Spring naar inhoud

Organisatie

Onze organisatie

De Koning Willem I-groep bestaat uit het Koning Willem I College (BRIN-nummer 04FO) en BBO De Schalm (BRIN-nummer 24ZW). Aan het hoofd van deze groep staat Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant. Deze stichting is gevestigd aan de Vlijmenseweg 2, 5223 GW in ’s-Hertogenbosch en staat ingeschreven bij het handelsregister onder nummer 41084084. Het Koning Willem I College is een school voor mbo, LLO, Vavo en Educatie. BBO De Schalm is een mbo-school voor auditief beperkte studenten. 

De Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant is het College van Bestuur van het Koning Willem I College en BBO De Schalm. 

Onder de handelsnaam ‘Koningsacademie’ biedt de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant particulier, bbl-maatwerk en LLO-onderwijs aan. Hierbij wordt de notitie helderheid en de beleidsregel in acht genomen. 

De Raad van Toezicht houdt toezicht op het Koning Willem I College. De branchecode Goed Bestuur mbo is vertaald in de statuten, het reglement van de Raad van Toezicht en het bestuursreglement. De taken en werkwijze van de Raad van Toezicht zijn vastgelegd in deze documenten. Het bestuursreglement is een aanvulling op wettelijke en statutaire bepalingen en opgesteld volgens de statuten en artikel 3.1.3. van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. Deze reglementen zijn in overeenstemming met de branchecode en staan op de website van het Koning Willem I College.

Stichting Steunfonds Mathias Wolff is gelieerd aan de Koning Willem I-groep en wordt ingezet om bijzondere uitgaven vanuit privaat vermogen te doen namens De Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant. Deze uitgaven zijn in het belang van het onderwijs. In 2024 startte het proces om voor deze stichting een ANBI-status te verkrijgen.

De Koning Willem I-groep wordt volledig opgenomen in de jaarrekening van Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant.

Onze governancestructuur

Zoals in het organogram van het Koning Willem I College te zien is, bestuurt het College van Bestuur de organisatie. Ons College van Bestuur legt verantwoording af aan een raad van toezicht.

Intern hebben wij twee actieve medezeggenschapsorganen: De Ondernemingsraad en de Studentenraad. Beide organen hebben constructieve gesprekken met het bestuur en de raad van toezicht over de koers die het college vaart. De raden behartigen op deze manier de belangen van de studenten en de medewerkers binnen onze organisatie, richting het bestuur. Bekijk hier de volledige verantwoording van de Studentenraad en de Ondernemingsraad. Ook heeft het college een Omgevingsraad. Deze Omgevingsraad heeft inspraak in de koers van het college en heeft een geclausuleerd instemmingsrecht.

Organogram Koning Willem I College

Organisatieontwikkeling

Onze organisatiecultuur
Bij het Koning Willem I College staat het succes van de student centraal. Dat is onze passie en onze verantwoordelijkheid. We vinden dat we er alles aan moeten doen om studenten de best mogelijke opleiding te bieden. Onze organisatie is zo ingericht dat we binnen de vier regionale communities (’s-Hertogenbosch, Oss, Meierijstad & Maashorst en Land van Cuijk) als één geheel opereren. We hanteren:

  • Eén onderwijsvisie
  • Eén beleid voor personeel, financiën, faciliteiten en technologie
  • Eén systeem voor kwaliteitszorg

Hiermee creëren we een sterke identiteit. Iedereen draagt vanuit dezelfde strategische visie bij aan de meerjarendoelstellingen en ambities van het Koning Willem I College. Deze doelstellingen zijn vastgelegd in de Routekaart 2024-2027 en opgebouwd rond de pijlers Kansrijk, Verbindend en Bewust.

Voor onze studenten betekent dit dat zij kunnen rekenen op boeiend en uitdagend onderwijs, met goede begeleiding door inspirerende en (beroeps)bekwame docenten. Het onderwijs is duidelijk gestructureerd, met veel aandacht voor kennis, vaardigheden en houding. We organiseren het kleinschalig binnen onze onderwijsteams, zodat studenten zich thuis voelen en er ruimte is voor een persoonlijke benadering.

Teams aan zet
Bij het Koning Willem I College zijn onderwijsteams aan zet. Dit betekent dat teams zelf verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van het onderwijs en inspelen op ontwikkelingen in de beroepspraktijk en de behoeften van studenten.

We besteden daarbij extra aandacht aan zes focusgebieden:

  1. Werving & oriëntatie, in-, door- en uitstroom en alumni
  2. Onderwijsinhoud en -kwaliteit
  3. Begeleiding
  4. Bpv (beroepspraktijkvorming)
  5. Examinering & diplomering
  6. Kwaliteitszorg & professionalisering

Voor elk focusgebied komt een centrale focusgroep samen. Hierin werken onderwijsmanagers en experts aan beleid en processen, met input van de onderwijsteams.

Een belangrijke succesfactor is het creëren van een open en veilige werkomgeving, waarin collega’s elkaar feedback durven geven. Dit is nog niet overal vanzelfsprekend en blijft een belangrijk aandachtspunt voor verdere ontwikkeling.

In 2024 zijn binnen het traject ESSOR (Elke Student Succesvol Op Reis) belangrijke stappen gezet om deze werkwijze te implementeren binnen het college. Om deze werkwijze succesvol te laten zijn hebben we een vijftal leidende principes afgesproken waar we dagelijks aan werken: we luisteren naar elkaar zonder oordeel, we vertrouwen elkaar, we doen wat we zeggen, samen zijn we sterker en we blijven in verbinding.

Afwijking begeleide onderwijstijd

Afwijking begeleide onderwijstijd 
De onderwijsafdelingen Zorg & Welzijn en het Startcollege bieden naast hun reguliere bol-onderwijs ook Praktijkgestuurd leren (PGL) aan. Dit geldt voor opleidingen binnen de dossiers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk, de opleiding Helpende Zorg & Welzijn binnen het dossier Dienstverlening, en de opleiding Verzorgende IG.

Wat is Praktijkgestuurd leren?
Bij Praktijkgestuurd leren doen studenten zoveel mogelijk ervaring op in een werksituatie. Ze leren bij verschillende instellingen en locaties. Hierbij wijken we af van de wettelijke begeleide onderwijstijd.

Leren op locatie
Binnen de dossiers Maatschappelijke zorg en Sociaal werker kunnen studenten er ook voor kiezen om een deel van hun opleiding op locatie te volgen. Dit is vooral geschikt voor studenten die moeite hebben met klassikale lessen. Via een praktijkgerichte leerroute ontwikkelen zij hun kennis en vaardigheden. Ook hierbij wijken we af van de wettelijk bepaalde begeleide onderwijstijd.

Verantwoording college van bestuur

Het college van bestuur waarborgt de kwaliteit van het onderwijs bij het Koning Willem I College. De focus ligt op drie pijlers: deelname aan de maatschappij, doorstroom naar vervolgonderwijs en toeleiding naar de arbeidsmarkt. Het college ziet erop toe dat alle opleidingen voldoen aan de wettelijke basiskwaliteit en moedigt hen aan om daarnaast eigen aanvullende kwaliteitsnormen te hanteren.

In het najaar van 2023 concludeerde de Inspectie van het Onderwijs in het vierjaarlijkse onderzoek dat de besturing, kwaliteitszorg en ambitie van het college op orde zijn. In 2024 oordeelde de inspectie dat de opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker bbl in ’s-Hertogenbosch voldoet aan alle kwaliteitsvereisten.

Sinds de fusie op 1 januari 2022 bestaat het College van Bestuur uit drie leden die als collegiaal bestuur opereren. Ze vervangen elkaar bij afwezigheid en stemmen de activiteiten onderling af in tweewekelijks bestuurlijk overleg. Daarnaast overleggen ze structureel met het voltallige management en voeren ze periodiek gesprekken met leidinggevenden van onderwijsafdelingen, ondersteunende afdelingen en stafafdelingen.

In 2024 stonden twee belangrijke trajecten centraal: Elke Student Succesvol Op Reis (ESSOR) en de Routekaart 2024-2027. Met ESSOR stroomlijnen we beleid en processen en versterken we de betrokkenheid van onderwijsteams bij beleidsontwikkeling en -implementatie. Tegelijkertijd zetten we in op ketendenken, zodat de studentreis optimaal verloopt.

De Routekaart 2024-2027 is onze kwaliteitsagenda en geeft richting aan de strategische koers binnen de pijlers Kansrijk, Verbindend en Bewust en de integrale thema’s toekomstbestendig HR-beleid en onderzoek & innovatie. De eerste successen legden we vast in drie statusrapporten. Dit biedt vertrouwen dat we in 2025 het merendeel van onze tussentijdse ambities waarmaken. Het college zet daarnaast in op een versterkte horizontale dialoog, met inspraak vanuit brancheregio-commissies (opleidingsniveau), regionale community's (regionaal niveau) en een Omgevingsraad (instellingsniveau).

Alle onderwijs-, ondersteunende en stafafdelingen legden hun ambities voor 2023-2024 vast in een afdelingsplan en teamplannen. Het College van Bestuur bespreekt periodiek de voortgang met de leidinggevenden, op basis van een managementrapportage die de stand van zaken in kaart brengt.

In 2024 is voor een tweede maal een verkenning gehouden naar een mogelijke structurele samenwerking met ROC Rivor. Deze verkenning kende als uitkomst dat tenzij ROC Rivor op een aantal terreinen beleidsmatig en financieel bij zou sturen, het Koning Willem I College af zou zien van een verdere samenwerking. ROC Rivor heeft daarop aangegeven dat zij deze voorwaarden niet kon invullen of leveren. Daarna en daarmee zijn partijen uit elkaar gegaan en is verder onderzoek gestaakt.

Met het aantreden van een nieuwe (interim) bestuurder in het voorjaar van 2025 en een nieuwe voorzitter raad van toezicht bij ROC Rivor, zijn de gesprekken om te komen tot een structurele duurzame samenwerking, weer gestart. ROC Rivor wil de organisatie 'fusieklaar' maken en geeft daarmee invulling aan de voorwaarden die het Koning Willem I College heeft gesteld om tot een structureel duurzame samenwerking te komen. Bij dit proces wil ROC Rivor ondersteund worden door het Koning Willem I College. Hoe deze ondersteuning vorm krijgt en wat het uiteindelijke doel van deze samenwerking is, zal worden opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst. Deze is inmiddels getekend.

Het college handelt conform de geactualiseerde code goed bestuur mbo (december 2024). Dit betekent dat het bestuur: 

  • verantwoordelijkheid neemt voor goed onderwijs; 
  • zorgt voor gedragen effectieve en efficiënte besluitvorming met tijdige betrokkenheid van de medezeggenschap; 
  • belangenverstrengeling vermijdt;  
  • samenwerking stimuleert binnen brancheregio-commissies, regionale community's, de Omgevingsraad en Kennispact MBO Brabant; 
  • een gedragscode hanteert; 
  • zorgt voor een open aanspreekcultuur voor medewerkers en studenten; 
  • transparant communiceert over interne en externe ontwikkelingen; 
  • actief bijdraagt aan de maatschappelijke opdracht in de regio. 

Leden college van bestuur:  
De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel, voorzitter
Mevrouw dr. D.J.M. Majoor, lid
De heer P.T.W.H.M. van Summeren MPM, lid 

Hoofd- en nevenfuncties College van Bestuur

Bekijk de hoofd- en nevenfuncties van de leden van het College van Bestuur van het Koning Willem I College.

De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel 

Hoofdfunctie: Voorzitter College van Bestuur KW1C
Nevenfuncties:

  • Vicevoorzitter Raad van Toezicht EduMare  
  • Lid Sociaal Economische Raad (SER) Brabant
  • Lid Sectorkamer ICT & Creatieve Industrie  
  • Gastdocent Dyade / Erasmus Universiteit / sSprong  
  • Lid van het Bestuur The Chocolate Factory (beëindigd per 1-4-2025) 
  • Voorzitter van het Bestuur van Stichting Steunfonds Mathias Wolff 

Mevrouw dr. D.J.M. Majoor

Hoofdfunctie: Lid College van Bestuur KW1C
Nevenfuncties:

  • Lid van de Onderwijsraad 
  • Lid van de ledenraad SURF 
  • Vicevoorzitter van het Bestuur van Stichting Steunfonds Mathias Wolff

De heer P. T. W. H. M.  van Summeren MPM

Hoofdfunctie: Lid College van Bestuur KW1C
Nevenfuncties:

  • Lid benoemingsadviescommissie MBO Raad 
  • Lid stuurgroep expertisepunt LOB 
  • Lid Raad van Advies VO Veghel 
  • Lid Raad van Advies Hooghuis College 
  • Lid bestuur Talentencampus Oss 
  • Lid Stuurgroep Regionaal Werkbedrijf 
  • Lid van het Bestuur van Stichting Steunfonds Mathias Wolff
  • Lid van het Bestuur Stichting Maashorst Academy
  • Lid van het Bestuur van Kennispact MBO Brabant

Portefeuilleverdeling van het College van Bestuur

De portefeuilleverdeling tussen de heer van Kessel (voorzitter college van bestuur), mevrouw Majoor (lid college van bestuur) en de heer van Summeren (lid college van bestuur) is als volgt:

De heer mr. drs. J.C.N. van Kessel 

  • Human Resource;
  • Marketing & Communicatie;
  • Regionale Communities;
  • Bouwen & Wonen;
  • Voeding, Gastvrijheid & Uiterlijke verzorging;
  • ICT & Creatief;
  • Koningsacademie.

Mevrouw dr. D.J.M. Majoor 

  • Bestuursondersteuning;
  • Informatievoorziening;
  • Ondersteuning Onderwijs & Examinering (Examinering);
  • Techniek;
  • Opvoeden, Onderwijs, Sport en Veiligheid;
  • Startcollege.

De heer P. T. W. H. M.  van Summeren MPM

  • Financiën & Control;
  • Facilitair Bedrijf;
  • Ondersteuning Onderwijs & Examinering (Onderwijs);
  • Zorg & Welzijn;
  • Mobiliteit & Logistiek;
  • Handel; 
  • Zakelijke Dienstverlening.

Verantwoording raad van toezicht

Visie op toezicht
Het college van bestuur legt tijdig, volledig en correct verantwoording af aan de Raad van Toezicht over de bedrijfsvoering en de kwaliteit van het onderwijs. De raad van toezicht werkt vanuit vertrouwen en partnerschap en houden toezicht op afstand. Het uitgangspunt hierbij is goed bestuur, zoals gedefinieerd in de Branchecode Goed Bestuur in het mbo (van augustus 2014; bijgesteld per 1 januari 2019). De uitgangspunten van deze code komen terug in de statuten van de Stichting Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant, het bestuursreglement en het reglement van de Raad van Toezicht. In 2024 handelden we volledig volgens deze code.  

Bij het vormgeven van toezicht houdt de Raad van Toezicht rekening met de belangen van het Koning Willem I College, de maatschappij, studenten, medewerkers, gemeenten en werkgevers in de regio. Het toezicht richt zich op de algemene gang van zaken, het beleid, de kwaliteit van het onderwijs, vakinhoudelijke ontwikkelingen, financiën, samenwerking met belanghebbenden en de bijbehorende processen. Afspraken over het Toezichtkader en het Toetsingskader legde de Raad van Toezicht vast in het reglement van de Raad van Toezicht.

De raad werkt met vier commissies die voorbereidende werkzaamheden uitvoeren. Hierin zitten leden van zowel de Raad van Toezicht als het College van Bestuur: 

  • Agendacommissie;
  • Remuneratiecommissie;
  • Commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt;
  • Auditcommissie.

Het toezicht is gebaseerd op vertrouwen, dialoog en verantwoording op resultaten. Het doel is de performance van het College van Bestuur verhogen, het bestuur ondersteunen en tegenkracht bieden. De raad vervult vier rollen, vastgelegd in de statuten en de Code Goed Bestuur:

  • Toezichthouder op het college van bestuur en de algemene gang van zaken;
  • Klankbord en adviseur voor het college van bestuur;
  • Werkgever van het college van bestuur;
  • Netwerker, waarbij de Raad van Toezicht de belangen van alle betrokken meeweegt.

De Raad van Toezicht als toezichthouder
De visie, financiële middelen en inzet die nodig zijn om het maatschappelijke doel van het Koning Willem I College te realiseren, veranderen continu. We bewaken de essentie, met het belang van studenten als vertrekpunt. Dit omvat ook het bewaken van de doelmatige inzet van financiële middelen en een continue discussie over de kwaliteit van onderwijs op basis van meetbare resultaten.

In 2024 keurde de Raad van Toezicht het jaarverslag over 2023, de meerjarenbegroting 2025-2029 en de begroting voor 2025 goed. Om een compleet beeld te krijgen, sprak de raad meerdere keren met de Centrale Studentenraad en de Ondernemingsraad. De voorzitter heeft gesprekken gevoerd met de vertrouwenspersonen. Daarnaast spraken we met onze accountant, leden van de directie en bezocht de Raad van Toezicht locaties en lessen binnen het college.

De Raad van Toezicht als adviseur
Met het oog op de ontwikkelingen in de samenleving bekijken we dilemma’s en vraagstukken van het Koning Willem I College vanuit verschillende perspectieven. De Raad van Toezicht fungeert als een kritische sparringpartner voor het College van Bestuur.

Onderzoek samenwerking ROC Rivor
In 2024 stond een belangrijk thema centraal: het verkennend onderzoek naar de samenwerking tussen het Koning Willem I College en ROC Rivor. In het najaar ondertekenden beide onderwijsinstellingen een intentieovereenkomst, waarin zij hun intentie uitspraken om de mogelijkheden voor een duurzame en structurele samenwerking te onderzoeken. Gedurende dit proces hield het College van Bestuur de Raad van Toezicht regelmatig op de hoogte en raadpleegde ons, zodat de raad zijn rol als toezichthouder en adviseur goed kon vervullen.

Aan het einde van het jaar was het onderzoek afgerond. Uit de bevindingen bleek dat de scholen op dat moment niet verder zouden gaan met het traject. De belangrijkste reden hiervoor was dat er een verschil van inzicht bestond tussen de twee scholen over het fusie-klaarmaken van ROC Rivor.

Eendaagse mei 2024
Op 27 mei 2024 kwamen de Raad van Toezicht en het College van Bestuur samen om stil te staan bij de belangrijkste maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen en hun impact op het Koning Willem I College. Samen maakten zij een eerste aanzet voor een bestuurlijk antwoord hierop. Hoogleraar organisatiekunde, de heer Weggeman, gaf hierbij een lezing over leiderschap en governance.

Ontwikkelingen college
In 2024 kreeg de Raad van Toezicht uitgebreide informatie over de ontwikkelingen bij de stafafdeling Marketing & Communicatie en de inzet van AI binnen het college.

De Raad van Toezicht als werkgever
De Raad van Toezicht is formeel werkgever van het College van Bestuur. Zij maken resultaatgerichte afspraken en monitoren de voortgang. Ook onderzoekt de Raad van Toezicht de match tussen het College van Bestuur en de organisatie, de leden van het College van Bestuur onderling en de gewenste ontwikkeling van de bestuurders. Het beloningsbeleid voeren we uit binnen de wettelijke kaders.

Remuneratiecommissie
De remuneratiecommissie voert als gemandateerde commissie gesprekken met individuele leden van het College van Bestuur, de Centrale Studentenraad en de Ondernemingsraad. Vervolgens spreekt de commissie met het voltallige College van Bestuur, evalueert en maakt vervolgafspraken over het functioneren en de beloning van het bestuur.

De Raad van Toezicht als netwerker
In het besluitvormingsproces ziet de Raad van Toezicht erop toe dat de belangen van alle betrokkenen meewegen. Zij onderhouden een georganiseerd overleg met interne belanghebbenden, zoals de Centrale Studentenraad en de Ondernemingsraad. Daarnaast sluiten zij aan bij bijeenkomsten van de Omgevingsraad en ontvangen uitnodigingen voor andere evenementen, waar zij in gesprek gaan met externe belanghebbenden, medewerkers en studenten.

Over de Raad van Toezicht
Leden raad van toezicht (per 31-12-2024)
• De heer Ir. H.M.H. Windmüller, voorzitter
• Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp, lid
• De heer drs. J.H.L.M. Galema, lid
• Mevrouw prof. mr. A. Oskamp, lid
• Mevrouw P.M.W. van den Broek, lid
• De heer N. van den Boer, lid

In 2024 verlieten twee leden de raad van toezicht vanwege het verstrijken van hun tweede zittingstermijn. Mevrouw Van der Kruis trad per 14 juni 2024 af en de heer Van den Boer per 31 december 2024.

Naam Datum benoeming Aftredend 1e periode per Aftredend 2e periode per
Marie-Louise van der Kruis jun-16 jun-20 jun-24
Noud van den Boer dec-16 dec-20 dec-24
Anja Oskamp dec-17 dec-21 dec-25
Han Galema dec-17 dec-21 dec-25
Harrie Windmüller (voorzitter) apr-19 apr-23 apr-27
Diny Peters dec-19 dec-23 dec-27
Petra van den Broek sep-22 sep-26 sep-30

Met het vertrek van deze twee leden boog de Raad van Toezicht zich tijdig over de nieuwe samenstelling. Daarbij stelden zij een wensprofiel op voor de Raad van Toezicht als collectief en maakten profielen voor eventuele vacatures. Omdat in 2025 opnieuw twee leden vertrekken, vanwege het einde van hun tweede zittingstermijn, krijgt dit proces begin 2025 een vervolg.

Zelfevaluatie
De zelfevaluatie vond plaats onder externe begeleiding. De leden spraken over hun individuele drijfveren, rolvastheid en het handelingsperspectief dat past bij een toezichtrelatie gebaseerd op vertrouwen. Een belangrijke afspraak was om na een zeer drukke periode door de fusie, meer tijd te nemen voor het organiseren van de gewenste dialoog.

Opleidingen en educatie
De leden van de Raad van Toezicht namen deel aan verschillende intervisies en bijeenkomsten van de inspectie en de VTOI, gericht op het verbeteren van toezicht. Ook deden zij inspiratie op bij visitaties van andere onderwijsinstellingen.

Vergaderingen in 2024
Raad van toezicht 
De voltallige raad van toezicht overlegde in 2024 zeven keer met het College van Bestuur. 

Agendacommissie
De agendacommissie overlegde in 2024 zes keer met het College van Bestuur. Deze vergaderingen zijn een voorbereiding op de vergaderingen van de Raad van Toezicht. Hierbij stellen zij onder andere de agendapunten vast.

Commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt

De commissie onderwijs, kwaliteit en arbeidsmarkt overlegde in 2024 vijf keer met het College van Bestuur. De commissie houdt toezicht op het onderwijs- en kwaliteitsbeleid. Onderwerpen die dit jaar veel aandacht kregen waren het vierjaarlijks onderzoek van de onderwijsinspectie, flexibilisering en modularisering, de strategische verkenning in Maashorst en Meierijstad en het traject ESSOR (Elke Student Succesvol Op Reis). Daarnaast bespraken zij uitgebreid de jaarverslagen van HR en de examencommissies, en de voortgang van de Routekaart 2024-2027. 

Auditcommissie
De auditcommissie overlegde in 2024 zeven keer met het College van Bestuur en de directeur Finance & Control. De commissie houdt toezicht op het financiële beleid, de risico’s, treasury en de interne beheersing. Dit jaar was er veel aandacht voor het meerjarig financieel toetsingskader, Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en de huisvestingsstrategie. De commissie volgde ook de voortgang van twee projecten, namelijk ‘baten’ en ‘publiek-privaat’. Vanzelfsprekend besprak de commissie ook de jaarlijkse onderwerpen als de kaderbrief, de (meerjaren)begroting, het accountantsverslag en de jaarrekening. 

Belangrijkste besluiten in 2024
De Raad van Toezicht neemt besluiten door documenten vast te stellen of door goedkeuring te verlenen aan voorgenomen besluiten van het College van Bestuur. Onze belangrijkste besluiten in 2024 op een rij:
• Bestuursverslag 2023 
• Jaarrekening 2023 
• Meerjarenbegroting 2025-2029
• Begroting 2025

Hoofd- en nevenfuncties Raad van Toezicht

Hoofd- en nevenfuncties Raad van Toezicht​

In artikel 8 van het Bestuursreglement van de Stichting Regionaal Onderwijs Noordoost-Brabant nam de Raad van Toezicht criteria op voor het aanvaarden van nevenfuncties door een lid van het College van Bestuur. De Raad van Toezicht hanteert dezelfde criteria.

De heer Ir. H.M.H. Windmüller 

Hoofdfunctie: Bestuurder BrabantWonen (tot 31 december 2024)
Nevenfuncties:

  • Voorzitter Raad van Toezicht Koning Willem I College 
  • Voorzitter van de Raad van Toezicht ZZG Zorggroep 

Mevrouw mr. Prof. Mr. A. Oskamp

Hoofdfunctie: Emeritus hoogleraar IT en Recht
Nevenfuncties: 

  • Lid Raad van Toezicht Koning Willem I College
  • Voorzitter Raad van Toezicht Hogeschool Rotterdam
  • Voorzitter Wetenschappelijk Technologische Raad (WTR) SURF  
  • Vicevoorzitter commissie sectorplan Social Sciences and Humanities  
  • Lid International Expert Panel EUA  

Mevrouw mr. G.M.D. Peters-van Gorp

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Ninox Consultancy BV. 
Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Toezicht Koning Willem I College
  • Adviseur examencommissie TLS en Academic Services Tilburg University (tot eind september 2024, daarna beëindigd) 
  • Vicevoorzitter examencommissie AOGTSM  
  • Extern lid examencommissie Instituut Archimedes bij de Hogeschool Utrecht  
  • Onafhankelijk voorzitter Stedelijk Huurdersplatform ’s-Hertogenbosch 

Mevrouw P.W.M. van den Broek

Hoofdfunctie: CFO responsible for Finance, IT, procurement and legal, SPIE
Nevenfuncties: 

  • Lid raad van toezicht Koning Willem I College ’s-Hertogenbosch
  • Lid Raad van Toezicht Mijzo  

De heer drs. J.H.L.M. Galema

Hoofdfunctie: Directeur/eigenaar Han Galema Managementadvies 
Nevenfuncties:

  • Lid raad van toezicht Koning Willem I College
  • Raad van Advies B.A.C. Uden Bakkerij B.V.  
  • Raad van Advies Peffer Holding B.V.  
  • Raad van Advies Houben Patisserie B.V. 

De heer Drs. N. van den Boer

Hoofdfuncties: Algemeen Directeur NB Hospitality BV en Algemeen Directeur DBA Hospitality BV 
Nevenfuncties:

  • Lid raad van toezicht Koning Willem I College  (tot 31 december 2024)
  • Voorzitter Stichting Meijerijstad Gezond Sportief 

Mevrouw M.L.G. van der Kruis

Hoofdfunctie: Voorzitter Raad van Bestuur Stichting SOVAK Terheijden 
Nevenfuncties:

  • Lid raad van toezicht Koning Willem I College (tot 14 juni 2024)
  • Lid Raad van Toezicht Libra groep Eindhoven 
  • Voorzitter Raad van Toezicht Mutsaersstichting Venlo (vanaf mei 2024)

Verantwoording van onze Ondernemingsraad

Terugblik van de OR op 2024: Samenwerking, Verbetering en Innovatie
In 2024 werkte de Ondernemingsraad (OR) aan verschillende initiatieven en verbeteringen binnen het Koning Willem I College. De OR bestaat uit vijftien leden, verdeeld over vier regionale kiesgroepen: 

  • Kiesgroep ’s-Hertogenbosch: Hans van Riel, Liselotte Dujardin, Mieke Kooloos, Marieke Leliefeld, René van Uden, Joep van den Hooven, Astrid van der Geld en Frans Jansen. 
  • Kiesgroep Meierijstad: Freek de Koning, Bennica de Waard en Kim van de Ven. 
  • Kiesgroep Land van Cuijk: Kim Hol. 
  • Kiesgroep Oss: Han van Ooijen, Mark Dietz en Bellinda van den Helm. 

Bellinda van den Helm is voorzitter, Freek de Koning is vicevoorzitter en Joyce van der Burgt-Hartogs is ambtelijk secretaris.  

Communicatie en betrokkenheid 
In maart 2024 volgden enkele OR-leden een training in communicatievaardigheden. Dit versterkte onze zichtbaarheid als Ondernemingsraad. Daarnaast stuurde de OR in september een vragenlijst naar alle medewerkers om behoeften en aandachtspunten binnen de organisatie in kaart te brengen. 

Om zijn achterban beter te informeren, begon de OR dit studiejaar met het versturen van nieuwsbrieven. Hierin delen zij updates en relevante informatie over vergaderingen en lopende zaken. In december organiseerde de OR samen met de Studentenraad een kerstactie op de kleinere locaties in ’s-Hertogenbosch. 

Openbare vergaderingen met het College van Bestuur werden dit jaar goed bezocht, zowel online als fysiek. Dit toont de betrokkenheid van medewerkers bij belangrijke thema’s binnen het college. Daarnaast had de OR regelmatig overleg met de Raad van Toezicht en de vertrouwenspersonen om op de hoogte te blijven van wat er speelt binnen het college. 

Een belangrijk thema was de mogelijke samenwerking met Rivor. Hierover organiseerden zij veel gesprekken, zowel binnen als buiten het college. Dit proces is een goed voorbeeld van hoe betrokkenen vanaf het begin werden meegenomen.

Onderwijs en innovatie 
De werkgroep Onderwijs speelde een belangrijke rol in het begeleiden van complexe systeemimplementaties, zoals Eduarte en Brightspace. De overstap naar Brightspace gebeurde via een "big bang"-benadering, wat de transitie efficiënt maakte. 

De werkgroep ondersteunde ook de voortzetting van de werkgroep Pas op de Plaats, wat leidde tot de oprichting van ESSOR. Daarnaast vroeg de werkgroep aandacht voor de hoge werkdruk bij examenbureaus, veroorzaakt door handmatige processen. Gesprekken hierover leidden in het najaar tot belangrijke verbeteringen. 
 
Werkdruk en beleid 
De werkgroep Werkdruk werd opgericht na signalen uit het Medewerkers Tevredenheidsonderzoek en een rapport van de Arbeidsinspectie. Dit resulteerde in mei 2024 in een beleidsplan met maatregelen zoals taakverlichting en prioritering. De werkgroep blijft zich richten op structurele verbeteringen, waarbij kwaliteit en welzijn van medewerkers centraal staan. 

In 2024 werd ook de harmonisatie van het personeelsbeleid afgerond. Dit markeert een belangrijke stap richting een uniform beleid binnen het Koning Willem I College. Eind 2024 ontvingen we de eerste stukken van het nieuwe personeelsbeleid. Dankzij de werkgroep Personeel en Professionalisering kunnen we snel schakelen bij het beoordelen van nieuw beleid vanuit de HR-afdeling.  

Belangrijke resultaten dit jaar waren de implementatie van een werkdrukplan, een vernieuwde klachtenregeling en verbeteringen in het functiebouwhuis. De OR monitort het nieuwe beleid aan de hand van speerpunten. 
 
Financieel beleid 
In 2024 kreeg de OR meer grip op de financiële situatie van het college. De rapportages T1, T2 en T3 gaven beter inzicht, wat bijdroeg aan transparanter financieel beheer. Ook besteedde de OR aandacht aan de LB/LC-verhoudingen, die een belangrijk thema blijven in de komende kaderbrief. 
 
Vooruitblik 
In 2025 blijft de OR zich inzetten voor het verminderen van werkdruk, het realiseren van structurele verbeteringen en het versterken van communicatie en samenwerking binnen het Koning Willem I College. We zijn trots op de behaalde resultaten en kijken met vertrouwen uit naar nieuwe kansen en uitdagingen. 

Verantwoording van onze Studentenraad

2024 was een bewogen jaar voor de Studentenraad, vol verandering en vernieuwing. De Studentenraad begon het jaar met een kleine groep, maar groeiden uit tot een team van veertien leden. Elk lid droeg bij aan het versterken en verbeteren van onze positie binnen het Koning Willem I College. Studenten wisten de Studentenraad beter te vinden en daar zijn zij trots op. De Studentenraad legde op verschillende manieren contact met studenten waarvoor hij iedere dag wil opkomen, zowel in grote als kleine groepen. 

Verbinding binnen en buiten het college 
De Studentenraad bewees zich dit jaar als een verbindende kracht. Zij verbeterden hun connecties binnen en buiten het Koning Willem I College en zorgden ervoor dat zij bijna niet meer te missen zijn voor beleidsmedewerkers, collega’s en studenten. 

Enkele hoogtepunten: 

  • De Studentenraad was aanwezig bij een bijeenkomst met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 
  • De Raad was actief in een werkgroep over stagediscriminatie. 
  • Zij werkten samen met andere studentenraden en het JOB. 
  • Zij zetten stappen richting meer inclusie binnen het college. 

Ook intern legde de Studentenraad verbinding met verschillende afdelingen, zoals Marketing & Communicatie, de Ondernemingsraad, het College van Bestuur en de Raad van Toezicht. Daarnaast organiseerde de Studentenraad panelgesprekken op alle locaties, om direct te horen hoe het met studenten gaat en wat zij van de Studentenraad nodig hebben. Hier kijken zij met veel voldoening op terug.  

Een nieuwe mentaliteit: gewoon doen 
Met een nieuw bestuur kwam er een frisse wind in de Studentenraad. De raad besloot minder te twijfelen en meer te proberen. Deze aanpak maakte hen sterker en hielp hen om daad bij woord te voegen. Intern veranderde de raad ook veel: 

  • Zij pasten de structuur van onze vergaderingen aan om efficiënter en consistenter te overleggen. We namen de behoeftes van de student en de leden mee in het opzetten van een nieuwe vergadermanier, wat resulteerde in een betere onderlinge samenwerking. 
  • Zij zetten zich in om een betrouwbare en stevige basis voor toekomstige bestuursleden neer te zetten, zodat geen enkele (vice)voorzitter nog het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.  

Acties en zichtbaarheid 
Ook de activiteiten van de Studentenraad waren dit jaar niet te missen. In december organiseerden zij drie acties binnen één maand, waarbij zij alle locaties betrokken: 

  • Een photobooth-actie in Oss
  • Kerstlollies uitdelen samen met de Ondernemingsraad
  • Suikerspinnen maken voor studenten 

Deze acties brachten de Studentenraad dichter bij de studenten en medewerkers. Ze zorgden voor mooie gesprekken en zichtbaarheid. 

Kortom: de Studentenraad is trots. Trots op de basis die zij legden voor alle komende studentenraden en de positieve veranderingen die de raad doormaakte om te zorgen dat de positie van studenten goed vertegenwoordigd is en blijft. Met zijn allen kijken zij uit naar een nieuw jaar vol kansen en mogelijkheden.  

Leden:  
Dagelijks bestuur:  

  • Amber Vorstenbosch (Voorzitter)  
  • Demi Toprakli (Vicevoorzitter) 

Algemene leden 

  • Ahmed Khamis 
  • Ciwana Aslan 
  • Dennis Temminck 
  • Hannelore van Loon  
  • Kirsten The 
  • Mattijs Rossius  
  • Merlijn Bastiaanse 
  • Mike van Dijk 
  • Puck Pijs 
  • Anne van Liempt 
  • Daniël Veldhuis 
  • Teun Zwikker 
Voorzitter Amber Vorstenbosch (Links) en vicevoorzitter Demi Toprakli (Rechts)

Compliance en regelgeving

Interne beheersing

Sinds 1 augustus 2022 hanteert het Koning Willem I College een nieuw kwaliteitsbeleid. Op basis van de evaluatie van schooljaar 2023-2024 stelden we het beleid voor 2024-2025 licht bij. Binnen het stelsel van kwaliteitszorg werken we met verschillende instrumenten in de PDCA-cyclus:  

  • de Routekaart KW1C 2024-2027 voor de strategische koers van het college; 
  • formats voor afdelingsplannen en teamplannen waarbinnen de strategische koers nadere invulling krijgt; 
  • handreikingen voor panelgesprekken met stakeholders; 
  • een format voor de risicoanalyse; 
  • een format voor de zelfevaluatie; 
  • een risicogerichte interne audit; 
  • ontwikkelingsgerichte instrumenten zoals peer review, onderwijsdialoog en kwaliteitstafel.  

In het drie-lijnenoverleg (waarin het primaire proces, de ondersteunende diensten en de controlerende functies samenkomen) bewaken we de implementatie van het kwaliteitszorgstelsel en sturen we bij waar nodig. In november 2024 omarmden de leden van de MBO Raad het referentiewaardengedachtegoed van het Kwaliteitsnetwerk MBO. Dit biedt een basis voor verdere ontwikkeling. De komende jaren richten we ons op het ontwikkelen van een toolbox, training, professionalisering en kennisdeling. 

Op basis van managementrapportages op instellings- en afdelingsniveau voert het bestuur driemaal per jaar gesprekken met het management. Deze gesprekken zijn onderdeel van de planning- en controlcyclus en gaan over de voortgang van verbeteractiviteiten, risicobeheersing en ontwikkelingen binnen het onderwijs. Het eerste gesprek richt zich op de plannen, het tweede op de analyses en het derde op de terugblik en vooruitblik. Uit deze gesprekken blijkt dat alle teams de PDCA-cyclus volledig doorlopen. 

Binnen de auditcyclus vergelijken we de bereikte kwaliteit met de basiskwaliteit volgens het waarderingskader van de Inspectie. In schooljaar 2023-2024 voerden we bij alle onderwijsafdelingen en bij de examencommissies interne audits uit. Voor deze audits zetten we externe deskundigen in via Kennispact mbo Brabant. Voor een opleiding waar risico’s werden gesignaleerd, richtten we een taskforce op. Deze taskforce volgt het verbeterplan en rapporteert hierover aan het bestuur. Twee andere opleidingen met een lopend verbeterplan hadden een interne audit, waarna we de taskforces beëindigden. Voor vier andere opleidingen loopt nog een verbetertraject. In schooljaar 2024-2025 voeren we interne audits uit om te bepalen of we deze taskforces voortzetten of beëindigen. 

Daarnaast voerden we in schooljaar 2023-2024 een interne audit uit op het taalschakeltraject, naar aanleiding van een kwaliteitsonderzoek door de inspectie. Volgens de inspectiewerkwijze volgt bij nieuwe opleidingen ongeveer een jaar na het eerste onderzoek een regulier vervolgonderzoek. Dit moet nog plaatsvinden. In oktober 2024 voerde de inspectie een steekproefsgewijs kwaliteitsonderzoek uit bij de opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker. De opleiding kreeg een voldoende. 

In het voorjaar van 2024 voerden we een risico-inventarisatie uit op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, in kaart gebracht via het DESTEP-model. De risico’s en maatregelen analyseerden we via het INK-model. De grootste risico’s zijn: 

  • Beperkte beschikbaarheid van managementinformatie (leiderschap); 
  • Krapte op de arbeidsmarkt (medewerkers); 
  • Meer focus op harmonisatie dan innovatie (strategie & beleid); 
  • Nog niet volledig ontwikkeld ketendenken (management van processen). 

Om deze risico’s te beperken, zetten we in op: 

  • Het leiderschapsprogramma voor het management, gebaseerd op het model van Ron Meyer (vatten, verleiden, vertrouwen en verbinden); 
  • De ontwikkeling van een nieuw integratie- en dataplatform; 
  • Het in gebruik nemen van een nieuw recruitmentsysteem; 
  • Het verbeteren van ketengericht werken binnen het traject ESSOR (Elke Student Succesvol Op Reis). 

Door deze maatregelen, samen met de accountantscontroles, landelijke studentenprognoses en regionale analyses, houden we zicht op de belangrijkste risico’s rondom onderwijskwaliteit, financiën, demografische ontwikkelingen en (provinciale) economische ontwikkelingen. 

Informatiebeveiliging en Privacy

Visie & ethiek 
Bij het Koning Willem I College zijn informatiebeveiliging en privacybescherming erg belangrijk. Het onderwijs leunt steeds meer op informatie en ICT. Door ontwikkelingen zoals gepersonaliseerd leren met ICT groeit de hoeveelheid informatie, waaronder persoonsgegevens. Daarom is het essentieel om informatie goed te beschermen en verantwoord om te gaan met persoonsgegevens. 

Het gebruik van ICT en persoonsgegevens brengt risico’s met zich mee, zoals datalekken. Het Koning Willem I College zet zich in om deze risico’s te beperken tot een acceptabel niveau. Zo garanderen we de voortgang van het onderwijs en de bedrijfsvoering. Daarbij zoeken we naar de juiste balans tussen privacy, functionaliteit en veiligheid. 

Het uitgangspunt is dat we de persoonlijke levenssfeer van medewerkers, studenten en hun ouders of verzorgers respecteren. Het college houdt zich aan de geldende wet- en regelgeving. 
 
Ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie 
De Privacy Officer (PO) van het Koning Willem I College geeft advies over privacy-gerelateerde zaken binnen de organisatie. In 2023 en 2024 bezocht de PO onze afdelingen. Het doel van deze bezoeken was intern kijken hoe de AVG leeft en waar we kunnen verbeteren. We vroegen de PO om de kennis van medewerkers te toetsen, maar vooral om de bewustwording en lopende issues boven tafel te krijgen.    

We zien dat onze interne en externe klanten zich steeds meer bewust zijn van het belang van informatiebeveiliging en privacy. Dat vinden we een goede ontwikkeling, die goed past bij onze doelstellingen. Ook kunnen we de vragen over privacy goed beantwoorden. We stelden een roadmap 2024/2026 op om zeker te weten dat belangrijke risicopercepties aandacht krijgen. Het onderdeel Privacy bestaat uit 7 aandachtsgebieden: beleid, processen, organisatorische inbedding, rechten van betrokkenen, samenwerking, gegevensbeveiliging en verantwoording. Het onderdeel Informatiebeveiliging bestaat uit 3 aandachtsgebieden: governance, processen en technische weerbaarheid. 

Incidenten en datalekken 
In 2024 registreerden we 37 datalekken. Na onderzoek bleek bij drie gevallen dat er geen sprake was van een datalek of problemen met informatiebeveiliging. Hoewel er geen onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens plaatsvond, zagen we wel verbeterpunten voor de beveiliging en processen. Twee incidenten meldden we bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij de andere registraties was er geen verhoogde impact op de privacy of bescherming van persoonsgegevens. 

Het Koning Willem I College kiest ervoor om betrokkenen ook bij kleine datalekken altijd te informeren. Transparantie over wat er binnen de organisatie gebeurt, is voor ons een belangrijke waarde. 

Terugkijkend
Het Toetsingskader Informatiebeveiliging en Privacy (IBP) is een belangrijk document in de aanpak van informatiebeveiliging en privacy binnen het mbo. Dit model is algemeen geaccepteerd en helpt om maatregelen rond IBP te toetsen en waarderen.
We gebruiken het normenkader en het toetsingskader om onze inspanningen te structureren en te meten. Het normenkader beschrijft welke maatregelen nodig zijn, terwijl het toetsingskader helpt om onze volwassenheid op dit gebied te beoordelen.
In 2024 voerden we een selfassessment uit om ons onderwijs op het gebied van IBP verder te verbeteren. De resultaten vormden de basis voor een benchmark met andere mbo-instellingen, wat leidde tot interessante inzichten. Op basis hiervan bepaalden we prioriteiten binnen verschillende domeinen en thema’s. Dit is een stap richting verdere ontwikkeling van ons volwassenheidsniveau.
Ook startten we in 2024 met een nieuwe e-learningmodule voor bewustwordingsomgeving. Deze module is beschikbaar voor alle medewerkers.

Vooruitkijkend
Om het Koning Willem I College verder te laten groeien op het gebied van informatiebeveiliging en privacy, blijven we het bewustzijn continu vergroten. Dit helpt om risico’s beter te herkennen en verantwoord gedrag te stimuleren.

In het eerste kwartaal van 2025 organiseren we een externe audit en een grootschalige cybercrisisoefening, genaamd OZON. Daarnaast volgen we technologische en organisatorische ontwikkelingen binnen en buiten het Koning Willem I College op de voet. Deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk om ons beleid regelmatig te evalueren en bij te sturen waar nodig.

Pr1nce

In 2024 richtte Pr1nce zich op het vergroten van het ledenaantal en de naamsbekendheid. Door actief leden te werven via de portal, nieuwsbrieven en Instagram groeide het aantal actieve leden opnieuw. Waar vorig schooljaar nog 138 leden waren, telt Pr1nce nu 163 actieve leden. De groei komt vooral door mond-tot-mondreclame van het bestuur en de actieve leden. Dit laat zien dat de scholingen en activiteiten direct impact hebben op het ledenaantal. 

De activiteiten van 2024 sloten aan bij de pijlers van het Koning Willem I College: 

Verbindend 

  • Kookworkshop in Cuijk: leden maakten kennis met de locatie Cuijk en de Dutch Cuisine-keuken van de horecaopleidingen. Peer van Summeren (College van Bestuur) schoof aan om met leden in gesprek te gaan. 
  • Netwerkactiviteiten: we organiseerden verschillende bijeenkomsten om de verbinding tussen leden te versterken. 
  • Kerstdiner: tijdens het jaarlijkse kerstdiner blikten leden terug op de activiteiten van het jaar. Als afsluiting ontvingen alle leden het boek Het generatie-effect van Kim Janssen. Dit thema staat centraal in een van de volgende scholingen, die we eenmalig openstellen voor alle generaties binnen het college. 


Kansrijk   
 

  • Workshop in The Chocolate Factory: leden kregen inzicht in vernieuwend onderwijs in de hybride leeromgeving van het college. 


Bewust   
 

  • Scholing ‘Werk als een atleet’: leden verdiepten zich in vitaliteit en leerden hoe een dagelijkse warming-up en cooling-down helpt om de dag goed te starten en af te sluiten. Ook de invloed van slaap, voeding, stress en beweging op fysieke en mentale gezondheid kwam aan bod. 

Het bestuur van Pr1nce kijkt terug op een succesvol en productief jaar. Het ledenaantal is flink gegroeid en er waren veel nieuwe gezichten te zien bij de activiteiten. 

Bestuur Pr1nce

Interne ondersteuning

Facilitaire zaken

Huisvesting en duurzaamheid

In 2024 heeft het Koning Willem I College verdere stappen gezet in de realisatie van het Integraal Huisvestingsadvies, waarmee richting gegeven is aan de toekomst van het Koning Willem I College in 2030. 
Daarbij hebben we veel aandacht besteed aan de verdere professionalisering van onze facilitaire dienstverlening, het optimaliseren van huisvesting en het verduurzamen van onze gebouwen.

De grote verhuizing van de opleidingen ICT en Creatief van de Vlijmenseweg naar de Onderwijsboulevard is een belangrijke mijlpaal geweest. Deze opleidingen hebben daar een volledig nieuwe onderwijsomgeving gekregen, die nauw aansluit op hun specifieke leer- en werkbehoeften. De optimalisatie van ruimtegebruik is voortgezet om kostenbesparingen te realiseren en efficiënter gebruik te maken van eigen gebouwen. Met de verwachte verdere afname van studentenaantallen vormt dit een prioriteit binnen de huisvestingsstrategie. 

Een belangrijke verandering binnen het Facilitair Bedrijf was de aanstelling van een nieuwe directeur. Onder zijn leiding zijn nieuwe speerpunten geformuleerd voor de komende jaren, met een focus op:

• Verdere professionalisering van de dienstverlening in de community's waarin de Koningspunten centraal staan.  
• Ontwikkeling van een strategische vastgoed- en huisvestingsagenda, waarbij het college inspeelt op veranderende onderwijsbehoeften en toekomstige ruimtevraagstukken en investeringen;
• Een gerichtere inzet van investeringen op basis van een meerjareninvesterings- onderhoudsbegroting.

Duurzaamheid
Duurzaamheid blijft een centraal thema binnen het Koning Willem I College. Naast de verankering ervan in het onderwijsprogramma zijn er in 2024 opnieuw grote stappen gezet in de verduurzaming van de gebouwen. Op de Vlijmenseweg zijn bijna alle kozijnen vervangen, met uitzondering van een paar panden die in 2025 op de planning staan. Deze aanpassing heeft een forse verduurzamingsslag opgeleverd, vooral in de oudere gebouwen op de campus. Op locatie Euterpelaan zijn zonnepalen geplaatst. 

Integrale Veiligheid

Veiligheidsplan 
In 2024 werkte het Koning Willem I College aan het Veiligheidsplan. Dit plan bevat actiepunten op basis van een analyse van veiligheidsuitdagingen en vormt de basis voor een integrale aanpak van fysieke, sociale en digitale veiligheid binnen het Koning Willem I College. 

De focus licht op intensievere samenwerking met externe ketenpartners, zoals het Veiligheidshuis. Dit zodat het college sneller kan schakelen met experts en hulpdiensten bij specifieke casussen. Deze samenwerking versterkte onze respons op veiligheidskwesties en legde een stevig fundament voor een structurele aanpak. 

In 2025 rondt het Koning Willem I College het plan af en start de uitvoering van het Veiligheidsplan onder leiding van een nieuwe veiligheidscoördinator. Deze coördinator is verantwoordelijk voor de implementatie van de actiepunten en het verder ontwikkelen van interne en externe samenwerkingen. Hiermee zet het college een belangrijke stap naar een veiligere, inclusievere en toekomstbestendigere onderwijs- en werkomgeving. 

Crisisorganisatie: een gestroomlijnde aanpak  
In 2024 ondersteunde de veiligheidscoördinator bij verschillende incidenten. Dit varieerde van vechtpartijen waarbij politie werd ingeschakeld tot een kleine brand in Veghel, die we samen met hulpdiensten aanpakten. Dankzij snelle en gecoördineerde actie bleven de gevolgen en de impact beperkt. De positieve evaluaties van deze incidenten leverden waardevolle inzichten op en benadrukten de noodzaak van een samenhangend crisisbeleid. 

Het crisismanagementbeleid staat in concept klaar, maar we wachten nog met besluitvorming omdat we dit willen combineren met het BHV-plan. Dit besluit namen we om deze redenen: 

  • Gestroomlijnde aanpak: door de plannen te combineren ontstaat een eenduidige structuur, waarbij het BHV-plan centraal blijft. Het document blijft overzichtelijk door aparte bijlagen. 
  • Modulaire structuur: plattegronden en locatie-specifieke details kunnen we eenvoudig  actualiseren zonder het hele beleid te herzien.   
  • Efficiënter beheer: het samenvoegen van de plannen voorkomt dubbel werk en bespaart tijd en middelen voor onderhoud en verspreiding. 

In 2025 ligt de focus op het vaststellen van het gecombineerde crisismanagement- en BHV-plan. Dit volgen we op met crisisoefeningen en trainingen om de handelingsbekwaamheid van het management te vergroten. Daarnaast blijft het interventieteam, bestaande uit een jurist, communicatiespecialist en veiligheidscoördinator, actief om incidenten beheersbaar te houden en escalaties te voorkomen. Deze integrale aanpak draagt bij aan een efficiënte en goed georganiseerde crisisorganisatie, waarin we snel en adequaat kunnen handelen.  

Doelgroepensessies: inzichten en maatregelen 
In 2024 startten we doelgroepensessies op de locatie Veghel na incidenten en een onveilig gevoel. Het doel van deze sessies was om een beter beeld te krijgen van de studenten- en medewerkerspopulatie. We verzamelden en analyseerden gegevens over culturen, gedrag en leerstijlen, wat leidde tot gerichte maatregelen en directe verbeteringen. Een belangrijk resultaat is het doelgroepenportfolio: een dynamisch document met alle relevante informatie over een specifieke doelgroep, zoals: 

  • Demografische gegevens: leeftijd, geslacht en locatie. 
  • Psychografische informatie: interesses, waarden en levensstijl. 
  • Gedragskenmerken: leerstijlen, gedragspatronen en sociale dynamiek. 

Met deze gegevens kunnen we beter inspelen op de behoeften en uitdagingen van onze doelgroepen. Voor de locatie Veghel leidde dit tot de inzet van een straatcoach, die verbinding creëerde tussen studenten, medewerkers en de omgeving. Dit droeg bij aan een veiliger gevoel en sluit aan bij onze kernwaarden: kansrijk, verbindend en bewust. 

Vooruitblik 2025 

  • Uitrol van doelgroepensessies op de locaties Oss en Onderwijsboulevard. 
  • Doelgroepenportfolio’s blijven dynamisch en passen we continu aan op nieuwe inzichten en veranderende omstandigheden. 
  • Gerichte maatwerkoplossingen op basis van uitdagingen en behoeften per locatie. 

Met deze aanpak creëren we een sterke basis voor veiligheid, verbinding en maatwerk binnen de organisatie. Door het inzetten van werkende mechanismen en dynamische doelgroepenportfolio’s blijven we flexibel en effectief inspelen op de behoeften van onze studenten en medewerkers. 

Vertrouwenspersonen: een jaar van groei en verbinding   
In 2024 versterkten we de rol van vertrouwenspersonen binnen het Koning Willem I College. We werkten aan teamontwikkeling, professionalisering en zichtbaarheid, waardoor medewerkers en studenten betere ondersteuning kregen. 

Dit bereikten we in 2024 

  • Teamvorming: een hecht team met duidelijke afspraken waar iedereen zich prettig bij voelt. Dit zorgde voor een betere samenwerking.  
  • Professionalisering: gerichte trainingen voor betere begeleiding bij complexe situaties. 
  • Vindbaarheid: vergrote zichtbaarheid en toegankelijkheid zorgden voor betere ondersteuning. 
  • Nazorg: bij incidenten met een emotioneel zware impact speelden de vertrouwenspersonen een belangrijke rol. Dit zorgde voor waardering, meer vertrouwen en verbondenheid. 
  • Vaststelling regeling: we stelden een duidelijke regeling vast met daarin de taken en verantwoordelijkheden van vertrouwenspersonen. 

Meer over vertrouwenspersonen eerder in dit verslag.

Vooruitblik 2025 

  • Datagestuurd werken: door het analyseren van trends willen we problemen sneller signaleren en bespreekbaar maken met de bestuurder tijdens de tweemaandelijkse overleggen.  
  • Voortdurende professionalisering: we blijven investeren in trainingen en intervisies om de vertrouwenspersonen te ondersteunen in hun ontwikkeling. 

Met deze stappen bouwen we aan een veilige en inclusieve organisatie waar iedereen zich gehoord en gesteund voelt. Onze kernwaarden kansrijk, verbindend en bewust staan centraal in dit proces. 

Meldpunt Sociale Veiligheid en Klachten: een nieuw fundament voor een veilige omgeving   
In december 2024 lanceerden we het Meldpunt Sociale Veiligheid en Klachten. Een laagdrempelig en toegankelijk meldpunt dat studenten en medewerkers de mogelijkheid biedt om sociale onveiligheid te melden, contact op te nemen met vertrouwenspersonen of een klacht in te dienen. Dit meldpunt speelt een cruciale rol in het bevorderen van een veilige en inclusieve organisatiecultuur.  


Dit bereikten we in 2024
 

  • Toegankelijke faciliteit: voor efficiënte en zorgvuldige afhandeling van meldingen. Dit team werkt nauw samen met de veiligheidscoördinator en juristen.  
  • Laagdrempelige processen: veilige en toegankelijke procedures voor melders. Opvolging vindt plaats via de lijn. Als de melder moeite heeft met opvolging via de lijn, legt het dispatchteam eerst persoonlijk contact om de inhoud en het vervolg van de melding te bespreken.  
  • Eerste stap naar verbondenheid: met het meldpunt creëerden we een centraal platform dat studenten en medewerkers in staat stelt hun meldingen en klachten in te dienen. Dit draagt direct bij aan onze kernwaarden kansrijk, verbindend en bewust. 

Vooruitblik 2025

  • Bewustwordingscampagne “Maak je punt” om zichtbaarheid en toegankelijkheid te vergroten. Het doel is melden nóg eenvoudiger maken, voor iedereen.
  • Spotlighteffect: we verwachten dat het aantal meldingen toeneemt. Dit is positief; meer meldingen maken zichtbaar wat er speelt binnen de organisatie en bieden data om gericht te sturen op verbetering.
  • Datagestuurde aanpak om trends te signaleren en structurele verbeteringen door te voeren.

Met het Meldpunt Sociale Veiligheid en Klachten zetten we een belangrijke stap richting een organisatie waarin iedere student en medewerker zich veilig en gesteund voelt. Dit fundament vormt de basis voor verdere groei in 2025.

Aandacht voor Meldcode Kindermishandeling
In 2024 analyseerden we de toepassing van de meldcode binnen het Koning Willem I College. Dit leidde tot een herziene aanpak met een praktisch stappenplan en een signaleringskaart voor snellere en effectievere herkenning en melding van huiselijk geweld.

De vernieuwde meldcode en signaleringskaart introduceren we officieel in 2025. Hiermee willen we een duidelijke, effectieve en toegankelijke werkwijze bieden voor het omgaan met huiselijk geweld. Medewerkers en studenten krijgen hierdoor betere ondersteuning. Daarnaast leggen we vast waar en hoe we het gebruik van de meldcode registreren binnen het systeem. Om de implementatie en optimalisatie goed te laten verlopen, stelden we twee coördinatoren aan. Dit zijn ondersteuningsspecialisten die verbonden zijn aan een afdeling.

Aandachtsfunctionaris
De Aandachtsfunctionaris is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Onze Aandachtsfunctionarissen zijn lid van de Vereniging LVAK. Deze vereniging ondersteunt bij continuïteit en deskundigheidsbevordering op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling. We werken met een gedragscode waaraan de Aandachtsfunctionarissen zich moeten conformeren. Het is verplicht om ieder jaar één dag LVAK-bijscholing bij te wonen. In 2025 breiden we de scholing uit naar alle ondersteuningsspecialisten en docenten.

Pilot tourniquets

Op locatie Vlijmenseweg deed het Koning Willem I College een pilot met het verwijderen van tourniquets om de toegankelijkheid van het terrein te vergroten. Het terrein kan nu ook worden betreden zonder studenten- of medewerkerspas. 

Uit evaluaties bleek het aantal incidenten of onveilige situaties gelijk bleef. In 2025 bepaalt het college of en waar het de pilot voortzet. 

Migratie van systemen

Vanaf de fusie in 2022 wordt gewerkt aan het migreren en harmoniseren van applicaties en systemen. Dit ging in 2023 en in 2024 onverminderd door. 
 
Leer Management Systeem (LMS) Brightspace en Onderwijs Ontwerp Tool (OOT) Sqill
In 2024 is besloten dat alle opleidingen per september 2025 zullen werken met Brightspace. Dit besluit zorgt voor een uniforme werkwijze voor zowel studenten als docenten en past binnen het streven van het Koning Willem I College om meer geharmoniseerd te gaan werken over opleidingen heen.
Onderwijsafdelingen en onderwijsteams zijn momenteel druk met het opvoeren van onderwijsplannen in de onderwijs ontwerp tool (OOT) SQill. Dit ontwerp resulteert vervolgens in een overeenkomende indeling van Brightspace per opleiding. Bij het opvoeren van het onderwijsontwerp kunnen opleidingen ervoor kiezen om nog een bestaand onderwijsontwerp te blijven gebruiken of te kiezen voor een gemodulariseerd onderwijs per september 2025.

Plannen & Roosteren met Xedule
In 2024 zijn de beide separate Xedule applicaties die in gebruik waren bij Leijgraaf en het voormalige Koning Willem I College geharmoniseerd en geïntegreerd. Dit heeft geleid tot één Xedule omgeving voor alle studenten en docenten van het college.
  
Service Management Systeem (SMS) TOPdesk
In 2024 is TOPdesk geïmplementeerd. Dit is geïntegreerd in het vernieuwde intranet Koningsplein dat eveneens in 2024 live is gegaan.
 
Informatiebeveiliging
De onderwerpen Informatiebeveiliging & Privacy zijn belangrijk voor het Koning Willem I College. Gestreefd wordt om de awareness van collega’s op deze gebieden te verhogen. Daarvoor volgen alle medewerkers vanaf eind 2024/begin 2025 een e-learning.
Als belangrijke technische maatregel tegen dreigingen van buitenaf zijn de inspanningen op het gebied van preventieve en reactieve monitoring verhoogd, door het implementeren van een SIEM/SOC tooling. Deze tooling monitort 365/24/7 alle binnen het college in gebruik zijnde applicaties en systemen, herkent dreigingspatronen, en signaleert potentiële of reële dreigingen aan onze beheersorganisatie.

Generatieve AI in het onderwijs: bewust verbinden en kansen benutten

In 2024 zet het Koning Willem I College grote stappen in de verantwoorde integratie van generatieve AI binnen ons onderwijs. Ons doel: alle medewerkers AI-geletterd maken door professionalisering en curriculumontwikkeling. Op verzoek van het College van Bestuur is er een AI-taskforce opgericht. Deze taskforce ondersteunt alle afdelingen bij de mensgerichte integratie van AI binnen het Koning Willem I College.

AI-geletterdheid als basis
AI is geen verre toekomst, maar realiteit. Daarom ontwikkelden we vanaf september 2024 een brede AI-aanpak. Designteams van alle onderwijsafdelingen kregen training in het gebruik van AI voor flexibel en modulair onderwijs: Workshop Curriculumontwerp met behulp van AI | Koning Willem I College. Daarnaast was AI een vast thema op studiedagen, inspiratieavonden en teambijeenkomsten.

Met workshops en ondersteuning zorgen we voor een gelijk speelveld voor medewerkers en studenten. Een belangrijke mijlpaal was dat de directeuren hun verantwoordelijkheid erkenden om als onderwijsinstelling een goed antwoord te bieden op AI. De AI-taskforce ondersteunt hen hierbij.

AI in de praktijk: ondersteuning voor studenten
Het AI-lab biedt studenten een plek om AI te ontdekken en ermee te werken: Koning Willem I College richt AI Lab op voor studenten en docenten | DTV Nieuws. In meerdere opleidingen gebruiken we AI, zowel als didactisch hulpmiddel als in beroepsgerichte toepassingen.

Het AI-lab laat studenten en docenten op verantwoorde wijze kennismaken met generatieve AI. Dit gebeurt via generieke en vakspecifieke workshops, bijeenkomsten, docententrainingen en informatiebronnen, zoals een studiegids en een docentenhandreiking. Zo kregen alle studenten en coaches binnen het Talent Atelier een basistraining in generatieve AI.

Vooruitblik: een toekomstbestendig curriculum
Vanaf 2025 integreren we AI in alle opleidingen, zodat studenten AI leren toepassen als student, burger en professional. We houden hierbij rekening met de impact op toetsing en examinering. We ontwikkelen en stellen AI-beleid vast voor het Koning Willem I College. Gebruik van AI toepassingen kan gepaard gaan met diverse risico's, waaronder het risico dat bedrijfsgegevens worden verwerkt in publieke AI-tools. Dit kan onder andere leiden tot het onbedoeld delen van vertrouwelijke of gevoelige informatie. Om dergelijke risico's te beperken, is het van belang om bij het gebruik van AI-toepassingen kritisch te blijven en waar nodig aanvullende maatregelen te treffen.

AI is niet alleen een disruptieve technologie, maar ook een kans om ons onderwijs te verrijken. Door bewust en verbindend te werk te gaan, zorgen we ervoor dat we als onderwijsinstelling klaar zijn voor de toekomst.

Opleidingsschool

Het Koning Willem I College voelt zich medeverantwoordelijk voor het opleiden van voldoende en goede (mbo-)docenten in de regio. Dit doen we samen met Fontys Hogescholen binnen de Opleidingsschool Koning Willem I College. We zijn trots op de Opleidingsschool en bouwen verder aan onze ambitie: voldoende leraren voor de regio. 

De Opleidingsschool richt zich op verschillende ontwikkelthema’s: 

  • Flexibilisering van het onderwijs 
  • Invoering van het kwaliteitskader ‘Samen opleiden & inductie’ 
  • Versterken van werkplekleren 
  • Samenwerking binnen de Onderwijsregio Brabant Oost 

De kern van onze ambitie ligt bij flexibilisering en doorlopende leerlijnen voor opleiden, begeleiden en professionaliseren. Het is belangrijk dat we de flexibilisering van het college doortrekken naar de Opleidingsschool. Zo zorgen we dat verschillende doelgroepen de juiste begeleiding krijgen in een vorm die bij hen past. 

Mooie resultaten in 2024  

Opleiden van voldoendestartbekwame docenten. 

  •  We begeleidden 230 stagiaires en leidden hen op met een gemiddelde tevredenheid boven de streefwaarde. 
  •  100 zij-instromers startten een opleidingstraject voor hun Pedagogisch en Didactisch Getuigschrift. Hiervan rondden 35 deelnemers het traject in 2024 af. De overige deelnemers ronden het traject in 2025 af. 

Goede inductiefase voor startende leraren 

  • We begeleidden 123 nieuw bevoegde leraren en leidden hen op. 

Een goed inductieprogramma vergroot de tevredenheid van nieuwe leraren en verhoogt de kans op een langdurige verbinding met het college. Dit draagt bij aan beter onderwijs, omdat leraren zich pedagogisch en didactisch verder ontwikkelen. Door te reflecteren op hun lespraktijk versterken ze hun professionele identiteit. 

Leraren spelen een centrale rol bij de onderwijsontwikkelingen van de toekomst. We willen studenten kansrijk opleiden, hen interdisciplinaire ervaringen laten opdoen en de onderwijskwaliteit verder verbeteren. Dit kan alleen als we onze leraren goed faciliteren. 

Daarom is de verbinding met startende leraren essentieel voor een toekomstbestendig en kansrijk college. Een sterk inductietraject helpt om nieuwe docenten langdurig aan het Koning Willem I College te binden. In 2024 hebben we dit traject verder ontwikkeld, zodat iedere nieuwe leraar of instructeur de kans krijgt om zich professioneel te blijven ontwikkelen. 

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report