Spring naar inhoud

LEREN

KERNACTIVITEITEN

Het succes van de student is de reden van ons bestaan. Dat succes hangt onder andere af van de mate waarin ze als medewerker of ondernemer en als burger een waardevolle bijdrage leveren aan de maatschappij, nu en in de toekomst.

We streven ernaar om studenten voor te bereiden voor een samenleving die constant in beweging is. We helpen hen met grensverleggend onderwijs om zich te ontplooien tot werknemers, of werkgevers die goed zijn in hun vak, creatief met uitdagingen omgaan, kunnen samenwerken en omgevingsbewust zijn. Mensen die kansen zien en pakken.

Om mee te bewegen met de samenleving, is het belangrijk dat we ons onderwijs steeds ontwikkelen. Hoe we daar in 2021 invulling aan gaven, wat we daarbij belangrijk vonden, hoe we de kwaliteit van ons onderwijs borgden en natuurlijk hoe we presteerden lees je in dit hoofdstuk.

Wij zijn ontzettend trots op de prestaties van onze studenten. Zeker als deze extra bijzonder zijn. Daarom reiken wij jaarlijks de Koning Willem I College Awards uit en kiezen we een Student van het Jaar.

Bekijk wie in 2021 de winnaars waren en welke bijzondere prestaties daartoe leidden.

Ons opleidingsaanbod

Onderwijs is niet alleen het bestaansrecht van het Koning Willem I College, het is ook onze inspiratiebron. Met elkaar – studenten, ouders, bedrijfsleven, medewerkers, management, bestuur en community – bouwen we continu aan een inspirerende en innovatieve organisatie.

Het Koning Willem I College biedt ongeveer 250 opleidingen aan binnen het middelbaar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie. Het college richt zich met het opleidingenportfolio primair op de arbeidsmarkt in de regio Noordoost-Brabant, wetende dat het college ook veel studenten trekt uit een veel breder gebied. Voor een aantal opleidingen, met name in de techniek, geldt het Koning Willem I College als dé opleider voor Zuid-Nederland.

Afstemming op de arbeidsmarkt

Bij het starten of beëindigen van een opleiding houden we altijd rekening met het arbeidsmarktperspectief en de doelmatigheid. Belangrijk uitgangspunt is dat gediplomeerde schoolverlaters binnen een redelijke termijn werk kunnen vinden op het niveau van de gevolgde opleiding, of een passende vervolgopleiding kunnen doen. Het opleidingsaanbod stemmen we op regionaal niveau op doelmatigheid af in het Kennispact MBO Brabant.

Begin 2021 besloten we om de bbl-opleiding Allround constructiewerker per 1 augustus 2021 te starten. Later in het jaar besloten we ook om per 1 augustus 2023 de bol-opleidingen Ondernemer retail en Planner wegtransport nieuw aan te bieden.

In 2021 beëindigden we de bbl-opleiding Constructie- en plaattechnoloog.

ELKE STUDENT OP DE JUISTE OPLEIDING

Elke student een diploma laten behalen passend bij de mogelijkheden van de student, dat is ons doel. Wij spreken namelijk alle talenten aan. Onze inzet daarvoor begint al ver voor aanvang van een opleiding met de begeleiding naar een goede studiekeuze. We bieden een diversiteit aan voorlichtings-, studiekeuze- en lob-activiteiten (loopbaan, oriëntatie, begeleiding), met als doel: ‘elke student op de juiste opleiding’.

Nadat aankomende studenten een keuze voor een opleiding hebben gemaakt en zich hebben aangemeld, zijn wettelijke vooropleidingseisen leidend voor het plaatsingsbesluit. Als dat gewenst is onderzoeken we in een intake of we individueel maatwerk kunnen leveren. Voor onze grootste groep studenten, de studenten die aansluitend na diplomering op het voortgezet onderwijs doorstromen, geldt dat de studiekeuze plaatsvindt tijdens hun schooltijd op het voortgezet onderwijs en niet tijdens een intaketraject op het Koning Willem I College. We zetten daarom in op nauwe samenwerking met de regionale voortgezet onderwijs scholen om zo scholieren te ondersteunen in een doorlopende lob-leerlijn. We gaan naar voorlichtingsavonden op het voortgezet onderwijs en we bieden de mogelijkheid om in gesprek te gaan met onze studieadviseurs en docenten van de onderwijsafdelingen.

Door corona was het voor de toekomstige student moeilijk te oriënteren op een mbo-opleiding. Daarom ontwikkelde het college de Oriëntatieroute, waarin de leerling digitaal en begeleid via vragen uitkomt op een persoonlijk profiel. Deze route is voor iedereen toegankelijk. Vele vmbo-scholen hebben deze tool opgenomen in hun oriëntatieprogramma.

Naast de lob-activiteiten hechten we veel waarde aan eerlijke en duidelijke voorlichting over onze opleidingen. Digitaal in korte video’s, met beelden en in tekst (website, social media) en schriftelijk (opleidingenfolder), maar vooral ook persoonlijk. We zetten onze deuren zoveel mogelijk open.

Net als voorgaande jaren beperkten we het aantal opleidingen met een numerus fixus, omdat we de extra druk die dat bij de aankomend student geeft bij studiekeuze, willen voorkomen. Waar we wel een numerus fixus hebben, plaatsten we de studenten op volgorde van aanmelding. Aanmelding start jaarlijks op 1 november voor startdatum 1 augustus. We maakten tijdig bekend welke opleidingen een numerus fixus kennen en hoeveel plaatsen beschikbaar waren. Ook gaven we tijdig op alle opleidingenfolders aan welke onderdelen de verplichte intake kent.

Selectie op basis van wettelijke selectiecriteria is alleen van toepassing bij de opleidingen die we uitvoeren in samenwerking met defensie, en op de opleiding Acteur.

Numerus fixus 2022-2023

Naam opleiding Crebo Leerweg NF (numerus fixus) + S (selectie) aantal Reden numerus fixus
      schooljaar 2022-2023    
Fietstechnicus 25231 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Basistechnicus voertuigen en mobiele werktuigen / Motorfietstechniek 25668 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Basistechnicus voertuigen en mobiele werktuigen /Scootertechniek 25668 BOL NF 7 werkplaatscapaciteit
Tandartsassistent (versneld) 25699 BOL NF 16 gebrek aan stageplekken
Acteur/MBO Theateropleiding Brabant 25651 BOL NF + S 18 wettelijke bepaling aantal beschikbare plekken i.v.m. macrodoelmatigheid
Doktersassistent (versneld) 25695 BOL NF 25 gebrek aan stageplekken
Mediaredactiemedewerker 25200 BOL NF 40 nieuwe opleiding nog in opbouw
Medewerker ICT support 25607 BOL NF 40 nieuwe opleiding nog in opbouw
Veiligheid en vakmanschap/Aankomend onderofficier grondoptreden 25600 BOL NF + S 44 aantal plekken vastgesteld door Ministerie van Defensie
Doktersassistent 25695 BOL NF 50 gebrek aan stageplekken
Tandartsassistent 25699 BOL NF 50 gebrek aan stageplekken
Handhaver toezicht en veiligheid/Politie 25409 BOL NF 50 combinatie gebrek aan werkgelegenheid en stageplekken
AV-specialist/Filmmaker 25194 BOL NF 55 gebrek aan werkgelegenheid
Fotograaf 25195 BOL NF 55 gebrek aan werkgelegenheid
Mediavormgever 25633 BOL NF 55 wettelijke bepaling aantal beschikbare plekken i.v.m. macrodoelmatigheid
Veiligheid en vakmanschap/Aankomend medewerker grondoptreden 25599 BOL NF 70 aantal plekken vastgesteld door Ministerie van Defensie
Apothekersassistent 25650 BOL NF 75 gebrek aan stageplekken
Interieuradviseur 25158 BOL NF 75 gebrek aan werkgelegenheid
Sociaal werker 25615 BOL NF 164 gebrek aan stageplaatsen
Verzorgende-IG 25656 BOL NF 75 gebrek aan stageplaatsen
Mbo-verpleegkundige 25655 BOL NF 150 gebrek aan stageplaatsen
Fashion designer 25687 BOL NF 28 gebrek aan werkgelegenheid
Medewerker kinderopvang, onderwijs en bewegen 26030 BOL NF 30 nieuwe opleiding nog in opbouw

Aanpak kwetsbare jongeren, vroegtijdig schoolverlaten en jeugdwerkeloosheid

Koning Willem I College is een contactschool voor Regionale Meld- en Coördinatiepunten  (36a en 36b) voor de regionale afspraken met betrekking tot voortijdig schoolverlaten en kwetsbare jongeren. Samen met onze regionale partners geven we uitvoering aan de Jongerenaanpak onderwijs-arbeidsmarkt 2021-2024. Dit is een programmalijn binnen het arbeidsmarktprogramma Noordoost-Brabant. Een integrale aanpak die niet alleen gericht is op kwetsbare jongeren en voorkomen voortijdig schoolverlaten, maar ook de aanpak jeugdwerkeloosheid omvat. Een aanpak die zich richt op jongeren van 16 tot 27, en dus niet stopt bij 23 jaar.

Door de aanpakken samen te voegen, werken we toe naar ontschotting in zowel inhoud als financiën. Waar nodig leggen we verbinding met aanpalende beleidsterreinen, zoals passend onderwijs, zorg (Jeugdwet en Wmo), anderstaligen en nieuwkomers en het bredere arbeidsmarktprogramma van Noordoost-Brabant Werkt.

Het Toekoms​tplein ondersteunt leerlingen en studenten bij het maken van een (nieuwe) studiekeuze. We bieden twee opties aan: de Toekomstroute en het Toekomstjaar.

Toekomstroute
De Toekomstroute is een studiekeuzetraject van ongeveer tien weken op locatie bij het Toekomstplein voor studenten van het Koning Willem I College. Studenten komen hiervoor in aanmerking als gesprekken met de mentor, zorgcoach of studieadviseur niet tot een nieuwe studiekeuze hebben geleid.  

Toekomstjaar
Het Toekomstjaar is een oriëntatiejaar voor vmbo'ers die geen studiekeuze hebben kunnen maken in het voortgezet onderwijs. In schooljaar 2021 - 2022 is de eerste groep leerlingen in deze pilot gestart. De leerlingen focussen zich in dit studiejaar volledig op hun persoonlijke ontwikkeling en het maken van een gefundeerde studiekeuze. 

We doen er alles aan om onze studenten naar de juiste opleiding te begeleiden. Maar waar komen ze vandaan?

Waar komen onze studenten vandaan?

ONDERWIJS IN BEWEGING

Het Koning Willem I College is een community college. Wij werken nauw samen met de wereld om ons heen en als deze verandert, veranderen wij mee. Zo ontwikkelen we constant ons onderwijs. Of dat nu voor onze klassieke studentenpopulatie is, of voor volwassenen die willen om-, her-, of bijscholen.

Onderwijskundige ontwikkelingen

In 2021 deden we nog meer ervaring op met onderwijs op afstand. Deels noodgedwongen door lockdowns, deels vanuit eigen keuzes van onderwijsteams. We hadden daarbij zorgen over het welzijn en de studievoortgang van onze studenten. Om kwetsbare studenten beter te begeleiden organiseerden veel afdelingen tijdelijke opvangvoorzieningen, waardoor studenten die dat nodig hadden, hun leerproces toch deels op school konden doorlopen.

Werken aan het verbeteren van onze pedagogische en didactische aanpak kreeg door het onderwijs op afstand een extra dimensie. In 2021 verscheen het boekje ‘7 Principes voor Leren’ met daarin praktische tips voor het verbeteren van de (online) pedagogiek en didactiek. Verder zagen we veel onderwijsafdelingen inzetten op de ontwikkeling van coachende vaardigheden van medewerkers. Zo werkten teams aan optimaal gebruik van fysieke en online contactmomenten met studenten en hun (studieloopbaan)begeleiding.

De periodes van lock down en blended onderwijs hadden ook gevolgen voor de studenten die ondersteunende lessen Nederlandse taal of Rekenen volgden. Enerzijds positief, want veel studenten bleken één op één onderwijs via een online platform prettig te vinden. Zij kregen zo de individuele aandacht die ze misten in de periodes dat ze niet op school waren. Ook stelden zij zichzelf flexibel op en zaten ze niet vast aan een vooraf afgesproken moment per week. Dat leidde tot hoge opkomst en hoge tevredenheid bij studenten.

Anderzijds was het ook wat minder positief; er werd een veel groter beroep gedaan op ondersteunende lessen. Het kostte flink wat organisatietalent om alle studenten te bedienen met STER-lessen. Inmiddels hebben we geleerd van deze crisistijd en lukt het nu beter om aan de gewenste vraag te voldoen: we hebben ons aanbod uitgebreid met workshops op thema voor kleine groepjes. Studenten kunnen zich hiervoor inschrijven.

Om onze deskundigheid op het gebied van blended learning voor de toekomst verder uit te breiden, startten we het project ‘digicoaches’. Dit project bouwt aan een in- en extern netwerk en leidt digicoaches van onze onderwijsafdelingen op. De digicoaches ondersteunen hun collega’s op de verschillende afdelingen, passend bij de diverse doelgroepen, bij het digitaal competenter maken van studenten en docenten en het verbeteren van diverse vormen van blended learning.

Deze ontwikkeling draagt duidelijk bij aan de doelstelling uit het meerjarenplan om onze medewerkers én studenten te laten ontwikkelen naar professionals van de toekomst én aan het implementeren van één van de kenmerken van ons onderwijs uit de visie op onderwijs en leren  ‘Leren beweegt’: ‘Wij bieden een passende blend’.

Verder zagen we in 2021 een verbreding van Het Talent Atelier, waar steeds meer studenten van verschillende leerjaren én verschillende afdelingen interdisciplinair samenwerken en leren. Ook de betrokkenheid van het Koning Willem I College bij City Deal Kennis Maken Den Bosch, met als overkoepelend thema positieve gezondheid vergroot onze kennis. Daarnaast biedt het mogelijkheden voor studenten om interdisciplinair samenwerken en leren bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, samen met alle kennisinstellingen, van mbo tot en met wo in de gemeente Den Bosch. Begin 2022 ondertekenden we een convenant en breidden we het aantal thema's uit naar drie. Daarover in het volgende jaarverslag meer.

Op het gebied van praktijkgericht onderwijs breidden onderwijsafdelingen vormen van hybride leren, duaal leren en werken met echte opdrachtgevers uit de regio steeds verder uit. Praktijkgestuurd Leren namen we in juni 2021 definitief op als mogelijke leerroute in de sector Zorg en Welzijn. Bij deze studieroute staan casussen uit praktijksituaties centraal. Daarnaast kunnen studenten op meerdere momenten in het jaar aan hun opleiding beginnen en doorlopen zij de opleiding in de tijd die zij nodig hebben.

Doordat iedere student zijn eigen leerroute heeft, bleek het onderwijs ook tijdens de periodes van lock down goed doorgang te kunnen vinden. Deze leerroute is duurder dan de reguliere, onder andere door de intensievere persoonlijke begeleiding en de samenwerking met het werkveld. Voor het komende jaar stellen we dan ook het vinden van de juiste balans hierin centraal.

Over het kenmerk ‘Wij bieden flexibel onderwijs’ uit onze visie op onderwijs en leren ‘Leren beweegt’ kunnen we zeggen dat in 2021 onderwijsteams stappen gezet hebben op zoek naar mogelijkheden voor meer flexibelere in-, door- en uitstroom van studenten, stappen naar meer verschillende leerroutes voor studenten en meer keuzemogelijkheden voor onze lerenden. Om goed in kaart te brengen wat de precieze wensen en behoeften én de mogelijkheden zijn die wij als college daarin kunnen bieden, startten we ook voor dit thema een project.

Het beleid voor keuzedelen pasten we in 2021 aan. In plaats van een configuratie per kwalificatie bieden onderwijsteams nu een set met keuzedelen aan, zodat onze studenten een echte keuze kunnen maken. Dit draagt bij aan het steeds meer vormgeven van eigen leerroutes.  

Ondersteuning voor onderwijs op afstand

Om de kwaliteit van het onderwijs op afstand te verbeteren konden docenten, naast de Academie voor Teaching & Learning (ATL) voor didactische ondersteuning, in 2021 aankloppen bij KITT. KITT is een groepje 'tech savvy' collega's vanuit de onderwijsafdelingen. KITT ontdekt, onderzoekt, experimenteert met en implementeert (innovatieve) technologische ontwikkelingen die een bijdrage kunnen leveren aan het leerproces en het onderwijs.​

In 2021 ondersteunde KITT docenten met het doorontwikkelen van hun onderwijs op afstand door te helpen bij het in gebruik nemen van online tools, op technologisch en functioneel gebied. Zij organiseerden bijvoorbeeld een collegetour over het werken met breakout rooms in MS Teams en workshops voor zorgtechnologie. Zij zorgden voor instructies en inspiratie voor het gebruik van green screens om online lessen interessanter te maken. Ook werkten zij mee aan een handleiding voor blended learning en zorgden ze voor structurele samenwerking tussen onderwijsafdeling in relatie tot de vraag hoe Augmented Reality meerwaarde kan bieden in onderwijs op afstand.

Internationalisering

Als community college, Unesco en SDG-school hecht het Koning Willem I College veel waarde aan verbondenheid, ondernemerschap en solidariteit. Verleggen van grenzen en actief bijdragen aan een betere wereld zijn hierbij twee van onze kernwaarden. Internationale activiteiten en opdoen van interculturele competenties zijn hier een natuurlijk onderdeel van.

We vinden dat onze studenten goed voorbereid moeten zijn op een constant veranderende samenleving en realiseren ons dat de veranderende wereld van buiten ook grote invloed heeft op de inhoud van ons onderwijs en sfeer en leefbaarheid binnen ons college. Het is dus logisch dat met deze waarden als uitgangspunt Internationalisering structureel ingebed en verankerd moet zijn binnen de visie, het onderwijsprogramma en de leeromgeving van het Koning Willem I College.

Ondanks dat 2021 vol in het teken stond van de coronacrisis, is het ons als Koning Willem I College wederom gelukt actief te blijven werken aan de ontwikkeling van interculturele competenties van zowel studenten als medewerkers. Diverse afdelingen namen deel aan duurzame, virtuele, internationale activiteiten, Internationalisation@home en er vonden zelfs ook fysieke activiteiten plaats.

Internationalisation @ Home

Internationalisation@home

De coronacrisis zorgde dat wij als college versneld aan de slag gingen met duurzame manieren van internationaliseren en Internationalisation@home. We zochten actief naar internationale partners en virtuele projecten die goed aansluiten bij de kernwaarden van ons college en onderwijsdoelen van de onderwijsafdelingen.

Enkele mooie voorbeelden van de diverse initiatieven in het kader van Internationalisation@home

Voor studenten

  • Afdeling Lifestyle: Denim&Leatherproject met een Italiaanse partnerschool: ongeveer zestien Nederlandse studenten namen deel.
  • Afdeling MHS: virtuele uitwisseling (tweemaal vijf weken) met een Italiaanse school, 20 deelnemers.
  • Het Talent Atelier: ongeveer 50 studenten werkten aan diverse internationale opdrachten, waaronder  de ICT-bus voor een vrijwilligersorganisatie op het gebied van ICT in Rwanda. 
  • Het prijswinnende initiatief eTwinning Spacecafé bij de Academie voor Orde & Veiligheid: ongeveer 20 studenten.
  • 15 bbl-ers Electrotechniek werkten virtueel samen met studenten van Johnson County Community College (https://www.jccc.edu/).
  • 30 Studenten werkten samen aan een virtuele voorbereiding op de fysieke uitwisseling met Valencia College in Orlando Florida.
  • Op de onderwijsafdeling Sociaal Maatschappelijke Studies was een virtuele samenwerking in het kader van Burgerschap. 
  • Daarnaast organiseerden we voor 50 studenten Future Engineer een inspriratiesessie rondom werken in een internationale context, met daarbij online gastdocenten uit de VS

Voor medewerkers

  • Virtueel Coffeebreakcafé met een partnerschool in Finland: ongeveer vijftien docenten van Verpleging & Verzorging en Kind & Educatie namen deel. Hierbij matchten we docenten op basis van vakgebied en hebben ze gedurende zes weken elkaar een aantal keer online ontmoet. Hier vindt in 2022 een vervolguitwisseling van plaats (fysiek).
  • Docenten van Iinternational Business Stusies gaven een virtueel gastcollege aan collega's op een Amerikaanse school.
  • Docenten van Middelbare Horecaschool hadden diverse keren virtueel contact met onze Chinese partnerschool, ter voorbereiding van het geven van virtuele gastcolleges aan elkaars studenten.
  • De afdeling Mobiliteit & Logistiek nam deel in het opzetten en aanvragen van een Centres of Vocational Excellence | Erasmus+ (erasmusplus.nl) samen met vijf andere internationale scholen.
  • Virtuele voortzetting van diverse KA2 projecten online, waarbij deelnemende docenten met counterpartners inhoudelijk samenwerken en kennis uitwisselen.
  • Er vonden tussen docenten en collega's in het buitenland, met name Scandinavië, diverse online samenwerkingen en overleggen plaats ter voorbereiding van fysieke projecten.

Blended activiteiten

Sinds de start van de coronacrisis zagen we ook dat er mooie vormen van blended activiteiten ontstonden. Zo loopt er al een tijdje een virtuele uitwisseling tussen onze Middelbare Horecaschool en een partnerschool in Italië. In 2022 sluiten wij dit virtuele project af met een wederzijds bezoek.

Voor medewerkers startten we samen met een Finse school een virtueel Coffeebreak-café, waarbij vakgenoten elkaar in een informele sfeer online konden ontmoeten. Hier kwamen duurzame contacten uit voort, met als resultaat dat diverse deelnemers elkaar in 2022 fysiek opzoeken en met elkaar meelopen. We kiezen dus duidelijk voor een tweesporenbeleid. Ook voor 2022 verwachten we dat we deze blended manier van werken voortzetten.

Naast focus en aandacht voor het verder uitbouwen van Internationalisation@home en blended activiteiten gingen we, zodra dat weer kon, ook actief aan de slag met de fysieke mogelijkheden tot internationalisering.

Ondanks corona namen in 2021 jaar 60 studenten en 35 docenten deel aan fysieke internationale activiteiten en stages. Ook ontvingen we diverse internationale gasten op ons college. Zo was er in september 2021, ter voorbereiding op de Europacup Tweewielers in maart 2022, een internationale groep docenten te gast bij onze onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek.

Docenten te gast op het college in verband met de aanstaande Europacup Tweewielers

Keuzedelen

In augustus 2021 paste het ministerie van OCW het beleid aan met betrekking tot keuzedelen. We hoeven het aanbod niet meer in pakketten te doen. We maakten het in onze eigen keuzedelenapplicatie mogelijk dat studenten een uitgestelde keuze kunnen maken. Dat wil zeggen dat studenten niet meer ineens al hun keuzedelen hoeven te kiezen, maar bijvoorbeeld ieder jaar een keuzedeel erbij kunnen kiezen en volgen totdat er aan de keuzedeelverplichting is voldaan.

Onderstaande tabel geeft per cohort specifiek informatie weer over het toekennen van keuzes bij keuzedelen. De tweede kolom laat zien hoeveel studenten een alternatieve keuze maakten en toegekend kregen. Een alternatieve keuze wil zeggen dat een student niet het standaard aanbod van de opleiding koos. In de derde kolom van onderstaande tabel geven we weer hoe vaak de alternatieve keuze bestaat uit keuzedelen die ook niet aan het crebonummer gekoppeld zijn. In dat laatste geval voerden we de overlapcheck van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) uit, om te onderzoeken of het niet-gekoppelde keuzedeel geen ondoelmatige overlap vertoont met de crebo van de opleiding van de student.

De laatste kolom toont hoe vaak de keuze van een student voor een pakket van keuzedelen niet is toegekend. In de informatie die we vooraf aan studenten gaven, bespreken we deze mogelijkheid. Op het moment dat blijkt dat voor dit pakket te weinig studenten kozen om het uitvoerbaar te maken, wezen we de keuze af. Dat was bij geen van de studenten van de laatste drie cohorten het geval.

De gegevens over de cohorten kunnen afwijken ten aanzien van de gegevens in het jaarverslag over 2020, omdat er nog steeds aanpassingen plaats kunnen vinden in de keuzes van studenten.

Het aantal alternatieve keuzes van de studenten van cohort 2021 - 2022 is nog relatief laag, omdat nog niet alle studenten van dit cohort een keuze maakten. Daarnaast hoeft de student ook niet meer meteen alle keuzedelen te kiezen.

Schooljaar Aantal gekozen alternatief pakket met status toegekend (bron: Keuzedelenapplicatie KW1C) Aantal studenten met 1 of meer niet gekoppelde keuzedelen (toegekend) (bron: EduArte) Aantal gekozen (alle pakketten) met status afgewezen met reden “te weinig" (bron: Keuzedelenapplicatie KW1C)
2016-2017 199 181 16
2017-2018 368 334 20
2018-2019 657 391 2
2019-2020 616 498 0
2020-2021 546 465 0
2021-2022 77 135 0

Ons aanbod van keuzedelen
In totaal bieden wij onze studenten 202 keuzedelen. Dat zijn bijna 20 keuzedelen meer dan vorig jaar. Het actuele aanbod is ‘real time’ te vinden op onze website.

Wij bieden veel keuzedelen aan die passen bij de onze kernwaarden, zoals: Duurzaamheid, Ondernemend gedrag en Lean & Creatief. Ook kunnen studenten een extra vreemde taal leren.

Een overzicht van de meest aangeboden en gekozen keuzedelen:

Keuzedeel Bij aantal kwalificatiedossiers aangeboden Door aantal studenten gekozen
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4) 89 5289
Oriëntatie op ondernemerschap 49 1805
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 1 en 2) 48 1568
Voorbereiding hbo 48 3252
Engels in de beroepscontext A2 41 1462
Duurzaamheid in het beroep C 38 1017
Lean en creatief 38 1965
Duurzaamheid in het beroep B 36 626
Engels A1/A2 in het beroepsonderwijs 33 68
Digitale vaardigheden basis 25 660

Verantwoording vormingsdeel
Bij de opleidingen van De Schalm (BRIN-nummer 24ZW) kozen we voor een vormingsdeel, waaraan studenten 240 sbu besteedden. De inhoud van het vormingsdeel is toegespitst op de studenten en het doel van De Schalm. Het vormingsdeel is een onderwijsprogramma dat slechthorende of auditiefbeperkte studenten voorbereidt op het werken in een omgeving met alleen, of voornamelijk horenden.

Kenmerken van ons onderwijs

Flexibel onderwijs
Anno 2021 vraagt onderwijs steeds meer om flexibiliteit. Dit heeft enerzijds te maken met een snel veranderende arbeidsmarkt, waarbij corona als katalisator werkte. Anderzijds willen studenten, jong of wat ouder, steeds meer zelf bepalen wanneer zij starten met een opleiding en op welke tempo zij er doorheen lopen. Een voorbeeld van hoe we hier invulling aan geven is Praktijkgestuurd leren

Omdat de arbeidsmarkt snel verandert, is het ook zaak om snel aanbod te kunnen ontwikkelen. Steeds meer onderwijsafdelingen startten afgelopen jaar met het ombouwen van hun opleidingen naar een modulaire inrichting. Zij grijpen de fusie met De Leijgraaf en de oplevering van nieuwe kwalifiactiedossiers aan om te modulariseren. 

Deze modularisering is in grote mate ook zichtbaar in ons onderwijs aan volwassenen: Leven Lang Ontwikkelen (LLO).

Volwassenenonderwijs als kernactiviteit

Naast opleidingen voor jonge studenten, bieden wij ook steeds meer mogelijkheden voor volwassenen. Koning Willem I College wil als community college namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzame inzetbaarheid van de beroepsbevolking van haar regio.

Corona en de verschuivingen op de arbeidsmarkt die de pandemie met zich meebracht, zorgden dat de behoefte aan doorlopende ontwikkeling van werkenden sterker en zichtbaarder werd. De vraag naar bijvoorbeeld horeca-personeel verdween bijna, zij het tijdelijk, en de vraag naar zorgpersoneel nam enorm toe. Daarnaast kregen digitale vaardigheden een prominente rol, doordat veel communicatie en interactie noodgedwongen digitaal plaatsvond.

Samen met het regionale bedrijfsleven kijken wij waar in onze regio behoefte aan is en passen ons onderwijs daar zoveel mogelijk op aan. Flexibilisering van onderwijs en wendbaarheid van de organisatie zijn daarbij belangrijke factoren. 

Ook ontwikkelden we een tool die collega's inzicht geeft het aantal vacatures in de regio in verschillende vakgebieden en de vaardigheden die voor allerlei functies nodig zijn. Deze 'Regiobarometer' helpt onze curriculum-ontwikkelaars het onderwijs nog beter aan te sluiten op behoeftes in de arbeidsmarkt.  

Leven Lang Ontwikkelen (LLO) is inmiddels een kernactiviteit van het college. Dit vraagt van onze medewerkers dat zij bij het begrip 'studenten' niet alleen denken aan de klassieke studentenpopulatie, maar ook aan om-, her- en bijscholers in de regio en daar omheen.

Lees meer over LLO en de ambities die wij op dit vlak hebben in het hoofdstuk Samenwerken.

PROFESSIONAL VAN DE TOEKOMST

Samen in beweging voor het succes van de professional van de toekomst! Die toekomst vraagt van onze studenten dat zij hun vak verstaan, basiskennis hebben van bijvoorbeeld taal en rekenen, dat zij oog hebben voor de wereld om hen heen en dat zij wendbaar en weerbaar zijn.

Als Unesco-school vinden wij het belangrijk dat onze studenten oog hebben voor hun omgeving en dat zij bijdragen aan een betere wereld. In ons onderwijs hebben wij hiervoor veel aandacht. Unesco-thema's komen terug in ons onderwijs door onder andere onze aandacht voor duurzaamheid en burgerschap. De Global Goals zijn hierbij ons kompas.

Om te zorgen dat onze studenten wendbaar en weerbaar zijn, zetten wij in op de 21e eeuwse vaardigheden die hebben aangetoond hieraan het meeste bij te dragen: creativiteit, ondernemendheid (inclusief zelfregulerend vermogen) en technologische vaardigheden.

Unesco

Het Koning Willem I College is een Unesco-school. Dit betekent dat we studenten sociaal en intercultureel leren samenwerken en gaan voor een eerlijke en duurzame wereld.

De vier thema’s van Unesco zijn:

  • Vrede en mensenrechten
  • Intercultureel leren
  • Wereldburgerschap
  • Duurzaamheid

Duurzaamheid koppelen we aan de Global Goals, de sociale aspecten van de thema’s koppelen we aan lessen Burgerschap. Een plek waar 21e eeuwse vaardigheden samenkomen en worden gecombineerd met Global Goals zijn interdiciplinaire projecten binnen het college, onder andere in Het Talent Atelier.

Intercultureel leren vind je terug in ons programma voor Internationalisering.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is verweven in ons onderwijs. Maar ook als college werken wij eraan om steeds duurzamer te zijn. Practice what you preach. In 2021 was het Koning Willem I College daarom, net zoals in 2019, het meest duurzame mbo van Nederland. 

Global Goals

Als Unesco-school ondertekenden we in 2019 de SDG Charter. De SDG Charter is een intentieverklaring waarmee het college zich verbindt aan het behalen van de Sustainable Development Goals (SDGs). Dit zijn zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen om de wereld te verbeteren voor 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis, ook de Global Goals genoemd.

Doordat we werken aan de Global Goals dragen we ons steentje bij aan het behoud van de wereld waarin we leven. Dit doe je je beroep en in het dagelijks leven. Het belangrijkste is dat we het samen doen. 

Een voorbeeld van duurzaamheid in ons onderwijs, zoals genoemd, is de koppeling van projecten in Het Talent Atelier (HTA) aan de Global Goals. Zo hebben de Global Goals een centrale positie verkregen in HTA. Om de Global Goals meer tastbaar te maken, werkte HTA meer samen met sociaal maatschappelijke organisaties en stichtingen.

Ook binnen de afdelingen zien we duurzaamheid terugkomen in het onderwijs. De Middelbare Horeca School is een van de voorlopers als het gaat duurzaamheid. Dit zie je onder andere terug in hun Dutch Cuisine, waarbij zij bewust kiezen voor seizoensproducten, lokaal inkopen, groenten de hoofdrol geven en dus minder vlees gebruiken.

Ook de International Business School en de afdeling Financiën & Recht hebben duurzaamheid en de Global Goals een heel mooie plek in het onderwijsprogramma gegeven, door er een apart vak van te maken. Ook bij de onderwijsafdeling Bouwmanagement, Architectuur en Meubelontwerp is veel aandacht voor duurzaamheid. Die zie je bijvoorbeeld terug in materialen die zij gebruiken.

Ook op de meeste andere onderwijsafdelingen werd in 2021 les gegeven over Global Goals. De Jonge Klimaatbeweging verzorgde een deel van die lessen. De Jonge Klimaatbeweging vertegenwoordigt de stem van jongeren in het klimaatdebat namens meer dan vijftig diverse jongerenorganisaties. Tijdens hun lessen ontstonden interessante discussie, waarin studenten zich nog meer bewust werden van hun eigen handelen. Zij kregen praktische tips en handvatten om bewuster om te gaan met duurzaamheid.

Burgerschap

We vinden het belangrijk dat studenten niet alleen voor het beroep opgeleid worden, maar ook om als wereldburger betekenisvol deel te zijn van de samenleving. Hiervoor is het nodig dat ze kennis hebben van de snel veranderende wereld en leren te reflecteren op eigen idealen, normen en waarden en hoe die zich verhouden tot de rest van de wereld. We dagen we studenten uit om na te denken en te handelen als een wereldburger.

Gedurende het jaar worden diverse activiteiten ontplooid in en voor de samenleving. In het Unesco-school jaarverslag zijn de activiteiten te vinden.

De in 2020 opgerichte GSA-supportgroep is voortgezet en heeft dit jaar verschillende activiteiten georganiseerd. De nieuwe regenboogvlag is gehesen op alle locatie op Paarse Vrijdag, waarvoor de Studentenraad via social media studenten en medewerkers opriep iets paars te dragen.

Hoe zorg je voor een invulling van burgerschapsonderwijs die recht doet aan de complexiteit van de huidige maatschappelijke ontwikkelingen? Eenzaamheid, onzekerheid, verveling en gemis spelen een grote rol in het leven van studenten, ze krijgen heel veel informatie te verwerken en het spanningsveld tussen het individu en het collectief is heel duidelijk voelbaar.

Burgerschap is in deze tijden van onschatbare waarde. Daarom organiseerden MBO Raad en Kennispunt MBO Burgerschap voor docenten, beleidsmedewerkers en andere geïnteresseerden op maandag 24 mei een talkshow. Te gast waren onder andere collega's Henk Langenhuijsen, Dennis Bok en MAP-student Tycho Nomes. Ieder vertelde vanuit zijn eigen ervaring. Heb je het gemist? Kijk dan hier de opname terug.

Creativiteit

In een snel veranderende maatschappij is creativiteit een belangrijke vaardigheid. Het helpt onze studenten in de toekomst om te gaan met veranderende beroepen en rollen. Omgaan met veranderingen vraagt namelijk om wendbaarheid en flexibiliteit. Creativiteit is een 21e -eeuwse vaardigheid die aangetoond een van de grootste bijdragers daaraan is.

Binnen het Koning Willem I College zien we creativiteit als de motor voor innovatie. Wij definiëren creativiteit als het individueel of gezamenlijk tot stand brengen van originele ideeën die van waarde zijn, door middel van het doorbreken van bestaande patronen.

Om onze studenten voor te bereiden op een veranderende maatschappij, geven we gericht aandacht aan ‘creatief denken’, als onderdeel van het model Leren voor de Toekomst. We doen dit onder andere aan de hand van model KOMPAS 21. Een digitaal model waarmee studenten inzicht krijgen in hun 21e eeuwse vaardigheden, waarvan ‘creatief denken’ er één is.

Lean & Creatief
Diverse afdelingen bieden daarnaast het keuzedeel Lean & Creatief aan. In 2020 kenden we 727 aanvragen toe. In 2021 zagen we bijna een verdubbeling en kenden we 1.445 aanvragen toe.

E5Cultplein
E5Cultplein stimuleert deelname aan culturele activiteiten en organiseert, samen met leerbedrijf Sterk van de mbo-theateropleiding, diverse activiteiten in de Koningszaal van het college en op andere plaatsen. E5Cultplein heeft een collegebreed aanbod en biedt ondersteuning en verdieping bij onder meer burgerschap, communicatie, creatieve vorming en mentorlessen. Het Koning Willem I College neemt daarin een unieke positie in.

De Koningszaal is een ontmoetingsplaats. Daar hebben we aandacht voor persoonsvorming, cultuur en talentontwikkeling en sluiten we aan bij de uitgangspunten van het college en de visie van een Unesco-school. In de toekomst blijft de samenwerking met leerbedrijf Sterk en culturele en maatschappelijke instellingen in de eigen omgeving van belang.

Het afgelopen jaar hebben vanwege de coronacrisis minder studenten de Koningszaal bezocht, maar er waren wel diverse activiteiten. Enkele voorstellingen zijn in de Koningszaal gefilmd en zijn online beschikbaar gesteld.

Bekijk hier enkele films van studenten van de afdeling Media, Art & Performance, die zij maakten van theaterproducties van E5Cultplein en leerbedrijf Sterk:

E5Cultplein maakte samen met leerbedrijf Sterk daarnaast enkele korte films over omgaan met elkaar tijdens corona. Ook speelden studenten van de opleiding Artiest voor bewoners van verzorgingshuizen. Dit project was een initiatief van Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken. 

Technologische vaardigheden

De wereld verandert snel en techniek en digitalisering spelen daarbij een belangrijke rol. Willen onze studenten in de toekomst succesvol blijven, dan hebben zij technologische vaardigheden nodig, zoals digitale basisvaardigheden - denk bijvoorbeeld aan het maken van een Powerpointpresentatie - en de vaardigheid om digitaal informatie te zoeken. Door technologische vaardigheden in ons onderwijs te verweven, bereiden we studenten voor op een toekomstige maatschappij waarbij technologie de wereld en het werk verandert en steeds meer interacties digitaal plaatsvinden.

Hoe belangrijk technologie bij onder andere communicatie is, was ook in 2021 erg actueel. In 2020 moesten we plotseling op afstand lesgeven, maar ook in 2021 vond een substantieel deel van ons onderwijs op afstand plaats. Dit was de katalysator voor de ontwikkeling van technologische en digitale vaardigheden van zowel studenten als medewerkers van het college.

Ondernemendheid

Onder de vaardigheid 'ondernemendheid' verstaan wij het nemen van beslissingen en direct ondernemen van actie. Studenten van het Koning Willem I College wacht niet af tot kansen zich aandoen. In ons onderwijs stimuleren wij ze om zelf kansen te creëren. Dat geldt overigens ook voor medewerkers. 

Ondernemendheid ligt ook ten grondslag aan (zelfstandig) ondernemerschap. Voor jezelf kunnen zorgen als ondernemer ligt ook in het perspectief van beroepen voor de toekomst. Ook ondernemerschap is een specialiteit en is een vakmanschap. Daarom hebben we binnen ons college de specialisten opleiding Vakman ondernemer, waar studenten in één jaar een niveau kunnen afronden als ondernemer waarin hun (technische) vakgebied de basis is.

Daarnaast bieden we in ons college ook diverse programma’s en ondersteuning bij de praktische uitvoering van een eigen bedrijf. Wij bieden studenten de mogelijkheid om naast hun opleiding begeleiding te krijgen binnen Starter Support om hun onderneming van de grond te krijgen. In sommige gevallen is dit zelfs gekoppeld aan hun opleiding, bijvoorbeeld bij het keuzedeel Ondernemerschap.

Interdisciplinair samenwerken

De uitdagingen in onze wereld zijn zo complex, dat oplossingen en antwoorden vragen om samenwerking tussen verschillende disciplines. Passend bij iedere doelgroep bieden wij al onze studenten minimaal één opdracht of project waarbij zij ervaren hoe het is om met studenten van andere opleidingen of collega’s van andere disciplines samen te werken. 

Door deze interdisciplinaire ervaringen in de beroepspraktijk, de community, onze regio én internationaal, breiden onze studenten hun netwerk uit. Zij ontwikkelen zich tot teamspelers en échte netwerkers. 

Door de verschillende 21e eeuwse vaardigheden die hierbij samenkomen en door de projecten te koppelen aan Global Goals dragen we optimaal bij aan de ontwikkeling van onze studenten als professional van de toekomst. 

Een paar mooie voorbeelden:

  • Studenten ontwierpen een duurzaam park voor bij de Sluiswachterskade in 's-Hertogenbosch, in opdracht van Energieloket De Meijerij.
  • Voor Slowcare voerden studenten een project uit over schone rolstoelwielen en een beleeftuin voor patiënten.
  • Voor jonge vluchtelingen ontwierpen studenten een rugzak in opdracht van Careflex Jeugdzorg.

Leren door een diversiteit aan deelnemers bereiken we ook door samen te werken met studenten en leerlingen van HAS, Yuverta, Avans, vmbo-scholen in de regio en Jheronimus Acadamy for Data Science (JADS). Onder andere in diverse projecten van City Deal Kennis Maken.

Het Talent Atelier
Een plek waar steeds meer studenten interdisciplinaire ervaringen opdoen is Het Talent Atelier (HTA). In HTA werken studenten van verschillende opleidingen samen aan één project, van een echte opdrachtgever. 

De trend dat steeds meer afdelingen aansluiten bij het HTA zette in 2021 door. In dit jaar sloten elf afdelingen zich aan, waardoor in totaal 2.105 studenten de kans kregen om nog bredere leerervaringen op te doen. 

De toegenomen diversiteit aan deelnemende studenten zorgde ook dat studenten zich beter leren verplaatsen in standpunten van een ander. Ze passen dit meteen ook toe in hun eigen werkomgeving.

Ontwikkeling van docenten
Door eigen kennis en kunde van onze docenten op het gebied van 21e eeuwse vaardigheden te blijven ontwikkelen, bieden we onze studenten de beste mogelijkheden om zich te ontwikkelen tot professionals van de toekomst.

Docenten vergrootten in 2021 hun handelingsgerichtheid door gebruik te maken van de expertisefunctie van de Academie voor Teaching & Learning (ATL) van het Koning Willem I College. Zo leverde ATL diverse producten op in 2021: de handreiking Leren voor de Toekomst, een waaier 'Coaching on ICE' en een app voor studenten. Ook zijn er twee expertisegroepen: één voor Onderwijs & Kwaliteit en één voor ICO (Innovatie, Creativiteit en Ondernemendheid) met als doel om de expertise te delen in het college.

Docenten maakten gebruik van het professionaliseringsaanbod, zoals de leergang en module Creativiteit, via deelname aan een netwerk van professionals genaamd de club van 100 en een groep medewerkers en studenten is geschoold in design thinking methodieken o.a. met behulp van lego serious play. Enkele teams zijn daarnaast geschoold via maatwerkprogramma op het gebied van 21e eeuwse vaardigheden.

Ten slotte deden ongeveer 40 docenten in 2021 mee aan een effectonderzoek naar de impact van het deelnemen een internationale conferentie op gebied van creativiteit. Welk effect heeft zo’n meerdaagse conferentie op het dagelijkse werk van medewerkers? Deelnemers meldden dat hun innovatiebereidheid groter werd en zij makkelijker meebewegen met veranderingen in de maatschappij en in het onderwijs.

Docenten gebruikten nieuwe tools en theorieën gericht op innovatie en creativiteit in hun lessen. Zij lieten, en laten zien dat zij creativiteit aan hun studenten aanleren en zich bekwaam voelen in de didactiek en toetsing van creativiteit. Deelnemers aan de Creaconferentie deden interdisciplinaire ervaring op, waardoor ze zich ontwikkelden tot teamspelers en échte netwerkers. 

ONDERWIJSPRESTATIES

Onderwijsprestaties mbo

In teljaar 2020-2021 zijn onze rendementen licht gedaald ten opzichte van het teljaar 2019-2020. Wel scoren we als college op zowel niveau 2, 3 als 4 boven de landelijke normen voor jaarresultaat, diplomaresultaat en startersresultaat. Daar zijn we trots op.

  • Jaarresultaat: alle diploma’s behaald in dit teljaar als percentage van de totale populatie. In 2020-2021 scoorden we met 74,2% een nagenoeg exact vergelijkbaar resultaat ten opzichte van een jaar eerder.
  • Diplomaresultaat: alle diploma’s behaald in dit teljaar (of in de zes jaar ervoor) door instellingsverlaters als percentage van alle instellingsverlaters. We scoorden 72,7% in 2020-2021, een kleine daling van 1,2 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder. 
  • Startersresultaat: aantal succesvolle starters als percentage van alle starters. Een succesvolle starter is een student die één jaar na de start van de opleiding nog ingeschreven staat bij de instelling. We scoorden 84,84% in 2020-2021, een kleine daling van 0,73 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder.

Deze resultaten motiveren ons nog meer om onze ambities van respectievelijk 80%, 80% en 87,5% te verwezenlijken.

Gemiddelde over drie jaar
We brachten het studiesucces voor 133 opleidingenclusters in beeld op basis van het gemiddelde over de periode 2018-2021. Wanneer we naar onze driejaarsgemiddelden kijken zien we dat voor het grootste deel van onze opleidingenclusters het studiesucces boven de inspectienorm ligt. 
Daar waar dat niet het geval is hebben we de belangrijkste oorzaken in beeld: namelijk een verkeerd beeld van beroep of opleiding, persoonlijke omstandigheden van studenten en een veranderende arbeidsmarkt. We nemen die kennis mee in onze continue verbetering van de voorlichting, het onderwijs, de begeleiding en de examinering. Onze onderwijsafdelingen borgen die verbetermaatregelen in hun meerjarenplannen.

Hieronder zie je onze onderwijsprestaties in beeld. De resultaten van ons college worden vergeleken met andere ROC-instellingen in Nederland. Een overzicht van alle onderwijsprestaties per jaar vind je op de website van DUO. Gedetailleerde informatie over voortijdig schoolverlaten op ons college is hier te vinden.

Jaarresultaat

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Diplomaresultaat

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

VSV

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

VSV-aantallen 2021: per niveau en Vavo

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

VSV-percentages 2021: per niveau en Vavo

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Aantal interne doorstromers
Het is onze ambitie om elk jaar een verhoging te realiseren van het percentage studenten dat intern doorstroomt naar een hoger niveau. Ons aantal interne doorstromers in studiejaar 2020-2021 was met 793 (14,4%) hoger dan in het studiejaar 2019-2020. Het aantal interne doorstromers bedroeg toen 691 (12,9%).

BPV Monitor
In de landelijke BPV Monitor van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) beoordeelden studenten in Nederland de kwaliteit van hun stages en leerbanen gemiddeld met een 8,2 in 2021. De studenten van het Koning Willem I College gaven hun stage een 8,1.

Praktijkopleiders van erkende leerbedrijven gaven landelijk een 7,6. De praktijkopleiders van het Koning Willem I College scoorden een 7,7. Daarmee scoorden we boven onze eigen norm van een 7,5 door het beroepenveld.
Onze prestaties bleven nagenoeg gelijk ten opzichte van 2020. De waardering van studenten daalde met 0,1 punt en de waardering van praktijkopleiders steeg met 0,1 punt.

Onderwijsprestaties overig

VAVO

VAVO staat voor Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs. Die afkorting is wat misleidend, omdat het Vavo-College naast 18-plussers nadrukkelijk ook 16- en 17-jarige studenten kansen biedt voor het (alsnog) behalen van een diploma of certificaten. Het Vavo-College begeleidt leerlingen bij het behalen van certificaten en diploma’s, voor vakken waarvoor zij zich hebben ingeschreven. Niet alle leerlingen zijn in staat om een diploma te behalen. Er zijn ook leerlingen die slechts een of enkele certificaten behalen, door de moeilijke situatie waarin zij verkeren. 

Leerlingen leren ook andere belangrijke, maar niet altijd meetbare vaardigheden, zoals planmatig werken, op tijd op school zijn, of zij verbeteren hun sociale vaardigheden. Dat resulteert niet altijd in het behalen van een certificaat. De belangrijke maatschappelijke functie die het Vavo-College heeft om jongvolwassenen na het voortgezet onderwijs alsnog een kans te geven op een diploma mavo, havo of vwo of op doorstroom naar het vervolgonderwijs vult deze onderwijssoort op verschillende manieren in, afhankelijk van de leervraag van de leerling. Kortom, de hoofddoelstelling van het Vavo-College is: voorkomen dat leerlingen ongediplomeerd of te laag gediplomeerd van school gaan. 

De overheid onderschrijft deze doelstelling: de eisen voor de eindresultaten zijn iets minder streng dan in het voortgezet onderwijs en het ministerie van OCW heeft daarom een derde prestatie-indicator toegevoegd die meer recht doet aan de positie van VAVO. 

Indicatoren
Het Vavo-College voldoet al jaren aan de eerste indicator, die zegt dat het verschil tussen schoolexamens en centrale examens niet groter mag zijn dan 0,5. 

De tweede indicator betreft het gemiddelde cijfer voor het centraal examen. Voor mavo en havo voldoet het Vavo-College al jaren aan de norm van het gemiddelde van minimaal 6,0. Voor vwo zit het Vavo-College daar met 5,98 net onder. 

Het is een belangrijk doel van alle opleidingen om de 6,0 gemiddeld voor het centraal examen te behalen. Hiervoor nemen we maatregelen om het verzuim terug te dringen en om de kwaliteit van de examentraining te verbeteren. In alle gevallen blijft ons doel om over drie jaar te komen tot een centraal examen-gemiddelde van 6,2. De inspectie gaat daarbij uit van een gemiddelde over drie jaar. 

Om nog meer maatwerk te leveren en een nieuwe poging te ondernemen om ook voor vwo op een gemiddelde van minstens 6,0 uit te komen startten we in het studiejaar 2021-2022 met een dagelijkse coaching, waarin studenten nóg meer individuele begeleiding krijgen. 

De derde indicator, die twee jaar geleden is toegevoegd, berekent het percentage vakken van een opleiding dat met een voldoende is afgesloten, waarbij we de grens van 65% moeten behalen. In de afgelopen drie jaar scoorden we in alle gevallen boven de norm. 

De inspectie gaat er vanuit dat tenminste één van de twee laatste indicatoren boven de norm is. Het Vavo-College voldoet aan deze eis. 

Resultaten 2020-2021
Voor de tweede maal voerde de overheid, als gevolg van corona, een versoepelde zak- en slaagregeling in. De afronding van het examenjaar werd daardoor totaal anders dan voorheen, omdat diplomaleerlingen twee herkansingsmogelijkheden kregen, er een ‘duim’ op een vak gelegd mocht worden en er een gespreid examen plaatsvond in, (naar keuze), drie tijdvakken. De ‘duimregeling’ betekent dat voor één van de geëxamineerde (niet-kern)vakken, een 1,0 volstond om tóch een diploma te kunnen behalen. 

In het hele land waren er daardoor meer geslaagden dan in andere jaren. Dat was ook op ons Vavo-College het geval. Het aantal studenten op het Vavo-College daalde als gevolg van corona van 500 naar 350 leerlingen, een landelijke tendens voor de meeste VAVO-scholen. 

We zijn tevreden over het aantal geslaagden en ook de certificaatleerlingen scoorden goed. In augustus 2021 steeg het aantal studenten met 80 naar een totaal van 430 leerlingen, ondanks de versoepelde zak- en slaagregeling. Het Vavo-College is daarmee het grootste VAVO van Noord-Brabant. De ambitie is om uiteindelijk weer op minstens 500 leerlingen per schooljaar uit te komen. 

Conclusie
Kijkend naar de drie indicatoren is duidelijk dat we ook dit jaar aan de eerste indicator, betreffende het verschil tussen schoolexamen en centraal examen, voldoen voor alle drie de opleidingen mavo havo en vwo. 

Aan de tweede indicator, het gemiddelde van de centrale examens, voldoet mavo (6,05) aan de doelstelling van minstens 6,0 gemiddeld. Havo (5,94) en vwo (5,90) niet. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de bovengenoemde duimregeling. Deze versoepelde zak- en slaagregeling heeft het gemiddelde aanzienlijk negatief beïnvloed. 

De derde indicator, het minimale percentage vakken van een opleiding dat met een voldoende is afgesloten, was in alle gevallen boven de norm. 

De inspectie gaf aan dat zij zich realiseert dat corona veel invloed heeft en daarom besloten heeft de resultaten van het studiejaar 2019-2020 niet mee te nemen in het gemiddelde over drie jaar. 

Bijzonder jaar
Het studiejaar 2020-2021 was ook een bijzonder jaar voor ons Vavo-College. Ondanks dat het een een coronajaar was met veel digitaal thuisonderwijs, hadden we toch een hoog aantal geslaagden: 82,6% mavo, 92,5% havo en 84% vwo. Dat corona en de gewijzigde zak- en slaagregeling grote invloed hadden op leerprestaties, slagingspercentages en op de in- en uitstroom van leerlingen, is duidelijk zichtbaar. Het Vavo-College zette daarom in op extra begeleiding van leerlingen en vroeg daarvoor NPO-budget aan voor het studiejaar 2021-2022. Het doel daarvan was om leer- en ontwikkelachterstanden in te halen. 

In dit studiejaar zijn leerlingen uit de regio Oss voor het tweede jaar aangesloten bij het Vavo-College. 

In het studiejaar 2020-2021 nam het Vavo-College van het Koning Willem I College al studenten van De Leijgraaf over. Daarmee speelden wij in feite al een jaar eerder in op de fusie met De Leijgraaf.

Educatie
Onze afdeling Educatie verzorgt onderwijsactiviteiten op het gebied van educatie, inburgering en tot augustus 2021 schakeltrajecten voor deelnemers van 12 tot 65 jaar. De ambitie van de afdeling is kansen vergroten voor mensen die problemen ondervinden bij het participeren in de samenleving, als gevolg van grote taalachterstanden. De afdeling Educatie ondersteunde in 2021 in totaal 899 deelnemers op het gebied van schakeltrajecten, educatie en inburgering.

Educatietrajecten
Sinds 1 januari 2015 hebben gemeenten meer bestedingsvrijheid bij het samenstellen van een educatieaanbod passend bij de diversiteit van de doelgroep. De verplichte inkoop bij de roc’s wordt stapsgewijs afgebouwd.

Door de stapsgewijze afbouw van de verplichte inkoop en de gunning van educatiegelden aan een andere partij, voerde de afdeling Educatie in 2021 via subsidiebeschikkingen een beperkt aantal educatietrajecten uit in de arbeidsmarktregio ’s-Hertogenbosch. Ondanks dat hielp de afdeling 157 deelnemers bij het verhogen van hun basisvaardigheden. Bij de leerpunten waren gemiddeld 24 deelnemers. Leerpunten zijn inlooppunten voor inwoners van een gemeente. We helpen bezoekers met allerlei leervragen op het gebied van taal, zoals het invullen van formulieren en hulp bij het formuleren van emails.

Internationale Schakelklas
Alle leerlingen tussen de 12 en 23 jaar die in ’s-Hertogenbosch of in de nabijgelegen gemeenten wonen en geen of slechts beperkt Nederlands verstaan, schrijven of spreken, kunnen onderwijs volgen in de Internationale Schakelklassen (ISK) van de Bossche Vakschool (BVS). In het studiejaar 2021 - 2022 waren twee docenten van het Koning Willem I College gedetacheerd bij ISK, vanuit Educatie. ISK verzorgde 152 schakeltrajecten in 2021.

Voor studenten die 18 jaar of ouder zijn, is er een speciale procedure, omdat ze niet meer leerplichtig zijn. Voor elke student bekijken we hoe lang de leerweg is om te kunnen slagen in het vervolgonderwijs. De duur van het verblijf in een ISK kan variëren van één tot drie jaar. ISK kent geen vaste instroommomenten. 

ISK naar Bossche Vakschool
Wij vinden het belangrijk dat iedereen meedoet en zich onderdeel voelt van de maatschappij. Voldoende basisvaardigheden zijn hier voorwaardelijk voor. We vinden het daarom belangrijk dat er binnen het Nederlandse onderwijsstelsel een duurzaam en toegankelijk aanbod is gericht op het versterken van deze basisvaardigheden.

Daarvoor hebben we de juiste infrastructuur en de juiste contacten binnen het sociaal domein om hier een belangrijke bijdrage aan te leveren. In samenwerking met gemeenten, regionaal bedrijfsleven, onderwijs en diverse andere partijen in het sociaal domein willen we duurzaam investeren waarbij educatie- en inburgeringsactiviteiten optimaal worden verbonden met onderwijs op verschillende niveaus.

Doel is om (volwassen) deelnemers efficiënt op te leiden voor minimaal een arbeidsmarktkwalificatie die maximaal recht doet aan hun potentieel en tegelijk de kans op duurzaam werk vergroot. Daar waar duurzaam werk echt geen mogelijkheid is (of in het geval van educatie soms ongewenst is), zetten we in op andere vormen van participatie.

Na ruim 10 jaar onderwijs te hebben verzorgd aan de ISK hebben we de in schooljaar 2020-2021 de ISK met succes afgesloten. Gedurende de Lock down waren de leerlingen elke dag fysiek aanwezig om vooral taalles te volgen. Resultaat: alle 2e jaars leerlingen zijn aangenomen voor een vervolgopleiding. Ruim 20 leerlingen vervolgen het onderwijs in het MBO.

De samenwerking met de ISK die nu onder de Bossche Vakschool gaat vallen zal intensief blijven.

▪ Ruim 40 volwassen nieuwkomers deelnemers tot 28 jaar vanuit de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Vught, Boxtel, Oisterwijk, Waalwijk en St. Michielsgestel volgen een voorschakeltraject om succesvol door te stromen naar de BOL-Entree opleiding. Voor de eerste keer sluiten de regiogemeenten aan bij dit project.

▪ Ruim 20 nieuwkomers deelnemers zijn begin dit jaar begonnen met een duaal traject werk en opleiding. Met behulp van Taal op de Werkvloer zijn er nu al 12 deelnemers geholpen aan een vast contract.

Inburgering
Mensen die van buiten de Europese Unie langdurig in Nederland komen wonen, moeten inburgeren. De inburgeringsplicht stimuleert deelnemers om actief mee te doen in de samenleving. Ook is het de bedoeling dat ze zo snel mogelijk economisch zelfstandig worden.

Om in te burgeren worden cursussen gegeven door instellingen die beschikken over het keurmerk ‘Blik op Werk’. De afdeling Educatie beschikt over dit keurmerk. Jaarlijks vindt er een audit plaats om het keurmerk te behouden. De afdeling Educatie biedt alle inburgeringscursussen aan van alfabetisering tot en met staatsexamen B2. In 2021 waren er 566 deelnemers. Corona had ook in 2021 een grote negatieve invloed op het aantal deelnemers.

Op 1 januari 2022 trad de nieuwe wet Inburgering (WI21) in werking. De aanbesteding van de WI21 met de gemeente Den Bosch is door Educatie gewonnen. Met diverse andere samenwerkende gemeentes worden onderhandse gunningen verder uitgewerkt.

Doorstroom naar het hbo

In 2021 hernieuwde het Koning Willem I College het convenant met Avans Academie voor Associate degrees (AAAd), als een van de doorstroomactiviteiten van het college naar het hbo. 

Het Koning Willem I College organiseerde in samenwerking met AAAd en ROC Tilburg een ontmoetingsbijeenkomst. Het doel was elkaar beter leren kennen, elkaar proberen te verstaan en kijken welke wensen en behoeften er leven voor nauwere samenwerking. 

De hoofdvraag die centraal stond tijdens deze bijeenkomst was ‘hoe kunnen we vanuit het mbo samen met AAAd talentontwikkeling bevorderen en gezamenlijk een bijdrage leveren aan een sterke regionale economie?’ 

De stuurgroep zet de resultaten van deze bijeenkomst over in concrete acties voor 2022. We gaan aan de slag met drie overkoepelende thema’s: kennisdeling, doorstroom van mbo-docenten naar AAAd bevorderen en vormgeven van gezamenlijke onderwijstrajecten. Deze thema’s concretiseerden we in actiepunten.

Aanpak kwetsbare jongeren

Koning Willem I College is een contactschool voor Regionale Meld- en Coördinatiepunten (36a en 36b) voor de regionale afspraken met betrekking tot voortijdig schoolverlaten en kwetsbare jongeren. Samen met onze regionale partners geven we uitvoering aan de Jongerenaanpak onderwijs-arbeidsmarkt 2021-2024. Dit is een programmalijn binnen het arbeidsmarktprogramma Noordoost-Brabant. Een integrale aanpak die niet alleen gericht is op kwetsbare jongeren en voorkomen voortijdig schoolverlaten, maar ook de aanpak jeugdwerkeloosheid omvat. Een aanpak die zich richt op jongeren van 16 tot 27, en dus niet stopt bij 23 jaar.

Door de aanpakken samen te voegen, werken we toe naar ontschotting in zowel inhoud als financiën. Waar nodig leggen we verbinding met aanpalende beleidsterreinen, zoals passend onderwijs, zorg (Jeugdwet en Wmo), anderstaligen en nieuwkomers en het bredere arbeidsmarktprogramma van Noordoost-Brabant Werkt.

Afwijking Begeleide Onderwijstijd

Drie onderwijsafdelingen (Verpleging & Verzorging, Sociaal Maatschappelijke Studies en Kort Middelbaar Vak Onderwijs) bieden naast hun reguliere bol-onderwijs Praktijkgestuurd Leren (PGL) aan. Het betreft opleidingen binnen de dossiers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk, de opleiding Helpende Zorg en Welzijn binnen het dossier Dienstverlening en de opleiding Verzorgende IG. 

Praktijkgestuurd leren is een onderwijsvorm waarbij studenten zoveel mogelijk leren in de werksituatie bij verschillende instellingen en locaties. Hierbij wijken we af van de wettelijke onderwijstijd. 

Binnen de dossiers Maatschappelijke Zorg en Sociaal kunnen studenten ervoor kiezen om een deel van hun opleiding op locatie te volgen (leren op locatie). Studenten die moeite hebben met de klassikale manier van leren, hebben de mogelijkheid om via een leerroute in de praktijk kennis en vaardigheden te verwerven. Ook hierbij wijken we af van de wettelijke onderwijstijd.

SKILLS HEROES

Skills Heroes zijn landelijke vakwedstrijden voor het mbo. Vanuit het Koning Willem I College doen wij ieder jaar mee, zodat onze studenten tijdens de verschillende wedstrijden kunnen laten zien wat zij in hun mars hebben.

Skills Heroes bestaat uit drie onderdelen: de voorronde op school, de kwalificatiewedstrijd en uiteindelijk de nationale finale. Wij hadden achttien opleidingen aangemeld voor de Skills Heroes wedstrijden van 2021. Helaas gingen de kwalificatiewedstrijden en de nationale finale in 2021 niet door vanwege corona.

In het schooljaar 2020/2021 nam het Koning Willem I College deel aan de volgende 18 Skills Heroes vakrichtingen:

  1. Apothekersassisstent
  2. Applicatie- en mediaontwikkelaar
  3. Autotechnicus
  4. Beveiliger
  5. Fietstechnicus
  6. Handhaver Toezicht & Veiligheid
  7. Interieuradviseur
  8. Kapper
  9. Kok
  10. Maatschappelijke Zorg PBSD
  11. Mechatronicus
  12. Medewerker Evenementenorganisatie / Marketing en communicatie
  13. Meubelmaker
  14. Onderwijsassistent
  15. Pedagogisch Medewerker
  16. Sanitaire- en verwarmingstechnicus
  17. Stukadoor
  18. ZAD Assistent Bouw niveau 1

NATIONAAL PROGRAMMA ONDERWIJS

Net als in 2020 liep in 2021 corona als een rode draad door het jaar heen. De coronacrisis heeft ingrijpende gevolgen voor de instroom en de verblijfsduur van studenten, voor het onderwijs en de aansluiting op de arbeidsmarkt en voor de docenten en medewerkers. Welbevinden, studievoortgang en persoonlijke ontwikkeling staan onder druk en kansenongelijkheid en werkdruk nemen toe. Dit is de landelijke tendens die ook op onze school van toepassing is.

Tegelijkertijd zijn in coronatijd ontwikkelingen versneld. Zo namen digitale vaardigheden van docenten toe en maakten we versneld stappen in het ontwikkelen en verzorgen van online onderwijs. We zijn ons daarnaast nog bewuster geworden van het belang van het welzijn en persoonlijke aandacht van en voor studenten, als voorwaarde om te kunnen leren.

De komende tijd besteden we veel aandacht aan het verder ontwikkelen van flexibel onderwijs en het nog beter benutten van de digitale mogelijkheden die er zijn. Ook investeren we extra in begeleiding van studenten en doorverwijzing naar professionele hulpverleners buiten de school. Er zijn door deze pandemie immers meer studenten met mentale problemen en deze mentale problemen belemmeren het leren.

Op 21 mei 2021 sloten het ministerie van OCW en het middelbaar en hoger beroepsonderwijs een bestuursakkoord. Met dit akkoord kreeg het onderwijs vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) beschikking over financiële middelen om de gevolgen van de coronacrisis voor het onderwijs aan te pakken.

Het akkoord beslaat voor het mbo vier thema’s:
- Soepele in- en doorstroom van studenten
- Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding
- Ondersteuning en begeleiding op het gebied van stages
- Aanpak jeugdwerkloosheid
 

Aanpak en organisatie NPO
Binnen Koning Willem I College kozen we voor een aanpak die aansluit bij de ontwikkelde visie op het vlak van organisatieontwikkeling: ‘teams aan zet’. In maart 2021 vroegen we aan de afdelingen wat zij nodig hebben om de ontstane uitdagingen het hoofd te bieden. Deze behoeften inventariseerden we en vervolgens maakten we onderscheid tussen interventies die op korte termijn ontstane problemen oplossen en interventies die zijn bedoeld voor ontwikkeling van het onderwijs op langere termijn.

Vervolgens zijn alle gevraagde activiteiten toegekend. Enkele voorbeelden van korte termijn interventies zijn het inzetten van extra studentbegeleiding door mentoren, extra examentrainingen en opzetten van huiswerkklassen.

Voor de verbetering van het onderwijs op de langere termijn richtten we interventies bijvoorbeeld op het flexibiliseren van onderwijs, opleiden en inzetten van digicoaches en data-ondersteund werken.

Later in 2021 deden we een tweede uitvraag op onderwijsafdelingen. Bij deze uitvraag konden afdelingen activiteiten aanvragen die gericht zijn op duurzame ontwikkeling.

Het totaaloverzicht laat zien dat de meeste middelen zijn ingezet op de thema’s ‘soepele in- en doorstroom’ en ‘welzijn studenten’. Hieronder een aantal concrete voorbeelden van activiteiten die we uitzetten:

Soepele in- en doorstroom

  • Extra (praktijklessen);
  • Extra examentrainingen
  • Veel studenten ervaren de nieuwe manier van (deels) online les krijgen als uitdagend en daarom bieden we trainingen studievaardigheden en huiswerkbegeleiding aan;
  • Voor studenten die onvoldoende digitaal vaardig zijn, bieden we lessen digitale vaardigheden;
  • Pilots met topklassen en mantelklassen voor studenten die extra begeleiding nodig hebben;
  • Ontwikkelen van een toekomstjaar voor studenten uit het VO. We ondersteunen hen in hun studiekeuze door middel van coaching, persoonlijke ontwikkeling en inspiratie om hun eigen pad te kiezen en te leren om toekomstkeuzes te maken. We voeren dit uit in samenwerking met De Leijgraaf;
  • Docenten verstevigen op het gebied van digitale vaardigheden, inzetten van online interventies en blended leren via het project Digicoaches;
  • Diverse pilots op het vlak van flexibilisering van onderwijs en examineren.

Welzijn studenten en sociale binding met de opleiding

  • Inzetten extra zorgcoaches en mentoren voor hulp aan kwetsbare jongeren;
  • Aanschaf extra devices voor studenten die hier niet over beschikken;
  • Onderzoek naar en inzet van fysieke coaching. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan muzieklessen, bokslessen, wandelen, mindfulness;
  • Organiseren van activiteiten om de sociale binding tussen studenten te verhogen;
  • Onderzoek naar het inrichten van studieplekken en ‘huiskamers’;
  • Het onderzoeken en wellicht inzetten van het online platform ‘Check-It’. Studenten vinden hier betrouwbare informatie over loopbaan- en psychosociale onderwerpen. Door middel van online communicatie kan de student op afstand worden gecoacht en kunnen vragen direct worden beantwoord;
  • Er is een digitale omgeving ingericht met tips en tools voor mentoren met betrekking tot ondersteuning van studenten op het vlak van welzijn.

NPO had tot gevolg dat er meer vacatures ontstonden en krapte op de arbeidsmarkt maakt het invullen hiervan uitdagend. Om deze reden besloten we een recruitment center in te richten met het doel vacatures sneller en beter te vervullen door te werken aan arbeidsmarktcommunicatie en het benutten van de meest passende kanalen.

Organisatie
Het Koning Willem I College richtte een projectteam en een werkgroep op, die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van een aantal projecten, de verbinding tussen de verschillende interventies, de communicatie in de school, de monitoring en de verantwoording. De werkgroep bestaat onder andere uit docenten die betrokken zijn bij de uitvoering van projecten. We kozen hierbij voor een pragmatische en actiegerichte aanpak.

De projectleider die projectteam en werkgroep begeleidt, rapporteert rechtstreeks aan het College van Bestuur. De Ondernemingsraad is betrokken bij de totstandkoming van het bestedingsplan en heeft ermee ingestemd en ook het College van Bestuur is hierbij betrokken.

Ten slotte zoeken we regelmatig aansluiting bij de Studentenraad en de studentenklankbordgroep (een bredere vertegenwoordiging van studenten binnen het college) om plannen te toetsen en maken we gebruik van beschikbare interne en externe onderzoeken.

Inmiddels is de bestuurlijke fusie tussen De Leijgraaf en Koning Willem I college een feit en de samenwerking tussen beide instellingen is nog verder verstevigd. Op dit moment is er één projectleider die verantwoordelijk is voor het NPO bij beide instellingen.

Samenvatting bestedingsplan
Enerzijds spreken we in het bestedingsplan de ambitie uit om op korte termijn extra middelen in te zetten om studenten die ondersteuning te bieden die nodig is om snel stappen te maken. Anderzijds willen wij met deze opdracht meer bereiken dan alleen het bestrijden van de negatieve effecten. Immers, de coronacrisis versnelde ook de al jaren beoogde herijking en vernieuwing van het onderwijs.  

Op deze wijze versterken we het onderwijs conform onze visie op onderwijs en leren, gericht op de middellange termijn. Een versterking van de kwaliteit waarbij de onderwijsteams aan zet zijn, met ondersteuning van de diensten.

Er zijn enkele randvoorwaarden afgesproken die voorwaardelijk zijn voor het uitzetten van de interventies:

  • De student staat centraal, ingezette middelen leveren direct rendement of meerwaarde op voor de student;
  • Ambitie, maatwerk en uitvoerbaarheid zijn uitgangspunten bij de uitvoering;
  • De interventies sluiten aan bij het collegebeleid dat beschreven staat in de verschillende beleidsdocumenten zoals de visie op leren ‘Leren Beweegt’, en Teams aan zet.

Het bestedingsplan van het Koning Willem I College richt zich op de vier thema’s die voor het mbo van toepassing zijn: soepele in- en doorstroom, welzijn studenten en sociale binding met de opleiding, ondersteuning en begeleiding op het gebied van stages en voorkomen van jeugdwerkloosheid.  In de aanvragen van de afdelingen kwamen de eerste twee thema’s het meest sterk naar voren, zoals dat is beschreven in de vorige paragraaf. Bij het schrijven van het bestedingsplan was er nog ruimte voor een miljoen euro.

Hieronder een financiële vertaling van bovenstaande. Dit betreft een begroting; we monitoren de bestedingen en stellen het budget bij, als dat nodig is.

Nr. Projectnaam Gepland budget
1 Soepele in- en doorstroom 2.223.805 
2 Welzijn studenten en sociale binding opleiding 1.440.210 
3 Ondersteuning en begeleiding op het vlak van stages 412.500 
4 Aanpak Jeugdwerkloosheid 31.800 
5 Overig 560.000 
6 Reserve 1.096.485 
  Totaal 5.764.800 
Thema 2021 gerealiseerd 2022 begroot Totaal
Soepele in- en doorstroom personeel 648.152 1.933.829 2.581.981
Welzijn studenten en sociale binding personeel 15.000 119.712 134.712
Begeleiding op het gebied van stages personeel 133.803 461.308 595.111
Voorkomen jeugdwerkloosheid personeel 10.356 19.561 29.917
Out of Pocket alle thema’s     1.001.760
Overig (buiten thema’s)     560.000
Totaal     4.903.481
Nog te besteden     861.319

Communicatie
We onderscheiden diverse doelgroepen, zowel in- als extern. Communicatie zetten we zowel NPO-breed als op projectniveau in. Het doel hiervan is om concrete acties en resultaten te delen en ook terugkoppeling van onderzoeken, voortgang of interviews met medewerkers en studenten.

Realisatie en bijstelling
De personele uitdaging zorgde ervoor dat veel interventies pas laat in de tweede helft van 2021 startten en sommige pas in 2022 begonnen. Alles toegekend en uitgezet. Dat betekent dat we het grootste deel van de uitgezette interventies uitvoeren in het kalenderjaar 2022.

De tussenevaluatie van februari 2022 geeft op hoofdlijnen de volgende informatie:

  • Projecten Flexibilisering en Digicoaches kwamen school breed goed op gang. Veel afdelingen zijn actief bezig met pilots of het herinrichten van opleidingen. Zij zien de urgentie. Op twee derde van de afdelingen benoemden we digicoaches, die we hiervoor ook faciliteren in uren.
  • Op het gebied van studentenwelzijn stelden we voor leraren en mentoren materiaal beschikbaar via interne kanalen.
  • Er ligt een voorstel voor het inrichten van twee studieruimtes. Deze kwam tot stand in samenwerking met de studentenklankbordgroep.
  • De enquêtes die we afnamen in de periode maart 2020 tot oktober 2021 analyseerden we. Hierop formuleerden we aanbevelingen die we school breed onder de aandacht brengen.
  • De geplande activiteiten op het gebied van studentenwelzijn liepen vertraging op door de lockdown in de laatste maanden van het schooljaar. Ze zijn nu gepland vanaf het voorjaar 2022.
  • Op meerdere afdelingen zijn onderwijskundigen aan het werk ter ondersteuning van de herinrichting van het onderwijs.
  • Op meerdere afdelingen stelden we extra zorgspecialisten en zorgcoaches aan, of breidden we bestaande contracten zijn uit.
  • Het deelproject mentoraat/zorgstructuur droegen we uiteindelijk over aan het transitieteam dat daarvoor verantwoordelijk werd, in het kader van de fusieontwikkelingen. De plannen zijn verder uitgewerkt in dit transitieteam.
  • De aangekondigde pilot rond modularisering zetten we om naar een pilot blended leren naar keuze. Enkele afdelingen ontwikkelen dit studiejaar wel modules. Deze ontwikkeling volgen wij.
  • Afdelingen maakten keuzes in het uitvoeren van geplande interventies. Personeelstekort en noodzakelijke focus noopte tot een prioritering in tijd.

Toekomst
Aangezien we nog een fors bedrag aan middelen niet inzetten in het bestedingsplan, kregen afdelingen tot en met december 2021 de mogelijkheid om nieuwe aanvragen in te dienen. Enkele aanvragen die we alsnog zijn goedkeurden en inmiddels inzetten, of binnenkort ingezet worden:

  • Een deel van de reservering vullen we in met interventies op digitalisering en flexibilisering.
  • We huren onderwijsmakelaars in voor studenten niveau 1 en 2. 
  • We blijven investeren in extra zorgondersteuning en begeleiding van studenten.
  • Interventies voor sociale binding.

Sinds 1 augustus 2022 is het Mbo-studentenfonds van kracht. In onderstaande tabel wordt inzicht gegeven in de toekenningen van de aanvragen die in 2021 in het kader van het Mbo-studentenfonds zijn gedaan.

Tabel uitkeringen mbo-studentenfonds

omschrijving aantallen studenten totaal van de toekenningen gemiddelde hoogte van de toekenningen
       
Studenten die lid zijn van een studentenraad als bedoeld in artikel 8a.1.2 WEB, van een andere door het bevoegd gezag ingestelde medezeggenschapsstructuur of van het bestuur van een studentenorganisatie van enige omvang met volledige rechtsbevoegdheid aanvragen: 0    
  toekenningen:    
       
Studenten die activiteiten verrichten op bestuurlijk of maatschappelijk gebied die naar het oordeel van het bevoegd gezag mede in het belang zijn van de instelling of van het onderwijs dat de student volgt aanvragen: 0    
  toekenningen:    
       
Studenten, of diens wettelijk vertegenwoordiger, die aantoonbaar onvoldoende financiële middelen hebben voor de aanschaf van onderwijsbenodigdheden waarover de student geacht wordt zelf te beschikken aanvragen: 217    
  toekenningen: 172 42.818,- 249,-
       
Studenten die in verband met de aanwezigheid van een bijzondere omstandigheid studievertraging hebben opgelopen aanvragen: 0    
  toekenningen:    
       
Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report