolcomplexen met een duurzaam antwoord voor de toekomst. Het toont de mogelijkheden van hout als constructiemateriaal en vormt een prettig en gezond gebouw, om in te werken en te leren met een sterk en duurzaam karakter naar de stad. Het nieuwe entreegebouw is uniek voor Nederland en Europa. Een bewust en verantwoord gebouw dat als inspiratie kan dienen aan nieuwe generaties techniekstudenten.

Na een prachtige nominatie voor Schoolgebouw van het Jaar, mag het nieuwe schoolgebouw zich sinds november 2021 het beste en mooiste houten gebouw van Nederland noemen. Op de eerste editie van de Nationale Houtbouwprijs, waar meer dan 50 houten gebouwen voorgeselecteerd waren, heeft het nieuwe entreegebouw aan de Onderwijsboulevard de eerste prijs mogen ontvangen in de categorie Zakelijke Houtbouw. Een prachtige prestatie!

Duurzaamheid

Bij onze studenten leggen we de basis voor een duurzaam leven. Als omvangrijke maatschappelijke organisatie kan het Koning Willem I College hierin een wezenlijke rol spelen. Duurzaamheid in onder andere ons vastgoed staat bij het college dan ook hoog in het vaandel. Nadat we op de Onderwijsboulevard in 2020 ongeveer de helft van de kozijnen hebben vervangen voor nieuwe kozijnen met isolerende triple beglazing, is afgelopen zomer de andere helft volledig vervangen. Daarnaast zijn ook op de Vlijmenseweg (gebouw G en deels gebouw F) en de Weidonklaan 100 weer meerdere kozijnen vervangen.

De locatie aan de Vlijmenseweg beschikte over een verwarmingssysteem dat aan het einde van zijn levensduur was. Ook het huidige centrale koelsysteem functioneerde niet naar behoren en de warmtepomp was defect. De herstelkosten hiervan waren dermate hoog dat we besloten het volledige warmte- en koude opwekkingsysteem van de Vlijmenseweg in de zomer van 2021 te vervangen. Getoetst op diverse haalbaarheidsaspecten en duurzaamheid is uiteindelijk gekozen voor een all-electric systeem met water-water warmtepomp(en) en lucht-water warmtepomp(en). Een volledig gasloze installatie waarbij we de buitenlucht als warmtebron gebruiken.

Met de zonnepanelen op onze daken produceren wij eigen duurzame energie en dragen we door lagere CO2-uitstoot bij aan een duurzame wereld. De overheid stimuleert de aanleg van zonnepanelen en verstrekt voor de aanleg subsidie (SDE++). Deze subsidie is inmiddels door RVO toegekend waarbij de opbrengst drieledig is:

• Het college ontvangt 15 jaar lang een vast subsidiebedrag per opgewekte kWh zonne-energie;
  • We besparen op de stroomrekening omdat we zelf energie opwekken;
  • Stroom die we niet verbruiken verkopen we aan het energiebedrijf.

Binnenklimaat Onderwijsboulevard

Een goed binnenmilieu in scholen heeft een positief effect op de gezondheid (in verband met bijvoorbeeld corona), leerprestaties en functioneren van studenten en onderwijzend personeel. In de zomervakantie van 2021 is in grote delen van het schoolgebouw aan de Onderwijsboulevard het binnenklimaat verbeterd, zodat die voldoen aan het Programma van Eisen - Frisse Scholen (klasse B).

Vrijwel de gehele locatie Onderwijsboulevard beschikt dus nu over een fris binnenklimaat. We hebben ook meteen LED-verlichting met bewegingsmelders aangebracht.

Bedrijfshulpverlening en preventie

Bedrijfshulpverlening

2021 Was voor de bhv-organisatie, net als eigenlijk voor iedereen, weer aanpassen en meeveren.

In de eerste maanden van het jaar moesten we het Koning Willem I College tweemaal (bijna) volledig ontruimen. Eenmaal uit voorzorg voor mogelijke rellen en eenmaal uit voorzorg, omdat er een grote brand was in de omgeving van onze gebouwen. Alles verliep gelukkig voorspoedig en, net als bij oefeningen, is gekeken naar leermomenten voor de toekomst.

We moesten de geplande bhv-opleidingen begin 2021 verplaatsen naar het einde van het studiejaar door alle beperkingen, maar dankzij de inzet en flexibiliteit van onze bhv’ers lukte het toch om vrijwel iedereen naast theoretisch ook praktisch op te leiden. Tijdens de opleidingen gingen we veel in op de huidige veiligheidsmaatregelen omtrent corona voor de bhv’ers en de werkwijze die op afstand toch nét iets anders is.

Preventie

Incidenten, zoals ongevallen op de werkvloer, kwamen net als in 2021 minder voor dan in eerdere jaren. Deze trend zagen we ook in 2020. De beperkte bezetting van het college op diverse momenten zal ook dit jaar een gedeeltelijke verklaring zijn. Met op-en-af thuiswerken is 2021 voor velen een uitdaging geweest. We deden diverse (online) werkplekonderzoeken om collega’s ook thuis te ondersteunen om een goede werkplek voor zichzelf te creëren.

INFORMATISERING

Informatievoorziening

Waar we in 2020 mooie stappen zetten met digitalisering om online- en blended onderwijs te ondersteunen, stond het jaar 2021 voor een belangrijk deel in het teken van de voorbereiding van de fusie met De Leijgraaf. We keken gezamenlijk naar de overeenkomsten en verschillen in proces- en applicatie-architectuur.

Op het gebied van informatiebeleid zagen we veel overeenkomsten. Samen met diverse organisatieonderdelen werkten we in 2021 succesvol een visie op digitaliseren uit. Het college van bestuur stelde deze vast. Op hoofdlijnen stelden we een routekaart inclusief tijdlijnen op voor de voor de fusie noodzakelijke systeemmigraties. Daarnaast zetten we belangrijke stappen om de landelijke referentiearchitectuur MORA te integreren in de architectuur van het Koning Willem I College.

Vanuit de visie op onderwijs en leren (‘Leren Beweegt’) zetten we in samenwerking met veel docenten van het Koning Willem I College en De Leijgraaf een traject in gang om de Digitale Leeromgeving te optimaliseren. Het werk dat we eerder in dat traject verzetten, vormt nu het vertrekpunt voor een aanbesteding van een Leermanagementsysteem, als centrale voorziening binnen een Digitale Leeromgeving.

Lees hier verder over diverse mooie stappen die wij in 2021 maakten op het gebied van informatievoorziening.

COMPLIANCE EN REGELGEVING

Interne beheersing

Het Koning Willem I College beschikt over een managementdashboard waarmee de belangrijkste risico’s worden beheerst. Het dashboard bevat actuele informatie over studenten, personeel, studiesucces, financiën en tevredenheid van studenten. Daarnaast voert het college periodiek kwaliteits-, handhavings- en tevredenheidsonderzoeken uit op basis waarvan risico’s in beeld worden gebracht, zodat adequate bijsturing kan plaatsvinden. Voor de financiële sturing wordt gebruikgemaakt van een (meerjaren)begroting en taakstellende budgetten voor activiteiten, investeringen en voorzieningen.

Een belangrijk instrument in het kwaliteitszorgsysteem is de interne audit waarmee bij de onderwijsafdelingen de onderwijskwaliteit in beeld wordt gebracht. In 2021 zijn belangrijke stappen gezet om te komen tot een herijking van de auditsystematiek. Er is een viertal pilots uitgevoerd met de onderwijsdialoog waarbij, op opleidingsniveau, gebruik wordt gemaakt van het dialoogmodel dat binnen het Kwaliteitsnetwerk MBO, voor het instellingsniveau, is ontwikkeld. Uit de evaluatie is naar voren gekomen dat het instrument goed inzetbaar is voor ontwikkelingsgerichte onderzoeken; daar waar sprake is van een risicogericht onderzoek is besloten om gebruik te maken van het auditinstrument van De Leijgraaf, waarmee het Koning Willem I College op 1 januari 2022 op stichtingsniveau gefuseerd is (op 1 augustus 2022 vindt de fusie op instellingsniveau plaats). Ook voor de zelfevaluatie is, na een pilot met een digitale kwaliteitsmonitor, besloten om aan te sluiten op het instrument van De Leijgraaf. Ook zijn er de jaarlijkse accountantscontroles en worden op basis van landelijk beschikbare data toekomstige studentenstromen in beeld gebracht. Daardoor is er zicht op de belangrijkste risico’s betreffende onderwijskwaliteit, financiën, demografische ontwikkelingen en (provinciale) economische ontwikkelingen.

Het omgaan met risico’s (risicomanagement) is een belangrijk onderdeel van het op een beheerste en weloverwogen manier realiseren van de strategische doelen uit het meerjarenplan. Risico’s zijn geen zaken die altijd vermeden moeten worden. Het is echter wel van belang ze in beeld te hebben en bewuste keuzes te maken over de beheersing ervan.

De afgelopen jaren zijn stappen gezet om het risicomanagement verder te verbeteren met als doel een stelsel van risicobeheersing te ontwikkelen en te verankeren in de planning-en-controlcyclus. In 2017 is in beeld gebracht welke beheersmaatregelen er al genomen zijn, hoe effectief deze zijn en op welke risico’s nog aanvullende of nieuwe maatregelen nodig zijn. De destijds gesignaleerde risico’s ten aanzien van de verkokering van de organisatie, transparantie van beleid, innovatief vermogen, leiderschapsontwikkeling, besluitvorming, kennisdeling en samenwerking zijn in 2020 en 2021 opgepakt vanuit de eind 2019 opgestelde ontwikkelagenda waarin aandacht voor de thema’s onderwijsontwikkeling, organisatieontwikkeling en leiderschapsontwikkeling. In aanloop naar de fusie met ROC de Leijgraaf zijn vervolgens visies ontwikkeld op leren, organiseren, werken en digitaliseren die voor een belangrijk deel een verder antwoord zijn op de aangehaalde risico’s. Vanuit de strategische thema’s wendbaarheid, community gedachte, centrale kaders en regionale verankering in het beslisdocument (beleidsdocument ten behoeve van de fusie) wordt vanaf 2021 de nieuwe fusieorganisatie ingericht met aandacht voor de gesignaleerde risico’s. Het in ontwikkeling zijnde meerjarenbeleidsplan 2022-2025 zal op dat beslisdocument voortborduren.

Informatiebeveiliging en privacybescherming

Het Koning Willem I College heeft informatiebeveiliging en privacybescherming hoog in het vaandel staan. Daarom zijn wij voortdurend bezig met het verbeteren van de organisatie op deze gebieden.  Een interne Functionaris voor Gegevens-bescherming en een Corporate Information Security Officer ondersteunen medewerkers sinds 2018 op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming. In september 2021 ging de interne Functionaris Gegevensbescherming met pensioen een externe Functionaris Gegevensbescherming verving hem. Deze wordt ondersteund door een interne en een externe Privacy Officer en de al aanwezige Corporate Information Security Officer.

Uit de MBO Benchmark IBP 2021 blijkt dat het Koning Willem I College bovengemiddeld scoort op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming. De resultaten van dit onderzoek zorgen voor verbetermaatregelen. Een aantal aandachtspunten uit de benchmark is al meegenomen in de voorbereiding op de fusie en een aantal aandachtspunten pakken we in 2022 op.

De benchmarktoetsing verrichten we in de toekomst op basis van het ‘Volwassenheidsmodel NBA’, dat het mbo gebruikt om de naleving in het kader van de AVG te beoordelen. Door het hanteren van de verschillende volwassenheidsniveaus maken we een beeld van de reële situatie (het bereikte niveau), en een streef- of ambitieniveau waaraan Koning Willem I College in de (nabije) toekomst wil gaan voldoen.

Vanuit het informatiebeveiligingsbeleid geeft de ingestelde Beleidsgroep IBP namens het college van bestuur richting aan informatiebeveiliging en privacybescherming.

De dienst Informatiemanagement is apart gepositioneerd. Deze dienst zorgt ervoor dat alle digitale informatiesystemen, -processen en -applicaties goed op elkaar aansluiten. Het Koning Willem I College wil het werken van studenten en medewerkers makkelijker maken en gepersonaliseerd onderwijs mogelijk maken.

Ook is het van belang dat externe relaties makkelijk met onze systemen kunnen werken. Met hen ontwikkelt het Koning Willem I College hybride onderwijs waarin praktijk en school samenkomen. Dat vraagt om integratie van alle informatiesystemen. Daarvoor brachten we eerst de samenhang van alle processen in beeld. Op basis daarvan bepaalden we welke systemen daarvoor nodig zijn en hoe we deze het beste integreren. We kiezen voor een cloud strategie. Tegelijkertijd is het bewaken van de privacy studenten en medewerkers een belangrijk aandachtspunt. Data van medewerkers en studenten moet goed beschermd worden. Wel moeten we blijven aansluiten bij de manier van werken en leren. Privacy by Design blijft daarom een belangrijk aandachtspunt.

Het Koning Willem I College was sinds 2015 gecertificeerd volgens de norm NEN/ISO 27001, de norm op het gebied van informatiebeveiliging. De  hercertificering is niet meer aangevraagd mede omdat we binnen het mbo anders werken. We handelen wel in de geest van de NEN/ISO 27001.

Belangrijke privacydocumenten waaronder het privacybeleid en verwerkersovereenkomsten die wij sluiten, actualiseerden we. Daarnaast voerden we daar waar nodig data protection impact assessments (DPIA’s) uit. Bovendien actualiseerden we het verwerkingsregister. Tot slot gebruiken we de resultaten van de benchmark voor het ontwikkelen van een meerjarenplanning. Deze passen we aan en trekken we gelijk met De Leijgraaf, met het oog op de fusie.

Tijdens de voorbereiding van de fusie met De Leijgraaf heeft de Functionaris Gegevensbescherming van het Koning Willem I College toezicht gehouden en is betrokken bij enkele belangrijke stappen.

De functionaris Gegevensbescherming en het college van bestuur hadden regelmatig contact. Op adviezen reageerden zij snel.

In 2021 registreerde het Koning Willem I College een aantal kleinschalige datalekken. Deze datalekken hadden geen nadelige gevolgen voor de privacy van de betrokkenen en meldden ze daarom niet bij de Autoriteit Persoonsgegevens. We informeerden de betrokkenen van de datalekken conform de wettelijke meldplicht. We evalueerden de datalekken en stelden verbetermaatregelen op om herhaling te voorkomen. Daarnaast behandelden we inzageverzoeken van betrokkenen volledig conform wet- en regelgeving.

Een voortdurend punt van aandacht is het verhogen van bewustzijn en kennis op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming. Vast onderdeel hierin vormen de wettelijke bepalingen uit de AVG. De in 2020 in gang gezette bewustwordingscampagne op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming kreeg in 2021 een vervolg. Ook in 2022 rollen we deze campagne verder uit over alle vestigingen van het Koning Willem I College.

ZORG VOOR KWALITEIT

Wij geloven dat goed onderwijs een belangrijke bijdrage levert aan een duurzamere en betere wereld. Daarom werken wij doorlopend aan verbetering van de kwaliteit van onze lesprogramma's. Hoe we dat doen lees je in deze paragrafen.

Het Koning Willem I College stelt periodiek een meerjarenbeleidsplan op waarin ze haar doelstellingen en ambities vastlegt. Het meerjarenbeleidsplan ‘Ambitie, Aandacht, Ambiance’ had een looptijd van 2018 tot 2021. In 2021 legden we samen met De Leijgraaf de basis voor een hernieuwd meerjarenbeleidsplan, uitgaande van onze ambities en onze visie op onderwijs en leren. Dit plan voor de periode 2022 - 2025 stellen we in de eerste helft van 2022 vast.

Op basis van de ervaringen uit voorgaande jaren is herijkten we 2021 het stelsel voor kwaliteitszorg. In juni 2021 formaliseerden we het stelsel en deelden we het binnen de organisatie.

Met het kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de PDCA-cyclus, willen we bereiken:

• Regelmatige beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs
  • Zowel ontwikkelings- als risicogericht
  • Leren van elkaar, gezamenlijk aan kwaliteitsverbetering werken

De kernpunten van het stelsel zijn:

• Inzet op toenemende mate van zelfregulering in het toezicht;
  • Verdere duiding geven aan eigenaarschap van kwaliteit, dat start met gemeenschappelijke kwaliteitsstandaardaarden conform 10 inzichten x 4 rollen (publicatie uitgegeven door het Kwaliteitsnetwerk MBO);
  • Gedachtengoed van kwaliteitsontwikkeling, zorg en borging passend bij wensen en ontwikkelperspectief.

Het stelsel biedt ons de volgende voordelen:

• Doelmatige manier van werken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren;
  • Vergroten bewustzijn en transparantie (kennis delen)
  • Zicht voor het bestuur op de kwaliteit van het onderwijs en de examinering in de volle breedte: Voldoen we aan alle geldende normen voor kwaliteit? En voldoen we aan die kwaliteit binnen alle afdelingen en opleidingen?
  • Vrijheid binnen kaders, teams aan zet.

Het kwaliteitszorgsysteem baseerden we onder andere op een raamwerk om de kwaliteit van het stelsel zelf te monitoren. Dit raamwerk beschrijft de werking en de kwaliteit van het stelsel en het waarderingskader voor het mbo 2021 vormt de basis. Dit raamwerk is opgesteld aan de hand van het ‘three lines’ model.

Kwaliteitsinstrumenten kennen ieder hun specifieke doel in het systeem. Een voorbeeld hiervan is de zelfevaluatie, die onderwijsteams 1x per jaar uitvoeren, waarbij het doel is om de kwaliteit van de gehele opleiding of opleidingsportefeuille in beeld te brengen en of aan gestelde eisen wordt voldaan.

In de paragraaf interne beheersing lees je meer over de vier onderwijsdialogen die in de eerste helft van 2021 plaatsvonden en de lering die we daar uit trokken. Kort gezegd zetten we het instrument onderwijsdialoog ontwikkelingsgericht in en een interne audit risicogericht.

Daarnaast hebben alle afdelingen een eigen analyse van hun studiesucces gemaakt op basis waarvan zij verbeterplannen voor de komende periode opstelden.

Tenslotte werken we organisatiebreed aan verbeteringen op het gebied van de kwaliteit van ons onderwijs.

In het najaar van 2021 zetten we de eerste stappen om tot één uniform kwaliteitssysteem te komen voor het nieuwe Koning Willem I College.

Kwaliteitsbeleid en tevredenheid
Onder andere de zelfevaluaties, onderwijsdialogen, interne audits en de jaarplangesprekken zijn zoals gezegd belangrijke instrumenten in ons hernieuwde kwaliteitszorgsysteem. In 2021 stemden we de instrumenten nóg verder op elkaar af, om het zicht op onze kwaliteit te verbeteren. De sturingsinformatie die deze instrumenten opleveren gebruikten we al om onszelf uit te dagen om nog beter te presteren.

Studenttevredenheid
In 2020 scoorden we in de tweejaarlijkse landelijke JOB-monitor 2020 gemiddeld een 6,9 voor onze opleidingen. Dat is 0,2 hoger dan het landelijke gemiddelde, maar onder onze eigen norm van 7,5.

In 2021 is de JOB-monitor niet uitgezet onder onze studenten. We zijn wel doorgegaan met de eerder vastgestelde verbeterpunten. In de planning & control cyclus is studenttevredenheid bijvoorbeeld een vast onderdeel.

Naast de JOB-monitor houden we regelmatig panelgesprekken en studentlunches waarbij we ons voornamelijk richten op het verzamelen van actiegerichte kwalitatieve feedback, die ons helpt om het onderwijs in al haar facetten te verbeteren voor onze studenten.

In het afgelopen jaar kregen onze studenten te maken met onderwijs op afstand, vanwege beperkingen voor fysiek onderwijs door corona. Om in beeld te brengen hoe het onderwijs op afstand de studenten bevalt en te kijken waar we kunnen verbeteren, namen we in 2021 enquêtes af over leren op afstand onder onze studenten. In de paragraaf tevredenheid over thuis leren kun je hier meer over lezen.

Zorg voor kwaliteit

Klachten

Het Koning Willem I College kent een Handboek klacht en bezwaar. Dit handboek is geschreven voor studenten en vertelt studenten hoe zij kunnen handelen bij onvrede of klachten. Het handboek maakt onderscheid tussen de verschillende onderwerpen waar een klacht, bezwaar of beroep over kan worden ingediend.

Op verschillende onderwerpen zijn vaak andere wettelijke regels van toepassing. Daardoor is het niet mogelijk om één procedure op te stellen die voor alle bezwaren geldt. Wel hebben we geprobeerd om de procedures zo veel mogelijk gelijk in te richten. De afdelingsdirecteuren en teamleiders fungeren als eerste aanspreekpunt voor de studenten. Studenten kennen deze laagdrempelige mogelijkheid goed en vrijwel alle onvrede wordt op deze wijze snel, praktische en naar tevredenheid afgehandeld. Slechts in een klein aantal gevallen wordt een formele klacht ingediend.

Sinds 2015 kent het Koning Willem I College een Klachtenloket en deze maakt onderdeel uit van het Student Succes Centrum. Wanneer een student het probleem niet kan oplossen met de afdelingsdirecteur, dan kan hij of zij het probleem melden bij het Klachtenloket. Het Klachtenloket zoekt eerst op een informele manier naar een oplossing, door middel van bemiddeling. Wanneer dit niet succesvol is, helpt zij de student desgewenst verder naar de juiste procedure. De nadruk bij de behandeling van klachten en bezwaren ligt op informele afhandeling en bemiddeling, wat ervoor zorgt dat slechts een klein aantal daadwerkelijk leidt tot een formele klacht of bezwaar.

Het Koning Willem I College kent drie klachtencommissies:

1. De Adviescommissie klachten en bezwaren
  2. De Commissie van bezwaar voor de examens
  3. De Commissie van beroep voor de examens

In 2021 zijn er twee klachten over het onderwijs behandeld door de Adviescommissie klachten en bezwaren.

Klachten examencommissie

De commissie van bezwaar voor de examens ontving in 2021 vier bezwaarschriften. De vier bezwaarschriften zijn niet ontvankelijk verklaard vanwege de gevolgde procedure. Eenmaal is doorverwezen naar de examencommissie en driemaal naar de afdelingsdirecteur voor verdere behandeling.

De commissie van beroep voor de examens heeft in 2021 geen beroepschriften ontvangen.

Jaarverslaglegging van examencommissies

In het verslagjaar 2021 hebben de 5 examencommissies belangrijke ontwikkelstappen gezet in aansluiting op de terugkerende thema’s zoals die in regelmatige gesprekken met het College van Bestuur aan de orde zijn gekomen:

• Kwaliteitsborging volgens een systematische PDCA-cyclus.
  • De bevordering van een professionele dialoog tussen examencommissie en onderwijsafdeling waarbij een balans wordt gecreëerd tussen onafhankelijkheid en nabijheid.
  • Een verantwoord diplomabesluit, ook in situaties waarbij examenaanpassingen nodig zijn geweest ten gevolge van Covid-19.

De examencommissies zijn er in geslaagd een hoge mate van efficiëntie in hun aanpak te realiseren, met een systematische werkstructuur waardoor zicht op de soms grote span of control gerealiseerd is.

In één examencommissie lag de focus als gevolg van het vertrek van de voorzitter, secretaris en twee leden vooral op de evaluatie van eigen procedures en het maken van nieuwe afspraken over de eigen werkwijze en instrumenten. De positieve beoordeling in het herstelonderzoek van de twee opleidingen die deze examencommissie onder haar hoede had, heeft gezorgd voor een stevige basis waarop de nieuw samengestelde examencommissie haar werkzaamheden in het verslagjaar kon vormgeven.

Alle examencommissies hebben, in lijn met eerdere tussentijdse resultaten van een externe evaluatie met onderwijsafdelingen  de onderlinge  professionele dialoog versterkt. Dat blijkt onder meer uit de  afspraken die tussen examencommissie en afdelingen zijn gemaakt over examenaanpassingen die onderwijsafdelingen als gevolg van corona in een aantal gevallen hebben moeten toepassen. We zien dat de rol van de examencommissie zich, in samenspel met de onderwijsafdeling doorontwikkelt naar die van adviseur én kwaliteitsborger.

Daar waar geen gebruik wordt gemaakt van inkoopexamens, maar examens zelf worden geconstrueerd, vindt steeds een vaststelling plaats met inzet van een onafhankelijk adviseur.

Verdere professionalisering van de leden op het gebied van analyseren, onderzoeken, evalueren en communiceren heeft en krijgt in de komende tijd extra aandacht.

We hebben intern een scholing verzorgd voor zowel leden examencommissie als medewerkers van onderwijsafdelingen; daarin is zowel de inhoudelijke als de procedurele kant van het verlenen van vrijstellingen aan de orde gesteld.

Aan het eind van het jaar hebben we in het perspectief van hoe we examinering in de nabije toekomst gaan vormgeven, een collegebrede studiedag gehouden; concrete voorbeelden om op een nieuwe manier een verantwoord diplomabesluit te nemen zijn daarbij gepresenteerd.

Professionalisering kan niet los worden gezien van de stabiliteit in de bezetting van examencommissies, die in een enkel geval onder druk is komen te staan als gevolg van tussentijds vertrek van leden. Met directeuren van onderwijsafdelingen is daarom de opzet van een kweekvijver voor leden van examencommissies besproken. Concrete afspraken hierover maken we in de loop van 2022. Dat heeft alles te maken met de fusie tussen Koning Willem I College en De Leijgraaf waar de minister eind 2021 haar goedkeuring aan heeft gegeven. Die fusie zal ook leiden tot een aanpassing in de examenorganisatie van de nieuwe fusieorganisatie waarbij het aantal examencommissies drie in plaats van de huidige vijf zal worden. Eind 2021 is afgesproken dat de in lijn met die aanpassing ook de opzet van een kweekvijver invulling krijgt.

In 2021 zijn voor het beroepsonderwijs 4226 diploma’s, 20 certificaten en 8 verklaringen uitgereikt. Daarmee zetten de studenten die deze waardepapieren in ontvangst hebben mogen nemen een nieuwe stap in hun loopbaanontwikkeling.

In 2021 heeft de Inspectie van het Onderwijs geen onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de examinering. Het eerstvolgende vierjaarlijkse onderzoek is gepland in het najaar van 2023.

Vertrouwenspersonen en zorgcoaches

Het college heeft een viertal leraren die voor studenten te benaderen zijn als vertrouwenspersoon. Net als in voorgaande jaren zagen we in 2020 dat studenten hier geen gebruik van maken en kiezen voor de lijn van de mentor en de zorgcoach op de eigen onderwijsafdeling. Dit sluit helemaal aan bij de visie van de school op studentbegeleiding: integraal en dichtbij de dagelijkse schoolpraktijk. De medewerkers van het zorg- en adviesteam zorgen ook voor de juiste verbindingen met onze externe partners. Een deel daarvan werkt geregeld vanuit de school, zoals de leerplicht en RMC, schoolmaatschappelijk werk (Farent), de jeugdarts (GGD) en de ambulant begeleiders van Kentalis.

Kwaliteitsagenda