
Skills the Finals 2024
In 2024 hadden wij, samen met ROC Ter AA, Summa Collega, De Rooi Pannen en Yuverta de eer om het finale evenement van de Skills wedstrijden te organiseren. Op donderdag 21 en vrijdag 22 maart vonden deze wedstrijden plaats in De Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Het was de eerste keer dat dit grote, landelijke evenement in Brabant plaatsvond. Een recordaantal van ongeveer 30.000 bezoekers zagen hoe vmbo-leerlingen en mbo-studenten in 50 finalewedstrijden streden om zich de beste in hun vak te mogen noemen.
Op het LOB-plein hadden bezoekers gelegenheid om kennis te maken met meer dan 90 beroepen.
Wereldcafé FF Concreet
Daarnaast organiseerden het Koning Willem I College, Yuverta en SintLucas samen een uniek evenement: ‘WereldCafé FF Concreet!'. Het Café bestond uit een centraal ontmoetingsplein met daaromheen 17 zones, die elk gekoppeld waren aan één van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s). In die zones hadden bezoekers de kans om onze makers van de toekomst te ontmoeten, die met heel concrete oplossingen lieten zien hoe zij nu al bezig zijn de wereld van morgen beter, duurzamer en inclusiever te maken.
We kijken met zeer veel trots terug op het evenement en kijken ernaar uit om het in 2026 weer te organiseren!
Pitstop in cijfers
De grafieken hieronder geven een beeld van de begeleiding, uitstroom en contactmomenten met studenten binnen de beroepsroute in regio’s Oss, Veghel en Cuijk, evenals op de locatie Onderwijsboulevard (OB) gedurende het studiejaar 2024.
Uit de eerste grafiek blijkt dat van de 65 studenten in Oss, Veghel en Cuijk het merendeel (42) doorstroomt naar een bbl-traject of direct aan het werk gaat. Slechts een klein deel kiest voor vervolgonderwijs (11), iets anders (7), of is niet bekend (5).
De tweede en vierde grafiek tonen de ‘Pitstop’-contactmomenten met studenten op de Onderwijsboulevard. In de periode september t/m december 2024 zijn er met 172 studenten in totaal 412 contactmomenten geweest. In de periode januari t/m juni 2024 zijn er 116 studenten bereikt, met 496 contactmomenten, waarvan 31 specifiek in coachklassen. Dit laat zien dat de begeleiding in het tweede semester intensiever is geworden, ondanks een daling in het aantal unieke studenten.
Deze cijfers onderstrepen het belang van continue monitoring en ondersteuning van studenten, waarbij persoonlijke begeleiding een grote rol speelt in het behouden van motivatie en het begeleiden naar een passende vervolgroute.




De verdeling in de 65 casussen: 42 studenten kregen ondersteuning bij het vinden of behouden van een leerwerkplek, werk of stage, elf studenten stroomden door naar een vervolgopleiding. Bij zeven studenten zetten we een andersoortig traject in, bijvoorbeeld richting gemeente, werkbedrijf of regionale jobcoach. Bij vijf studenten zetten we geen traject in, omdat zij niet gemotiveerd of onbereikbaar waren.
Nazorg
Het Koning Willem I College investeerde de afgelopen jaren in Pitstop om studenten te ondersteunen bij het vinden van een passende stageplaats en om nazorg te bieden aan gediplomeerden. Ongediplomeerde studenten kregen begeleiding naar een geschikte vervolgplek via het regionale programma Voortijdig Schoolverlaten (VSV). Vanaf 2025 bundelen we deze ondersteuning binnen Pitstop, vooruitlopend op de Wet van school naar duurzaam werk, die naar verwachting op 1 januari 2026 ingaat. Deze wet verplicht mbo-instellingen om studenten beter voor te bereiden op hun vervolgstap en nazorg te bieden. Hoewel de wet zich richt op Entree- en bol-niveau 2-studenten, wil het Koning Willem I College er zijn voor alle studenten die deze ondersteuning nodig hebben. We werken samen met partners zoals Werkcentrum Noordoost Brabant, doorstroompunten, sociale ontwikkelbedrijven, gemeenten en de regionale Jongerenaanpak Noordoost Brabant.

In 2024 begeleidden we 264 studenten uit 's-Hertogenbosch. Van hen stroomden 148 door naar een vervolgopleiding en vonden 102 een baan. Een groep van veertien studenten maakte nog geen duidelijke keuze; zij waren moeilijk bereikbaar of wilden geen gebruik maken van de aangeboden ondersteuning.
Resultaten Route X per locatie
Locatie ‘s-Hertogenbosch:
In het schooljaar 2023-2024 en de eerste helft van 2024-2025 zijn de volgende resultaten behaald binnen Route X in ’s-Hertogenbosch:
- 95 studenten startten een studiekeuzetraject
- 12 studenten zitten nog in het traject, dat in 2025 doorloopt
- 11 studenten zijn om persoonlijke redenen niet gestart
- 4 studenten stopten voortijdig
- 64 studenten vonden een nieuwe opleiding
Van de 64 studenten die een nieuwe opleiding vonden:
- 7 studenten konden direct instromen:
- 5 bij het Koning Willem I College
- 1 bij Summa College
- 1 bij Yuverta
- 57 studenten moesten wachten op een geschikt instroommoment vanwege instroombeperkingen
- 3 studenten staan op de wachtlijst om in te stromen
- 1 student is uit beeld geraakt
Locatie Oss, Veghel en Cuijk:
Aantal studenten Route X (tweede helft schooljaar 2023-2024):
- 179 studenten aangemeld
- 10 studenten meldden zich aan, maar verschenen nooit en gaven geen reden
- 169 studenten deden een beroepskeuzetest en een beroepskeuzegesprek
Uitkomsten:
- 110 studenten stroomden door naar een nieuwe beroepsopleiding, waarvan 5 tussentijds instroomden
- 18 studenten kozen voor werk of een tussenjaar
- 16 studenten meldden zich aan voor de groepstraining van Route X, maar startten niet
- 3 studenten werden uit de groepstraining verwijderd
- 17 studenten bleven bij hun opleiding
- 5 studenten gaven aan nog niet klaar te zijn voor een studiekeuze vanwege persoonlijke redenen
Aantal studenten Route X (eerste helft schooljaar 2024-2025):
- 102 studenten aangemeld
- 37 studenten sloten hun traject af
Uitkomsten:
- 16 studenten kozen een nieuwe opleiding, waarvan 10 tussentijds instroomden
- 6 studenten stroomden door naar werk
- 2 studenten startten uiteindelijk niet
- 9 studenten bleven bij hun opleiding
- 1 student stopte vanwege persoonlijke omstandigheden
- 19 studenten meldden zich aan voor een beroepskeuzeonderzoek (13 gepland, 6 nog te plannen)
- 48 studenten begeleiden we nog in het studiekeuzetraject van Route X
Voorzieningen Studentenwelzijn - vervolg
Muziek en bewegen
Binnen het Startcollege zijn twee expertisecentra actief: één voor de regio’s Meierijstad, Oss en Land van Cuijk, en één voor ’s-Hertogenbosch. Beide centra werken vanuit de volgende uitgangspunten:
- De student staat centraal.
- We focussen op de talenten en mogelijkheden van de student.
- We hebben een adviserende rol op het gebied van extra ondersteuning.
- We bieden maatwerk
Muziek en beweging helpen ons om onderwijs en begeleiding beter te laten aansluiten op de behoeften van studenten. Denk aan muziek tijdens rekenondersteuning of wandelen tijdens een gesprek. Daarnaast zetten we verschillende materialen en hulpmiddelen in die studenten ondersteunen zonder afleiding voor anderen te veroorzaken. Dit helpt hen om hun energie kwijt te kunnen en zich beter te focussen op de instructie.
In 2024 besteedden we extra aandacht aan het delen van kennis en succesvolle praktijkvoorbeelden op het gebied van muziek en bewegen binnen het college. Tijdens een Startcollegedag gaven we een workshop aan geïnteresseerde collega’s. Op een Koersdag brachten we management en directie letterlijk in beweging met energizers, om hen te inspireren om muziek en beweging in te zetten binnen hun eigen afdelingen. Dit resulteerde in drie workshops op drie verschillende afdelingen.
Het Startcollege nam muziek en bewegen op in de teamplannen voor schooljaar 2023-2024. Elke afdeling heeft een contactpersoon die onderdeel uitmaakt van de werkgroep muziek en bewegen. Het doel is om succesvolle praktijkvoorbeelden zichtbaar te maken en toe te passen binnen het gehele Koning Willem I College.
Binnen het mbo is de inzet van muziek en beweging nog relatief onbekend, vooral in vergelijking met het basis- en voortgezet onderwijs. In 2025 onderzoeken we hoe we deze visie breder kunnen uitrollen binnen de onderwijsafdelingen, zodat meer studenten hiervan kunnen profiteren.
Check it
Sinds 2016 gebruiken we Check it op de locaties Oss, Land van Cuijk en Meierijstad. Na de fusie is Check it vanaf november 2022 collegebreed uitgerold binnen het Koning Willem I College.
Check it is een website voor zowel studenten als medewerkers. Zij vinden hier informatie over belangrijke onderwerpen die spelen in het leven van studenten. Denk aan vragen op het gebied van leefstijl, psychosociaal welbevinden en studieloopbaan.
Met Check it breidden we ons begeleidingsaanbod uit met een online component die aansluit bij de leefwereld van studenten. De website draagt ook bij aan professionalisering op het gebied van verschillende (gespreks)onderwerpen.
Evida Design nam Check it in 2024 over, dit is een nieuwe externe partner die onder andere het webbeheer verzorgt. Dit markeert een nieuwe fase waarin we een andere koers inslaan. We hebben vertrouwen in een succesvolle samenwerking. Evida Design heeft zich eerst verdiept in de website, de inhoud en het webbeheer.
Vooruitblik 2025
De werkgroep herzag kritisch de volledige website in 2024 en Evida Design voert in 2025 de updates door.
Onze ambitie is om het gebruik van Check it met 50% te laten groeien. Daarnaast stelden we samen met Evida Design de volgende doelen:
- Herinrichting van de website voor meer overzicht.
- Actieve promotie via de stafafdeling Marketing 7 communicatie op de schermen in de gebouwen.
- Wekelijks relevante content plaatsen voor studenten en medewerkers op het Koningsplein.
- Actueel houden van de inhoud, met voortdurende bewaking en aanvulling van expertise.
- Deelname aan de CI-community, waar we good practices delen.
- Kwartaalrapportages delen met kijkcijfers op basis van Google Analytics.
- Betrekken van gebruikers via een pop-up met vragen zoals: Wat mis je? Welke onderwerpen zou je nog willen toevoegen?
Topsport en Talentontwikkeling
Het Koning Willem I College ondersteunt topsporters en talenten om hun sport en studie zo goed mogelijk te combineren. Een startkwalificatie behalen is belangrijk, omdat de meeste topsporters uiteindelijk niet de top bereiken en niet structureel kunnen leven van hun sport. Financiële onafhankelijkheid is slechts voor een klein deel van de topsporters haalbaar. Elke student volgt een individueel maatwerktraject. De coach en ondersteuningsspecialist begeleiden de student binnen de afdeling.
Keuzedeel Topsport
Binnen het mbo bereiden sommige talenten zich naast hun studie voor op een professionele sportcarrière. Werkgevers, sportverenigingen en organisaties zoals het NOC*NSF hechten waarde aan aanvullende scholing voor topsporters, gericht op niet-sport-specifieke onderwerpen zoals omgaan met media en kennis over doping. Het keuzedeel Topsportvaardigheden ontwikkelden we grotendeels op basis van doorlopende leerlijnen van het NOC*NSF. Werkgevers van topsporters zien het als een toegevoegde waarde wanneer een topsporter deze kennis en vaardigheden in huis heeft. Dit keuzedeel biedt topsporters de kans om kennis en vaardigheden op te doen die relevant zijn voor hun toekomst, zowel binnen als buiten de sportwereld. In schooljaar 2023-2024 namen 18 studenten deel aan dit keuzedeel.
MBO Studentenfonds
Op 14 april 2023 stelde het Koning Willem I College de beleidsnotitie MBO Studentenfonds vast. Sinds 1 augustus 2021 biedt dit fonds financiële ondersteuning aan studenten die aan de wettelijke voorwaarden voldoen. Naast een vergoeding voor leermiddelen kunnen studenten ook een laptop lenen via het college. In schooljaar 2023 en 2024 schaften we extra laptops aan.
Sinds 2023 informeren we studenten via verschillende kanalen over de mogelijkheden van het fonds, zoals bij de start van het schooljaar, via Check it en via de coach. In 2024 breidden we de doelgroep uit naar bbl-studenten zonder werk. Deze groep mag starten met de opleiding, maar heeft vaak (nog) geen inkomen. In 2024 werkte de werkgroep MBO Studentenfonds aan een uniforme werkwijze voor het hele college, inclusief een nieuw administratiesysteem. Hierdoor kunnen medewerkers van het Studentenfonds aanvragen van alle locaties afhandelen. Daarnaast verlopen sinds 2024 de contacten met de verschillende Stichtingen Leergeld direct via het Studentenfonds en niet meer via studenten of ouders als tussenschakel. Dit verkort de communicatielijnen en maakt het aanvraagproces efficiënter.
Op 14 mei 2024 presenteerden we de uniforme werkwijze voor vertegenwoordigers van Stichtingen Leergeld uit de regio, tijdens een lunch in de Mensa.
Samen met de afdeling Financiën voerden we meerdere gesprekken om de samenwerking met het Studentenfonds te evalueren en verbeteren. Een belangrijke verandering is dat het Studentenfonds facturen nu rechtstreeks vergoedt. Voorheen ontvingen studenten zelf de factuur en moesten ze deze indienen. Door deze stap te schrappen, verloopt het proces sneller en efficiënter.
Om zowel studenten als medewerkers goed te informeren over het MBO Studentenfonds, voerden we in 2024 gesprekken met de afdeling Communicatie. In 2025 werken we verder aan een communicatieplan om zowel potentiële als huidige studenten op een duidelijke en efficiënte manier te informeren.
In 2024 maakten vooral studenten uit doelgroep 3 gebruik van het fonds. Dit zijn studenten die onvoldoende financiële middelen hebben om leermiddelen aan te schaffen.
Project Geldwijzer
Om studenten beter te ondersteunen bij financiële zaken, ontwikkelde het Koning Willem I College verschillende initiatieven en een breed scala lesmaterialen. In 2024 stelden we binnen deze subsidie een projectgroep samen, bestaande uit een projectleider, een projectcoördinator en kartrekkers vanuit verschillende onderwijsafdelingen. Deze kartrekkers hebben affiniteit met geldzaken en werken samen met regionale ketenpartners.
Binnen dit project zijn inmiddels zo’n 20 docenten geschoold, en verzorgde het college workshops voor nog eens 20 geïnteresseerde collega’s op de Startcollegedag. Daarnaast organiseerde Koning Willem I College in december een workshop voor het management en de directie tijdens de Koersdag. Het Koning Willem I College werd bovendien als voorbeeld genoemd in de Geldspecial van Wijzer in Geldzaken, een uitgave onder auspiciën van het Ministerie van Financiën. Ook ontwikkelden het college een flyer en presenteerden we het project op verschillende afdelingen.
Studenten zonder geldzorgen voelen zich beter, zijn gezonder, presteren beter en vallen minder snel uit. We verwachten hierdoor ook een positief effect op de voortijdig schoolverlaters (VSV)-cijfers.
In 2024 maakten we afspraken met onderwijsafdelingen om de training "Doe je digiding" te verzorgen via Stichting Digisterker. Hierdoor stelden we de projectaanvraag bij en verwachten we in 2025 niet 90, maar 180 docenten te scholen.
Werkafspraken regio 36
Na een intensieve overlegperiode stelde de Stuurgroep Verzuim in juni 2024 het document "Werkafspraken Koning Willem I College – Leerplicht regio 36" vast. Dankzij deze werkafspraken houden we samen beter zicht op onze studenten en zorgen we voor meer duidelijkheid over verantwoordelijkheden.
De stuurgroep besloot om de werkafspraken in december 2024 te evalueren. De afspraken hierover liggen al vast in de planning voor 2025.
Inloopspreekuur leerplichtambtenaar/doorstroomcoach
In de beleidsnotitie Verzuimbeleid 2023-2024 staat dat de leerplichtambtenaar/doorstroomcoach (voorheen RMC) elke twee weken aanwezig is op locatie. Studenten en medewerkers kunnen zonder afspraak binnenlopen voor algemeen advies over leerplichtgerelateerde onderwerpen. Daarnaast voert de leerplichtambtenaar/doorstroomcoach op deze dagen gesprekken met studenten die via een DUO-melding zijn aangemeld. Dit kan gaan over aanwezigheid op school of andere problematiek.
Ook zijn er preventieve gesprekken mogelijk. Bijvoorbeeld bij zorgen over de aanwezigheid van een student, ook als de grens van 10 uur ongeoorloofd verzuim binnen vier weken nog niet is bereikt. Voorwaarde hiervoor is dat er een DUO-melding is gedaan. In deze uitwerking van het verzuimbeleid beschrijven we wat de leerplichtambtenaar/doorstroomcoach precies doet en hoe we deze rol binnen de verschillende locaties van het Koning Willem I College inzetten.
Overstapcoach VO-MBO
Met middelen uit het VSV-programma begeleiden doorstroomcoaches in regio 36b kwetsbare overstappers van het voortgezet onderwijs naar het mbo. Het resultaat? Dat ongeveer 90% van deze studenten hun mbo-opleiding succesvol afrondt. Het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noordoost (RBL-BNO) en de betrokken vo-scholen in regio 36b zijn zeer tevreden over deze aanpak.
Vanuit de stuurgroep regionale Jongerenaanpak Noordoost Brabant werken we aan een bredere harmonisatie van deze voorziening in de hele regio. In 2023 zagen we alleen al 80 jongeren die de overstap van vo naar het mbo niet maakten. Om hierop in te spelen, stelden we op 1 november 2023 twee overstapcoaches aan. We sloten ons aan bij het landelijke netwerk van overstapcoaches en droegen deze voorziening voor aan onze practor Kansrijk Opleiden voor verder onderzoek.
Op 4 november 2024 kwamen de regionale overstapcoaches VO-MBO en regionale overstapcoördinatoren VO-MBO samen op uitnodiging van VSV-programmamanager. Tijdens deze bijeenkomst bracht Doorstroompunt 073 goed nieuws: sinds de harmonisatie van deze initiatieven medio 2023, stapten vrijwel alle jongeren die van het vo naar het mbo gingen voor 1 oktober 2024 daadwerkelijk in. Daarnaast kreeg het RMC op 1 mei 2023 een nieuwe naam: “Doorstroompunt”. Ingrado spreekt nu over doorstroomcoaches in plaats van RMC-medewerkers. Daarom besloten we de term doorstroomcoach te vervangen door “overstapcoach coördinator VO-MBO”, omdat deze naam beter de lading dekt.
Overstapcoördinator VO-MBO
Om de overstap van vo-studenten naar het mbo in de hele arbeidsmarktregio goed in beeld te brengen, gebruiken we een systeem en werken we intensief samen. In regio 36b gebeurde dit al langere tijd. Per 1 januari 2024 breidden we deze coördinatie uit naar regio 36a en trad een tweede overstapcoördinator VO-MBO in dienst.Deze coördinator monitort de overgang van vo naar mbo, helpt voortijdig schoolverlaten (VSV) en ongediplomeerde uitstroom van havo/vwo-studenten te voorkomen en begeleidt decanen bij het gebruik van Intergrip. Daarnaast onderhoudt de overstapcoördinator contacten met regionale partners, zoals de doorstroompunten en andere betrokken organisaties.
Laaggeletterdheid
In 2024 richtten we ons op het verminderen van laaggeletterdheid via scholingsprogramma’s. Medewerkers konden zich aanmelden voor een scholingsaanbod via E-wise om meer inzicht te krijgen in het begeleiden van anderstaligen en studenten met een taalachterstand. Het scholingsprogramma bestond uit drie modules:
- Laaggeletterdheid in het mbo
- Anderstalige studenten ondersteunen in de vakles
- Aandacht voor taal in beroepsgerichte vakken van het vmbo
Door deze scholing kregen medewerkers extra handvatten om taalvaardigheden in hun lessen beter te integreren en studenten gerichter te ondersteunen.
Taalkracht in Actie
Op 17 oktober 2024 organiseerden Jongerenaanpak Noordoost Brabant Werkt, het Koning Willem I College, Yuverta en het Regionaal Werkcentrum NOB samen het evenement Taalkracht in Actie.
Studenten van Entree- en niveau 2-opleidingen van verschillende mbo-locaties volgden anderhalf uur lang workshops en activiteiten om hun taalvaardigheden te verbeteren en op een positieve manier de kracht van taal te ervaren. Het evenement vergrootte de bewustwording over laaggeletterdheid bij zowel studenten als docenten. Studenten konden deelnemen aan:
- Escapekoffers, waarbij taalopdrachten opgelost moesten worden
- Een ICT-spot, met uitdagende opdrachten voor digitale vaardigheden
- Dichten met Rick Terwindt en de stadsdichter van Meierijstad
- Een rap-estafette met Ongelovige Thomas
- Een lezing van ervaringsdeskundige Michael, die zijn moedige verhaal deelde om het taboe op laaggeletterdheid te doorbreken
Daarnaast is er nazorg mogelijk via taalhuizen in alle gemeenten, waar studenten extra ondersteuning kunnen krijgen.

STER: extra taal- en rekenondersteuning
Voor nieuwkomers (gekoppeld aan het Nieuwkomersloket binnen programmalijn 2: Monitoren van de beroepsroute) en voor alle andere studenten binnen het Koning Willem I College, bieden we extra ondersteuning op het gebied van taal en rekenen.
Er zijn op dit moment drie manieren waarop studenten extra ondersteuning kunnen krijgen:
- Aanmelding via de coach in Eduarte. De coach kan een student via Eduarte aanmelden voor extra taal- en/of rekenondersteuning tijdens lestijd. Deze ondersteuning vindt plaats op de afdeling of in centrale STER-ruimtes, zoals het studielokaal.
- Aanmelding via de STER-tegel op de website. Studenten kunnen zichzelf aanmelden voor ondersteuning buiten lestijd via de STER-tegel op de website. Dit vindt plaats op vaste locaties binnen het college. Deze tegel is een pilot voor locatie ’s-Hertogenbosch.
- Inloopmomenten op locatie ’s-Hertogenbosch. Op deze locatie zijn STER-collega’s op afdelingen zichtbaar en beschikbaar op vaste tijdstippen. Studenten kunnen hier zonder aanmelding in Eduarte extra ondersteuning krijgen.
Vanwege de nieuwe aanmeldprocedure en de vernieuwde inrichting van Eduarte hebben we op dit moment nog geen volledig beeld van het aantal aanmeldingen. Dit monitoren we de komende periode.
Interdisciplinair leren en Het Talent Atelier
Interdisciplinair leren
Bij interdisciplinair leren werken mensen uit verschillende vakgebieden samen om complexe vraagstukken op te lossen. Ze combineren inzichten, kennis en vaardigheden vanuit diverse disciplines. Dit zorgt voor integratie en helpt bij het creëren van vernieuwende ideeën. Interdisciplinair werken is een belangrijke vaardigheid voor de toekomst. Professionals leren zo niet alleen mee te denken, maar ook om actief bij te dragen aan duurzame en innovatieve oplossingen.
Het nut van interdisciplinair werken
- Complexe problemen oplossen: actuele vraagstukken zoals klimaatverandering of technologische ontwikkelingen vragen om kennis vanuit verschillende vakgebieden.
- Innovatie stimuleren: door verschillende inzichten te combineren ontstaan nieuwe en verrassende ideeën.
- Persoonlijke ontwikkeling: werken buiten je eigen vakgebied en expertise zorgt voor groei in samenwerking, communicatie en zelfinzicht.
- Relevant voor de praktijk: werkgevers zoeken professionals die niet alleen vakspecifiek denken, maar ook flexibel zijn en verbinding kunnen leggen tussen domeinen
Skills die studenten ontwikkelen
- Samenwerken en communiceren: studenten leren omgaan met mensen uit verschillende achtergronden. Dit vraagt om empathie, open communicatie en teamgerichtheid.
- Creatief en kritisch denken: het combineren van inzichten vraagt om out-of-the-box denken en het loslaten van traditionele denkkaders.
- Probleemoplossend vermogen: studenten leren vraagstukken aanpakken zonder een duidelijk antwoord.
- Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: studenten leren omgaan met verschillende aanpakken en denkwijzen.
- Reflecteren: studenten krijgen inzicht in hun eigen bijdrage en hoe die past in het grotere geheel.
Het Koning Willem I College wil studenten opleiden tot wendbare professionals die klaar zijn voor een steeds sneller veranderende samenleving. Dit betekent dat we studenten specifieke beroepsvaardigheden leren, maar ook softskills ontwikkelen. We leiden studenten op tot professionals, die weten wie ze zijn, waar hun talenten en uitdagingen liggen, die weten wat ze belangrijk vinden in hun loopbaan en hoe ze zelf regie kunnen nemen hierover.
Inner Development Goals
De Inner Development Goals (IDG) helpen studenten ontdekken wat hen motiveert en hoe ze samen meer impact kunnen maken. Het Talent Atelier gebruikt dit raamwerk om studenten te inspireren en te laten groeien.
Interdisciplinaire opdrachten in het Talent Atelier
In het Talent Atelier werken studenten van verschillende opleidingen samen aan praktijkopdrachten zonder standaardoplossingen. Deze opdrachten komen van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Het zijn echte, complexe vraagstukken die studenten uitdagen om verder te kijken dan hun eigen vakgebied.
Hoe werkt het?
Studenten volgen een specifieke methode: het ICE-model, dat is gebaseerd op design thinking. Ze worden uit hun comfortzone gehaald door samen te werken met studenten van andere opleidingen en door opdrachten aan te pakken buiten hun eigen vakgebied. Studenten bezoeken regelmatig de opdrachtgevers en krijgen de verantwoordelijkheid om het vraagstuk op te lossen. Dit vertrouwen motiveert hen en stimuleert hun betrokkenheid.
De focus ligt op leren, niet op het eindproduct
Het Talent Atelier benadrukt niet het eindresultaat, maar de vaardigheden en persoonlijke groei van de studenten. Ze leren beter samenwerken, ontdekken nieuwe talenten en ontwikkelen belangrijke softskills.
Bij het Talent Atelier werken studenten van verschillende mbo-opleidingen samen in interdisciplinaire teams. In groepen van vier à vijf studenten, bijvoorbeeld verpleegkundigen samen met studenten architectuur en ICT, pakken ze uitdagende praktijkvraagstukken aan. De open leeromgeving stimuleert creatief denken en constructieve samenwerking. Het uitgangspunt van het Koning Willem I College is dat elke student tijdens zijn opleiding minimaal één interdisciplinair project volgt in het Talent Atelier.
Uitgebreid aanbod aan modules
Ons aanbod is inmiddels verbreed. Het Talent Atelier biedt verschillende modules aan die zijn afgestemd op niveaus en leerjaren. Studenten kunnen hiermee op hun eigen niveau en tempo interdisciplinaire ervaring opdoen:
- 5 weken, een dagdeel: gericht op samenwerking in groepsverband (niveau 2).
- 9 weken, een dagdeel: voor studenten niveau 2-4, met focus op samenwerken en het ICE-model.
- 9 weken, een dagdeel: speciaal voor eerstejaars studenten (niveau 3-4).
- 9 weken, een dagdeel: speciaal voor bbl-studenten.
- 9 weken, één hele dag: voor studenten in leerjaar 2 of 3. Inclusief het keuzedeel Lean & Creatief met examen en badge bij een positief resultaat!
- Pop-up HTA: één complete dag waarin studenten kennismaken met het ICE-model, een duurzame challenge krijgen onder begeleiding van een HTA-coach.
- Mini HTA: 4-5 bijeenkomsten in Het Talent Atelier, speciaal voor voortgezet onderwijs-leerlingen.
- LOB-traject: mogelijkheid om de vijf loopbaancompetenties te ontwikkelen en aan te tonen. Duur: in overleg.
- Persoonlijk leiderschap: in vier weken kunnen studenten een dagdeel deelnemen waarbij de nadruk van de challenge ligt op het persoonlijk leiderschap.
Open Ateliers
Het Talent Atelier verbindt onderwijs, het werkveld en verschillende community's. Het Koning Willem I College wil het bestaande netwerk blijven uitbreiden en samenwerkingen versterken. Daarom organiseren we op verschillende locaties Open Ateliers. Tijdens deze netwerkactiviteiten brengen we studenten, bedrijven, organisaties en docenten van andere onderwijsinstellingen samen om onderwijs en werkveld met elkaar te verbinden en elkaar te inspireren.
Bij elk Open Atelier staat een ander onderwijsthema centraal. Bezoekers krijgen een inkijkje in Het Talent Atelier en de methodiek die we gebruiken. Daarnaast is er ruimte om te netwerken en ervaringen uit te wisselen.
Open Ateliers in 2024:
- VO Congres in ’s-Hertogenbosch: dit congres was het eerste Open Atelier.
- Opening van het vernieuwde Talent Atelier in ’s-Hertogenbosch.
- Inner Development Goals: een Open Atelier met een gastspreker.
Gemiddeld waren er steeds 50 bezoekers.
HTA Huisstijl
In 2024 kreeg Het Talent Atelier een vernieuwde look & feel op de locatie aan de Onderwijsboulevard.

Opschaling locatie Oss, Veghel, Cuijk
Oss
In september 2023 openden we Het Talent Atelier op locatie Oss (Euterpelaan) en startten we met een groep niveau 2-studenten van het Startcollege. Studenten van de opleidingen ICT-support, Helpende zorg en Medewerker facilitaire dienstverlening werkten samen aan een opdracht uit de regio.
Daarnaast organiseerden we een Health Fest en MoneyFest, waarbij 100 gasten Het Talent Atelier bezochten. In 2024 en 2025 vond een
netwerkborrel plaats, georganiseerd door studenten van het Maaslandcollege en Het Talent Atelier. Deze trok 100 bezoekers, waaronder collega’s en potentiële opdrachtgevers.
Ook studenten van Techniek, ICT, Sport en Bewegen, Social Work, Handel & Commercie, Smart Building en ISK vonden hun weg naar Het Talent Atelier in Oss. Zij voerden hier verschillende pilots succesvol uit. Het Maaslandcollege organiseerde een mini-HTA waarbij studenten hun presentaties gaven in marktvorm, met ouders als publiek. Gemiddeld vinden er drie dagen per week HTA-activiteiten plaats in Oss.
Veghel
In Veghel bouwen we momenteel een HTA-ruimte. In 2024 draaiden hier al pilots met de opleidingen Handel & Commercie, ICT en het Startcollege. Ook het Fioretti College voerde een succesvolle pilot uit. In periode 3 starten we officieel met Het Talent Atelier Veghel.
The Chocolate Factory Veghel
In The Chocolate Factory werkt het Koning Willem I College samen met de bedrijvigheid op de Noordkade in Veghel. Vanaf 2024 zet het college verschillende nieuwe ontwikkelingen in gang. Dit zorgt voor vernieuwend onderwijs dat praktijk en theorie verbindt.
We ontwikkelden al veel nieuw onderwijs, en vanaf januari 2024 startten we met verschillende scholen uit het voortgezet onderwijs. Zo nemen drie groepen van het Zwijsen College deel aan een intensief programma. Tijdens twee periodes van zeven weken werken zij op de Noordkade aan opdrachten van Het Talent Atelier. Voor 20 docenten van het Elde College organiseren we een mini-HTA, zodat zij ervaring opdoen met deze vernieuwende onderwijsomgeving. Ook studenten van De Muntelaar werken aan vraagstukken van de Noordkade. ICT-studenten voerden al een opdracht uit, en studenten Marketing pakken binnenkort twee nieuwe vraagstukken op.
Met deze initiatieven streven we ernaar om onderwijs en praktijk nog dichter bij elkaar te brengen en zo een inspirerende leeromgeving te creëren.
Cuijk
In Cuijk bouwen we op dit moment ook een HTA. Hoewel het nog niet officieel is gestart, vond er al een pilot plaats met eerstejaars ICT-studenten en toonaangevende opdrachtgevers zoals Wux en Agrifood. In maart organiseren we een openingsborrel. In periode 4 gaat Het Talent Atelier Cuijk officieel van start.
Deelname
Uit een startmeting in december 2023 bleek dat 30% van alle opleidingen en 39% van de bol-opleidingen een interdisciplinaire leerervaring in het programma opnam. Een jaar later, in december 2024, was dit gestegen naar 50%. Ook bbl-opleidingen van Verpleegkunde en Techniek namen deel aan modules.
In onze Routekaart staat dat we ernaar streven dat in 2027 70% van de bol-opleidingen een interdisciplinaire leerervaring aanbiedt. Studenten vanuit alle richtingen en niveaus weten inmiddels de weg naar Het Talent Atelier te vinden. Daarnaast werken we in het kader van doorlopende leerlijnen samen met het voortgezet onderwijs.
Interne studenten
In 2024 deden elke week meer dan 700 studenten een interdisciplinaire leerervaring op in Het Talent Atelier op locaties in Oss, ’s-Hertogenbosch, Veghel en Cuijk. Meer dan 40 opdrachtgevers legden een mooi vraagstuk neer bij onze studenten. Sinds november 2020 verwelkomde Het Talent Atelier meer dan 5.000 studenten.
Externe studenten
Het Talent Atelier faciliteerde vier vmbo-trajecten. De scholen die hieraan deelnamen: De Rijzert, Van Maerlant, De Overlaat, Elde college, Ds. Pierson College en Willem van Oranje, Yuverta (in totaal 200 studenten) en Maasland College (80 studenten) en Fioretti (40 studenten).
Professionalisering coach interdisciplinair leren
Samen met OO&E ontwikkelden we een trainingsprogramma voor docenten die zich willen specialiseren in coaching bij interdisciplinair leren. De training bestaat uit verschillende onderdelen, van basiskennis over interdisciplinair leren tot een begeleide praktijkervaring.
Deelnemers kunnen drie badges behalen. Een coach met deze drie badges kan het leerproces van studenten optimaal begeleiden. De training is ontwikkeld voor interne en externe deelnemers. In 2024 volgden ongeveer 50 deelnemers van externe partijen (zoals mbo-, vo-instellingen en zorgorganisaties) deze training tijdens drie trainingsdagen.
Badges
Eind november 2023 reikten we de eerste badges Business Innovation & Interdisciplinair samenwerken uit aan bijna 300 studenten. Deze badge laat zien dat de student leerde en werkte met medestudenten van andere opleidingen aan praktijkuitdagingen van bedrijven en instellingen uit de regio. Alle uitdagingen zijn gekoppeld aan de Sustainable Development Goals.
Internationalisering
In september 2024 bezocht Het Talent Atelier de Ron Clark Academy in Atlanta. Over deze reis werd Bert Verhoeven geïnterviewd. Het interview is te lezen in het artikel:
Nieuwe rubriek: Docent aan het woord | Nuffic
Publicaties
Sanne van Uden gaf een interview over Het Talent Atelier in Oss. Dat artikel vind je terug in Bedrijvig Oss.
Bert Verhoeven gaf een interview over de start Het Talent Atelier in Cuijk en dat kun je teruglezen in Bedrijvig Cuijk.
Aanvullende gegevens HR
Instroom
In 2024 traden 331 nieuwe medewerkers in dienst, waarvan het grootste deel leraar (LB) met 167 nieuwe collega’s. De meeste instroom was in de leeftijdsgroep 30-39 jaar (80 medewerkers). Augustus 2024 was de piekmaand met 104 nieuwe medewerkers, wat samenhangt met de start van het studiejaar.
Uitstroom
In 2024 stroomden 225 medewerkers uit. De hoogste uitstroom was in juli (42 medewerkers) en augustus (47 medewerkers), bij de afronding van het schooljaar. 94 medewerkers zegden zelf hun contract op, 55 gingen met (keuze)pensioen, 10 verlieten de organisatie door langdurige arbeidsongeschiktheid, 51 contracten liepen af, bij 9 medewerkers beëindigden we het arbeidscontract met wederzijds goedvinden en bij 6 medewerkers eindigde het contract om overige redenen.
Verzuim
Het verzuimpercentage in 2024 was 6,2% en gaat om 1.959 medewerkers (afgerond 1.445 fte) die werkzaam waren voor het college. Dit is iets boven de vastgestelde norm van 6%. De gemiddelde verzuimfrequentie van 0,85 ligt onder de norm van 1,0, die het college vaststelde. De meeste verzuimgevallen vielen in de winterperiode (januari - maart, gemiddeld 7,5%). Het langdurig verzuim (tussen 43 dagen en 1 jaar) was 3,1%, met een gemiddelde afwezigheidsduur van 44,85 dagen.
Cao-mbo
Op 6 juni 2024 sloten de MBO Raad en de vakbonden Ob, CNV Onderwijs, FvOv en FNV Overheid een nieuwe cao af met een looptijd van 1 juni tot en met 31 december 2024.
De belangrijkste afspraken in deze cao:
- Loonsverhoging: per 1 juni 2024 stegen de salarissen met 2,95%.
- Eenmalige uitkeringen:
Deze cao is een 'beleidsarme' overeenkomst met een korte looptijd, bedoeld om ruimte te bieden voor verdere gesprekken over toekomstbestendige arbeidsvoorwaarden. De cao werd na 31 december 2024 stilzwijgend verlengd tot 1 augustus 2025. In februari 2025 startten de onderhandelingen voor een nieuwe cao.
Samenstelling personeel
Kengetallen 2024 – peildatum 31-12-2024 | Koning Willem I College |
Aantal medewerkers | 1.865 |
Aantal mannen | 749 (38,33%) |
Aantal vrouwen | 1205 (61,67%) |
Percentage OP | 56,14% (1047) |
Percentage OOP | 8,58% (160) |
Percentage OBP | 34,96% (652) |
Gemiddelde leeftijd | 47,4 jaar |
Leeftijdsopbouw | |
- Tot en met 29 jaar | 139 |
- 30 tot en met 39 jaar | 414 |
- 40 tot en met 49 jaar | 459 |
- 50 tot en met 59 jaar | 469 |
- 60 tot en met 69 jaar | 359 |
- 70 jaar en ouder | 25 (examensurveillanten) |
Percentage contract bepaalde tijd | 27,19% |
Percentage contract onbepaalde tijd | 72,81% |
Duurzame inzetbaarheid
Vitaliteitspagina
Koning Willem I College stimuleert de vitaliteit van medewerkers, zodat zij fit, gezond en duurzaam inzetbaar blijven. In hun loopbaan nu én in de toekomst. Via de vitaliteitspagina kunnen medewerkers zich aanmelden voor verschillende ondersteunende programma’s. Deze instrumenten vallen onder de pijlers van het model Positieve Gezondheid.
Providerboog
Het Koning Willem I College werkt met een uitgebreide providerboog, waarin de module Present! Service van het Zilveren Kruis centraal staat. Hiermee ondersteunen we medewerkers op fysiek en mentaal vlak, zodat zij energiek en veerkrachtig blijven. In 2024 maakten 180 medewerkers gebruik van een gezondheidsoplossing binnen de providerboog. De meeste trajecten (111) richtten zich op mentale ondersteuning. Hiervoor werkt het college samen met drie vaste partners op het gebied van psychologische zorg: VitalMindz (38 trajecten), HSK (6 trajecten) en Specialistennet (14 trajecten).
Bedrijfsmaatschappelijk werk
In 2024 meldden 25 medewerkers zich aan voor bedrijfsmaatschappelijk werk, zeven minder dan in 2023. De meeste aanmeldingen kwamen via direct leidinggevenden, in lijn met het beleid waarin leidinggevenden en medewerkers samen sturen op duurzame inzetbaarheid. Per 2025 stapt het Koning Willem I College over van Gimd naar BeauAvis voor bedrijfsmaatschappelijk werk, omdat het Zilveren Kruis geen contract meer heeft met Gimd.
Preventief Medisch Onderzoek (PMO)
Medewerkers krijgen periodiek de mogelijkheid om deel te nemen aan een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Dit onderzoek brengt de fysieke en mentale gezondheid in kaart en richt zich op het vroegtijdig signaleren en voorkomen van klachten en verzuim. Het PMO draagt bij aan preventieve zorg en duurzame inzetbaarheid. Tussen november 2023 en december 2024 namen 450 medewerkers deel aan dit onderzoek.
Audiometrische en spirometrische onderzoeken
Voor medewerkers in specifieke werkomgevingen biedt het Koning Willem I College jaarlijks audiometrische onderzoeken aan om de gezondheid van het gehoor te controleren. In 2024 ondergingen 38 medewerkers zo’n onderzoek in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Daarnaast boden we spirometrische onderzoeken aan om de longfunctie te meten. In 2024 deden 18 medewerkers mee aan deze test.
Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid algemeen
Elke maand plaatst Koning Willem I College op zijn intranet nieuwsberichten over vitaliteit en positieve gezondheid, gekoppeld aan het aanbod binnen het college. Het college bestede aandacht aan thema’s zoals de Nationale Vitaliteitsweek, de Week van het Werkgeluk, Wandel tijdens je Werkdag, Fiets naar je Werkdag en de Week van de Werkstress. Daarnaast organiseerde het Koning Willem I College verschillende workshops, waaraan medewerkers vrijwillig konden deelnemen.
Op 26 mei 2024 deden 70 enthousiaste collega’s van het Koning Willem I College mee aan de Vestingloop in ’s-Hertogenbosch (Businessrun). Ter voorbereiding volgden zij looptrainingen. In september stond de themaweek "Samen vitaal, gelukkig en gezond werken" centraal. Tijdens de Week van het Werkgeluk, de Nationale Vitaliteitsweek en de Week van het Pesten boden we inspirerende en betekenisvolle activiteiten aan, die zowel het welzijn als de betrokkenheid van medewerkers versterkten.
Meer over HR bij het Koning Willem I College
Beheersing van uitgaven bij uitkering na ontslag
Het Koning Willem I College is eigen risicodrager voor de Werkloosheidswet (WW) en de Bovenwettelijke Werkloosheidsregeling (BWW). Dit betekent dat het college zelf verantwoordelijk is voor de kosten van deze uitkeringen. Eind 2024 ontvingen 59 ex-medewerkers een WW-uitkering, 13 een BWW-uitkering en 15 ex-medewerkers beide uitkeringen.
Het college heeft als voormalig werkgever de wettelijke taak om ex-medewerkers met een uitkering te begeleiden naar een nieuwe baan. Een extern bureau ondersteunt hen hierbij.
Uitgaven voor WW en BWW beheersen
We willen ex-medewerkers met een (B)WW-uitkering op een effectieve manier begeleiden naar nieuw werk. Dit past binnen ons goed werkgeverschap en helpt om de kosten voor het Koning Willem I College te beheersen. Het re-integratiebeleid is niet wettelijk vastgelegd, waardoor we hieraan zelf invulling kunnen geven.
Daarom werken we samen met een ervaren externe partij die beschikt over:
- Kennis van de arbeidsmarkt
- Een uitgebreid netwerk van potentiële werkgevers
- Diverse begeleidingsmogelijkheden, zoals training, opleiding, workshops en individuele coaching
- Compliance met regelgeving
De investering in deze begeleiding betaalt zich terug door lagere uitgaven aan uitkeringen. We melden medewerkers die gaan uitstromen zo vroeg mogelijk aan bij de externe partij. Hierdoor vinden zij vaker direct nieuw werk en hoeven zij geen uitkering aan te vragen. Daarnaast begeleidt de externe partij medewerkers naar een akkoord over het beëindigen van actieve bemiddeling, bijvoorbeeld via vervroegd pensioen of gedeeltelijk stoppen met werken. Dit levert een BWW-besparing op.
Klachtenregeling medewerkers
In maart 2024 stelde het Koning Willem I College een klachtenreglement vast voor medewerkers. Dit leidde tot de oprichting van een externe klachtencommissie. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit drie externe deskundigen met expertise op het gebied van zorg, HR en juridische zaken. De commissie behandelt klachten objectief en professioneel en heeft geen directe banden met het college. Een ambtelijk secretaris ondersteunt het proces. In 2024 ontving de commissie geen klachten. In 2025 ligt de focus op het vergroten van de bekendheid van de klachtenprocedure en het versterken van de samenwerking met het Meldpunt Sociale Veiligheid en Klachten. Zo werken we aan een transparante en veilige werkomgeving.
Commissie arbeidsgeschillen
Het Koning Willem I College heeft een interne commissie voor arbeidsgeschillen. In 2024 ontving deze commissie 33 bezwaren, waarvan de meeste gingen over de invoering van het functiehuis per 1 januari 2024. De commissie hanteert een informele fase, waarin de voorzitter medewerkers de mogelijkheid biedt om via overleg tot een oplossing te komen. In deze fase zien we het bezwaar nog niet als een formeel geschil. De medewerker bepaalt zelf of hij hierop ingaat. Dit proces leidde ertoe dat 22 bezwaren na overleg werden ingetrokken. In 10 gevallen bracht de commissie een formeel advies uit. Sinds 1 januari 2024 is de samenstelling van de commissie vernieuwd. We benoemden een nieuwe externe voorzitter en twee externe leden. Daarnaast ondersteunt sinds 2024 een secretaris de commissie.
Vertrouwenspersonen
Binnen het Koning Willem I College maken we gebruik van zowel interne als een externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersonen zijn er voor medewerkers, studenten en verzorgers. De externe vertrouwenspersoon is er specifiek voor medewerkers en werkt nauw samen met de interne vertrouwenspersonen. Lees hier verder.
Klokkenluidersregeling
We ontvingen in 2024 geen interne meldingen van vermoedens van een misstand in het kader van de Klokkenluidersregeling. Er is één externe melding ontvangen.
Tabel tijdige aanwezigheid verklaring omtrent het gedrag
Nieuwe medewerkers in 2024 | VOG aanwezig op ingangsmoment | VOG te laat aanwezig (tussen 1 en 5 wordt gerapporteerd met <5) | VOG niet aanwezig (tussen 1 en 5 wordt gerapporteerd met <5) |
---|---|---|---|
Nieuwe medewerkers in loondienst | 316 | 0 | 0 |
Nieuwe personen niet in loondienst met een VOG-verplichting | 353 | <5 | <5 |
Wij hebben onze accountant geen opdracht gegeven om de werkzaamheden zoals opgenomen in de bijlage IV bij het Onderwijsaccountantsprotocol jaarverslag inzake de tijdige aanwezigheid van de VOG in 2024 uit te voeren.
Indicatoren uit de kwaliteitsagenda


