Spring naar inhoud

Kansrijk KW1C

Inleiding

Kansrijk: vastberaden, vindingrijk en vernieuwend

In dit hoofdstuk lees je over de programmalijnen in de routekaart, die passen onder de noemer 'Kansrijk onderwijs':

  • Generieke basisvaardigheden
  • Ondersteunen en monitoren in de beroepsroute
  • Studentenwelzijn

Je krijgt inzicht in wat Koning Willem I College doet om onze studenten een veilige omgeving te bieden om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Bij het Koning Willem I College mag iedereen er zijn en betrokken worden op diens kwaliteiten. Je leest hoe het college zijn best doet om elke dag een beetje beter te worden en hoe het vanuit de kracht van verbeelding werkt, ondersteund door data.

Generieke basisvaardigheden

Het Koning Willem I College biedt studenten een stevige basis voor een kansrijke toekomst. Met generieke basisvaardigheden zoals Nederlands, rekenen en burgerschap bereidt het college studenten voor op de arbeidsmarkt, de maatschappij en vervolgopleidingen. Het Koning Willem I College kiest ervoor om ook digitale geletterdheid hierin mee te nemen. De wereld verandert snel en digitalisering speelt daarbij een belangrijke rol. Digitale vaardigheden zijn essentieel. Door deze vaardigheden in het onderwijs te verweven, bereidt het Koning Willem I College studenten voor op de maatschappij van de toekomst. Een maatschappij waarbij technologie de wereld en het werk verandert en steeds meer interacties digitaal plaatsvinden.

Kwaliteit verhogen
Het beheersingsniveau van basisvaardigheden verbeterde nauwelijks bij studenten van het Koning Willem I College sinds de invoering van het referentiekader voor taal en rekenen. Dit baart het college zorgen. Daarom zet het in op het verhogen van de onderwijskwaliteit en het versterken van de kwaliteit van docenten. Het college verwacht dat hierdoor de tevredenheid van onze studenten over ons onderwijs ook toeneemt.

Uit de JOB-monitor 2024 blijkt dat ongeveer de helft van de studenten positief is over lessen Nederlands (46%) en rekenen (45%). Voor burgerschap is dit slechts 34%. Om dit te verbeteren, vormen het beleid ‘taal en rekenen’ onze basis. Vanuit de visie op leren zet het Koning Willem I College in op contextrijk onderwijs. Hierbij legt het college de nadruk op de verbinding tussen Nederlands, rekenen en beroepsgericht onderwijs. Het zet in op extra ondersteuning van studenten die het nodig hebben, bijvoorbeeld in de STeR-ondersteuning.

Leernetwerken
Collegebrede leernetwerken spelen een belangrijke rol binnen deze programmalijn. Het Koning Willem I College heeft vier leernetwerken: Nederlands, rekenen, burgerschap en moderne vreemde talen. Twee vakdocenten coördineren een leernetwerk, met minimaal één contactpersoon per onderwijsafdeling.

De coördinatoren werken samen om van en met elkaar te leren en sluiten ook aan bij landelijke bijeenkomsten op hun vakgebied. In 2024 organiseerden ze een inspirerende studiemiddag voor alle docenten van de generieke basisvaardigheden en moderne vreemde talen. Tijdens deze middag verzorgden collega’s en externe experts workshops. Belangrijke thema’s waren modularisering van taal en rekenen, diversiteit en inclusie, de nieuwe rekenexamens en leesbevordering. Deelnemers gaven de studiemiddag een goede beoordeling.

Studiemiddag docenten, april 2024

De leernetwerken ontwikkelden samen een handreiking om onderwijsteams te helpen met het modulariseren van taal, rekenen en burgerschap. Deze sluit aan bij de programmalijn flexibilisering en modularisering. De coördinatoren ondersteunen de designteams van onderwijsafdelingen waar nodig.

Rond het thema modularisering organiseerde het Koning Willem I College een kwaliteitstafel. Medewerkers en studenten gingen in gesprek over de vraag ‘Wat kunnen we van elkaar leren in hoe we het beleid van taal en rekenen vertalen naar modulair onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs in taal en rekenen te verhogen?’ 

Voor burgerschap organiseerde het Koning Willem I College evenementen zoals Write for Rights en Paarse Vrijdag. Samen met andere Bossche scholen organiseerden het Coming Out Day, waarbij studenten een vlag voor verbinding maakten. Daarnaast werkte het college samen met De Balie in Amsterdam, zodat studenten in gesprek konden gaan met politici. Studenten van Zorg & Welzijn spraken met Tweede Kamerlid Elke Slagt-Tichelman, en studenten van ICT & Creatief gingen in gesprek met Tweede Kamerlid Ines Kostic. Met Young Society bespraken studenten burgerschapsthema’s via peer-to-peer methoden. Om te voldoen aan de landelijke kwalificatie-eisen zal een herijking plaatsvinden van de burgerschap aanpak.

Coming Out Day, oktober 2024

Voor de contactpersonen moderne vreemde talen organiseerde het Koning Willem i College bijeenkomsten over modulair onderwijs en de nieuwe examinering van examenleverancier ICE.

Op het gebied van Nederlands organiseerden de coördinatoren verschillende bijeenkomsten voor de contactpersonen uit de onderwijsafdelingen. Centrale thema’s waren vakoverstijgend taalonderwijs, modularisering, examinering, NT2 en generatieve AI.

Het leernetwerk rekenen organiseerde bijeenkomsten waarin onderwerpen zoals modularisering, de nieuwe rekeneisen en lesmethodes centraal stonden. De coördinatoren namen deel aan het Rekenoverleg Regio Zuid Nederland, waarin roc’s samenwerken op het gebied van begeleiding van studenten met ondersteuningsbehoefte, examinering en professionalisering.

Daarnaast spraken de coördinatoren met de examencommissies en ondersteuningsspecialisten van het Koning Willem I College over extra ondersteuning voor studenten bij de voorbereiding op hun examen.

Leesbevordering
In 2024 benoemde het Koning Willem I College een coördinator leesbevordering om lezen binnen het college nog meer te stimuleren. Het college bracht de huidige situatie in kaart:

  • Binnen alle community's zijn faciliteiten voor leesbevordering aanwezig.
  • In ’s-Hertogenbosch zijn zes schoolbibliotheken, in samenwerking met Huis 73.
  • Locaties in Oss en Veghel werken met een instellingsabonnement van de Noord Oost Brabantse Bibliotheken (NOBB), aangevuld met een eigen collectie.
  • Locatie Cuijk heeft een abonnement bij Bibliopus en een leesplein.
  • Sommige afdelingen maken gebruik van mobiele boekenkarren.

Het Koning Willem I College werkt aan een handreiking voor onderwijsteams, waarin het goede voorbeelden van leesbevordering deelt en aangeeft hoe lezen te implementeren in het curriculum.

Er was een mooie samenwerking tussen het Expertisecentrum en de afdeling Bouwen en wonen. Tweedejaars studenten van de opleiding Creatief vakman/meubeldesign ontwierpen in het kader van Project Second Life duurzame mobiele boekenkarren. Hierbij gaven ze oud meubilair dat ze van thuis meenamen een nieuw leven door het te hergebruiken en te combineren met nieuw materiaal. Deze biebkarren werden tentoongesteld tijdens de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven, een platform voor innovatief en toekomstgericht design. 

Ondersteunen en monitoren in de beroepsroute

Met dit programma richt Koning Willem I College zich op de doelen van het Stagepact mbo 2023-2027 en het ontwikkelen van voorzieningen die studenten buiten het klaslokaal ondersteunen. Soms heeft een student meer begeleiding nodig dan goede lessen en intensieve coaching. Dit biedt het college via het Expertisecentrum Extra Ondersteuning (EEO). Het EEO is onderdeel van het Startcollege en organiseert extra ondersteuning voor alle studenten van het Koning Willem I College. Het college ziet een intensieve samenwerking tussen de verschillende rollen in de begeleidingsstructuur, en tussen de eerste lijn (de onderwijsteams) en de tweede lijn (de Expertisecentra). Zowel intern als extern, en in goede samenwerking met regionale partners. Het EEO zet de student centraal, biedt maatwerk, zit dicht bij de student en richt zich op de kwaliteiten en talenten van de student. In dit deel van het jaarverslag blikken we kort terug op enkele voorzieningen vanuit het EEO en de doelstellingen van het Stagepact. 

Pitstop: extra ondersteuning en duurzame begeleiding naar de arbeidsmarkt 
Pitstop is dé plek waar (kwetsbare) studenten van niveau 1, 2, 3 en 4 extra ondersteuning krijgen bij het vinden en behouden van een stageplek, of een BPV-leer of -werkomgeving. Hier begeleidt Koning Willem I College studenten duurzaam naar de arbeidsmarkt. Pitstop is organisatorisch gepositioneerd binnen de expertisecentra van het Startcollege in alle community's. 

In 2024 werkten we aan een collegebrede uitrol en openden we drie nieuwe locaties. Hiermee liggen we goed op schema om in 2026 in alle regio's actief te zijn. Op onderstaande locaties zijn Pitstop-locaties operationeel: 

  • Onderwijsboulevard, ’s-Hertogenbosch 
  • Weidonklaan, ’s-Hertogenbosch 
  • Euterpelaan, Oss 
  • Muntelaar, Veghel 
  • Vlijmenseweg, ’s-Hertogenbosch 

Ook voerde Koning Willem I College in september 2024 de integratie van de gediplomeerde en ongediplomeerde uitstroom en nazorg verder uit. Dit is nu onderdeel van Pitstop (zie paragraaf Nazorg). Daarnaast fungeert Pitstop als trefpunt voor niet-schoolse vraagstukken. 

Dit zijn de functionarissen binnen Pitstop: 

  • BPV-consulenten 
  • Actieplan Leerbanen (’s-Hertogenbosch) 
  • Uitstroombegeleiders 
  • Nazorgbegeleiders 
  • Regionale onderwijsmakelaars 

Door deze bredere inzet kan Pitstop een grotere impact maken op het studiesucces en de professionele ontwikkeling van studenten binnen het gehele college. 

In 2025 richt het college zich op het vergroten van de naamsbekendheid en zichtbaarheid van Pitstop. Ook gaan we aan de slag met het harmoniseren van werkwijzen op verschillende locaties, zonder het unieke karakter van de locaties uit het oog te verliezen. Naast de kwantitatieve metingen gaan we vanaf 2025 ook de tevredenheid van de studenten meten over de diensten van Pitstop. 
Pitstop in cijfers: in 2024 hielpen we 390 unieke studenten bij de verschillende Pitstop-voorzieningen. Lees meer feiten en cijfers over Pitstop.

Binnen de Onderwijsbegeleiding en -coaching voerde het Koning Willem I College 65 trajecten uit. Het college ondersteunde 42 studenten bij het vinden of behouden van een leerwerkplek, baan of stage. Elf studenten stroomden door naar een vervolgopleiding. Voor zeven studenten zette het college een ander traject in, bijvoorbeeld richting de gemeente, een werkbedrijf of een regionale jobcoach. Vijf studenten startten geen traject omdat zij niet gemotiveerd of onbereikbaar waren.

Actieplan Leerbanen
Actieplan Leerbanen regio 's-Hertogenbosch is een samenwerking tussen de gemeente 's-Hertogenbosch, het Koning Willem I College en VNO-NCW Brabant Zeeland. Het doel is om jongeren te matchen die een bbl-opleiding (willen) volgen in het mbo. De resultaten in 2024:

  • totaal 131 aanmeldingen (cijfers tot 20 november 2024)
  • 69 jongeren vonden een bbl-leerbaan
  • 20 jongeren stapten over naar een bol-opleiding
  • 4 aanmeldingen vielen buiten de doelgroep
  • 5 jongeren verwezen we door naar andere hulpverlening, zoals Jobfinder of TOM
  • 17 jongeren kozen voor fulltime werk
  • 16 casussen zijn nog in behandeling

De aanmeldingen van bbl-studenten zonder leerbaan blijven binnenkomen. Meer informatie vind je op: https://actieplanleerbanen.nl.

ICT-Loket 2024
Het ICT-loket aan de Noordkade in Veghel ontstond tijdens de coronaperiode vanwege een tekort aan stageplaatsen. Het Koning Willem I College creëerde hiermee een extra stageplek voor studenten. Na de coronacrisis bleef het ICT-loket bestaan in afgeslankte vorm, om de waardevolle projecten en samenwerkingen voort te zetten. Dit keer integreerde het college de arbeidsmarkt gerelateerde opdrachten ook in de begeleide onderwijstijd, specifiek voor de niveau 2-opleidingen van ICT en Administratie & Bedrijfsvoering. In 2024 werkten studenten van ICT en Administratie & Bedrijfsvoering wekelijks een dagdeel bij het ICT-loket Noordkade. Daarnaast bood het college erkende stageplaatsen aan.

De studenten hielpen gebruikers met vragen over computers, laptops, tablets en telefoons. Ook ondersteunden ze bij het installeren van apparatuur, software, apps en het maken van back-ups. Daarnaast repareerden ze afgeschreven apparaten van verschillende organisaties. Deze apparaten werden gecertificeerd leeggemaakt en voorzien van nieuwe software. Op deze manier voorzag het ICT-loket in 2024 ongeveer 50 mensen met een beperkt budget van een nieuwe laptop of pc. Dit gebeurde onder andere in opdracht van de gemeente Meierijstad en in samenwerking met hulporganisaties. Het was een mooie samenwerking: ICT-studenten knapten de apparaten op, terwijl de studenten Administratie & Bedrijfsvoering de facturen verstuurden.

Andere voorbeelden van projecten die het ICT-loket draaide, naast het fysieke loket op de Noordkade: 

  • Spreekuren bij Bibliotheek Meierijstad 
  • Symposium Duurzaamheid
  • Inrichten van computerlokalen tijdens proefwerkweken en examens bij het Udens College
  • Opdrachten voor T-huiz

Bijzonder project bij de gemeente Meierijstad

Eind 2024 voerden studenten van ICT-niveau 2 (eerstejaars) en niveau 4, samen met studenten Assistant business services (ABS) niveau 2 (eerste- en tweedejaars), een project uit bij de gemeente Meierijstad. Gedurende twee maanden speelden ze een cruciale rol bij een grootschalige telefoonwissel, waarbij 600 medewerkers van toestel veranderden. De Assistant business services-studenten verzorgden de registratie, inname en uitgifte van de telefoons. De ICT-studenten hielpen de medewerkers bij de verschillende balies met het installeren en overzetten van apps en gegevens.

Cijfers

Inzet Aantal
Stagiairs eerstejaars studenten ICT niv 2 8
Stagiairs tweedejaars studenten ICT niv 2 6
Stagiairs eerstejaars studenten ABS niv 2 1
Stagiairs tweedejaars studenten ICT niv 2 3
Studenten meeloopdagen 14
Eerstejaars studenten ICT niv 2: uitvoering van diverse projecten 12
Eerstejaars studenten ABS niv 2: uitvoering van diverse projecten 8
Tweedejaars studenten ICT niv 2: begeleiding eerstejaars studenten bij de uitvoering van diverse projecten 2
Vierdejaars student ICT niv 4: begeleiding eerstejaars studenten bij de uitvoering van diverse projecten 1

Stagepact mbo 2023 – 2027
Op 14 februari 2023 ondertekenden 15 partijen het Stagepact MBO 2023 - 2027. Dit landelijk pact is een samenwerking tussen vertegenwoordigers van studenten, mbo-scholen, docenten, werkgevers, gemeenten en de ministeries van OCW en SZW. Het doel is om stagebegeleiding te verbeteren, stagediscriminatie uit te bannen, voldoende stages te garanderen en een passende vergoeding te stimuleren.

Verbeteren van stagebegeleiding
Begin 2024 voerde het Koning Willem I College het nieuwe Handboek Deel B in en namen alle afdelingen deze in gebruik. Voorheen hanteerde elke opleiding een eigen aanpak. Door de werkwijze te harmoniseren en met een standaard te werken, verbeterde het college de kwaliteit en zorgen we voor uniforme informatievoorziening naar alle betrokkenen.

Eerste evaluaties toonden aan dat de interactieve PDF-versie van het handboek niet optimaal werkt voor studenten en begeleiders. De uniforme opbouw ervaren gebruikers wel als prettig. Daarom maakte het college afspraken om onderdelen van het handboek te integreren in SQILL, zodat deze direct in de studiegids 2025-2026 staan. SQill is dé tool voor het ontwikkelen en beheren van onderwijs- en examenplannen, studiegidsen en andere onderwijskundige documenten. Of dit het handboek overbodig maakt, is nog niet duidelijk. Deze processtap was in ieder geval essentieel om deze ontwikkeling op gang te brengen.

Het verbeteren van de stagebegeleiding is een onderdeel van de teamplannen. Opleidingen evalueren stages samen met studenten en bedrijven en beschrijven op basis daarvan interventies om de begeleiding waar nodig te verbeteren. In 2025 zetten we de BPV-monitor van SBB breder in als evaluatie-instrument. Dit helpt onderwijsteams om relevante data te verzamelen en inzicht te krijgen in de kwaliteit van de huidige stagebegeleiding. 

Samenwerking met SBB
De samenwerking met SBB speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van stagebegeleiding. Twee keer per jaar organiseert het Koning Willem I College een bijeenkomst voor directeuren, focushouders BPV en stagecoördinatoren, samen met adviseurs van SBB. Op 9 april stond de inspiratiesessie in het teken van ‘De stand van zaken en toekomst voor onze student’. Tijdens deze bijeenkomst gaf SBB een presentatie over arbeidsmarktcijfers, gevolgd door een inspirerende lezing van Ruud Veltenaar over ‘Een wereld in transformatie naar een volgende fase in onze beschaving’. Hij benadrukte hoe studenten kunnen bijdragen aan de oplossingen van morgen. In de context van de veranderende arbeidsmarkt en onze rol als begeleiders was dit een waardevolle en verbindende sessie.

Uitbannen van stagediscriminatie
In 2024 zette het Koning Willem I College een belangrijke stap in het bestrijden van stagediscriminatie. 

Op woensdag 27 maart waren we de gastlocatie voor het Stagepact Event. Het event stond volledig in het teken van stagediscriminatie, een van die vier doelen van het Stagepact. Tijdens de verschillende sessies werd er veel kennis en ervaringen uitgewisseld om de afspraken en maatregelen uit het Stagepact binnen de eigen organisatie te kunnen doorvoeren. Terugblik: Stagepact Event 2024.

Stagepact Event

Op woensdag 27 maart vond met succes het tweede Stagepact Event plaats, georganiseerd door de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Het Koning Willem I College, gastheer van het event, ontving minister Dijkgraaf van OCW, die met de aanwezigen in gesprek ging over het tegengaan van stagediscriminatie.

Tijdens het tweede Stagepact Event op het Koning Willem I College werden diverse onderwerpen rondom stagediscriminatie aangesneden, waaronder het herkennen en erkennen van stagediscriminatie, stagematching, het melden van incidenten, objectief werven en selecteren, het voeren van lastige gesprekken en stagediscriminatie van studenten met een handicap. De aanwezigen namen deel aan masterclasses en deelsessies, waarbij concrete handvatten werden aangereikt om veranderingen binnen organisaties te bewerkstelligen.

De tweede inspiratiesessie van het Koning Willem I College en SBB op 12 september stond ook volledig in het teken van stagediscriminatie. De focus lag op ‘herkennen’ en ‘erkennen’. Een ervaringsdeskundige student deelde zijn verhaal, wat veel indruk maakte en het onderwerp niet alleen inhoud gaf, maar ook voelbaar maakte.

Tijdens workshops, begeleid door SBB en RADAR (een bureau dat zich inzet voor gelijke behandeling en het bestrijden van discriminatie), deelde het Koning Willem I College kennis en verzamelde het inzichten over het signaleren en aanpakken van stagediscriminatie.

Met de input van deze bijeenkomst ontwikkelde het college een samenhangend pakket dat studenten en docenten ondersteunt bij het bespreekbaar maken en bestrijden van stagediscriminatie:

  • Proceslijn: een helder stappenplan voor een zorgvuldige en vertrouwelijke afhandeling van meldingen, gekoppeld aan het meldpunt Sociale Veiligheid en Klachten.
  • Stappenplannen voor studenten en docenten/stagebegeleiders: praktische richtlijnen om effectief om te gaan met ervaringen van stagediscriminatie en dit te bespreken met de student.
  • Tips voor studenten: toegankelijke adviezen voor studenten om zelfbewust het gesprek aan te gaan met het stagebedrijf, zonder inmenging van school.

Deze instrumenten zorgen ervoor dat het Koning Willem I College niet alleen signaleert, maar ook concrete oplossingen biedt die aansluiten bij de behoeften van studenten en andere betrokkenen. Studenten en SBB waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze aanpak.

Blik vooruit naar 2025
In 2025 zette het Koning Willem I College de volgende stappen om stagediscriminatie verder aan te pakken en de nieuwe werkwijze goed te implementeren:

  • Meldpunt activeren: studenten en stagebedrijven krijgen toegang tot een centraal meldpunt voor stagediscriminatie.
  • Bewustwording vergroten: met een gerichte campagne en duidelijke communicatie maakt het college studenten en stagebedrijven bewust van het belang van inclusieve stages.
  • Opnemen in lesprogramma’s: voorbereidende lessen bevatten voortaan informatie over stagediscriminatie en hoe studenten hiermee kunnen omgaan.
  • Verbinding versterken: Koning Willem I College werkt intensief samen met SBB en de Centrale Studentenraad om de nieuwe werkwijze breed te implementeren.
  • Kansen creëren: door resultaten te monitoren verbetert Koning Willem I College continu zijn aanpak, zodat alle studenten gelijke kansen krijgen.
  • Afstemming met SBB: adviseurs benaderen actief bedrijven met de vraag voor stageplaatsen.
  • De afdelingen benaderen bedrijven rechtstreeks om nieuwe stageplekken te werven.
  • Oproep via LinkedIn: we benaderen bedrijven via social media om stageplaatsen aan te bieden.
  • Mailing naar bedrijvenbestand: via e-mail vragen we bestaande partners om opnieuw te kijken naar hun mogelijkheden. Dit leverde bij ICT extra stageplaatsen op.
  • Studenten goed voorbereiden en blijven ondersteunen bij het zoeken.

Met deze aanpak werkt het Koning Willem I College aan een stageklimaat waarin iedere student zich gehoord en gesteund voelt en waarin discriminatie geen plaats heeft.

Voldoende stageplaatsen
Het realiseren van voldoende stageplaatsen is niet alleen een doelstelling uit het Stagepact, maar ook zeker vanuit de opleidingen. In sectoren zoals doktersassistenten, sociaal werk, software development, sport en onderwijsassistenten is dit een uitdaging, net als bij de niveau 2-opleidingen ICT en ABS. Het ICT-loket draagt positief bij aan het realiseren van stageplaatsen voor deze laatste groep.

 Om meer stageplekken te creëren, ondernam het Koning Willem I College de volgende acties:

  • Afstemming met SBB: adviseurs benaderen actief bedrijven met de vraag voor stageplaatsen.
  • De afdelingen benaderen bedrijven rechtstreeks om nieuwe stageplekken te werven.
  • Oproep via LinkedIn: het college benadert bedrijven via social media om stageplaatsen aan te bieden.
  • Mailing naar bedrijvenbestand: via e-mail vraag het college bestaande partners om opnieuw te kijken naar hun mogelijkheden. Dit leverde bij ICT extra stageplaatsen op.
  • Studenten goed voorbereiden en blijven ondersteunen bij het zoeken.
  • Het thema was bij de leden van de Omgevingsraad op 3 oktober 2024 onderdeel van het programma.

Binnen het Koning Willem I College zijn er verschillende initiatieven. Een voorbeeld vanuit de opleiding Software Developer:

  • Sterkere voorbereiding in leerjaar 1: door de inhoud te verzwaren, ontwikkelen studenten meer vaardigheden, waardoor bedrijven mogelijk wél studenten uit leerjaar 2 toelaten.
  • Meeloopdagen met derdejaars: in maart lopen tweedejaars studenten een paar uur mee met derdejaars die al stagelopen. Dit helpt om de drempel te verlagen en kan leiden tot vroege matches tussen studenten en bedrijven.
  • Sollicitatievoorbereiding: studenten worden beter getraind in solliciteren en gestimuleerd om tijdig te beginnen met hun zoektocht.

De initiatieven en resultaten deelt het Koning Willem I College in de maandelijkse bijeenkomsten van de Centrale focusgroep BPV, waar de focushouders elkaar ontmoeten.

Voorzieningen

New Horizon 
Op initiatief van Jongerenaanpak Noordoost Brabant draaide New Horizon het eerste opstartjaar, in samenwerking met middelbare scholen in regio Noordoost-Brabant en het Koning Willem I College. Door de toenemende vraag van decanen buiten de regio, volgden ook leerlingen van buiten de regio het traject. 

New Horizon is een maatwerktraject voor leerlingen uit 4 havo en vwo die niet goed op hun plek zitten in het voortgezet onderwijs. Het doel is om deze leerlingen met intensieve studiekeuzebegeleiding binnen twaalf weken regulier of aangepast in te laten stromen in het mbo. Hierin werkt het Koning Willem I College samen met Yuverta en St. Lucas. 

Dit schooljaar startte een nieuw programma, dat begeleiders ontwikkelden op basis van de loopbaancompetenties van M. Kuipers. Het traject biedt het college aan op twee locaties: ’s-Hertogenbosch en Oss. Leerlingen kunnen zich via hun decaan aanmelden en instromen is het hele jaar door mogelijk. 

Dit jaar begonnen 15 leerlingen aan het traject. Alle leerlingen vonden een passende plek en stroomden in op een manier die bij hen paste. 

  • Reguliere instroom: mogelijk bij opleidingen als Junior accountmanager in Oss en Ondernemer handel in ’s-Hertogenbosch. 
  • Proefstuderen: bij de opleiding Social Work konden leerlingen ervaren of de opleiding echt bij hen paste. 
  • Stage of werkervaring: sommige leerlingen liepen stage of werkten een periode en begonnen met ingang van het nieuwe schooljaar. 

Voor sommige leerlingen was tussentijdse instroom niet haalbaar, omdat zij het traject pas laat in het jaar afrondden of vanwege een te grote ondersteuningsvraag. Dit gebeurde altijd in goed overleg met alle betrokken partijen. 

Het Toekomstjaar  
Het Toekomstjaar is voor studenten die een jaar lang lessen volgen om zich te oriënteren op een passende opleiding. Dit helpt hen bij het maken van een weloverwogen studiekeuze. Regionaal werken we samen met het Leerwerkloket, waar een loopbaancoach jongeren begeleidt. Hierbij gebruikt het Koning Willem I College verschillende methodieken, zoals gesprekken over arbeidsmarktkansen, de combinatie van leren en werken, capaciteitentests en beroepskeuze- of interessetests. 
 
Een overzicht van studiejaar 2023-2024: 

  • 16 studenten kozen na het Toekomstjaar een nieuwe opleiding en startten in studiejaar 2024-2025.
  • Koning Willem I College introduceerde vakonderhoud in Nederlands, rekenen, Engels en burgerschap om de basisvaardigheden van studenten te versterken.
  • 4 studenten behaalden het certificaat van deelname aan The International Award for Young People, de Nederlandse tak van de Duke of Edinburgh’s International Award. Dit programma stimuleert jongeren (14-24 jaar) om zichzelf te ontwikkelen, grenzen te verleggen en actief bij te dragen aan de maatschappij. 

Studiejaar 2024-2025:

  • Een ISK-klas start met dit programma.
  • Koning Willem I College wil het Toekomstjaar uitbreiden naar alle community's en positioneren bij een onderwijsafdeling. In 2025 stelt het college hiervoor een plan van aanpak op.

Oriëntatiejaar Techniek
Het Oriëntatiejaar Techniek Breed helpt studenten bij hun studiekeuze specifiek binnen de technische sector. Gedurende een jaar volgen ze lessen en ontdekken ze welke technische opleiding het beste bij hen past.

Omdat de focus ligt op oriëntatie en doorstroom, zijn er geen jaar- en diplomaresultaten beschikbaar. Wel houden we bij welke keuzes studenten maken voor hun vervolgopleiding.

  • 19 studenten startten in studiejaar 2023-2024 met het Oriëntatiejaar Techniek Breed.
  • 84% koos een vervolgopleiding binnen het Koning Willem I College.
  • 81% koos een technische opleiding:
    • 1 student stroomde door naar een bol-opleiding.
    • De overige studenten kozen een bbl-opleiding.
  • 22% koos een opleiding in een andere richting:
    • 1 student stapte over naar sport (bol).
    • 1 student koos voor horecamanagement (bol).
    • 1 student stroomde door naar Vavo.
Percentages Richting
84% Vervolgopleiding
11% Route X
5% Niet georiënteerd

Route X
Route X is een traject voor studenten die hun opleiding aan het Koning Willem I College voortijdig beëindigen. Het biedt maatwerkbegeleiding, afgestemd op de persoonlijke situatie en toekomstmogelijkheden van de student. Studenten volgen een traject met:

  • Opdrachten en werkvormen die inzicht geven in hun interesses en mogelijkheden.
  • Excursies en ervaringsmomenten die hen laten kennismaken met verschillende beroepen en werkomgevingen.
  • Meeloopdagen om een beter beeld te krijgen van potentiële vervolgopleidingen of werkvelden.
  • Individuele gesprekken en reflectieverslagen, verwerkt in een persoonlijk portfolio.

De begeleiding past het Koning Willem I College per student aan en monitoren het college continu.



Samenwerking met externe partners
Route X werkt samen met een breed netwerk aan organisaties, zoals bedrijven, non-profit instellingen en andere onderwijsinstellingen. Deze samenwerking is flexibel en verandert continu, zodat studenten optimaal kunnen profiteren van actuele kansen op de arbeidsmarkt en binnen het onderwijs.

Voorbeelden van samenwerkingen en activiteiten:

  • Gastlessen van onder andere Politie, Amnesty International en Defensie.
  • Excursies naar bedrijven en instellingen zoals de Brabanthallen, Yuverta, SintLucas, SPARK!, Flik-Flak en Mandemakers.
  • Juridische en maatschappelijke activiteiten, zoals rechtbankbezoeken en voorstellingen met maatschappelijke thema’s.
  • Deelname aan evenementen zoals Skills - The Finals en Noordoost Brabant Werkt.

Bekijk de resultaten per locatie.

Het bieden van Passend Onderwijs
Om te garanderen dat alle studenten onderwijs krijgen dat bij hen past, is op 1 augustus 2014 de Wet passend onderwijs ingevoerd. In het mbo is er geen aparte onderwijsvorm voor specialistische of intensieve begeleiding, in tegenstelling tot het basis- en voortgezet onderwijs. Dit betekent dat mbo-scholen hun onderwijs en examinering zo inrichten dat ze vanaf de start van de opleiding rekening houden met eventuele extra ondersteuningsbehoeften.

Het mbo adviseert studenten over kansrijke opleidingen met een realistische kans op het behalen van een diploma. Dit geldt ook voor anderstalige studenten, waarvoor Koning Willem I College speciale voorzieningen heeft, zoals het Nieuwkomersloket.

Nieuwkomersloket
Het nieuwkomersloket is geen fysiek loket, maar een netwerk van projectleiders die spreekuren houden op de hoofdlocaties. Medewerkers kunnen hier terecht met vragen over begeleiding, examinering, taalverwerving en culturele achtergronden van nieuwkomers. De website van het Expertisecentrum biedt aanvullende informatie over deze onderwerpen. De projectleiders, projectgroep en klankbordgroep signaleren vraagstukken, delen kennis, geven advies en verzorgen trainingen over anderstaligen;

  • Topsport- en talentbegeleiding;
  • Loopbaanoriëntatie; 
  • Ondersteuning voor doven, slechthorenden of TOS via BBO de Schalm.  

In 2024 boekten de projectleiders en collega's van het Nieuwkomersloket belangrijke successen. Ze richtten een projectgroep op met een klankbordgroep, en per afdeling wezen ze contactpersonen aan als aanspreekpunt voor nieuwkomers. Daarnaast startten 30 docenten en medewerkers met de ITTA-training. Deze training biedt praktische handvatten voor het geven van NT2-onderwijs en helpt docenten om anderstalige studenten beter te begeleiden.

De projectgroep betrok ook externe partners om kennis en ervaringen op te halen over anderstalig onderwijs. Zij werkten samen met het Summa College, gemeenten, vo-scholen en onderwijsmakelaars. Daarnaast verzamelden ze input tijdens bijeenkomsten van de MBO Raad en Passend Onderwijs. Zo werken we samen aan een sterkere ondersteuning voor anderstalige studenten.

Studentenwelzijn

Het Koning Willem I College wil toegankelijk zijn voor een brede groep studenten. Door ondersteuning te bieden waar nodig, zorgt passend onderwijs ervoor dat iedere student een beroepsopleiding kan volgen. Het college richt onderwijs en examinering zo in dat we al bij de start van de opleiding rekening houden met zowel beperkingen als talenten van studenten. Dit gebeurt in samenwerking met programmalijn 1 Generieke basisvaardigheden en programmalijn 2 Monitoren van de beroepsroute

Naast innovatief en aantrekkelijk onderwijs beschikt het Koning Willem I College over specialistische kennis op het gebied van studentenondersteuning. Niet alleen studenten, maar ook docenten maken gebruik van deze expertise. De gemene deler in de programmalijnen? Het welbevinden van de student.

We hanteren het principe één student, één plan. Dit vraagt om nauwe samenwerking tussen de verschillende rollen in de begeleidingsstructuur, tussen de eerste lijn (onderwijsteams) en de tweede lijn (het Expertisecentrum). Zowel intern als extern met de regionale partners. Afhankelijk van de vraag van de student zetten we extra ondersteuning in, zoals muziek en bewegen.

In 2024 hadden 744 studenten een ondersteuningsplan of verlenging daarvan. De verplichte evaluaties hiervan resulteerden in 216 evaluaties door studenten en 512 evaluaties door coaches.

Kansrijk Koning Willem I College
Binnen programmalijn 3 Studentenwelzijn ligt de focus op het welzijn van studenten: iedereen is welkom bij het Koning Willem I College. Dit betekent dat het college zorgt voor gelijke behandeling, talentbehoud in de regio en kansen op alle niveaus. Koning Willem I College biedt studenten op verschillende momenten en terreinen de mogelijkheid om zich te presenteren en te profileren. Hierbij werkt het college nauw samen met programmalijn 4 Regionale community's. Om de toegankelijkheid te vergroten, richtte het Koning Willem I College zich in 2023 op drie belangrijke ambities:

  • Studentenwelzijn verbeteren en (integrale) veiligheid versterken, met oog voor maatwerk en flexibele instroom voor studenten met extra ondersteuningsbehoefte.
  • Verzuim terugdringen.
  • Passend onderwijs bieden.

Het Expertisecentrum en Startcollege
Om medewerkers meer inzage te geven in wat Koning Willem I College biedt aan ondersteuning, ging op 1 oktober 2024 de site van het Expertisecentrum live. Het Expertisecentrum is onderdeel van de onderwijsafdeling Startcollege. Het Startcollege is een samenwerking tussen het Expertisecentrum extra ondersteuning, ISK, Educatie, Vavo, Entree-opleidingen en diverse niveau 2-opleidingen. Binnen deze samenwerking staan verbinding en afstemming tussen onderwijs, bpv, logistiek, examinering, begeleiding, professionalisering en kwaliteit centraal.

Het Startcollege richt zich op leerkenmerken en bijpassende didactische en pedagogische aanpakken. Belangrijke pijlers zijn een veilig en passend pedagogisch klimaat, kleinschaligheid en maatwerk voor studenten in een kwetsbare positie. Het Startcollege creëert mogelijkheden om dwarsverbindingen in het onderwijs te maken, ze bundelen expertise en zetten die efficiënt in. Hierdoor kan het Startcollege afdelingsoverstijgend perspectief bieden. 

Binnen het Startcollege verzorgen twee expertisecentra de extra ondersteuning voor alle studenten van het Koning Willem I College. Het Expertisecentrum werkt vanuit de volgende uitgangspunten:

  • De student staat centraal;
  • Wij bieden maatwerk;
  • Wij focussen ons op de talenten en mogelijkheden;
  • Wij adviseren over extra begeleiding en ondersteuning.

Het Startcollege biedt extra ondersteuning op het gebied van: 

  • Sociaal-emotionele problemen, werkhouding, gedrag en verzuim; 
  • Zorgvraagstukken, schoolmaatschappelijk werk of fysieke problemen; 
  • Financiële problemen en educatie;
  • Planning en studievaardigheden; 
  • Uitvoeren van verschillende testen; 
  • Extra begeleiding bij rekenen, Nederlands en moderne vreemde talen; 
  • Ondersteunen van kwetsbare studenten bij de overgang van middelbare school naar mbo of bij voortijdig schoolverlaten; 

Een belangrijk initiatief om het welzijn van studenten te verbeteren is het professionaliseringsaanbod voor coaches, gericht op loopbaanoriëntatie en begeleiding (lob) en het versterken van de relatie tussen coach en student. Dit aanbod sluit aan op de doelen in de Routekaart en is gebundeld in een brochure.

Overzicht scholingsaanbod/jaarplanning

Professionalisering Informatiesessies Studentenbegeleiding en LOB
Professionalisering Het regionale loopbaandossier en de start van LOB
Professionalisering De student aan zet, van sturing naar zelfsturing
Professionalisering Arbeidsmarktontwikkelingen en het Startcontact
Professionalisering Rol van de coach - Basis (LSD en afstemmen)
Professionalisering Groepsdynamica; de basis
Professionalisering Intervisie groepsdynamica
Professionalisering Ontwikkelingsgericht begeleidingsgesprek voeren
Professionalisering E-wise
Professionalisering En nu? Ik of het expertisecentrum?
Professionalisering Oudergesprekken in de trialoog - Een stap voorwaarts
Professionalisering Een moeilijk gesprek voeren
Professionalisering Oefensessie - De trialoog
Professionalisering Intervisie, train de trainer
Professionalisering Narratieve studentbegeleiding
Professionalisering Omgaan met straatcultuur binnen school
Professionalisering Yes, een speler in de les

Daarnaast vonden in 2023 en 2024 verschillende informatiebijeenkomsten plaats voor medewerkers. Tijdens deze bijeenkomsten deelde het Startcollege informatie over lob en studentbegeleiding. Beleidskaders, praktische handvatten en ondersteunende tools kwamen aan bod, onder begeleiding van de afdeling Onderwijsontwikkeling & Expertise.

Aanpak Gezonde School, Welbevinden op school en Helder op school
De uitgangspunten van de projecten Aanpak Gezonde School, Welbevinden op school en Helder op school zijn van grote waarde voor het Koning Willem Willem I College. Het team van Zorg & Welzijn verwerkte deze in een aangepaste vorm in het onderwijs, bijvoorbeeld via het ZonMw-project Positieve Gezondheid.

Dit project biedt een brede kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies. De brede benadering helpt studenten om beter om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen en stimuleert hen om zoveel mogelijk zelf de regie te voeren.

De onderstaande afbeelding toont het 'spinnenweb' van de jongerenversie van "Mijn Positieve Gezondheid", gericht op jongeren van 16 tot 25 jaar. Het model bestaat uit zes dimensies die samen de brede kijk op gezondheid en welzijn vormen.

De dimensie 'Mijn lichaam' richt zich op hoe je je lichamelijk voelt, energie hebt, met klachten omgaat en gezond leeft. 'Mijn gevoelens en gedachten' gaat over je mentale welzijn, zoals hoe je met emoties omgaat, of je positief in het leven staat en in jezelf gelooft. De dimensie 'Zingeving' draait om het ervaren van betekenis in het leven, het hebben van doelen, keuzes maken en dankbaarheid voelen.

'Meedoen' beschrijft het sociale aspect van gezondheid, zoals erbij horen, serieus genomen worden en steun van anderen ervaren. In 'Kwaliteit van leven' staat het gevoel van geluk, veiligheid, fijne momenten en woonsituatie centraal. Tot slot focust 'Dagelijks leven' op praktische zaken zoals zelfzorg, planning, kennis over gezondheid en omgaan met middelen zoals alcohol en drugs.

Samen geven deze dimensies een breed beeld van hoe jongeren hun gezondheid en welzijn kunnen ervaren en verbeteren.

Bron: https://www.iph.nl/jongerentool-mijn-positieve-gezondheid

Binnen dat project ontwikkelde het team lesmateriaal voor het keuzedeel Positieve gezondheid in de praktijk. Werken aan het thema biedt jongeren bewustwording en stimuleert hen om zelf na te denken over hoe het met ze gaat, wat ze willen veranderen en wat er nodig is om dat te bereiken.

Een werkgroep ‘positieve gezondheid’ binnen Zorg & Welzijn richtte zich in 2024 op de volgende doelen:

  • Bekendheid creëren en het lesmateriaal voor burgerschap uit het ZonMw-project implementeren.
  • Het gedachtegoed van Positieve Gezondheid opnemen in het onderwijs en de studentbegeleiding binnen Zorg & Welzijn.
  • Het gedachtegoed van Positieve Gezondheid  onder de aandacht brengen bij studenten en medewerkers tijdens innovatiedagen op 5 en 7 november.
  • Overleg met HR over de vitaliteitspagina, met als doel elkaars initiatieven te versterken.
  • Samenwerking met het platform Testjeleefstijl. Dit initiatief kwam vanuit Testjeleefstijl en ROC Midden Nederland.
  • Afstemming met programmalijn 9 Duurzaamheid en Unesco over gezamenlijke bijdragen aan hun doelen.
  • Samenwerking met het Jeroen Bosch Ziekenhuis via het project Healthbox.

Lees meer over de voorzieningen op het gebied van Studentenwelzijn.

Versie: v8.2.40

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report