
Inleiding
Verbindend: vooruitstreven binnen en buiten de regio
In dit hoofstuk lees je hoe Koning Willem I College invulling geeft aan de programmalijnen die passen onder de kernwaarde Verbindend:
- Regionale community's
- Kansrijk opleiden
Je leest hoe het college grenzen in onze regio verlegt en hoe het college een toonaangevende partner is in het opleiden van talent, hoe het een waardevolle connectie met onze regio maakt en hoe het college flexibel inspeelt op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Het Koning Willem I College is een ontmoetingsplaats met ruimte voor groei, ontwikkeling en innovatie!
Regionale Community's
Een van de prioriteiten uit de Koning Willem I College routekaart is het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. De combinatie van onderwijs en beroepspraktijk, waarbij werken en leren samengaan, maakt het mbo uniek. Deze prioriteit sluit perfect aan bij onze ambitie: Koning Willem I College sterk in de regio.
In ons werkgebied kent het college vier regionale community’s: ’s-Hertogenbosch, Meierijstad/Maashorst, Oss en Land van Cuijk. Samen met onze stakeholders in de regio zet het college zich in om talent op te leiden en te behouden. Dit doet het Koning Willem I College in samenwerking met het werkveld, partnerscholen, overheden en interne collega’s.
Om deze ambitie te realiseren, zet het college verschillende instrumenten in. Zoals de Omgevingsraad, stakeholdermanagement, evenementen, een aanpak per community, Branche Regio Commissies, Koningspunten en doorlopende leerlijnen. Hieronder volgt meer informatie over deze instrumenten.
Omgevingsraad
Om ervoor te zorgen dat de vaardigheden van onze studenten blijven aansluiten bij de behoeften van werkgevers in de regio, haalt het Koning Willem I College het werkveld naar binnen en breng het zijn onderwijs naar buiten. Dit deden het college al op sector- en opleidingsniveau, en sinds april 2023 gebeurt dit ook op instellingsniveau via de Omgevingsraad. Zo ontwikkelt het college actueel en vernieuwend onderwijs, samen met onze partners. De Omgevingsraad bestaat uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, onderwijs, overheden en maatschappelijke organisaties in Noordoost-Brabant. De leden komen uit alle vier de regionale community’s, zodat er een brede spreiding is. Het doel is een krachtig instrument creëren dat de externe gerichtheid versterkt en de aansluiting op het werkveld bevordert. Daarbij denkt en werkt het Koning Willem I College van buiten naar binnen. De Omgevingsraad vervult hierin een cruciale rol.
De Omgevingsraad is meer dan een klankbordgroep; de raad heeft inspraak in de koers van het college en heeft formeel zeggenschap over ons opleidingenportfolio. De raad komt minimaal drie keer per jaar bij elkaar. Daarnaast nodigt het Koning Willem I College een selectie van de Omgevingsraad uit voor verdiepende gesprekken over specifieke thema’s. In 2024 besprak het college bijvoorbeeld opnieuw hoe het het Koningsacademie (LLO)-aanbod kan verbeteren. Ook sprak het Koning Willem I College over hoe het met de Omgevingsraad kan optrekken bij oriëntatie en werving.

Op woensdag 21 februari 2024 besteedde EenVandaag aandacht aan de Omgevingsraad van het Koning Willem I College. In deze uitzending spraken ze over onderwijs dat écht aansluit bij de behoefte van bedrijven en instellingen, door diezelfde bedrijven en instellingen te laten meebeslissen over het onderwijs.
Koningspunten
In 2024 werkte het Koning Willem I College het concept 'Koningspunten' verder uit. Een Koningspunt is een fysieke en inspirerende ontmoetingsplaats waar studenten, medewerkers en externe partijen samenkomen. Het doel is om verbindingen te versterken en samenwerking en kennisdeling te stimuleren. Dit sluit aan bij zijn belofte: Koning Willem I College is een ontmoetingsplaats met ruimte voor groei, ontwikkeling en innovatie.
Studenten en medewerkers kunnen bij een Koningspunt terecht voor verschillende faciliteiten, zoals bijvoorbeeld ICT-gerelateerde zaken, relatiegeschenken en reserveringen van vergaderruimtes en fietsen. Ook ontvangt het Koningspunt onze gasten.
In 2024 opende het Koning Willem I College een Koningspunt op onze locatie in Veghel. De feestelijke opening vond plaats op dinsdag 16 januari 2024 tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van het Platform Ondernemers Meierijstad (POM).
In 2025 richt het college zich op de doorontwikkeling van de Koningspunten in ’s-Hertogenbosch en Oss.
Evenementen
Het primaire doel van onze evenementen is om de verbinding met de regio te versterken. Het Koning Willem I College organiseert regelmatig netwerkbijeenkomsten en tijdens het studiejaar vinden evenementen plaats binnen de community’s. Waar mogelijk organiseren studenten deze evenementen. Daarnaast sluit het college aan bij relevante initiatieven in de regio, in samenwerking met andere organisaties.
Gastlessen en bedrijfsbezoeken
Onze studenten leren veel van en in de praktijk. Dankzij input uit het werkveld blijft ons onderwijs praktijkgericht en innovatief. In 2024 bracht het Koning Willem I College de praktijk naar binnen met gastlessen over actuele thema’s binnen verschillende vakgebieden. Daarnaast bezocht het college regelmatig bedrijven en instellingen in de regio.
Verbinding: extern en intern
De regio is geen afgebakend gebied. Het Koning Willem I College bouwt actief aan relevante contacten en deelname aan netwerken, zowel binnen als buiten de regio. Dit doen het college onder andere via Kennispact MBO Brabant, een samenwerking tussen mbo-kennisinstellingen in Noord-Brabant. Kennispact verbindt en helpt bij de afstemming van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Ook gebruikt het college internationale contacten om ons onderwijs te vernieuwen. In 2024 nam het Koning Willem I College internationalisering op als pijler in het programma Kansrijk opleiden van de Routekaart.
Om de verschillende initiatieven te versterken en beter op elkaar af te stemmen, benadert het Koning Willem I College de Regionale Community’s als een programma. Dit zorgt voor duidelijke organisatie en structuur. Het kernteam Regionale Community speelt hierin een cruciale rol en heeft onder andere de volgende taken:
- Inzicht krijgen in (de hoofdlijnen van) de huidige regionale verbindingen;
- Inzicht krijgen in wensen en behoefte van (intern en externe) betrokkenen;
- Concept en positionering formuleren rondom doel, doelgroep en type community;
- Inzichten toetsen, aanscherpen en commitment vragen;
- Strategie bepalen via welke weg we doelen gaan bereiken;
- Middelen bepalen die nodig zijn;
- Organisatie betrekken door bijvoorbeeld training en communicatie;
- Implementeren en evaluatie.
Het kernteam Regionale Community bestaat uit de programmamanager Regionale Community’s, community-verantwoordelijke directeuren, Marketing & Communicatie, Koningsacademie (LLO), de werkgroep doorlopende leerlijnen, de coördinator Koningspunt en een lid van het college van bestuur. In 2024 overlegde deze groep regelmatig over regionale onderwerpen die het hele college raakten. Daarnaast vonden er aparte overleggen plaats per community ('s-Hertogenbosch, Meierijstad/Maashorst, Land van Cuijk en Oss).
Het Koning Willem I College houdt rekening met twee belangrijke uitgangspunten:
- Een succesvolle integratie van de community binnen de organisatie. Een veelvoorkomend risico is dat community’s en organisaties te los van elkaar opereren. Het Koning Willem I College evalueert zijn aanpak regelmatig en zorgt ervoor dat deze flexibel blijft en aansluit bij wat de community nodig heeft.
- Het college bouwt voort op wat er al is. Het creëren geen nieuwe structuren als dat niet nodig is, maar sluit aan bij bestaande initiatieven en versterkt waar mogelijk.
Binnen de community’s verbetert het Koning Willem I College de interne samenwerking. De samenwerking tussen onderwijsafdelingen en ondersteunende diensten kreeg extra aandacht. Dit deden het college door:
- De werkagenda van het Community Overleg te optimaliseren en beter af te stemmen met het Locatie Overleg;
- Regelmatige ontmoetingen en interdisciplinaire samenwerking te stimuleren via kleinere en grotere interne events;
- Community-verbindingsplekken, zoals het Koningspunt en Het Talent Atelier, verder te ontwikkelen;
- Samen te werken aan een vlekkenplan voor schoollocaties, waarin het college community-brede inzichten meeneemt om faciliteiten en onderwijs beter af te stemmen op de toekomst van leren en werken.
Onze community’s in Noordoost-Brabant
Samenwerken is cruciaal om onze gedeelde ambitie te realiseren: talent opleiden en behouden voor de regio. Hieronder volgt per regio een update van activiteiten die direct bijdragen aan de verbinding met de (externe) community. Dit sluit aan bij de belofte om een sterke connectie met de regio te creëren en flexibel in te spelen op ontwikkelingen in de arbeidsmarkt en maatschappij.
- ’s-Hertogenbosch
Het Koning Willem I College participeerde in verschillende regionale initiatieven, waaronder het Innovatiekwartier Den Bosch en overleggen met de gemeente over een vernieuwde economische visie. Ook is het college onderdeel van het Bossche Onderwijsinnovatie Akkoord, (een samenwerking tussen mbo-, hbo- en wo-instellingen in de stad en de gemeente 's-Hertogenbosch), is het voorzitter van de werkgroep Onderwijs- en Arbeidsmarkt van VNO-NCW 's-Hertogenbosch. Daarnaast is het Koning Willem I College voorzitter van het '1,5 meter overleg', een overleg waaraan burgemeester en wethouders van de gemeente 's-Hertogenbosch en vertegenwoordigers van de meest toonaangevende bedrijven en maatschappelijke organisaties uit de gemeente 's-Hertogenbosch deelnemen. Koning Willem I College is tot slot partner van het Innovatiekwartier Den Bosch: hét gebied in de Spoorzone waar innovatief werken met data en ICT, kennisuitwisseling, wonen en beleven samenkomen.
Het Koning Willem I College organiseerde in 2024 diverse evenementen en activiteiten voor studenten en het werkveld. Het college is trots op de samenwerking met bedrijven waarbij opleidingen betrokken zijn bij verschillende projecten, zoals Proeven in de Praktijk en de sollicitatiedagen.
In ‘s-Hertogenbosch bouwde het Koning Willem I College het Koningspunt aan de Vlijmenseweg verder uit. Het Koningspunt op de Onderwijsboulevard is nog in ontwikkeling, net als het Koningspunt op de Vlijmenseweg.
Oss
In Oss onderzoekt het Koning Willem I College hoe het een duurzaam en toekomstbestendig opleidingsaanbod kan ontwikkelen dat aansluit op de regionale economie en de behoeften van het bedrijfsleven. Hierbij ligt de focus op samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers.
Een goed voorbeeld hiervan is Het Talent Atelier (HTA). Dit project verbindt onderwijs en werkveld door studenten van verschillende niveaus en scholen te laten samenwerken aan echte bedrijfsvraagstukken. Het college werkt hier samen met Het Hooghuis en het Maasland College. Dit stimuleert ondernemerschap, creativiteit en praktijkgericht leren.
Een ander belangrijk initiatief is de LOB-Hub, een samenwerking tussen verschillende (basis)scholen, bedrijven zoals Hendriks Bouw, de gemeente Oss en VNO-NCW. Dit onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een centraal loket voor loopbaanoriëntatie en branchewisselingen. Het doel is om talent te behouden voor de regio en de arbeidsmarkt flexibeler te maken. Door koppelingen met bedrijven kunnen deelnemers zich in de toekomst gericht ontwikkelen in sectoren waar de vraag groot is.
Binnen de community Oss is extra aandacht voor inclusie en gelijke kansen. De Internationale Schakelklas (ISK) speelt hierin een belangrijke rol. ISK-leerlingen leren niet alleen Nederlands, maar krijgen ook een stevige basis voor een toekomst in de regio. Door bedrijfsbezoeken, zoals bij Spierings Cranes, en praktijkgerichte workshops krijgen ze inzicht in hun talenten en loopbaanmogelijkheden. Dit initiatief krijgt brede aandacht en laat zien hoe onderwijs de sleutel kan zijn tot succesvolle integratie.
Daarnaast is er veel aandacht voor sociale betrokkenheid en maatschappelijke impact. Tijdens de kerstviering in Oss werd € 646,- ingezameld voor Metakids, een organisatie die zich inzet voor kinderen met metabole ziekten. Dit laat zien hoe kleine acties een groot verschil kunnen maken. Koning Willem I College is daarnaast partner van het Bos van Oss
In 2025 voert het Koning Willem I College een strategische verkenning uit voor de regio Oss.
- Meierijstad en Maashorst
Strategische verkenning
In 2023 liet het Koning Willem I College een strategische verkenning uitvoeren door adviesbureau KplusV om beter inzicht te krijgen in de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Op 13 en 14 november 2024 overhandigden voorzitter van het college van bestuur van het Koning Willem I College Jos van Kessel en community directeur Marc Raaijmakers het rapport aan de gemeenten Maashorst en Meierijstad. Zij deden dit aan burgemeester Hans van der Pas en wethouder Gijs van Heeswijk (Maashorst), en burgemeester Kees van Rooij en wethouder Johan van Gerwen (Meierijstad). Dit rapport vormt de basis voor een gezamenlijke aanpak om talent in Noordoost-Brabant te behouden en te ontwikkelen.
Belangrijke thema’s en aanbevelingen
De verkenning richt zich vooral op de sectoren zorg en techniek, waar de vraag naar goed opgeleid personeel de komende jaren sterk toeneemt. De drie belangrijkste thema’s in het rapport zijn:
1. Afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Het rapport benadrukt het belang van het afstemmen van het onderwijsaanbod op de regionale vraag naar arbeidskrachten. Dit geldt zowel voor bestaande opleidingen als nieuwe initiatieven. Er is een groeiende vraag naar technici en zorgprofessionals. Het onderwijs moet inspelen op deze behoefte door samen met bedrijven en instellingen te onderzoeken welke modules en maatwerktrajecten mogelijk zijn. Dit versnelt de inzet van arbeidspotentieel en biedt meer kansen voor werknemers en werkgevers.
2. Samenwerking tussen onderwijs en werkveld
De samenwerking tussen onderwijsinstellingen, lokale overheden en bedrijven moet worden geïntensiveerd. Dit betekent meer stageplekken, betere begeleiding en praktijkgerichte opleidingsprogramma’s om jongeren aan de regio te binden. Het afstemmen van opleidingen op de specifieke behoeften van Meierijstad en Maashorst is daarbij cruciaal.
3. Flexibilisering van het onderwijsaanbod
Het rapport adviseert een flexibeler en modulaire aanpak. Hybride werk- en leertrajecten kunnen innovatie en flexibiliteit stimuleren en zorgen ervoor dat het onderwijs beter aansluit bij de veranderende arbeidsmarkt.
Eerste stappen en toekomstplannen
Dit rapport biedt handvatten voor het behoud van talent in Noordoost-Brabant. In 2024 zette het Koning Willem I College al enkele belangrijke stappen, zoals flexibele instroommogelijkheden en praktijkgerichte leertrajecten. Het college blijft samenwerken met alle betrokken partijen om de aanbevelingen uit het rapport concreet uit te voeren.
Daarnaast bereide het college zich voor op de belofte om in het eerste kwartaal van 2025 alle stakeholders uit de strategische verkenning opnieuw te bezoeken. Dit versterkt de verbinding van binnen naar buiten en van buiten naar binnen en draagt bij aan een actueel onderwijsportfolio en nieuwe inzichten voor LLO-activiteiten.
De gemeenten Meierijstad en Maashorst onderschrijven het belang van samenwerking tussen overheid, bedrijven en onderwijs. Zoals burgemeester Kees van Rooij en wethouder Johan van Gerwen benadrukken:
"Met de juiste afstemming tussen onderwijs en werkveld kunnen we talenten voor de regio behouden en de lokale werkgelegenheid versterken."


Hybride Leeromgevingen in Meierijstad en Maashorst
We intensiveerden onze participatie in hybride leeromgevingen, bijvoorbeeld:
> Zorg & Welzijn: Leefgoed
> Techniek: The Chocolate Factory
Aanvullend
- Koning Willem I College continueert het overleg met de gemeente Meierijstad, de POM & Voortgezet Onderwijs Veghel over opgave talent boeien, binden en behouden van talent voor de regio.
- Het college optimaliseert samenwerking en impact door en voor gemeente, werkveld en onderwijs rondom Community Event(s) gericht op leren & werken in Meierijstad. Bijvoorbeeld:
> Talentenweek (Meierijstad On Stage, MBO TalentenFestival)
> Beleef De Logistieke Keten
> Techniekdag Meierijstad
- Land van Cuijk
In de community Land van Cuijk ging het Koning Willem I College verder met de implementatie van het plan van aanpak dat we opstelden na de strategische Verkenning Land van Cuijk. Per actielijn zijn dit de hoofdpunten:
Actielijn: Opleidingsaanbod
Binnen de actielijn Opleidingsaanbod versterkten we de Entreeopleidingen en introduceerden we de opleiding Industrieel Productontwerpen. Ook openden we in Land van Cuijk Het Talent Atelier, zodat ook in deze regio studenten van verschillende opleidingen met het werkveld in de regio kunnen werken aan échte uitdagingen van dit werkveld. De afstemming met het werkveld kwam daarnaast terug in de aansluiting van van verschillende ICT-keuzedelen van het Koning Willem I College op de behoefte in de regionale arbeidsmarkt.
Actielijn: Versterken focus op Educatie
In de regio Land van Cuijk had het Koning Willem I College daarnaast de focus op Educatie. Dit kwam tot uiting in de intensivering van Inburgering en ISK op locatie Beversestraat.
Actielijn: Opbouwen aanbod Koningsacademie
Om het aanbod van de Koningsacademie op te bouwen, deed het Koning Willem I College een eerste aanzet door een presentatie te geven aan het Jong Ondernemend Platform Land van Cuijk.
Actielijn: Verstevigen positie Koning Willlem I College (Koningsplein/HTA/Stakeholders)
Van belang voor de versteviging van de positie van Koning Willem I College in de regio Land van Cuijk is dat het college zijn aanwezigheid laat zien, bijvoorbeeld bij bestuurlijke overleggen in het Land van Cuijk, maar ook in de media. Daarom publiceerde het college diverse artikelen in huis-aan-huiskranten en zakelijk magazine InZaken.
Daarnaast liet het college haar aanwezigheid zien door:
> deelname aan MooiMaasvallei
> toe te treden in de Raad van Advies Merlet
> toe te treden in het bestuur van het Smaakcentrum
> toe te treden in het bestuur van Agrifood Tech
> betrokken te zijn bij Kansrijk Opgroeien Land van Cuijk
Podcast FF Concreet
In 2024 startte Koning Willem I College met de podcast FF Concreet.
In deze podcast gaat host Niels van der Sanden in gesprek met partners uit de regio, collega's en studenten. Niels neemt luisteraars mee in de wereld van het mbo in Noordoost - Brabant.
Ons onderwijs sluit steeds naadlozer aan op de regionale arbeidsmarkt. Door verhalen en discussies te delen met gemeentes, bedrijven en (onderwijs)instellingen maken we dit concreet en tastbaar.
Samenwerkingsverbanden
Samenwerken met onze omgeving is essentieel voor toekomstgericht en praktijkgericht onderwijs. Het Koning Willem I College werkt actief samen met bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties in Noordoost-Brabant. Via diverse initiatieven, zoals de Omgevingsraad, Branche Regio Commissies en evenementen als de Bedrijvenbeurs en het Wereldcafé, versterkt het college de verbinding tussen onderwijs en het werkveld. Zo zorgt het college ervoor dat ons onderwijs aansluit op de actuele ontwikkelingen en behoeften in de regio.
Branche Regio Commissies: onderwijs en bedrijfsleven in gesprek
In iedere onderwijsafdeling is minstens één Branche Regio Commissie actief. Deze commissies zorgen voor een sterke koppeling tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Bedrijven en instellingen denken mee over de ontwikkeling van opleidingen en toetsen deze aan de praktijk. Zo blijven opleidingen van het Koning Willem I College relevant en toekomstgericht.
Bedrijvenbeurs Oss: studenten nemen het initiatief
In januari 2024 organiseerden studenten in Oss een bedrijvenbeurs, waarbij zij zelf bedrijven uitnodigden om in gesprek te gaan over stage- en carrièremogelijkheden. Dit initiatief bracht onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar en bood studenten waardevolle kansen.
VO congres: betere aansluiting tussen vo en mbo
In juni 2024 vond de eerste editie van het VO congres plaats. Deze bijeenkomst bracht vo-scholen en het mbo samen om de overgang naar vervolgonderwijs te verbeteren. Door kennis en ervaringen te delen, werkt het Koning Willem I College aan een soepele doorstroom voor leerlingen.
Wereldcafé ‘FF Concreet’: ontmoeting en dialoog
Tijdens het Wereldcafé FF Concreet in maart 2024 kwamen studenten en bedrijven in een open setting samen om in gesprek te gaan over actuele thema’s. Deze co-activiteit, die plaatsvond tijdens Skills the Finals, was gericht op de Global Goals en Unesco-beginselen en bood een laagdrempelige manier om ideeën uit te wisselen en netwerken te versterken.
Skills The Finals en de Loopbaan, oriëntatie en begeleiding (LOB) Experience
In maart 2024 namen studenten van het Koning Willem I College deel aan Skills The Finals, het NK voor beroepen, waar zij hun talenten lieten zien. Tijdens dit evenement werd ook de vernieuwde LOB Experience gepresenteerd, waarin jongeren geholpen worden bij het maken van loopbaankeuzes.
Met deze initiatieven versterkt het college zijn regionale samenwerking en zorgen het ervoor dat zijn onderwijs optimaal aansluit bij de praktijk en de toekomst van onze studenten.
Kansrijk opleiden
Onderwijs moet niet alleen kennis overdragen, maar ook toekomstperspectief bieden door jongeren klaar te stomen voor een snel veranderende arbeidsmarkt. Kansrijk opleiden betekent investeren in de talenten van vandaag voor de maatschappij van morgen.
In 2024 heeft het Koning Willem I College de volgende belangrijke mijlpalen bereikt:
Doorlopende leerlijnen
Mede dankzij de subsidie voor het project ‘Versteviging aansluiting beroepsonderwijskolom’ werkte het college binnen de afdelingen ICT & Creatief, Bouwen & Wonen en Handel aan een betere programmatische aansluiting op loopbaan, oriëntatie en begeleiding (LOB) tussen vo, mbo en ho.
In de gehele regio Noordoost-Brabant maakte het Koning Willem I College afspraken over oriëntatie en voorlichting tussen het Koning Willem I College en vo. Het college breidde speeddates en bijeenkomsten uit voor profielwerkstukken, waardoor leerlingen in de regio zich beter kunnen voorbereiden op hun studiekeuze.
Totaal aan leerlingen, standaard aanbod schooljaar 2023-2024
Activiteit | Aantal leerlingen 's-Hertogenbosch | Aantal leerlingen Oss | Aantal leerlingen Veghel | Aantal leerlingen Cuijk |
---|---|---|---|---|
Meeloopdagen | 977 | 47 | 57 | 18 |
Informatiemomenten | 9519 | 852 | 955 | 186 |
Profielwerkstuk | 845 | 0 | 35 | 0 |
Speeddates | 757 | 257 | 0 | 0 |
Internationale ervaring
Als erkende Nuffic-expertschool volgden elf teams een workshop om internationalisering in hun onderwijs te integreren. Dankzij extra Erasmus+subsidie kregen meer studenten en docenten de kans om internationale leerervaringen op te doen. In 2024 heeft het Koning Willem I College deze leerervaringen beter geborgd in curricula en afdelingsplannen, waardoor meer opleidingen er actief mee aan de slag zijn gegaan.
Badges en Student Wallet
Tijdens de Landelijke Microcredentials Conferentie liet het college zien hoe badges bijdragen aan flexibiliteit en maatwerk in het onderwijs. De toepassing van badges groeit, onder andere in trajecten voor Dutch Cuisine, Skills The Finals en Het Talent Atelier. Het Koning Willem I College werkte actief mee aan een ecosysteem rondom badges, en betrekken het bedrijfsleven, vo en ho hier actief bij. Door stages en duale leertrajecten te koppelen aan badges, maken studenten hun ontwikkeling beter zichtbaar en versterken ze hun positie op de arbeidsmarkt.
Versteviging LOB
Koning Willem I College introduceerde de LOB-toolkit op het intranet, waarmee de eerste begeleidingslijn is versterkt. Docenten en studieadviseurs kregen handvatten voor startcontact, introductie, kennismakingsgesprek met de coach, begeleidingsgesprekken, uitstroom- en doorstroomgesprekken, nazorg, bpv en studentbesprekingen. Zij zijn hierin getraind, waardoor studenten profiteren van betere loopbaanbegeleiding. Zowel op het mbo als in de doorstroom naar het ho. Daarnaast werk het college aan een regionaal loopbaandossier, voortbouwend op de eerste afspraken uit 2023.
Tekortsectoren
Door intensieve promotie en samenwerking met bedrijven en programma’s zoals het Sterk Techniek Onderwijs (Het Techniekloket) zagen we groei in studentenaantallen voor de opleidingen Eerste monteur elektrotechnische installaties (+39%) en Timmeren (+9%). De daling in zorgopleidingen blijft een uitdaging. Het college speelt hierop in met vernieuwende trajecten en stagestructuren. In vergelijking met 2023 zette het Koning Willem I College meer gericht in op campagnes en maatwerktrajecten, wat leidde tot concrete verbeteringen.
Datadashboard
Het Koning Willem I College ontwikkelde in 2024 een datadashboard met analyses van de regio en de arbeidsmarkt. Samen met de Branche Regio Commissies zette het college stappen in beroepenoriëntatie en -voorlichting.
Skills Heroes & Talents
Dit jaar vond Skills The Finals plaats in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Het Koning Willem I College werkte hierin samen met andere roc’s. Deelnemers aan deze nationale vakwedstrijden bewezen opnieuw dat het Koning Willem I College een broedplaats is voor talent. Er deden 46 van zijn studenten mee aan de kwalificatiewedstrijden van Skills Heroes en 27 aan de finales. Twee studenten namen deel aan de World Skills WK in Lyon. Bij de vmbo-vakwedstrijden wonnen we goud en werden we uitgeroepen tot beste team van Nederland. Daarnaast startte het Koning Willem I College met de keuzemodule Excellent vakmanschap, opgezet in samenwerking met vier andere roc’s.
Lees meer over het finale evenement in de Brabanthallen.
De Koningskring
Ons alumninetwerk is verenigd in de Koningskring, met een eigen bestuur. De Koningskring is het alumninetwerk van het Koning Willem I College, bedoeld voor (oud-)studenten en oud-medewerkers. Het biedt mogelijkheden voor professionele ontwikkeling, sociale evenementen en het onderhouden van contacten met oud-studiegenoten. De activiteiten richten zich op netwerken en kennisdeling, waarmee we oud-studenten blijven verbinden met het onderwijs en de arbeidsmarkt.

Beleidsadviseurs Luuk Smulders en Marieke Trip wisten de website van Sterk Beroepsonderwijs te behalen vanwege de aanvraag van twee VABOK-trajecten waarvoor zij de volledige subsidie toegekend kregen. Een derde subsidieaanvraag voor Handel & commercie werd later gehonoreerd.
Vooruitblik
De komende jaren blijft het Koning Willem I College investeren in:
- Regionale samenwerking met po-, vo- en ho-scholen en bedrijven, zoals in het Techkwadraat. Het college onderzoekt de mogelijkheden van MHBO-trajecten voor een soepele en kansrijke doorstroom. Met deze gepersonaliseerde leerroute versterkt het college de wendbaarheid van de student en vergroten we de kansen op een succesvolle instroom in het hbo of directe inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
- Versteviging aansluiting beroepsonderwijskolom om uitval en switchgedrag te verminderen, vooral binnen Handel, ICT & Creatief en Bouwen & Wonen, samen met vo- en ho-partners.
- Internationale ervaring, waarbij Koning Willem I College teams ondersteunt bij de implementatie in de afdelingsplannen.
- Technische ondersteuning van badges via het Student Wallet-project. Het college experimenteert via Use-cases in VABOK met een EDU-ID in een open wallet waarin verifiable credentials (VC) en badges een plaats krijgen. Het Koning Willem I College voert pilots uit samen met bedrijven uit de regio en onderwijsafdelingen zoals met Zorg & Welzijn en IedereenZorgt.
- Tekortsectoren, waarbij het college innovatieve campagnes en maatwerktrajecten inzet om sectoren als zorg, techniek en ICT aantrekkelijker te maken. Hiervoor blijft het nauw samenwerken met brancheorganisaties en bedrijven.
- Het Talent Atelier, met de uitrol van vo-hubs in Cuijk en Veghel.
- Het college werkt samen met het vo in het praktijkgericht programma waarbij we het ICE-model als vo-tool inzetten.
- Het ICE-model ontwikkelt het Koning Willem I College voor gebruik in het primair onderwijs binnen Techkwadraat.
- Samen met het vo trekt het college op om keuze- en profielvakken te ontwikkelen zodat dit beter aansluit op het mbo-onderwijs.
- Gezamenlijke ontwikkeling keuzevakken en praktijkgerichte programma’s, samen met het vo trekt het college op om keuzevakken te ontwikkelen zodat ze beter aansluiten op het mbo-onderwijs.
- Het alumninetwerk breidt het Koning Willem I College uit in samenwerking met de Koningsacademie en oud-medewerkers.
- Een regionaal netwerk tussen vo, mbo en ho, hierin investeert het college verder.
- Skills vakwedstrijden nog beter integreren in het onderwijs.
- Npuls sleutelgroep, waarbij het Koning Willem I College actief deelneemt aan ontwikkelingen op het gebied van onderwijsinnovatie. Zo sluiten we aan op de GetConnected Meer regie op eigen leer- en ontwikkelroute regeling.
- Sectorale ontwikkelpaden, waarin Koning Willem I College samen met de Koningsacademie aansluit op de ontwikkelingen rondom de sectorale ontwikkelpaden.
Het Koning Willem I College ligt op koers om de ambities van Kansrijk opleiden te realiseren. De verbinding tussen studenten, onderwijs en de arbeidsmarkt staat centraal. In vergelijking met 2023 boekten we belangrijke vooruitgang op het gebied van doorlopende leerlijnen, samenwerking vo-ho in het VABOK-project, internationale ervaringen, het Open Badge ecosysteem en de aanpak van tekortsectoren. Samen met zijn partners blijft het college bouwen aan een toekomst waarin studenten klaar zijn voor een dynamische en veranderende arbeidsmarkt.