
Inleiding en leeswijzer
In januari 2024 werd de Routekaart KW1C 2024-2027 (de kwaliteitsagenda van het Koning Willem I College) goedgekeurd door het Ministerie van OCW. Binnen de Routekaart heeft het Koning Willem I College ervoor gekozen om de prioriteiten in de Werkagenda MBO 2023-2027 (‘Kansengelijkheid’, ‘Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt’ en ‘Onderzoek, innovatie en kwaliteit’) als extra impuls te integreren binnen onze pijlers Kansrijk, Verbindend en Bewust. Daarmee maakten we het werken aan de prioriteiten van de overheid een vanzelfsprekend onderdeel van de strategische koers van het Koning Willem I College.
Het Koning Willem I College concretiseerde de kernwaarden Kansrijk, Verbindend en Bewust in onze Routekaart in negen programmalijnen en twee integrale thema’s. In het volgende hoofdstuk gaan we hier per programmalijn en integraal thema verder op in en laten we zien welke stappen we in het eerste jaar van onze routekaart hebben gezet.
In de bijlage Indicatoren uit de kwaliteitsagenda wordt weergegeven hoe de indicatoren zich ontwikkelen, evenals de voortgang in de realisatie van de ambities uit de kwaliteitsagenda. Voor elk van de indicatoren wordt de beginsituatie vermeld, gevolgd door het meest recente resultaat en de gestelde ambities voor 2025 en 2027.

Koning Willem I College maakt trots
KANSRIJK KONING WILLEM I COLLEGE
VASTBERADEN, VINDINGRIJK EN VERNIEUWEND
- We bieden een veilige omgeving om talenten te ontdekken en ontwikkelen. Een omgeving waarin iedereen er mag zijn en betrokken wordt op diens kwaliteiten. We geven de ruimte om het beste uit jezelf te halen.
- We zijn één KW1C. We willen elke dag een beetje beter worden. We zijn pas écht tevreden als we boven de norm uitstijgen.
- We werken vernieuwend. Dat doen we vanuit de kracht van verbeelding en ondersteund door kennis en data. We zijn daadkrachtig en nemen besluiten met lef.
Programmalijnen:
VERBINDEND KONING WILLEM I COLLEGE
VOORUITSTREVEN BINNEN (EN BUITEN) DE REGIO
- We verleggen grenzen in onze regio. In het opleiden van talent zijn we een toonaangevende partner.
- We maken een waardevolle connectie met onze regio. We spelen flexibel in op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij.
- We zijn een ontmoetingsplaats met ruimte voor groei, ontwikkeling en innovatie.
Programmalijnen
BEWUST KONING WILLEM I COLLEGE
SAMENWERKEN AAN EEN DUURZAME TOEKOMST
- We werken iedere dag aan duurzame (onderwijs)vernieuwingen.
- Samen geven we vorm aan onze visies op leren, werken, organiseren en digitaliseren.
- We zijn een Unesco-school en de Global Goals zijn ons kompas. Dit zie je terug in ons onderwijs en in ons dagelijks werk.
Programmalijnen
Naast programmalijnen gebaseerd op onze kernwaarden, hebben we twee integrale thema's die faciliterend zijn voor meerdere programmalijnen: 'Onderzoek en innovatie' en 'Toekomstbestendig HR-beleid'.
Onderwijs, Organisatie, Financiën en Jaarrekening
Naast de hoofdstukken die direct betrekking hebben op de Routekaart 2024 - 2027 vind je in dit verslag meer informatie over ons onderwijs, onze organisatie, onze financiën en de jaarrekening.
In 2024 zijn belangrijke initiatieven uit het jaarverslag van 2023 verder uitgewerkt en gerealiseerd:
Werkagenda/Routekaart:
- Practoraten: Drie nieuwe practoren zijn aangesteld, elk met een eigen onderzoekslijn en kenniskring, waardoor de onderzoekscapaciteit van het college sterk is vergroot.
- Generieke basisvaardigheden: Op basis van de JOB-monitor is ingezet op verbetering van Nederlands, rekenen en burgerschap door contextrijk onderwijs en extra ondersteuning.
- Pitstop: Dit initiatief, dat kwetsbare studenten ondersteunt bij stages en werk, is uitgebreid met drie nieuwe locaties en versterkte integratie van uitstroombegeleiding.
- Koningsacademie (Leven Lang Ontwikkelen): Groei en nieuwe samenwerkingen gingen hand in hand met uitdagingen zoals procesoptimalisatie en capaciteitsbeheer. Structurering en taakverdeling zijn aangescherpt om de samenwerking met onderwijsafdelingen te verbeteren.
Organisatie:
- AI-integratie: Een AI-taskforce is opgericht om medewerkers AI-geletterd te maken en een verantwoorde implementatie binnen het onderwijs te waarborgen.
Onderwijs:
- VAVO: De ambitie om een slagingspercentage van 80% te halen is behaald, met aanzienlijke verbeteringen per onderwijstype.
Daarnaast zijn concrete resultaten geboekt met:
- Het Talent Atelier (HTA): Dankzij de onderwijspremie werd het trainingsprogramma voor docenten uitgebreid, het ICE-model verder ontwikkeld en de samenwerking met vo-scholen versterkt.
- Omgevingsraad: Dit orgaan speelde een sleutelrol in het versterken van de aansluiting tussen onderwijs en werkveld, met inspraak in de koers van het college en het opleidingenportfolio.
In het volgende hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de voortgang per programmalijn en integraal thema van de Routekaart KW1C 2024-2027.