
Onderwijs voor een brede doelgroep
Koning Willem I College biedt onderwijs aan een brede doelgroep. Naast mbo-onderwijs voor de regulier jonge student, biedt het college onderwijs aan werkenden en nieuwkomers in de regio. Leerlingen die niet geslaagd zijn voor hun middelbare school, een extra profiel of vak willen toevoegen of willen doorstromen naar havo of vwo kunnen bovendien bij het VAVO terecht. VAVO is ook er ook voor leerlingen die willen opstromen van vmbo-T naar havo of van havo naar vwo.
Koning Willem I College biedt mbo-opleidingen van niveau 1 tot en met 4 voor jonge mensen die jaloersmakende vaardigheden willen leren. Vaardigheden waarmee zij een succesvolle toekomst tegemoet kunnen zien in de regio Noordoost-Brabant.
Daarnaast is de doelgroep 'werkenden' een belangrijke doelgroep voor het college. Binnen de Koningsacademie biedt het college werkgevers trainingen en (mbo)opleidingen voor groepen werknemers. Daarnaast biedt de Koningsacademie trainingen en cursussen voor individuele personen.
Onderdeel van het Koning Willem I College is daarnaast de Internationale Schakelklas (ISK). Jongeren die nieuw zijn in Nederland en (nog) geen of een klein beetje Nederlands spreken gaan tijdens lessen van de Internationale Schakelklas aan de slag met de Nederlandse taal en cultuur.
Nieuwe Nederlanders van 18 jaar of ouder, van buiten de Europese Unie bieden wij verschillende cursussen en trajecten aan die hen voorbereiden op de inburgeringsexamens.
Opleidingen van het Koning Willem I College
Het Koning Willem I College biedt ongeveer 300 opleidingen aan binnen het middelbaar beroepsonderwijs, VAVO, Educatie en Leven Lang Ontwikkelen. Het college richt zich met het opleidingenportfolio primair op de regio Noordoost-Brabant, wetende dat het college ook veel studenten trekt uit een veel breder gebied. Voor een aantal opleidingen, met name in de techniek, geldt het Koning Willem I College als dé opleider voor Zuid-Nederland.
Bij het starten of beëindigen van een opleiding houdt het college altijd rekening met het arbeidsmarktperspectief en de doelmatigheid. Belangrijk uitgangspunt is dat gediplomeerde schoolverlaters binnen een redelijke termijn werk kunnen vinden op het niveau van de gevolgde opleiding, of een passende vervolgopleiding kunnen volgen. Het college betrekt actief zijn partners in de regio met de door hen opgerichte Omgevingsraad. Het opleidingsaanbod wordt op provinciaal niveau afgestemd op doelmatigheid in Kennispact MBO Brabant.
In 2024 breidde het Koning Willem I College zijn opleidingsaanbod uit met de opleiding Commercieel technicus engineering. Hiernaast heeft het college het LLO-aanbod uitgebreid.
De opleidingen Consulent commerciële arbeidsbemiddeling en Plafond- en wandmonteur werden in 2024 beëindigd.
Keuzedelen
Volgens het beleid krijgen studenten meestal de vrijheid om hun eigen keuzedelen te kiezen. Op sommige plekken geldt nog een beperkte keuze tussen twee pakketten, waarin een of meerdere keuzedelen hetzelfde zijn. Dit gebeurt om organisatorische redenen.
Het Koning Willem I College nam in 2022 deel aan de monitor keuzedelen. In 2023 en 2024 was deelname nog niet mogelijk, omdat de systemen nog niet goed waren ingericht. Dit jaar werd de implementatie van een nieuw systeem voor het keuzedelenproces afgerond, waarmee het volledige Koning Willem I College nu werkt.
De top vijf van meest aangeboden keuzedelen:
Meest aangeboden keuzedelen | ||
---|---|---|
Totaal | bol | bbl |
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4) | Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4) | Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4) |
Oriëntatie op ondernemerschap | Oriëntatie op ondernemerschap | Oriëntatie op ondernemerschap |
Digitale vaardigheden basis | Lean en creatief | Digitale vaardigheden basis |
Lean en creatief | Voorbereiding hbo | Duurzaamheid in het beroep C |
Digitale vaardigheden gevorderd | Digitale vaardigheden basis | Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 1 en 2) |
Populaire keuzedelen
Het keuzedeel Digitale vaardigheden is erg populair. Sommige opleidingen stellen dit keuzedeel zelfs verplicht, om te voorkomen dat studenten vastlopen door een gebrek aan digitale vaardigheden. Daarnaast kozen studenten vaak voor Lean en Creatief, Duurzaamheid, Expressief talent en Ondernemend gedrag. Deze keuzedelen sluiten goed aan bij de visie op leren ‘Leren Beweegt’. Het Koning Willem I College wil studenten opleiden tot toekomstgerichte professionals die ondernemend en creatief zijn, digitaal vaardig en in staat om duurzame keuzes te maken. Zie tabel:
Meest gekozen keuzedelen | ||
---|---|---|
totaal | bol | bbl |
Digitale vaardigheden basis | Digitale vaardigheden gevorderd | Digitale vaardigheden basis |
Expressief talent | Voorbereiding hbo | Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4) |
Digitale vaardigheden gevorderd | Lean en creatief | Basisvaardigheden metaalbewerken |
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4) | Expressief talent | Duurzaamheid in het beroep C |
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 1 en 2) | Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 1 en 2) | Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 1 en 2) |
Invulling op maat bij BBO De Schalm
BBO De Schalm (BRIN 24ZW) wijkt af van de standaard keuzedeelverplichting vanwege het bijzondere karakter van de school. De Schalm is er voor slechthorende of dove studenten. Eén keuzedeel vervangen zij daarom door een ‘vormingsdeel’: Voorbereiding op het werken in de horende wereld. Dit programma ontwikkelde De Schalm zelf en sluit goed aan bij de behoeften van hun studenten. De ontwikkelaars zorgen ervoor dat er geen overlap is met het kwalificatiedossier en dat de omvang voldoet aan de norm van 240 uur. Het programma is maatwerk en afgestemd op de individuele student. Dit is mogelijk omdat het studentenaantal bij BBO De Schalm relatief klein is.
Remediërende keuzedelen
In onderstaande tabel is het aantal opleidingen weergegeven bij hoeveel dat remediërende keuzedelen aanbieden en door hoeveel studenten het keuzedeel gekozen is.
K-code | Naam keuzedeel | Aangeboden in crebo | Gekozen niveau 1 | Gekozen niveau 2 |
---|---|---|---|---|
K0097 | Solliciteren | 16 | 215 | 35 |
K0285 | Rekenen in de beroepspraktijk | 32 | 14 | 18 |
K1336 | Toewerken naar Nederlands 2F (Versie 2) | 65 | 31 | 34 |
K1421 | Toewerken naar rekenen mbo-niveau 2 | 35 | 11 | 24 |
Zorg voor kwaliteit
Het Koning Willem I College gelooft dat goed onderwijs een belangrijke bijdrage levert aan een duurzamere en betere wereld. Daarom werkt het college continu aan de verbetering van onze lesprogramma’s. In de Routekaart 2024-2027 staat de ambitie duidelijk omschreven: “We zijn één Koning Willem I College. We willen elke dag een beetje beter worden. We zijn pas écht tevreden als we boven de norm uitstijgen.”
Het college geeft deze ambitie vorm door bij zoveel mogelijk opleidingen toe te werken naar de waardering ‘goed’. Teams zorgen ervoor dat zij minimaal voldoen aan de basiskwaliteit en bepalen op welke punten zij merkbaar, meetbaar en bespreekbaar uitstijgen boven de norm of zelfs excelleren.
Afdelingen en teams stellen zelf hun doelen voor een aantal kwaliteitsindicatoren. Dit kan bijvoorbeeld gaan over studierendement (zoals het jaarresultaat, diplomaresultaat, starterresultaat en voortijdige uitval) of over studenttevredenheid volgens de JOB-monitor.
Kenmerken kwaliteitsbeleid
Binnen het nieuwe Koning Willem I College wordt een kwaliteitscultuur ontwikkeld waarin het college streeft naar verbetering en innovatie. Medewerkers en andere betrokkenen werken samen aan continue kwaliteitsverbetering.
- Iedereen binnen het college is zich ervan bewust dat samenwerken aan kwaliteit essentieel is voor goed onderwijs (integraal keten-denken). Hierdoor ervaren studenten, ouders en het werkveld dat onderwijskwaliteit overal binnen het Koning Willem I College centraal staat. Onderwijsteams spelen hierin een cruciale rol.
- Het kwaliteitszorgsysteem helpt bij het nemen van verantwoordelijkheid en het afleggen van verantwoording. Het college beoordeelt regelmatig de kwaliteit en werken samen aan verbeteringen, zowel ontwikkelings- als risicogericht. We leren van elkaar.
- De kernpunten van het systeem zijn toenemende zelfregulering in het toezicht, eigenaarschap van kwaliteit en een gedeelde kwaliteitsstandaard gebaseerd op het Kwaliteitsnetwerk mbo. De zorg en borging van kwaliteitsontwikkeling passen bij de wensen en het ontwikkelperspectief.
- Het kwaliteitsbeleid biedt verschillende voordelen, zoals een efficiënte werkwijze, meer transparantie en beter zicht op onderwijskwaliteit en examinering binnen alle afdelingen en opleidingen. Het college geeft teams de vrijheid om binnen de gestelde kaders hun eigen invulling te geven aan onderwijsverbetering.
- De PDCA-cyclus vormt de basis van het kwaliteitszorgsysteem. Het college gebruikt instrumenten om zijn doelstellingen te realiseren. Denk aan analyses van studiesucces, zelfevaluaties en teamplannen.
Overzicht activiteiten kwaliteitszorg 2024
In onderstaande afbeelding staan de belangrijkste activiteiten binnen het kwaliteitszorgstelsel in 2024. Halverwege 2024 evalueerde het college het kwaliteitsbeleid. Het kwaliteitsbeleid werd slechts minimaal bijgesteld. Ook in het schooljaar 2024-2025 volgt het college dezelfde cyclus en blijft het werken aan verdere kwaliteitsverbetering.

Leerlijn kwaliteitsbeleid
In 2024 startte het Koning Willem I College met een leerlijn kwaliteitsbeleid voor medewerkers. Dit professionaliseringstraject sluit aan op de kwaliteitszorgcyclus en biedt trainingen op het juiste moment en de juiste plaats.
- Het Wat: uitlegsessies om bestaande professionaliseringsprogramma’s te behouden en waar nodig te verbeteren.
- Het Hoe: werksessies als aanvulling op de kwaliteitstafels.
Interne audits en inspectieonderzoeken
In de auditcyclus vergelijkt het Koning Willem I College de behaalde kwaliteit met de basiskwaliteit volgens het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs. In het schooljaar 2023-2024 voerde het college een interne audit uit bij alle onderwijsafdelingen en examencommissies, om de onderwijskwaliteit in kaart te brengen. Hierbij werkte het college samen met externe deskundigen van Kennispact mbo Brabant.
Voor één opleiding constateerde het college risico’s, daarvoor werd in 2023-2024 een taskforce ingericht. Deze taskforce volgt het verbeterplan en rapporteert aan het college van bestuur. Twee opleidingen die al onder een taskforce vielen, kregen in 2023-2024 een audit. Bij beide opleidingen beëindigde het college de taskforce. Vier andere opleidingen werken nog aan een verbeterplan en krijgen in 2024-2025 een interne audit. Op basis van deze audit wordt bepaald of de taskforce wordt voortgezet of beëindigd.
In het schooljaar 2023-2024 vond ook een interne audit plaats bij het taalschakeltraject, na een kwaliteitsonderzoek door de Inspectie. De inspectie voert bij nieuwe opleidingen standaard een vervolgonderzoek uit, ongeveer een jaar na het eerste onderzoek. Dit reguliere onderzoek moet nog plaatsvinden.
Kwaliteitsonderzoek Inspectie van het Onderwijs
In oktober 2024 deed de Inspectie van het Onderwijs een steekproefsgewijs kwaliteitsonderzoek bij de opleiding Gespecialiseerd pedagogisch medewerker. Deze opleiding was onderdeel van een steekproef, waarmee de inspectie de onderwijskwaliteit in Nederland beter in beeld wil brengen. De kwaliteit van de opleiding werd als voldoende beoordeeld.
Referentiewaarden en toekomstplannen
In november 2024 stemden de leden van de MBO Raad in met het referentiewaardengedachtegoed van het Kwaliteitsnetwerk mbo. Dit biedt een basis voor de volgende fase van kwaliteitsontwikkeling. De komende jaren ligt de focus op het ontwikkelen van een toolbox, training, professionalisering en het van elkaar leren.
Door de combinatie van accountantscontroles, landelijke studentenprognoses en informatie vanuit de regionale community's hebben we goed zicht op de belangrijkste risico’s voor onderwijskwaliteit, financiën, demografische ontwikkelingen en (provinciale) economische ontwikkelingen.
Koning Willem I College en AI
Elke dag een beetje beter - klaar voor de toekomst
In 2024 zet het Koning Willem I College grote stappen in de verantwoorde integratie van generatieve AI binnen ons onderwijs. Ons doel: alle medewerkers AI-geletterd maken door professionalisering en curriculumontwikkeling.
Lees meer hierover verderop in dit verslag.
Klachten, bezwaren, geschillen en beroepen
2024 stond in het teken van het digitaliseren van de klachtenstromen naar Topdesk. In december rondde het Koning Willem I College dit proces af. Hierdoor is de behandeling van klachten, meldingen, beroepen en bezwaren intern verder gestroomlijnd. Deze professionaliseringsslag maakt de klachtenafhandeling toegankelijker en efficiënter.
Rechtsbescherming mbo-studenten
Na de wetswijziging ‘verbetering rechtsbescherming mbo-studenten’ ontstond de vraag of studenten vaker de formele weg zouden kiezen. De eerste bevindingen laten zien dat dit meevalt. Extra aandacht voor informele geschillenbeslechting blijkt effectief.
Klachten bij de klachtencommissie
In 2024 behandelde Stichting Onderwijsgeschillen één externe klacht voor het Koning Willem I College. De klacht werd gegrond verklaard. Het college onderschreef de conclusie van Stichting Onderwijsgeschillen gedeeltelijk en nam het advies daarom niet volledig over.
Verder behandelde Stichting Onderwijsgeschillen geen formele klachten in 2024. De meeste klachten werden via het informele traject opgelost, vaak met een minnelijke schikking als resultaat.
Geschillen bij de Geschillenadviescommissie
2024 was het eerste volledige werkjaar van de Geschillenadviescommissie. De commissie ontving in 2024 geen enkele zaak. Het Koning Willem I College hanteert bij verwijderingen een inhoudelijk zware procedure. Het verwijderen van een student gebeurt alleen als er geen andere keuze is. De duidelijke stappen en zorgvuldige besluitvorming maakt dat studenten vaak berusten in de uitkomst.
Beroepen bij de Commissie van Beroep voor de Examens
Sinds de wetswijziging rond rechtsbescherming van mbo-studenten kan het Koning Willem I College geen bezwaarprocedures meer voeren bij besluiten van de examencommissie. Het Koning Willem I College zette in 2024 daarom meer in op duidelijke communicatie over besluiten van de examencommissie en het beantwoorden van vragen.
Bij binnenkomende meldingen onderzoekt het Koning Willem I College of de student een formeel beroep wil indienen of een nadere toelichting wenst. In 2024 diende geen enkele student een formeel beroep in bij de Commissie van Beroep voor de Examens. Wel maakten veel studenten gebruik van de mogelijkheid om vragen te stellen of toelichting te krijgen.
Examencommissies
Sinds 1 augustus 2022 borgt het Koning Willem I College de diplomering bij drie examencommissies. Het bestuur benoemt de voorzitters, secretarissen en leden voor een periode van drie jaar. Omdat deze eerste termijn op 1 augustus 2025 afloopt, vond in het najaar van 2024 een evaluatie plaats naar de inrichting van de examenorganisatie. Samen met de jaarverslagen van de drie examencommissies over het examenjaar 2023-2024 brachten we de belangrijkste ontwikkelingen in kaart.
In 2024 stonden de volgende aandachtspunten centraal:
- Alle examencommissies werkten voor de kwaliteitsborging volgens een systematische PDCA-cyclus, zowel binnen de commissies zelf als in de onderwijsafdelingen en -teams waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Er was een sterke professionele dialoog met het primaire proces.
- Binnen de Centrale Focusgroep Examinering & Diplomering brachten we de werkprocessen opnieuw in kaart. Dit moet leiden tot een duidelijke verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden en draagt bij aan de professionalisering van alle betrokkenen.
- De continuïteit van de examencommissies bleef een belangrijk aandachtspunt. Om dit te verbeteren, werkt het college met een mix van vaste en flexibele leden. Een deel van de leden werkt volledig voor de examencommissie, terwijl andere leden gedeeltelijk ingeleend worden vanuit de onderwijsteams. Dit zorgt ervoor dat er altijd betrokkenen uit de opleidingen zijn, zoals de wet voorschrijft. Vanaf 1 januari 2025 gaat het college werken met twee examencommissies, elk met twee ‘kamers’. Het doel? Meer samenwerking, stabiliteit en rust.
- Voor elke examencommissie benoemde het bestuur externe leden. In 2024 vonden drie bijeenkomsten plaats waarvoor zij een uitnodiging ontvingen. De eerste ging over verwachtingen en kennisdeling rondom examinering in de praktijk, de tweede over de kwaliteit van exameninstrumenten en de derde over examinering in de beroepspraktijk.
- De verantwoording op opleidingsniveau kan specifieker.
Het bestuur overlegt regelmatig met de voorzitters en secretarissen van de examencommissies en bespreekt jaarlijks de verantwoording in het jaarverslag.
In 2024 reikte het Koning Willem I College voor het beroepsonderwijs 5500 diploma’s (waarvan 5396 bekostigd), 397 certificaten en 492 mbo-verklaringen uit. De studenten die deze waardepapieren ontvingen, zetten hiermee een nieuwe stap in hun loopbaan.
In het voorjaar van 2024 publiceerde de Inspectie van het Onderwijs het definitieve rapport van het vierjaarlijkse onderzoek uit 2023. Hierin stond dat de nieuwe examencommissies goed gepositioneerd zijn. Er is aandacht voor het onderscheid tussen zorgen en borgen. Ook de onafhankelijkheid van examinatoren is gewaarborgd bij proeves en examens, zowel binnen het college als in bedrijven. Daarnaast werd de samenwerking met examenbureaus en onderwijsteams als positief beoordeeld.
In het najaar van 2024 voerde de Inspectie van het Onderwijs een steekproefsgewijs kwaliteitsonderzoek uit bij de opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker. De standaarden binnen het kwaliteitsgebied Examinering & Diplomering kregen een voldoende.
Vertrouwenspersonen
Binnen het Koning Willem I College werkt een team van vijf interne en één externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon is alleen beschikbaar voor medewerkers. De interne vertrouwenspersonen zijn er voor studenten, ouders en medewerkers. Dit team valt onder het college van bestuur. Jaarlijks leggen de vertrouwenspersonen verantwoording af over hun werkzaamheden.
Meldingen en klachten
Meldingen door medewerkers
In 2024 ontving het Koning Willem I College 46 meldingen van medewerkers. Hiervan gingen er 19 naar de externe vertrouwenspersoon en 27 naar de interne vertrouwenspersonen. De meeste meldingen gingen over:
- Onveilige werksituaties (22 meldingen)
- Grensoverschrijdend gedrag door leidinggevenden (11 meldingen)
- Onveilige stageplek (3 meldingen, waarvan 1 melding ging om seksueel grensoverschrijdend gedrag)
- Onveilige schoolsituatie (3 meldingen)
- Pestgedrag (3 meldingen)
- Persoonlijke problematiek studenten (2 meldingen), hiervoor zette het college overleg in de zorgstructuur op
- Onveilige opleidingssituatie (1 klacht), deze student kreeg procesmatige begeleiding van de vertrouwenspersoon
Meldingen door studenten en ouders
Studenten en ouders dienden 13 meldingen in bij de interne vertrouwenspersonen. Deze gingen over:
- Onveilige stageplek (3 meldingen, waarvan 1 melding ging om seksueel grensoverschrijdend gedrag)
- Onveilige schoolsituatie (3 meldingen)
- Pestgedrag (3 meldingen)
- Persoonlijke problematiek studenten (2 meldingen), hiervoor zette het college overleg in de zorgstructuur op
- Onveilige opleidingssituatie (1 klacht), deze student kreeg procesmatige begeleiding van de vertrouwenspersoon
Meldingen door andere betrokkenen
Naast studenten en medewerkers deden 3 andere betrokkenen een beroep op de vertrouwenspersonen. Dit ging om:
- 1 externe vertrouwenspersoon van een andere organisatie, vanwege een casus met een student
- 2 verzoeken van onderwijsmanagers of zorgteams voor advies en ondersteuning bij groepsdynamiek of pestproblematiek
Nazorg door vertrouwenspersonen
De vertrouwenspersonen boden in 2024 nazorg na drie incidenten waarbij de veiligheid van studenten en medewerkers in het geding was. Dit betrof incidenten in ’s-Hertogenbosch (Weidonklaan en Vlijmenseweg) en Oss (Euterpelaan). Ook op de Onderwijsboulevard boden zij nazorg na een ongeval waarbij een student betrokken was.
Waarnemingen en adviezen van de vertrouwenspersonen
1. Langdurige begeleidingstrajecten voor medewerkers
Veel meldingen van medewerkers leidden tot trajecten die langer dan zes maanden duurden. Dit kwam door het ontbreken van duidelijke interventies en procescommunicatie. Door de fysieke afwezigheid van leidinggevenden vond veel communicatie per e-mail plaats, waardoor ingrijpen lang op zich liet wachten. Management leek vaker te reageren op incidenten dan structureel te monitoren en coachend leiding te geven aan teams. Wanneer een medewerker een melding doet bij de vertrouwenspersoon, start eerst een informele en informerende fase om een interventie of oplossing te vinden. Door de genoemde knelpunten duurt dit proces vaak langer dan gewenst.
Focus niet alleen op het oplossen van incidenten, maar ook op preventieve maatregelen. Besteed structureel aandacht aan groepsdynamiek, communicatie en een gezond werkklimaat binnen teams, onder leiding van de onderwijs- of teammanager.
2. Veiligheid van medewerkers verdient meer aandacht
Bij grensoverschrijdend gedrag van studenten ligt de focus vooral op zorg en begeleiding van de student. Medewerkers ervaren echter te weinig aandacht voor hun eigen veiligheid binnen hun publieke taak.
Zet sociale veiligheid van medewerkers structureel op de agenda. Betrek hen bij het opstellen van (sociaal) veiligheidsbeleid en communiceer helder over de maatregelen.
3. Angst om een klacht in te dienen
Onveilige werksituaties kwamen relatief vaak terug in meldingen, maar gesprekken leidden niet altijd tot de juiste oplossing. Veel medewerkers durfden geen formele klacht in te dienen uit angst voor de gevolgen. Zorg voor bewustwording en helder beleid over sociale veiligheid. Dit moet een vast onderdeel zijn van de pedagogische en professionele aanpak binnen alle lagen van de organisatie.
Ontwikkeling team vertrouwenspersonen
In 2024 wisselde het team van samenstelling door een pensionering. Door te focussen op teamontwikkeling en professionalisering werkte het college aan een stabiele basis, zodat studenten en medewerkers professionele ondersteuning krijgen. Daarnaast zijn de vertrouwenspersonen beter vindbaar en bereikbaar door:
- Het vaststellen van het reglement vertrouwenspersonen
- Het opzetten van een digitaal meldpunt
- Intensiever overleg en samenwerking met de Ondernemingsraad, ondersteuningsspecialisten zorg en de Studentenraad
Met deze ontwikkelingen verstevigt het Koning Willem I College de rol van de vertrouwenspersonen binnen het Koning Willem I College en zorgt het voor een veilige en integere werkomgeving voor iedereen.
Toelatingsbeleid en Inclusie
Elke student op de juiste opleiding
Elke student een diploma laten behalen passend bij de mogelijkheden van de student, dat is ons doel. En het is een belangrijk middel om talent te ontwikkelen en te behouden voor de regio. De inzet van het Koning Willem I College daarvoor begint al ver voor aanvang van een opleiding met de begeleiding naar een goede studiekeuze. Het college biedt een diversiteit aan van voorlichtings-, studiekeuze- en lob-activiteiten (loopbaan, oriëntatie, begeleiding), met als doel: ‘elke student op de juiste opleiding’.
Nadat aankomende studenten een keuze voor een opleiding hebben gemaakt en zich hebben aangemeld, zijn wettelijke vooropleidingseisen leidend voor het plaatsingsbesluit. Als dat gewenst is onderzoekt het college in een intake of we individueel maatwerk kunnen leveren. Voor de grootste groep studenten, de studenten die aansluitend na diplomering op het voortgezet onderwijs doorstromen, geldt dat de studiekeuze plaatsvindt tijdens hun schooltijd op het voortgezet onderwijs en niet tijdens een intaketraject op het Koning Willem I College. Het college zet daarom in op nauwe samenwerking met de regionale voortgezet onderwijs scholen om zo scholieren te ondersteunen in een doorlopende lob-leerlijn. Het Koning Willem I College gaat naar voorlichtingsavonden op het voortgezet onderwijs en het biedt de mogelijkheid om in gesprek te gaan met studieadviseurs en docenten van de onderwijsafdelingen.
Naast de lob-activiteiten hecht het Koning Willem I College veel waarde aan eerlijke en duidelijke voorlichting over onze opleidingen. Digitaal in korte video’s, met beelden en in tekst (website, social media) en schriftelijk (opleidingenfolder), maar vooral ook persoonlijk. Het college zet zijn deuren zoveel mogelijk open.
Net als voorgaande jaren beperkte het college het aantal opleidingen met een numerus fixus, omdat het de extra druk die dat bij de aankomend student geeft bij studiekeuze, wil voorkomen. Waar er wel een numerus fixus is, plaatste het college de studenten op volgorde van aanmelding. Aanmelding start jaarlijks op 1 november voor startdatum 1 augustus. Er werd tijdig bekendgemaakt welke opleidingen een numerus fixus kennen en hoeveel plaatsen beschikbaar waren. Ook gaf het college tijdig op alle opleidingenfolders aan welke onderdelen de verplichte intake kent.
Selectie op basis van wettelijke selectiecriteria is alleen van toepassing bij de opleidingen die het Koning Willem I College uitvoert in samenwerking met defensie, en op de opleiding Acteur.
Numerus Fixus
IPC | Opleiding | Afdeling |
---|---|---|
25668O14 | Basis technicus Motorfietstechniek | 1300 Mobiliteit & Logistiek |
25668O13 | Basis technicus Scootertechniek | 1300 Mobiliteit & Logistiek |
25231O10 | Fietstechnicus | 1300 Mobiliteit & Logistiek |
25695O10 | Doktersassistent | 1400 Zorg & Welzijn |
25695P10 | Doktersassistent / versneld | 1400 Zorg & Welzijn |
25958O10 | Sociaal werker | 1400 Zorg & Welzijn |
25958O21 | Sociaal werker / leren op locatie | 1400 Zorg & Welzijn |
25806O10 | Handhaver toezicht en veiligheid | 1500 Opvoeden, Onderwijs, Sport & Veiligheid |
25599O10 | Veiligheid en vakmanschap / Aankomend medewerker grondoptreden | 1500 Opvoeden, Onderwijs, Sport & Veiligheid |
25600O10 | Veiligheid en vakmanschap / Aankomend onderofficier grondoptreden | 1500 Opvoeden, Onderwijs, Sport & Veiligheid |
25687O10 | Fashion Designer | 1600 Handel |
25687P10 | Fashion Designer mhbo | 1600 Handel |
25771O10 | Interieuradviseur | 1600 Handel |
25651O11 | Acteur/Maker/Performer | 1700 ICT & Creatief |
25717O10 | AV-specialist / Filmmaker | 1700 ICT & Creatief |
25718O10 | Fotograaf | 1700 ICT & Creatief |
25882O10 | Mediaredactiemedewerker | 1700 ICT & Creatief |
25633O10 | Mediavormgever | 1700 ICT & Creatief |
Mbo studentenfonds
Mbo-studentenfonds
Op 14 april 2023 stelde het college de beleidsnotitie MBO studentenfonds vast. Per 1 augustus 2021 is het mbo-studentenfonds in werking getreden. Dit is een speciaal fonds waarop studenten een beroep kunnen doen voor financiële ondersteuning. De student moet aan een aantal in de wet genoemde voorwaarden voldoen. Naast een vergoeding voor leermiddelen, stelt het Koning Willem I College studenten in de gelegenheid laptops te lenen van het Koning Willem I College. In schooljaar 2023 zijn extra laptops aangeschaft. Sinds 2023 informeert het college studenten via allerlei wegen over deze mogelijkheden, bij aanvang van het schooljaar, via Check-it en via de coach. Een nieuwe doelgroep is de bbl’er zonder werk. Zij mogen starten aan de opleiding, maar hebben (nog) geen inkomen.
In 2024 waren er 633 betalingsopdrachten. Al deze opdrachten betroffen financiële ondersteuning voor mbo-studenten, of diens wettelijk vertegenwoordigers, die aantoonbaar onvoldoende financiële middelen hebben voor de aanschaf van onderwijsbenodigdheden waarover de student geacht wordt te beschikken. Er zijn, net zoals in 2023, geen ondersteuningsaanvragen ontvangen van studenten die lid zijn van een studentenraad of andere studentenorganisatie, van studenten die bestuurlijk of maatschappelijk werk verrichten in het belang van de instelling of van studenten die vanwege bijzondere omstandigheden studievertraging hebben opgelopen. In 2024 is in totaal € 258.810,68 toegekend aan studenten. De gemiddelde hoogte betrof € 408,86 per toekenning.
Tegemoetkoming schoolkosten voor minderjarige mbo-studenten
In de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026 ontvangen mbo-studenten jonger dan 18 jaar via hun school een tegemoetkoming van € 60 voor de aanschaf van schoolboeken en licenties, zoals digitale boeken. Mbo-scholen bepalen zelf hoe dit bedrag aan de studenten wordt uitgekeerd. Deze regeling is bedoeld om de kosten voor minderjarige mbo-studenten te verlagen.
Het Koning Willem I College maakt hiervoor gebruik van een voucher via de mbo-webshop, waarmee studenten eenmalig korting krijgen op hun bestelling van boeken, licenties en andere leermiddelen.
Subsidie financiële educatie
Om het Koning Willem I College en dus zijn studenten te helpen met financiële zaken, heeft het college verschillende initiatieven en lesmaterialen. Deze zijn benoemd in de aanvraag subsidie Financiële Educatie. De Rijksoverheid stelt dit jaar € 8 miljoen beschikbaar voor financiële educatie op mbo-scholen. De beschikking van € 398.850 is goedgekeurd en op 13 december 2023 ontvangen.
In 2024 is een werkgroep samengesteld met kartrekkers vanuit diverse afdelingen waarbij één van de kartrekkers als projectcoördinator is aangesteld. Deze heeft zich, samen met de kartrekkers, bezig gehouden met de verdere ontwikkeling van het project. Tussen september en december 2024 zijn gesprekken gevoerd met 28 onderwijsmanagers, directeuren, 14 ondersteuningsmedewerkers binnen het KW1C en 8 externen, en met projectcoördinatoren van Flexibilisering en Modularisering. Dit heeft (tot op heden) geleid tot de concrete planning van 7 scholingsbijeenkomsten (van 15-20 medewerkers) in 2025. Daarnaast hebben er presentaties en werksessies plaatsgevonden op o.a. de startcollegedag en op de koersdag waar in grotere groepen docenten, onderwijsmanagers en directeuren het gesprek over financiële educatie en ondersteuning is gevoerd.
Onderwijsprestaties
Hieronder zijn de onderwijsprestaties van het Koning Willem I College in beeld. De resultaten van het college worden vergeleken met de resultaten van andere roc-instellingen. In lijn met het landelijke beeld is het jaarresultaat elk jaar wat hoger geworden. Het diplomaresultaat is in 2023-2024 wat gedaald ten opzichte van 2022-2023, maar nog steeds hoger dan in 2021-2022. Het college is trots dat de cijfers met betrekking tot voortijdig schoolverlaten een dalende trend vertonen. Een overzicht van alle onderwijsprestaties per jaar zijn te vinden op de website van DUO.
VAVO: Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs
Het Vavo biedt onderwijs aan studenten die een tweede kans nodig hebben in het voortgezet onderwijs. Dit gaat om studenten die een hoger niveau of een ander profiel willen volgen, gezakt zijn en alsnog hun diploma willen halen of eerder met school zijn gestopt. Voor hen is Vavo de kans om een nieuwe stap te zetten in hun onderwijsloopbaan. Het onderwijs sluit direct aan op het doel: opleiden tot een diploma, waarbij de exameneisen leidend zijn. In de didactiek kiezen we voor een aanpak die past bij intensieve kennisoverdracht. Het onderwijs is strak georganiseerd, met duidelijke communicatie naar studenten.
Regionaal samenwerken
Het Vavo zoekt op verschillende manieren actief verbinding met omliggende scholen. Dit leidde onder andere tot het hosten van de decanendag op het Koning Willem I College in 2024.
Ontwikkelingen examinering
In 2024 stelde het Koning Willem I College het handboek Examinering Vavo vast. Dit groeidocument ontwikkelt steeds verder aan de hand van een verbeterplan. Daarnaast werkt het college toe naar een kwaliteitsplan examinering voor het Vavo.
Ook werkte het college aan een betere samenwerking tussen het Examenbureau en de examencommissie. Diverse processen werden opnieuw gestroomlijnd, waardoor de communicatie tussen het Vavo en de examencommissie nu een stuk beter is. In schooljaar 2024-2025 wordt dit plan verder afgerond. Het kwaliteitsdenken is steeds meer een vanzelfsprekend onderdeel binnen Vavo.
Terugdringen schooluitval in 2024
Het actieplan dat in schooljaar 2022-2023 ingezet werd om tussentijdse uitval te verminderen, leidde tot merkbare resultaten. In december 2023 lag de tussentijdse uitval op slechts 2% (8 studenten), een groot verschil met het percentage in 2022 (15%). Dit succes is mede te danken aan de inzet van het zorgteam en de verzuimmedewerker. De nauwe samenwerking met gemeenten en omliggende scholen speelt hierin ook een belangrijke rol.
Daarnaast zette het Koning Willem I College de instroomklas groter op, waardoor studenten een betere doorstart kunnen maken. Hierdoor slagen steeds meer studenten erin om hun opleiding af te ronden met een diploma. Het aantal studenten met extra zorgbehoeften groeit en daarmee ook de behoefte aan maatwerk. Zorg op maat krijgt veel aandacht, in samenwerking met de coaches.
Vanuit de Internationale Schakelklas (ISK) stromen steeds meer studenten door naar Vavo. Het college wil deze doorstroom verder stimuleren en meer contacten leggen in de regio ’s-Hertogenbosch.
In 2024 werd gestart met een nieuw traject voor 16- en 17-jarigen via SWOM. Dit traject richt zich niet alleen op een strakke monitoring van de studievoortgang, maar ook op maatschappelijke begeleiding van deze leerplichtige studenten. Dit droeg positief bij aan de groepsdynamiek en aanwezigheid. De verwachting is dat dit ook terug te zien is in de diplomacijfers.
Team Vavo
Het Vavo-team maakt de nodige ontwikkelingen door en kreeg in augustus 2024 een nieuwe onderwijsmanager. Vanaf 2025 valt het volledige team onder haar leiding. Gezien de grootte van het team ligt de focus op de versterking van de rol van afdelingsleiders en samenwerking binnen het managementteam van het Startcollege.
Resultaten 2023-2024
De ambitie om in juli 2024 een gemiddeld slagingspercentage van minstens 80% te halen, is behaald. Het slagingspercentage steeg aanzienlijk vergeleken met vorig jaar:
- Mavo: van 75% naar 89%
- Havo: van 76% naar 81%
- Vwo: van 77% naar 84%
Naast de behaalde diploma’s reikten we 432 certificaten uit aan ongeveer 157 studenten die een certificaat behaalden of een tweejarig traject volgden. In september 2024 slaagden nog eens 25 studenten voor hun opleiding via het septemberdiploma.
De Vavo-opleidingen van het Startcollege voldoen al geruime tijd aan de normen van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie beoordeelt de onderwijsresultaten op basis van een gemiddelde over drie jaar. Twee belangrijke normen zijn:
- Het gemiddelde verschil tussen het schoolexamencijfer en het centraal examencijfer mag niet groter zijn dan 0,5 punt.
- Minstens 65% van de vakken moet met een voldoende worden afgesloten.
Gemiddelde resultaten 2021-2022, 2022-2023 en 2023-2024
Gem. SE | Gem. CE | Verschil SE-CE | |||
23/24 | Mavo | Totaal gemiddelde | 5,71 | 5,96 | -0,25 |
22/23 | Mavo | Totaal gemiddelde | 5,88 | 6,14 | -0,26 |
21/22 | Mavo | Totaal gemiddelde | 6,13 | 6,31 | -0,18 |
5,91 | 6,13 | -0,23 | |||
Gem. SE | Gem. CE | Verschil SE-CE | |||
23/24 | Havo | Totaal gemiddelde | 6,11 | 6,24 | -0,14 |
22/23 | Havo | Totaal gemiddelde | 5,86 | 5,99 | -0,13 |
21/22 | Havo | Totaal gemiddelde | 5,71 | 5,85 | -0,15 |
5,89 | 6,03 | -0,14 | |||
Gem. SE | Gem. CE | Verschil SE-CE | |||
23/24 | Vwo | Totaal gemiddelde | 6,26 | 5,96 | 0,23 |
22/23 | Vwo | Totaal gemiddelde | 6,07 | 5,65 | 0,42 |
21/22 | Vwo | Totaal gemiddelde | 6,41 | 6,12 | 0,29 |
6,25 | 5,91 | 0,31 | |||
Gem. SE | Gem. CE | Verschil SE-CE | |||
Totaal gemiddelde 23/24 | 6,03 | 5,96 | 0,07 | ||
Totaal gemiddelde 22/23 | 5,94 | 5,93 | 0,01 | ||
Totaal gemiddelde 21/22 | 6,08 | 6,09 | 0,07 | ||
Over 3 jaar alle opleidingen | 6,02 | 6,01 | 0,05 |
Het percentage geslaagden in schooljaar 2023-2024
Opleiding | Op voor diploma | Geslaagd | Percentage |
Mavo | 44 | 39 | 88,60% |
Havo | 158 | 128 | 81,01% |
VWO | 112 | 91 | 81,25% |
Totaal | 314 | 258 | 82,17% |
Kansrijk, verbindend en bewust: ambitie 2025
Het Vavo is trots op de behaalde resultaten en blijft zich ontwikkelen om de kwaliteit verder te versterken. Het borgen van kwaliteit en het verbeteren van didactische werkvormen blijven belangrijke aandachtspunten. Daarnaast willen we de naamsbekendheid van het Vavo in de regio vergroten. We onderzoeken met experts hoe we dit het beste kunnen realiseren.
Educatie
Volwasseneneducatie
Twee teams binnen het Startcollege verzorgen onderwijsactiviteiten op het gebied van basisvaardigheden en inburgeringstrajecten voor deelnemers van 18 tot 65 jaar. Het doel is om meer kansen te creëren voor mensen die door beperkte taal-, reken- en digitale vaardigheden moeite hebben met deelname aan de samenleving.
In 2024 bleef de instroom van nieuwkomers hoog. We bieden inburgeringstrajecten aan op de locaties ’s-Hertogenbosch (Stadionlaan), Oss, Veghel en Cuijk. In ’s-Hertogenbosch en Oss geven we ook avondlessen. De teams werken steeds nauwer samen en stemmen hun processen op elkaar af.
Uit het Medewerkersonderzoek (MO) blijkt dat collega’s hun werk als zeer zinvol ervaren (9,2) en tevreden zijn (8,8). In samenwerking met afdeling Informatievoorziening ontwikkelde het Koning Willem I College een dashboard. Dit is een online uitwisselingsplatform met de gemeente voor de voortgang en het verzuim van deelnemers binnen de inburgeringstrajecten.
Inburgering
Nieuwkomers van buiten de Europese Unie die langdurig in Nederland komen wonen, moeten inburgeren. Dit betekent dat ze de Nederlandse taal leren en actief deelnemen aan de maatschappij.
Binnen team Educatie biedt het Koning Willem I College flexibel onderwijs. Elke vijf weken kunnen nieuwkomers instromen, zodat ze zo snel mogelijk de taal leren. Het college beschikt over het keurmerk ‘Blik op Werk’. Jaarlijks vindt er een audit plaats om het keurmerk te behouden. Uit het Panteia-tevredenheidsonderzoek onder cursisten in 2024 kwam het rapportcijfer 7,5.
De Wet Inburgering 2021 kent drie leerroutes, die het Koning Willem I College allemaal aanbiedt: B1-route, Z-route en Onderwijsroute. Door nauw samen te werken met gemeenten speelt het college in op hun specifieke behoeften en ontwikkelen we nieuwe trajecten. Een voorbeeld hiervan is het combitraject B1/Entree, dat zowel in Oss als ’s-Hertogenbosch draait met twee startmomenten per jaar. Hierin kunnen studenten inburgeren én een Entree-opleiding behalen. Het pre-participatietraject Z-route werd ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Oss en werd in 2024 ook uitgevoerd in Meierijstad.
Onderwijsroute
De onderwijsroute is een intensief traject voor jonge inburgeraars tussen 18 en 27 jaar, gericht op het behalen van een taalschakeldiploma op mbo-2, 3 of 4-niveau. In deze route gaan studenten 4 dagen per week naar school. Naast Nederlands krijgen zij de vakken Engels, rekenen, leervaardigheden, opleidings- en beroepskeuze en kennis van de Nederlandse maatschappij. In 2024 studeerden de eerste zeven deelnemers af. Het college zoekt de verbinding met het mbo om deze studenten kansrijk op te leiden met een doorlopende leerlijn van Educatie naar het mbo.
Daarnaast schreef het Koning Willem I College succesvol in op de aanbesteding Onderwijsroute regio Eindhoven/Helmond. Het college won deze aanbesteding. Het contract loopt tot uiterlijk 2029.
WEB-trajecten
Met behulp van subsidiebeschikkingen verzorgt het Koning Willem I College WEB-trajecten voor de gemeenten Oss, Meierijstad, Bernheze, Vught, Boxtel, Heusden, Maasdriel en ’s-Hertogenbosch. Deze trajecten helpen deelnemers van zowel de doelgroep NT1 (Nederlands als eerste taal) als NT2 (Nederlands als tweede taal) om hun basisvaardigheden in taal, rekenen en digitale vaardigheden te verbeteren. Het college biedt deze in iedere gemeente aan, zodat cursisten dicht bij huis kunnen leren.
De eerste bezuinigingen op onderwijs door het kabinet raken deze trajecten. Het college blijft daarom in gesprek met zijn partners om de bestaande onderwijsinfrastructuur van alle trajecten zoveel mogelijk in stand te houden.
Internationale schakelklas (ISK)
Anderstalige jongeren van 15 tot 18 jaar die in de regio Oss-Maashorst-Meierijstad-Bernheze komen wonen, volgen ISK-onderwijs bij het Koning Willem I College. Het college biedt hen nieuwkomersonderwijs op maat dat zo goed mogelijk aansluit bij vervolgonderwijs, zoals een mbo-opleiding of hoger onderwijs. Ook stromen er jongeren uit naar werk. Eind 2024 telde de ISK ongeveer 221 studenten. De duur van het verblijf varieert van anderhalf tot drie jaar. Studenten stromen doorlopend in, waardoor er het hele jaar nieuwe klassen starten. Het ISK-onderwijs voeren we uit voor de VO-scholen Het Hooghuis en Udens College.
De ISK helpt jongeren die nieuw zijn om te landen in Nederland. Het Koning Willem I College biedt een veilige leerplek waar jongeren mogen oefenen en groeien met volop persoonlijke aandacht. De basis daarvoor is een veilig pedagogisch klimaat dat maakt dat jongeren zich kunnen ontwikkelen en voorbereiden op hun toekomst. De nadruk ligt op taalvaardigheid, maar studenten krijgen ook rekenen, digitale vaardigheden, drama, loopbaanoriëntatie (LOB), kennis van Nederland en de Nederlandse cultuur, sport en kunstlessen.
Het ISK-team bestaat uit bevlogen docenten en ondersteuners. Ze zijn trots op hun werk en dragen actief bij aan de toekomst van deze jonge nieuwkomers. De lessen geven we op de locaties Euterpelaan in Oss en Muntelaar in Veghel. Het is een voordeel om de leslocatie te delen met mbo-opleidingen aangezien steeds meer ISK-leerlingen doorstromen naar een mbo-opleiding van het Koning Willem I College. Het college werkt samen met de mbo-teams om deze doorstroom steeds beter te ondersteunen.
In 2024 bestond meer dan de helft van de ISK-studenten in Veghel uit Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV’ers) die wonen op de Procesopvanglocatie (POA) in Sint-Oedenrode.
Ze kwamen zonder familie naar Nederland en hadden vaak al lange tijd geen dagritme of structuur in hun leven en sommigen hadden zelfs nog nooit onderwijs gehad. Voor de ISK-docenten was het begeleiden van deze jongeren nieuw en een uitdagende maar waardevolle taak.
Primeur – Erasmus+
Het Koning Willem I College heeft als eerste organisatie in Nederland een dubbele accreditatie ontvangen voor zowel middelbaar beroepsonderwijs als volwasseneneducatie. Samen met de gemeente Oss vroeg team Educatie subsidie aan bij Erasmus+ voor een internationaal project binnen de volwasseneneducatie. De subsidie werd toegekend en de eerste stappen zijn gezet.
Deze samenwerking tussen het Koning Willem I College en de gemeente is een waardevolle ontwikkeling. Een sterke onderlinge relatie en gedeelde kennis helpen om educatieve trajecten structureel te verbeteren voor kwetsbare doelgroepen.
Kansen 2025
Voor diverse gemeenten loopt eind 2025 het contract Wet Inburgering 2021 af. Het is nog onduidelijk of er een nieuwe aanbesteding komt of dat gemeenten willen investeren in publiek-publieke samenwerking met Educatie, waarbij het college op basis van een gelijkwaardige relatie afspraken maakt.
Daarnaast vragen basisscholen steeds vaker om extra inzet op voor- en vroegschoolse educatie. Docenten helpen ouders bij het begrijpen van het Nederlandse onderwijssysteem en ondersteunen hen bij huiswerkbegeleiding en leesbevordering thuis.
De NT1-doelgroep (mensen die Nederlands als moedertaal hebben, maar moeite hebben met basisvaardigheden) is lastig te bereiken. Daarom werken gemeenten aan een werkgeversaanpak om laaggeletterde medewerkers in bedrijven te vinden. Educatie draagt hier graag aan bij door bedrijfstrajecten op te zetten om de basisvaardigheden van werknemers te vergroten.
Studentenaantallen Educatie en ISK
01-01-2024 | 31-12-2024 | |
Educatie | 1268 | 1620 |
ISK | 222 | 221 |
Studentenaantallen Educatie per regio
01-01-2024 | 31-12-2024 | |
Educatie Den Bosch e/o | 656 | 850 |
Educatie Oss e/o | 612 | 770 |
Koningsacademie
2024 was bij de Koningsacademie een jaar van zowel groei als uitdagingen. Er zijn mooie resultaten behaald, zoals het versterken van relaties met bestaande partners en het leggen van een fundament voor nieuwe samenwerkingen. Tegelijkertijd was er een aantal aandachtspunten, zoals een achterstand in processen en personeelscapaciteit. Het was belangrijk om een balans te vinden tussen het behalen van directe resultaten en het investeren in lange termijndoelen. Het efficiënter inzetten van middelen en het prioriteren van taken heeft daarbij een cruciale rol gespeeld. Daarbij is ook duidelijk geworden dat er behoefte is aan structurering van het team, de afdeling en processen. Processen binnen Koningsacademie die meer gericht zijn op de beheersing van het primaire proces (sales en operatie). Parallel daaraan is aanscherping van de processen op basis van ‘wie doet wat bij welk onderwijsproduct’ gestart. De implementatie van de aangescherpte processen heeft als doel om een goede samenwerking te realiseren met de onderwijsafdelingen in taken en verantwoordelijkheden tussen Koningsacademie en de onderwijsafdelingen.
Interne samenwerking
Naast het versterken van relaties met externe partners en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven, werd ook duidelijk dat interne samenwerking een kritieke factor is voor succes. In de samenwerking met de verschillende onderwijsafdelingen zijn goede stappen gezet om de afstemming te verbeteren. Aandachtspunten waren de (uitvoer)capaciteit op de werkvloer en de taak- en rolverdeling binnen het thema Leven Lang Ontwikkelen (LLO).
De beperkte capaciteit op de werkvloer maakt het lastig om flexibel in te spelen op kansen in de markt. Daarnaast vraagt de complexe rol- en taakverdeling binnen LLO om meer duidelijkheid en structuur.
Vooruitblik 2025
In 2025 is het belangrijk om strategische prioriteiten te herijken. Dit betekent dat het college meer aandacht gaan besteden aan het formuleren van een duidelijke langetermijnvisie die aansluit bij de opdracht van de Koningsacademie. Daarnaast zal het versterken van de personeelscapaciteit en aanpassing van systemen cruciaal zijn om op die manier ruimte te creëren voor innovatie en groei. Tot slot wordt er gewerkt aan het stroomlijnen van processen en communicatie, zowel binnen als buiten de Koningsacademie.
In 2025 zullen ook concrete resultaten van de booster-inspanningen zichtbaar worden (het Koning Willem I College ontving 2 miljoen euro subsidie om LLO te boosten). Er wordt gestart met een interne communicatiecampagne om de noodzaak en daarmee de kansen van LLO zichtbaar te maken. In de externe communicatie wordt het Koning Willem I College en dan specifiek de Koningsacademie als partner voor LLO gepositioneerd. Daarvoor benut het college de samenwerking tussen de Koningsacademie en de afdelingen. Het Koning Willem I College heeft veel te bieden en dat laat het beter zien.
De Koningsacademie was in 2024 Kansrijk, Verbindend en Bewust succesvol in de samenwerking met verschillende opdrachtgevers. Enkele successen hierbij uitgelicht:
Koninklijke Luchtmacht
In samenwerking met inhoudsdeskundige van de Koninklijke Luchtmacht en de KMSL (het opleidingsinstituut van de Koninklijke Luchtmacht) is een intensief opleidingstraject ontwikkeld voor het opleiden van Communicatie en Informatiespecialisten. Studenten volgen een maatwerkprogramma van 20 weken gericht op de onderdelen Netwerkbeheer of Transmissie. In 2024 zijn 60 studenten gestart in dit programma. Zij zijn allemaal geslaagd.
B7 Gemeenten
Succesvol en versneld opleiden van zij-instromers voor de Mbo-opleiding Handhaver Toezicht Veiligheid (HTV) niveau 3. De doelgroep voor dit opleidingstraject bestaat uit zij-instromers met een diverse opleidings- en werkervaringsachtergrond. De gemiddelde leeftijd van de doelgroep varieert plus minus tussen de 25 en de 45 jaar. De kandidaten worden door de diverse B7 Gemeenten geworven en geselecteerd. In 2024 zijn 23 studenten gestart.
Heineken
In 2024 zijn diverse opleidingstraject uitgevoerd in het trainen, opleiden en begeleiden van begeleiders van mbo-studenten en directe collega’s. In samenwerking met de afdeling OO&E is een programma ontwikkeld voor Begeleiders op de werkvloer, Technisch specialisten bij Heineken in Zoeterwoude en 's-Hertogenbosch. In 2024 zijn twee klassen gestart met dit programma.
Meer weten over de mogelijkheden van de opleiding: beluister hiervoor ook de Podcast FF Concreet - Leven Lang Ontwikkelen bij Heineken.
Cello
Door de groeiende vraag naar zorgpersoneel en de praktische toepasbaarheid zijn mbo-certificaten steeds aantrekkelijker voor zowel werkzoekenden als werkgevers in de zorgsector. In 2024 is onder meer een combinatietraject uitgevoerd van een tweetal certificaten: C0098 (Ondersteuning bij Persoonlijke Verzorging en ADL) en C0101 (Ondersteuning bij Wonen en Welzijn). Beide certificaten zijn kansrijk voor instroom en doorstroom in de zorg, met focus op essentiële basisvaardigheden binnen de sector. In 2024 zijn 15 studenten gestart in dit combinatietraject.
Koning Willem I College Awards
Eerbetoon aan uitzonderlijke studenten
Na een spannende avond, vol indrukwekkende verhalen, reikte het Koning Willem I College op donderdag 21 november de jaarlijkse Awards uit aan studenten die, om wat voor reden dan ook, het verdienen om extra in het zonnetje gezet te worden.
Het college reikte drie Awards uit die aansluiten bij de belangrijkste pijlers van het Koning Willem I College: kansrijk, verbinding en bewust. Daarnaast werd de Student van het Jaar 2024 gekozen.
Student van het jaar 2024
Zijn beelden hangen in de vaste collectie van het Rijksmuseum en hij exposeerde zijn bijzondere foto’s tijdens de Dutch Design Week; een erkenning van zijn uitzonderlijke talent en artistieke visie. Jesse van Dijk uit Zeeland is pas 17 jaar oud, maar slaagt er nu al in om een stem te geven aan mensen die anders minder snel gehoord worden.
Jesse maakt uitmuntende fotoseries over urgente maatschappelijke thema’s, zoals gender. De manier waarop hij te werk gaat, zorgt ervoor dat de personen op de foto’s echt zichzelf kunnen zijn. Met zijn fotografie maakt hij gedachten en gevoelens zichtbaar en vertelt hij indringende verhalen.
Kansrijk
Jonathan Mulder (20) uit Veen onderscheidde zich door een uniek bedrijf op te richten in een nichemarkt. Tijdens zijn studie Vakspecialist ondernemer liet hij zien wat enthousiasme, lef en discipline kunnen bereiken. Zijn toekomstgerichte aanpak heeft hem al ver gebracht.
Jonathan verdiepte zich in de wereld van noodradio’s, nadat hij op zijn stage bij een elektronicawinkel merkte dat daar vraag naar is. Zijn bedrijf Noodnieuws is nu een jaar actief met een product dat zich op dat moment nog niet bewezen had. Hij werkt hard aan zijn missie om mensen het gevoel van veiligheid te geven in onzekere tijden, zoals bij stroomuitval, oorlogen en natuurrampen. De Award voor Kansrijk heeft hij meer dan verdiend.
Verbinding
Lienke Lemmens (18) uit Boxtel doet de opleiding Onderwijsassistent. Zij zet zich zowel binnen als buiten haar studie in, waarbij ze haar pedagogische kennis praktisch toepast. Haar enthousiasme en energie brengt zij over op haar stageklas en de kinderen die zij hockeytraining geeft. Ook fluit zij bij hockeywedstrijden, omdat ze het belangrijk vindt dat anderen ook een sportieve wedstrijd krijgen. Lienke heeft oog voor haar medestudenten, die altijd bij haar terechtkunnen. Zij zorgt voor plezier in de les. Redenen genoeg om haar de Award voor Verbinding te gunnen.
Bewust
Winnaar van de Award voor Bewust, Samir Jouhri (22) uit ’s-Hertogenbosch, heeft een moeilijk pad achter de rug. Hij wil zijn omgeving begrijpen en helpen. Hij brengt focus aan in zijn eigen leven en in het leven van de mensen om hem heen en werpt zich op om de jeugd een goed voorbeeld te geven.
Samen met zijn mentor van de opleiding Marketing en communicatie, bouwde hij als introvert aan zijn zelfvertrouwen. Afgelopen jaar koos hij bewust voor een commerciële stage om zo meer uit zijn comfortzone te komen. Ook studeert hij naast school Arabisch om zijn cultuur beter te begrijpen. Deze bijzondere student komt veel eer toe; hij won de Award voor Bewust.
Jesse van Dijk, Student van het Jaar
Lienke Lemmens, winnaar Award voor Verbinding
Jonathan Mulder, winnaar Award voor Kansrijk
Samir Jouhri, winnaar Award voor Bewust
Het Koning Willem I College is trots op al zijn studenten, maar deze studenten verdienen het om extra in het zonnetje gezet te worden!